• Anonym (Arg)

    Förskolans nya regler

    På förskolans föräldramöte sa de att de barn som har pälsdjur hemma måste vara noggranna så de inte för med sig allergener till förskolan på grund av ett barn som ska börja efter sportlovet.

    Får de kräva sånt ansvar av föräldrarna? Är det inte det allergiska barnet som får gå på en specialförskola om hen är så allergisk?

  • Svar på tråden Förskolans nya regler
  • Anonym (för)
    Anonym (..) skrev 2019-02-12 08:42:59 följande:
    vet du om förskolepersonal får röka på dagiset? för jag vill att det ska va helt rökfritt för mina barn
    Det borde vara en självklarhet för alla som jobbar med barn att inte röka under  i närheten av barnen eller ens under arbetstid.
  • cosinus

    Många allergiföräldrar vill inget hellre än att få en plats på ett allergi-anpassat dagis. Men i praktiken finns långt ifrån alltid såna att tillgå. Kommunerna, som är skyldiga att se till att barnet kan få en säker placering (utan reaktioner) anser ofta att de enskilda förskolorna ska klara det med egna anpassningar. T ex då be föräldrarna som har pälsdjur hemma om precis det ni blivit ombedda.

    Du kan iaf vara säker på att det inte är föräldrarna som djäklas bara för att det är kul.

  • Anonym (Vega)

    Som tur är kan förskolan inte kräva att föräldrar till barnen i förskolan ska komma dit sanerade och helt utan allergener. Det är det allergiska barnets föräldrar som behöver anpassa sig och kräva att barnet får börja i ett allergifritt alternativ.

  • Anonym (Vega)
    Anonym (..) skrev 2019-02-12 08:42:59 följande:

    vet du om förskolepersonal får röka på dagiset? för jag vill att det ska va helt rökfritt för mina barn


    Under raster får personalen göra vad de vill. Däremot brukar de behöva lämna förskolans/skolans område.
  • Anonym (för)
    Anonym (Vega) skrev 2019-02-12 10:45:28 följande:
    Under raster får personalen göra vad de vill. Däremot brukar de behöva lämna förskolans/skolans område.
    Att gå iväg och röka och sen komma tillbaka till barngruppen i rökstinkande kläder är vidrigt och helt olämpligt när man arbetar i barnomsorg. Vet att det förekommer och att man troligen inte kan lagstifta bort det, men det borde inte få vara tillåtet.

    Inte heller inom sjukvården där det tyvärr också bolmas fritt på rasterna och sen går man i och förlöser bebisar eller hjälper KOL-sjuka. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vega) skrev 2019-02-12 10:42:41 följande:

    Som tur är kan förskolan inte kräva att föräldrar till barnen i förskolan ska komma dit sanerade och helt utan allergener. Det är det allergiska barnets föräldrar som behöver anpassa sig och kräva att barnet får börja i ett allergifritt alternativ.


    ?Som tur är...? Så att visa respekt och hnsyn till varandra är hemskt svårt eller! Tänk om detvar du eller någon av dina familjemedlemmar som var allergisk/känslig. Vi ska väl ala värna om varandra så gott det går i denna värld. Sätta på ett barn rena kläder innan man går till förskolan är väl inget problem!!
  • Anonym (Mm)

    Vad exakt har de sagt att du ska göra? Jag kan inte se något konstigt i det. De informerar om att det kommer ett barn som har en allergi och ber er visa hänsyn. Kan väl enbart handla om att barnen tar på nya kläder på morgonen och inte de man hade när man gosade med katten. Vad mer ska ni göra? Mer än det, mindre än det?

  • Sharper
    Anonym (för) skrev 2019-02-12 11:51:02 följande:

    Att gå iväg och röka och sen komma tillbaka till barngruppen i rökstinkande kläder är vidrigt och helt olämpligt när man arbetar i barnomsorg. Vet att det förekommer och att man troligen inte kan lagstifta bort det, men det borde inte få vara tillåtet.

    Inte heller inom sjukvården där det tyvärr också bolmas fritt på rasterna och sen går man i och förlöser bebisar eller hjälper KOL-sjuka. 


    Lite off topic men när jag och mina kompisar skulle ut på praktik 2012 så var det en tjej som skulle vara på en avdelning på Länssjukhuset Ryhov, minns inte vad avdelningen hette men det innebär patienter med tex lungcancer. Läraren frågade specifikt om tjejen rökte för de hade restriktioner där personalen inte fick röka varken till jobbet eller under raster. Pga patienternas tillstånd. Hur vidare man får göra så rent lagligt vet jag inte men jag tyckte ändå det lät som en bra grej.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Arg) skrev 2019-02-12 06:40:35 följande:

    På förskolans föräldramöte sa de att de barn som har pälsdjur hemma måste vara noggranna så de inte för med sig allergener till förskolan på grund av ett barn som ska börja efter sportlovet.

    Får de kräva sånt ansvar av föräldrarna? Är det inte det allergiska barnet som får gå på en specialförskola om hen är så allergisk?


    Vad exakt krävs av er då?
  • Anonym (asdf)

    Sånt här förutsätter ju normalfungerande föräldrar till alla i barn i gruppen.

Svar på tråden Förskolans nya regler