• Anonym (Ts)

    Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?

    Det råder väl inga tvivel om att dagens kvinnor är de som får lägga ned mest tid både på hushållssysslor och barnskötsel. Något som heller inte verkar helt uppskattat.

    Efter ett par rätt ojämna förhållanden känner jag att jag lätt hamnar där även fast jag inte vill.. för annars blir hemmet förjävla skitigt efter ett tag, ingen mat handlas in osv... Jag vet inte hur mycket tid jag spenderat på att diskutera, komma överredens, försöka lägga upp veckoscheman, bråkat osv vad gäller det gemensamma hemmet. Men likt förbannat har jag ändå stått där och skött 90% av allt efter ett tag...

    Och nu efter att ha varit i dejtingvärlden några år så känner jag att det faktiskt svårt att hitta någon jag både matchar med och som faktiskt klarar av att sköta hälften av ett hem. Det FINNS såklart män som tar ansvar. Men jag börjar uppleva att de är så pass få att jag som kvinna inte kan ha detta som krav om jag ska ha chansen att träffa någon. Att jag helt enkelt måste vara beredd på att jag kommer få lägga ned mer tid på att att sköta barn och hem i mitt sökande.

    Hur upplever ni andra kvinnor det? Har ni krav på ett någolunda jämnställt liv? Eller känner du attt det bara är att gilla läget? Eller är du kanske en sådan som inte har något emot att dra det stora lasset?

    (Värt att tilläggas att jag verkligen inte är pedant och anser man behöver städa varje dag. Men att städa upp efter sig i köket när man lagat mat, dammsuga när det börjar knastra under fötterna, damma en gång i månaden och se över badrummet en gång i veckan behövs väl nästan för att en hem ska kännas någorlunda fräscht).

  • Svar på tråden Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?
  • Sharper
    Anonym (Behöver inte välja) skrev 2019-02-12 17:34:12 följande:

    Men varför välja?

    Du kan få respekt, kärlek och uppskattning utan att väljs bort jämställdhet, närhet och bra sex.

    Min make pendlar långt och vi har skog, odlingar, hästar, höns m.m Vi lyckas ändå ha ett bra sexliv, närhet och delat ansvar för barn o hem.

    Du får inte en obeskrivlig kärlek från honom. Han ger inte dig vad du vill ha i sängen och han bryr sig inte om din arbetsbörda.

    Du ska inte nöja dig med nåt halvdant. Man kan få ett komplett och bra förhållande


    Fast det gör han visst. Det där är enbart dina egna tolkningar och du har så fel. Jag får det jag vill ha, sexlivet är jag nöjd med. Vi delar upp allt eftersom vad som passar, vem som är hemma mest och det är jag. Under flera månader har han snittat 60 timmar i veckan borta, och då är han borta mindre än 40 timmar varannan vecka då han har barnen. Tänk då hur länge han e borta den andra veckan
  • Anonym (Pia)
    AndreaBD skrev 2019-02-12 11:39:13 följande:

    Jo, man måste förstås ta hänsyn till hur mycket man jobbar. Om din man jobbar så mycket, kanske vill du jobba mindre då och ta mer av arbetet hemma. Det kan man ju komma överens om. Om man trivs med det så är det ju inget problem.


    Förutsätter att man har gemensam ekonomi.
  • Pope Joan II
    Sharper skrev 2019-02-12 18:09:08 följande:
    Fast det gör han visst. Det där är enbart dina egna tolkningar och du har så fel. Jag får det jag vill ha, sexlivet är jag nöjd med. Vi delar upp allt eftersom vad som passar, vem som är hemma mest och det är jag. Under flera månader har han snittat 60 timmar i veckan borta, och då är han borta mindre än 40 timmar varannan vecka då han har barnen. Tänk då hur länge han e borta den andra veckan
    Återkoppla gärna när det gått ett år till, så vi får höra hur det står till då - om du är lika nöjd med de dagliga avsugningarna och övrig arbetsfördelning då. 

    Gillar du förresten hans barn bättre nu eller är de fortfarande hopplösa, slarviga och vad allt det nu var för fel på dem? De har kanske blivit ordentligt uppfostrade nu när du tagit över majoriteten av vårdnaden?
  • Pope Joan II
    Sharper skrev 2019-02-12 18:09:08 följande:
    Fast det gör han visst. Det där är enbart dina egna tolkningar och du har så fel. Jag får det jag vill ha, sexlivet är jag nöjd med. Vi delar upp allt eftersom vad som passar, vem som är hemma mest och det är jag. Under flera månader har han snittat 60 timmar i veckan borta, och då är han borta mindre än 40 timmar varannan vecka då han har barnen. Tänk då hur länge han e borta den andra veckan
    Återkoppla gärna när det gått ett år till, så vi får höra hur det står till då - om du är lika nöjd med de dagliga avsugningarna och övrig arbetsfördelning då. 

    Gillar du förresten hans barn bättre nu eller är de fortfarande hopplösa, slarviga och vad allt det nu var för fel på dem? De har kanske blivit ordentligt uppfostrade nu när du tagit över majoriteten av vårdnaden?
  • AndreaBD
    Anonym (Pia) skrev 2019-02-12 18:09:30 följande:
    Förutsätter att man har gemensam ekonomi.
    De har väl barn? Hur kan man  ha barn och ha separat ekonomi? Det vore verkligen att krångla till det.
  • Anonym (Behöver inte välja)
    Sharper skrev 2019-02-12 18:09:08 följande:

    Fast det gör han visst. Det där är enbart dina egna tolkningar och du har så fel. Jag får det jag vill ha, sexlivet är jag nöjd med. Vi delar upp allt eftersom vad som passar, vem som är hemma mest och det är jag. Under flera månader har han snittat 60 timmar i veckan borta, och då är han borta mindre än 40 timmar varannan vecka då han har barnen. Tänk då hur länge han e borta den andra veckan


    Så du är nöjd med sexlivet trots att du inte får något tillbaka rent sexuellt? Hur går det ihop?
  • Anonym (J)

    Jag är ensamstående på heltid med ett barn så jag är van att sköta bokstavligen allt. Jag behöver därför inte bli irriterad på någon annan än mig själv. Jag kan inte tänka mig att vara något annat än särbo. Jag vill ha en man som är lika självgående som jag.

    Jag träffade en man för ett tag sedan som lämnade saker framme och kläder i min tvättkorg när han hade varit här på besök. Jag plockade alltid undan efter mig när jag var hos honom.

    Det var lite avtändande att han betedde sig som ett barn som förväntar sig att mamma ska plocka upp. Aldrig i livet att jag skulle bo med en sådan man på heltid. Det var inte bara därför jag avslutade men det var ett stort minus.

  • Sharper
    Anonym (Behöver inte välja) skrev 2019-02-12 18:35:45 följande:

    Så du är nöjd med sexlivet trots att du inte får något tillbaka rent sexuellt? Hur går det ihop?


    Vi har sex mm men inte lika ofta som varje kväll. Och det är inget jag har behov av heller.
  • Anonym (öh)
    Sharper skrev 2019-02-12 18:44:56 följande:
    Vi har sex mm men inte lika ofta som varje kväll. Och det är inget jag har behov av heller.
    Du kanske hade haft ett behov som sett annorlunda ut om du också fått sexuell tillfredsställelse?
  • Sharper
    Pope Joan II skrev 2019-02-12 18:12:37 följande:

    Återkoppla gärna när det gått ett år till, så vi får höra hur det står till då - om du är lika nöjd med de dagliga avsugningarna och övrig arbetsfördelning då. 

    Gillar du förresten hans barn bättre nu eller är de fortfarande hopplösa, slarviga och vad allt det nu var för fel på dem? De har kanske blivit ordentligt uppfostrade nu när du tagit över majoriteten av vårdnaden?


    Med tanke på att jag jobbat heltid under dessa premisser är jag inte speciellt orolig. Jag skötte ett helt hem och barn när deras pappa låg på soffan om han inte var på jobbet, han jobbade 80%, så att sköta det som jag gör idag är rena barnleken.

    Jag gillar hans barn lika mycket som innan, de är fortfarande slarviga och man får tjata men det får man räkna med med tanke på att de är så otroligt curlade andra hälften av tiden. Jag har inte tagit över majoriteten av vårdnaden. Jag lämnar på skolan klockan 8 för att inte de ska behöva ha dagar från 6-17, nu är det 8-15 istället då min man kan komma ifrån tidigare då han åker tidigare vilket han inte kunde innan men det har varit på mitt initiativ från början.
Svar på tråden Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?