• Anonym (Ts)

    Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?

    Det råder väl inga tvivel om att dagens kvinnor är de som får lägga ned mest tid både på hushållssysslor och barnskötsel. Något som heller inte verkar helt uppskattat.

    Efter ett par rätt ojämna förhållanden känner jag att jag lätt hamnar där även fast jag inte vill.. för annars blir hemmet förjävla skitigt efter ett tag, ingen mat handlas in osv... Jag vet inte hur mycket tid jag spenderat på att diskutera, komma överredens, försöka lägga upp veckoscheman, bråkat osv vad gäller det gemensamma hemmet. Men likt förbannat har jag ändå stått där och skött 90% av allt efter ett tag...

    Och nu efter att ha varit i dejtingvärlden några år så känner jag att det faktiskt svårt att hitta någon jag både matchar med och som faktiskt klarar av att sköta hälften av ett hem. Det FINNS såklart män som tar ansvar. Men jag börjar uppleva att de är så pass få att jag som kvinna inte kan ha detta som krav om jag ska ha chansen att träffa någon. Att jag helt enkelt måste vara beredd på att jag kommer få lägga ned mer tid på att att sköta barn och hem i mitt sökande.

    Hur upplever ni andra kvinnor det? Har ni krav på ett någolunda jämnställt liv? Eller känner du attt det bara är att gilla läget? Eller är du kanske en sådan som inte har något emot att dra det stora lasset?

    (Värt att tilläggas att jag verkligen inte är pedant och anser man behöver städa varje dag. Men att städa upp efter sig i köket när man lagat mat, dammsuga när det börjar knastra under fötterna, damma en gång i månaden och se över badrummet en gång i veckan behövs väl nästan för att en hem ska kännas någorlunda fräscht).

  • Svar på tråden Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?
  • AndreaBD
    Anonym (nej) skrev 2019-02-12 13:24:38 följande:
    Låter inte som något särskilt trevligt förhållande, tyvärr. Låter som att du också har väldigt låga förväntningar på din relation, eller personen du har en relation med.

    "tvingar mig inte..."
    "visar mig uppskattning, finns där, visar respekt.."

    Ja, det är verkligen minimum i en relation för min del, grundläggande. Sen vill i alla fall jag ha mer. Ömsesidigt sexliv, jämställd relation, ett partnerskap där vi fördelar vardagens bördor och glädjeämnen mellan oss. 
    Vad är det för dumheter! Jag håller inte alls med. Jag tycker det låter just som en relation, där man hjälper varandra. Där den ena kan göra mer en gång och den andra en annan gång. Medans du snarare verkar försvara någon slags byteshandel av tjänster. Inte min uppfattning av en trevlig relation, jag skulle vilja ha mer.
  • AndreaBD
    Sharper skrev 2019-02-12 17:13:54 följande:
    Vi utgår från våra arbetstider. Han jobbar borta större delen av tiden. Därav att jag tar ett större ansvar för servicen hemma. Han gör lite mer när hans barn är hos oss varannan vecka eftersom han är hemma ganska mycket tidigare än de barnfria veckorna.
    Du behöver inte försvara dig för såna idiotiska argument. Det finns ingen substans i vad de säger.
  • Anonym (Latmask?)
    Anonym (Man) skrev 2019-02-12 06:59:51 följande:

    Vilka barn är det som ska skötas? Dina egna?

    Självklart har inte yrkesarbetande människor tid att städa varje dag och få något annat gjort.


    Varför skulle man inte ha tid med det? Jag har hunnit städa dagligen under hela mitt yrkesverksamma liv.
  • Zizazi
    AndreaBD skrev 2019-02-12 12:17:07 följande:
    Det här är inte krav, det här är livets nödvändigheter. Disk, tvätt och städning sköter inte sig själva. Så nej, du får inte ställa krav tillbaka för det här.

    Klart jag får ställa vilka krav jag vill, precis som TS.


     


    Anonym (X) skrev 2019-02-12 12:25:33 följande:
    Så du har grundkrav på henne, men om hon har detsamma på dig så kräver du mer?


    Nja beror på vilka krav hon har, men skulle det vara krav ála TS, så javisst skulle nya krav tillkomma. Ska jag ta hälften av tvätt/disk/osv, så ska hon varit lika sparsam som jag själv varit. Inte att hon har levt och unnat sig och sedan blir ihop med mig, har lågt kapital och därefter ska ha massa krav på mig. Det fungerar inte så.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Latmask?) skrev 2019-02-12 21:16:47 följande:
    Varför skulle man inte ha tid med det? Jag har hunnit städa dagligen under hela mitt yrkesverksamma liv.
    Slöseri med tid oavsett. Tror du någon tänker när de ska dö att de borde städat mera?
  • AndreaBD
    Zizazi skrev 2019-02-12 21:35:08 följande:

    Klart jag får ställa vilka krav jag vill, precis som TS.


     


    Anonym (X) skrev 2019-02-12 12:25:33 följande:
    Så du har grundkrav på henne, men om hon har detsamma på dig så kräver du mer?

    Nja beror på vilka krav hon har, men skulle det vara krav ála TS, så javisst skulle nya krav tillkomma. Ska jag ta hälften av tvätt/disk/osv, så ska hon varit lika sparsam som jag själv varit. Inte att hon har levt och unnat sig och sedan blir ihop med mig, har lågt kapital och därefter ska ha massa krav på mig. Det fungerar inte så.
    Det kan du ju göra, men jag säger bara att det INTE är partnerns krav, utan det är LIVETS krav. Om du bor ensam i en lägenhet måste du också diska, tvätta, städa.... Vem pratar pengar nu? Det har inte direkt med saken att göra.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Carolus) skrev 2019-02-12 18:49:58 följande:

    Vi delar på arbetet med hus, hem och barn.


    Så har vi också alltid gjort och ALDRIG ngn diskussion av typen "-Det är din tur" och annat tjafs. OCH så ser det ut i alla familjer jag har ngn minsta insyn i. De där lata slöhögarna till karlar som vissa verkar vaska fram säger mer om "vaskarna" än om männen.
  • Mimosa86

    Jämlikhet är ett måste. Annars riskerar ju du TS att bränna ut dig. Man måste samarbeta och värna om varandra. Det du beskriver skulle lika väl kunna vara en trulig tonåring och inte en man. En riktig man tar sitt ansvar utan att ifrågasätta eller kräva beröm och kompensation för det.

    Skulle hellre leva själv än att vara en extra mamma åt en vuxen. Ingen är ju extramamma åt mig.

    Det är inget orimligt krav att ställa. Det är ett nödvändigt krav att ha.

  • Plupp73

    Är inte beredd att inte tillsammans dela på vardagsbestyren i hemmet, med barnen, med allt. Vi har valt att leva med varandra för livet. Som tur är delar vi även denna syn, vilket gör livet lätt att leva. Inget tjafsande om vems tur, vem dom gör mest osv. Vi drar åt samma håll gällande allt. Jag älskar att leva med min sambo!

  • Anonym (Ebba)

    Jag tar väl hand om 80-90% av hushålluppgifterna, mannen kan ibland hjälpa till med småsaker som att tömma diskmaskin eller hänga upp tvätt. Jag är nöjd så, det är ju han som står för nästan all vår inkomst.

Svar på tråden Kvinna, är du beredd att ta största ansvaret för barn och hem?