tvillingmammaVastmanland skrev 2019-03-13 11:26:47 följande:
Ja, att det har hänt mycket i skolvärlden sedan 70-talet, det kan jag hålla med om. Men inte har det varit till det bättre. På sjuttio och åttiotalet så skötte lärarna undervisningen och rättade det barnen gjorde i skolan. Som förälder behövde man i princip inte engagera sig i undervisningen, mer än att delta i ett kvartsamtal på kvällstid en gång per termin eller år och möjligen hjälpa barnen med ett läxförhör någon gång. Denna undervisning var i toppklass och svenska elever låg i OECD-toppen vad gäller kunskaper.
Mina egna barns skoltid under 00 och 10-talet har varit helt annorlunda... Jag har som förälder förväntats att vara hjälplärare till mitt barn hemma. Jag har fått detaljerade instruktioner om hur jag skall gå igenom mina barns läxor, som har varit digra, kommentera och signera och skicka tillbaks till läraren. Lärarna har inte rättat vad mina barn gjort i skolan i arbetsböckerna, jag har fått ta hem dem över loven och gå igenom vad de missat och inte förstått. Mitt ena barn hade svårt för engelska, jag frågade därför på utvecklingssamtalet hur det gick för mitt barn i engelskan. Läraren svarade: " Ja, hon utmärker sig inte vare sig positivt eller negativt". Jag har varit med många heldagar i skolan, har tagit semester och FL för att få koll på hur det var där. Det jag såg var att lärarna kastade sig hem så snart eleverna lämnade klassrummet, för att hämta sina barn på förskolorna. Lärarbarnen är oftast de som har kortast dagar på förskolorna. Så mycket för den 45 h veckan.
Lärarbrist pratar man om, ja men den stora bristen är dock på högstadielärare. Det är ingen brist på sökande till lärarutbildningar till förskola, låg och mellanstadiet. Högstadielärarjobbet är självklart supertufft och deras löner borde höjas rejält. Det var supertufft förr och det är nog ännu värre idag.
Där har du svaret. Tidigare hade lärare mindre på bordet. De ansvarade för undervisningen. Idag är det så mycket mer jobb, möten, anpassningar, administrativt osv för en lärare att hantera. Och vad tror du att läraren gör på sin förtroendetid? Det lär synas om en lärare inte gör sitt jobb oavsett åldersgrupp på klassen. En lärare idag MÅSTE ha dokumentation på elevernas framsteg. Det räcker inte med att man vid något tillfälle har sett att eleven kan en sak, du måste kunna uppvisa det också, i form av anteckning, video, inspelning, elevarbete. Att rätta böcker hamnar ganska långt ner på listan av vad som måste göras. Många lärare hämtar säkert sina barn tidigare på fritids och förskola, men många sitter också och gör sin förtroendetid efter det att barnen lagt sig på kvällen. Förtroendetiden är en flexibel tid, som lärare får göra vart hen vill. Mina kollegor är heller inte kvar på arbetsplatsen när deras arbetsplatsförlagda tid är slut.
Och bara för att det går till som på dina barns skola betyder verkligen inte det att alla skolor är som er. Det kan aldrig krävas av föräldrar att de ska agera lärare hemma, mer än vad som anses vara inom föräldraansvaret. Det är upp till läraren att ge rimliga läxor, som eleverna rimligen bör kunna klara av på egen hand. Att det däremot är viktigt att föräldrar är delaktiga i sina barns utbildning är en annan fråga.