• Anonym (Vad gör man?)

    Pojkvän med borderline

    Hej!

    Söker mig hit för att få något slags råd för hur jag ska hantera min ?pojkvän?.

    Träffade en underbar kille för drygt sex månader sen genom en dejtingapp.

    Vi skrev med varann i några veckor innan vi träffades första gången.

    Vi klickade direkt, hördes dagligen dygnet runt efter våran första träff.

    Men eftersom vi bor en bor ifrån varann, jag har barn, inte han så dröjde det ca 4 veckor innan vi sågs igen. Efter den gången började vi träffas varje vecka.

    Han har varit öppen med sin psykiska ohälsa sedan start men det är de senaste två månaderna som jag har förstått hur illa det är.

    Senaste månaden har varit väldigt intensiv, han säger att han älskar mig, vill bo med mig, vill ha barn med mig för att nästa dag stöta bort mig och säger att jag bör hitta någon bättre.

    Helgen som var så såg jag på riktigt hur pass dåligt han mår, han var här på fredagen och sov över, lördag morgon hade han panik och åkte hem tidigt för att han mådde så dåligt och sa att det aldrig kommer att funka.

    Sen kom han tillbaka på eftermiddagen och sa att han bara måste vara med mig och han skulle göra allt i sin makt för att pressa bort impulserna han får att stöta bort mig.

    Han älskar mig och vill bara vara med mig.

    Senare på kvällen åkte han hem då mina barn skulle komma tillbaka från sin pappa.

    Han sa Jag älskar dig och åkte.

    I söndags började karusellen igen då han säger att vi bara bör vara vänner, han mår skit och stöter återigen bort mig.

    Är kall och vill knappt prata med mig.

    Han säger att det här blir bäst för oss båda två.

    Jag förstår på ett sätt att han är rädd, det här händer i princip varje vecka, han stöter bort mig i några dagar för att sedan komma tillbaka.

    Jag förstår att det egentligen är hans borderline som gör att han agerar så här.

    Men hur bemöter jag honom på bästa sätt?

    Jag älskar verkligen honom och jag vill verkligen inte ge upp honom då vi har det så himla bra ihop när han är ?sig själv?.

    Jag försöker att bekräfta och visa att jag finns där för honom.

  • Svar på tråden Pojkvän med borderline
  • Anonym (Du har ingen aning)
    pyssel skrev 2019-06-06 16:52:29 följande:

    Tvärtom tror jag att du är mkt kompetent. Medberoende brukar vara det och kapabla att överfungera åt andra. Men ibland blir just det helt galet.


    Det här var det bästa jag läst.

    Perfekt förklarat!
  • Anonym (-----------)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 16:43:34 följande:

    Det känns bara som att hur jag än skriver så blir jag idiotförklarad.

    Jag skapade tråden för att utbyta erfenheter, få råd och tips på hur det eventuellt ska kunna fungera mellan oss.

    Jag är tillräckligt intelligent för att förstå att det finns en väldigt liten chans för att få det att funka.

    Om ni nu är så trötta på mig så behöver ni ju inte läsa eller svara?

    Sen har jag valt att inte berätta om vilken hjälp han får och och vilket stöd han har av olika anledningar.

    Hur mitt liv ser ut i övrigt har jag också valt att inte berätta om.

    Återigen tråden handlar om mig och han.


    Vadå hur du än skriver, du har ju fått massor av råd tips o input i denna långa tråd. Vi trötta på dig, tror du inte alla hade slutat skriva isf? O så skrev du ovan att vi beter oss illa... du låter faktiskt instabil nu. Kanske är sur också för att alla inte hejar på det här sk förhållandet. Du vill höra att ?joo satsa på detta, det finns hopp?, men när inte alla skriver det gillar du det inte.

    Man kan vända på det du säger också; om du är så trött på svaren kan du ju sluta skriva i tråden?!

    Sen har du visst berättat om den hjälp han får, som jag också tror jag svarade på i början av tråden. Att han blivit erbjuden hjälp flera ggr, att han då påbörjat behandling men sen avvikit. Ville inte, blev för jobbigt. Men nu svänger du med det också. Så det här att ta ansvar för sig själv -NEJ. Det gör han bara inte. O ställa krav vill eller vågar du inte.. bara suck.
  • Anonym (Du har ingen aning)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 16:55:16 följande:

    Nej han har aldrig misshandlat någon eller ligger i brottsregistret.

    Han har berättat att han gjort likadant som han gör mot mig i tidigare relationer.

    Skillnaden är att de alltid fått nog efter ett tag, att han inte berättat om sina diagnoser för dem.

    Ja jag vet nu kommer jag få någon spydig kommentar om att jag också borde fått nog.


    Det var bra att det inte var något allvarligt.

    Men varför är det skillnad egentligen om man vet varför han gör som han gör. Ja menar beteendet från hans sida har inte ändrats trots det. Effekten är den samma mot andra ändå. Ska man se lättare på saken när man vet orsaken? Det borde ju vara tvärtom. Om han medvetet vet att det blir som det blir borde han då inte göra något åt det. Ja menar vara medveten om att göra människor illa och ändå göra det. Det känns ju inte bra. Det är ju allvarligt. Så gör ingen normal människa.

    Så tänker jag spontant men å andra sidan känner jag inte till all fakta som du gör,
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (-----------) skrev 2019-06-06 17:05:06 följande:

    Vadå hur du än skriver, du har ju fått massor av råd tips o input i denna långa tråd. Vi trötta på dig, tror du inte alla hade slutat skriva isf? O så skrev du ovan att vi beter oss illa... du låter faktiskt instabil nu. Kanske är sur också för att alla inte hejar på det här sk förhållandet. Du vill höra att ?joo satsa på detta, det finns hopp?, men när inte alla skriver det gillar du det inte.

    Man kan vända på det du säger också; om du är så trött på svaren kan du ju sluta skriva i tråden?!

    Sen har du visst berättat om den hjälp han får, som jag också tror jag svarade på i början av tråden. Att han blivit erbjuden hjälp flera ggr, att han då påbörjat behandling men sen avvikit. Ville inte, blev för jobbigt. Men nu svänger du med det också. Så det här att ta ansvar för sig själv -NEJ. Det gör han bara inte. O ställa krav vill eller vågar du inte.. bara suck.


    Jag är inte sur på någon av er,

    Jag har hela tiden varit tacksam för allt stöd jag fått.

    Jag är nog inte världens stabilaste person just nu, nej.

    Jag ligger i vårdnadstvist, mitt ex beter sig illa, har ansökt om kontaktförbud igen,

    Han har numera åtta polisanmälningar på sig, killen jag är kär i visade sig vara psykiskt sjuk.

    Han lämnar mig av okänd anledning.

    Nej, jag var eller är inte redo att förlora honom nu då han ändå skänkt någon sorts lycka till mig och fått mig glömma allt det jobbiga med exet.

    Alla hans dåliga sidor kom fram alldeles för sent, då var jag redan kär.

    Jag är arg och förbannad på mig själv för att jag inte släpper honom,

    Tro mig jag vet att det vore det bästa.

    Jo han har hjälp, det har kommit fram de senaste veckorna.

    Väljer att inte gå ut med den ingon här.

    Nej jag har väl inte ställt några större krav på honom, mer än att han ska vara ärlig hela tiden och det har han varit, lite väl mycket ibland kanske.
  • Anonym (-----------)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 17:19:41 följande:

    Jag är inte sur på någon av er,

    Jag har hela tiden varit tacksam för allt stöd jag fått.

    Jag är nog inte världens stabilaste person just nu, nej.

    Jag ligger i vårdnadstvist, mitt ex beter sig illa, har ansökt om kontaktförbud igen,

    Han har numera åtta polisanmälningar på sig, killen jag är kär i visade sig vara psykiskt sjuk.

    Han lämnar mig av okänd anledning.

    Nej, jag var eller är inte redo att förlora honom nu då han ändå skänkt någon sorts lycka till mig och fått mig glömma allt det jobbiga med exet.

    Alla hans dåliga sidor kom fram alldeles för sent, då var jag redan kär.

    Jag är arg och förbannad på mig själv för att jag inte släpper honom,

    Tro mig jag vet att det vore det bästa.

    Jo han har hjälp, det har kommit fram de senaste veckorna.

    Väljer att inte gå ut med den ingon här.

    Nej jag har väl inte ställt några större krav på honom, mer än att han ska vara ärlig hela tiden och det har han varit, lite väl mycket ibland kanske.


    Lider med dig, förstår hur det är när det är jättejobbigt. Även om jag inte varit med om samma själv så vet jag hur överjävligt det känns när svårigheter hopar sig.. att rida ut det hela (var hårt belastad ett tag). Jag var inte heller stabil då, det tog ett tag att komma på fötter. Hur många gånger har inte jag vart förbannad på mig själv o känt vanmakt, näe.

    Hoppas iaf att du har nåt stöd nånstans ifrån, eller åtm har nån samtalskontakt som kan stötta. Om inte psykiatrin så kanske nån från kyrkan? Pratade själv av mig hos en diakon ett tag (ej religiös).

    Skickar en kram
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (-----------) skrev 2019-06-06 17:50:05 följande:

    Lider med dig, förstår hur det är när det är jättejobbigt. Även om jag inte varit med om samma själv så vet jag hur överjävligt det känns när svårigheter hopar sig.. att rida ut det hela (var hårt belastad ett tag). Jag var inte heller stabil då, det tog ett tag att komma på fötter. Hur många gånger har inte jag vart förbannad på mig själv o känt vanmakt, näe.

    Hoppas iaf att du har nåt stöd nånstans ifrån, eller åtm har nån samtalskontakt som kan stötta. Om inte psykiatrin så kanske nån från kyrkan? Pratade själv av mig hos en diakon ett tag (ej religiös).

    Skickar en kram


    Tack,

    Ja jag vet inte riktigt hur jag ska komma ur allt det här och fortfarande vara en hel person.

    Jag har stöd genom kommunens samtalsstöd då karusellen med exet hållet på i över ett år.

    Har familj och vänner som också finns där så jag är inte ensam.

    Samtidigt känner jag mig just nu så fruktansvärt ensam och tom.

    Det är väl därför jag inte kan släppa honom i nuläget.

    Kram
  • Anonym (-----------)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-06-06 18:08:22 följande:

    Tack,

    Ja jag vet inte riktigt hur jag ska komma ur allt det här och fortfarande vara en hel person.

    Jag har stöd genom kommunens samtalsstöd då karusellen med exet hållet på i över ett år.

    Har familj och vänner som också finns där så jag är inte ensam.

    Samtidigt känner jag mig just nu så fruktansvärt ensam och tom.

    Det är väl därför jag inte kan släppa honom i nuläget.

    Kram


    Bra det iaf, att det finns hjälpande folk i bakgrunden. Jag hade nåt liknande en gång då jag träffade en man som inte var bra för mig men som jag ändå ?måste? ha. Flera jobbiga saker hade hänt innan o då blev han mitt hopp liksom, mitt psyke svarade med att bli som besatt av honom ungefär. Behövde hjälp för att ta mig ur allt. Tiden måste ha sin gång också.

    Det är viktigt komma ihåg att vara snäll mot sig själv när det är jobbigt. Mediciner till hjälp? Det behövde jag iaf.
  • Anonym (Bordis)
    pyssel skrev 2019-06-06 16:49:01 följande:

    En stabil person är helt ointresserad av att inleda ett sådant förhållande. Det finns inget attraktivt i det och noll grogrund för tajtare band. Det är tvärtom avtändande när det inte triggar någon egen dysfunktionalitet, så den sunda personen lägger benen på ryggen snabbare än en borderline hinner dra igång drama 2 eller 3 och "ångra sig".


    Jag har endast stabila trygga människor runt mig. Mycket välfungerande individer med trygga anknytningsmönster. Förstår dock vad du menar varför en sund människa skulle vara intresserad och det kan inte jag svara på eftersom jag inte är en av dem. Det får du fråga de om så kan de svara på vad de får ut av mig och motivera svaret Jag kan inte svara på allt även om jag förstår att ni önskar det.
  • Anonym (Bordis)
    pyssel skrev 2019-06-06 16:49:01 följande:

    En stabil person är helt ointresserad av att inleda ett sådant förhållande. Det finns inget attraktivt i det och noll grogrund för tajtare band. Det är tvärtom avtändande när det inte triggar någon egen dysfunktionalitet, så den sunda personen lägger benen på ryggen snabbare än en borderline hinner dra igång drama 2 eller 3 och "ångra sig".


    Sedan skrev en annan tillfrisknar här i tråden att hon är gift och har det bra med sin partner sedan 10 år tillbaka och mycket är Tack vare partnern. Du kan gå tillbaka i den här tråden och läsa hennes berättelse själv. Så det du skriver är ingen entydig sanning. Utan igen ett försök att sprida lögner om denna personlighetsstörning och de som är drabbade och sparka vidare på de som redan ligger. Vad är det du vill uppnå när du skriver så? Det verkar på något vis som att ditt hat grundar sig i någon typ av missunnsamhet mot just dessa människor. Att du missunnar de med borderline att läkas och ha fungerande relationer och att ett par där en är frisk och en har detta blir fungerande ihop. Förstår att du är bitter att du projicerar din bitterhet på personer med denna personlighetsstörning och dess anhöriga. Av någon anledning vill du borderliners illa. Du har nog själv farit mycket illa av någon med denna personlighetsstörning och därför blivit så hatisk mot alla med detta och deras anhöriga.
  • pyssel
    Anonym (Bordis) skrev 2019-06-06 19:45:37 följande:

    Jag har endast stabila trygga människor runt mig. Mycket välfungerande individer med trygga anknytningsmönster. Förstår dock vad du menar varför en sund människa skulle vara intresserad och det kan inte jag svara på eftersom jag inte är en av dem. Det får du fråga de om så kan de svara på vad de får ut av mig och motivera svaret Jag kan inte svara på allt även om jag förstår att ni önskar det.


    Det var inte en fråga utan ett konstaterande. Stabila personer har inget intresse att inleda något med personer med psykiska störningar i full blom. Att kompenserande och överfungerande medberoende gör det är väldigt vanligt. De blir förstås ett under av stabilitet och tålmodighet för den sjuke, de tål ju allt. Det betyder inte att det är bra. Jag är extremt tålig. Som barn var det en tillgång att förlåta de enda omsorgspersoner man har gång på gång. Som vuxen är det ett hinder som kräver aktiva åtgärder då och då.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Pojkvän med borderline