• Linny87

    Lättast ålder att bli blöjfri?

    Hej! 

    Vill göra en liten undersökning här - vid vilken ålder blev din/dina barn blöjfria dagtid och hur lång tid med potträning tog det innan det slutade hända "olyckor" mest varje dag och barnet själv i regel sa till när hen behövde gå på toa? 

    Detta eftersom jag tänkte börja sommaren med att potträna mitt barn snart tvååriga barn enligt "potträning på tre dagar"-metoden. Men häromdagen frågade jag en förskolelärare när det är vanligast att barn blir blöjfria nu för tiden och hon sa 3 år som snittålder, de som blev tidigare var det enligt henne väldigt ambitiösa föräldrar som jobbade hårt med det. Jag vill ju inte fokusera på detta halva sommaren, om det nu är så att det skulle gå snabbare och smidigare nästa år... 

    Inga pekpinnar tack! Mitt barn mår utmärkt, verkar inte må dåligt av att ha blöja (som majoriteten i hens ålder tydligen har). Vi har provat att sitta på pottan flera gånger, det går bra om jag är engagerad, t.ex. läser en bok, men det har inte gett någon utdelning än, så att säga... 

    Tacksam för många svar!

  • Svar på tråden Lättast ålder att bli blöjfri?
  • sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2019-06-10 15:49:20 följande:
    Jag har motsatt upplevelse. Vår son kissade en period ganska pålitligt på potta, men kunde inte säga till (sen språkligt) Då fick han bara hjälp att byta blöja på förskolan, istället för hjälp på potta Efter ett tag vägrade han hemma.....
    På sonens dagis hade de inte ens potta.
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-06-09 22:01:41 följande:

    Har jobbat inom förskolan i tjugo år. Oftast har barnen haft lättast för att bli torra kring 2.5 år. Några barn lite tidigare, några lite senare dock inte över 3 år. Men sista tiden vet jag inte vad som hänt. Föräldrar låter sina barn gå i blöjor till en bra bit över 3 år, detta fast att barnen alltid kissar på pottan när vi sätter dem där. Vi påpekar för föräldrarna att barnen kissar på pottan hos oss, men de vill ändå att deras barn fortsätter med blöja. Det jag hörde för bara någon vecka sedan när jag diskuterade blöja med en förälder var: " - Han kan kissa på toan, men han är lite lat."

    Så därför fortsätter man tydligen med blöja. Suck


    Då har du varit lite blind. sonen är lite äldre än vad du har arbetat inom förskolan. Och vet du, exakt samma diskussioner fanns redan då. Jodå, eftersom sonen var lite sen (men absolut inte ensam om detta) så har man hört detta för....ungefär 20 år sedan.


  • isolande

    När barnet börjar fatta att kroppen ger signaler om att det är dags för nr 1 eller 2. Mina var drygt två år när de började konstatera att de gjort ifrån sig. Då började vi träna, muta och belöna.

    Med första barnet tog det typ två dagar innan hon var helt torr. Inte en olycka efter det.

    Andra barnet tog det någon månad innan han var helt torr. Han gick på potta/toa men någon gång här och där blev det en olycka.

    Jag känner inte alls att potträningen är ngt "straff" för barnet utan snarare tvärt om. Att man lär barnen att slippa bajsa och kissa på sig i blöja varenda dag är en bra grej.

  • isolande
    Anonym (Krabat) skrev 2019-06-09 17:43:31 följande:

    Jag tycker att det får ta den tid det tar, och inget man måste tvinga fram. Blöjorna nu är så sköna att bära och skadar ju ingen. Annat förr med blöjor och snibbar, då var dom obekväma varma och svettiga varma dagar.


    Jo, de skadar miljön...
  • Anonym (Krabat)
    isolande skrev 2019-06-10 17:16:28 följande:

    Jo, de skadar miljön...


    Det gör vanliga engångs också, men snibbarna används fler gånger och då betydligt kortare tid. Så är inte säker på det.
  • sextiotalist
    isolande skrev 2019-06-10 17:11:00 följande:

    När barnet börjar fatta att kroppen ger signaler om att det är dags för nr 1 eller 2. Mina var drygt två år när de började konstatera att de gjort ifrån sig. Då började vi träna, muta och belöna.

    Med första barnet tog det typ två dagar innan hon var helt torr. Inte en olycka efter det.

    Andra barnet tog det någon månad innan han var helt torr. Han gick på potta/toa men någon gång här och där blev det en olycka.

    Jag känner inte alls att potträningen är ngt "straff" för barnet utan snarare tvärt om. Att man lär barnen att slippa bajsa och kissa på sig i blöja varenda dag är en bra grej.


    Om barnet protesterar mot pottan, då blir det ett straff, sonen hatade pottan, det gick mycket bättre när han kunde använda toaletten och nådde upp så att han kunde stå och kissa, han gillade inte att sitta och kissa
  • Anonym (Pedagog)
    sextiotalist skrev 2019-06-10 16:15:04 följande:

    På sonens dagis hade de inte ens potta.

    Då har du varit lite blind. sonen är lite äldre än vad du har arbetat inom förskolan. Och vet du, exakt samma diskussioner fanns redan då. Jodå, eftersom sonen var lite sen (men absolut inte ensam om detta) så har man hört detta för....ungefär 20 år sedan.


    Nä absolut inte blind. Under mina 20 har jag tidigare bara haft en pojke som var 3 år och 2 månader när han blev torr, och föräldrarna tackade mig så för allt jobb jag la ner på hans potträning. Detta året har vi dock 6 barn som närmar sig 3,5 och fortfarande har blöja. 5 av dessa barn har kissat på pottan hos oss sedan förra sommaren då de var 2.5 år och jag är helt säker på att de kan vara utan men föräldrarna envisas ändå att ta på dem blöjor. Det 6:e barnet har jag mer förståelse för att hen är sen eftersom det troligtvis ligger en diagnos bakom.

    Vi jobbar väldigt aktivt med att barn ska prova att sitta på pottan redan tidigt fast det inte kommer något. Alla kissblöjor byts i samband med ett besök på pottan redan i 1-års åldern. Endast bajsblöjor byts på skötbordet.
  • sextiotalist
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-06-10 19:29:47 följande:

    Nä absolut inte blind. Under mina 20 har jag tidigare bara haft en pojke som var 3 år och 2 månader när han blev torr, och föräldrarna tackade mig så för allt jobb jag la ner på hans potträning. Detta året har vi dock 6 barn som närmar sig 3,5 och fortfarande har blöja. 5 av dessa barn har kissat på pottan hos oss sedan förra sommaren då de var 2.5 år och jag är helt säker på att de kan vara utan men föräldrarna envisas ändå att ta på dem blöjor. Det 6:e barnet har jag mer förståelse för att hen är sen eftersom det troligtvis ligger en diagnos bakom.

    Vi jobbar väldigt aktivt med att barn ska prova att sitta på pottan redan tidigt fast det inte kommer något. Alla kissblöjor byts i samband med ett besök på pottan redan i 1-års åldern. Endast bajsblöjor byts på skötbordet.


    Aldrig pottträning på sonens dagis. Han var totalt omedveten om att han var kissnödig när hsn var två. Många dagar utan blöjor hjälpte inte. Pottan vägrade han, självklart vände jag mig till oliks forum och både därifrån och från BVC, tyckte de inte det var konstigt. Detta var för 20 år sedan.
  • isolande
    Anonym (Krabat) skrev 2019-06-10 17:40:17 följande:
    Det gör vanliga engångs också, men snibbarna används fler gånger och då betydligt kortare tid. Så är inte säker på det.
    Jag menar att alla blöjor skadar miljön mr än ett toalettbesök ;)
  • Anonym (Krabat)
    isolande skrev 2019-06-12 13:02:04 följande:

    Jag menar att alla blöjor skadar miljön mr än ett toalettbesök ;)


    Ja, även toalettbesök skadar miljön på sitt sätt
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-06-10 19:29:47 följande:

    Nä absolut inte blind. Under mina 20 har jag tidigare bara haft en pojke som var 3 år och 2 månader när han blev torr, och föräldrarna tackade mig så för allt jobb jag la ner på hans potträning. Detta året har vi dock 6 barn som närmar sig 3,5 och fortfarande har blöja. 5 av dessa barn har kissat på pottan hos oss sedan förra sommaren då de var 2.5 år och jag är helt säker på att de kan vara utan men föräldrarna envisas ändå att ta på dem blöjor. Det 6:e barnet har jag mer förståelse för att hen är sen eftersom det troligtvis ligger en diagnos bakom.

    Vi jobbar väldigt aktivt med att barn ska prova att sitta på pottan redan tidigt fast det inte kommer något. Alla kissblöjor byts i samband med ett besök på pottan redan i 1-års åldern. Endast bajsblöjor byts på skötbordet.


    På barnens dagis finns inte ens pottor, enbart vuxentoaletter utan barnsits. Min pottränade barn (vi bytte förskola ca 3 månader efter att de blivit torra) var livrädda för toaletterna till en början. Finns en hel drös nästan 4-åringar på förskolan med blöja, och jag tror att pottbristen/barntoalettbristen är en del av det 'bekymret'. Så på en del förskolor är man troligen inte alls särskilt brydd om att barnen ska pottränas...
  • Scruffy

    Dottern blev dag och natt torr och blöjfri när hon var 2 år och 4 månader.


    Vi pott tränade henne över jullovet. Första dagen kissade hon säkert genom fem par byxor, me det tog inte mer än 3 dagar sedan gjorde hon allt på pottan utan olyckor. I samma veva blev nattblöjan torr.


     


    Sonen blev dag och natt torr och blöjfri av sig själ när han var 2 år och 3 månader.


    Han använde Libero UP&GO som en kalsong under en tid. En kväll vägrade han att ta på blöjan och sa att han skulle ha kalsonger på sig. Det var tur att jag hade köpt och hade hemma att ge honom.  

  • Linny87

    Hej igen! Tänkte bara uppdatera om hur det har gått för er som är intresserade.

    Idag är tredje dagen sedan vi tog bort blöjan dagtid. Alla kissar idag har börjat utanför pottan men slutat i pottan :) Han är på väg till pottan eller sitter på pottan och ställer sig upp och börjar kissa och sätter sig ner och fortsätter...  Det är väl sådant man får räkna med, jag är glad att vi har kommit en bit på vägen och att han har fått upp ögonen för vad kiss är för något. Har någon gång sagt "kissa" innan han ska göra det, men oftast är det jag som ser att han behöver kissa. Bajs har inte alls funkat, han gömmer sig för att bajsa (gjorde även så förut, med blöja på).

    Det jag inte väntat mig är att han är väldigt bra på att hålla sig, lite orolig för att han kanske kissar för sällan, 3-4 ggr/dygn... Det positiva med det är väl att det faktiskt funkar att åka iväg en kortis någonstans när han nyligen har kissat, då vet man att det dröjer några timmar till nästa gång.

    Han har också helt slutat att kissa på nätterna (från dag ett), trots att vi sätter på blöjan på kvällen. Det är lite konstigt, vi ger honom välling på kvällen och hade inte tänkt sluta med det på ett tag då han är liten i maten, men nu känns det ju fel att ge välling när han ligger och håller sig hela natten, verkar besvärad när han vaknar faktiskt... Vet inte riktigt hur vi ska göra där, kanske försöka få honom att dricka vällingen i soffan lite tidigare så kan han förhoppningsvis kissa ut det innan läggdags... men men, han vill gärna ha den i sängen... 

    Får se hur det här slutar, så länge han verkar någorlunda okej med det och vi båda föräldrar orkar hålla på fortsätter vi väl, det känns ju mer motiverat om man upplever någon slags framsteg. Imorgon ska han vara på förskolan på midsommarfirande i tre timmar, då blir det potträningsbyxorna på, de ska tåla om det kommer en kiss i dem, men ska ändå kännas blött, så inte samma som med blöjorna som suger upp allt. 

  • BuoBä

    Känner igen det där med att hålla sig! I början när jag försökte punktmarkera för att se när kisset var på gång hände det flera dagar att vår unge bara kissade en gång på hela dagen. Och givetvis den enda sekunden jag tittade bort. Då hade man missat den dagens övningstillfälle... Men hon började rätt snart rusa till pottan själv som tur var.

    Enligt BVC är en av "riskerna" med blöja att barnen går och småskvätter hela tiden, vilket kan öka risken för UVI eftersom blåsan aldrig töms ordentligt. Så att kunna hålla sig är positivt.

    (Sen tog det som jag skrev tidigare ca 6 mån innan dottern blev torr på riktigt, och vid det laget kunde hon säga till. Hon kissar fortfarande ungefär hälften så ofta som mig )

  • linnéa001
    Linny87 skrev 2019-06-18 18:34:33 följande:

    Hej igen! Tänkte bara uppdatera om hur det har gått för er som är intresserade.

    Idag är tredje dagen sedan vi tog bort blöjan dagtid. Alla kissar idag har börjat utanför pottan men slutat i pottan :) Han är på väg till pottan eller sitter på pottan och ställer sig upp och börjar kissa och sätter sig ner och fortsätter...  Det är väl sådant man får räkna med, jag är glad att vi har kommit en bit på vägen och att han har fått upp ögonen för vad kiss är för något. Har någon gång sagt "kissa" innan han ska göra det, men oftast är det jag som ser att han behöver kissa. Bajs har inte alls funkat, han gömmer sig för att bajsa (gjorde även så förut, med blöja på).

    Det jag inte väntat mig är att han är väldigt bra på att hålla sig, lite orolig för att han kanske kissar för sällan, 3-4 ggr/dygn... Det positiva med det är väl att det faktiskt funkar att åka iväg en kortis någonstans när han nyligen har kissat, då vet man att det dröjer några timmar till nästa gång.

    Han har också helt slutat att kissa på nätterna (från dag ett), trots att vi sätter på blöjan på kvällen. Det är lite konstigt, vi ger honom välling på kvällen och hade inte tänkt sluta med det på ett tag då han är liten i maten, men nu känns det ju fel att ge välling när han ligger och håller sig hela natten, verkar besvärad när han vaknar faktiskt... Vet inte riktigt hur vi ska göra där, kanske försöka få honom att dricka vällingen i soffan lite tidigare så kan han förhoppningsvis kissa ut det innan läggdags... men men, han vill gärna ha den i sängen... 

    Får se hur det här slutar, så länge han verkar någorlunda okej med det och vi båda föräldrar orkar hålla på fortsätter vi väl, det känns ju mer motiverat om man upplever någon slags framsteg. Imorgon ska han vara på förskolan på midsommarfirande i tre timmar, då blir det potträningsbyxorna på, de ska tåla om det kommer en kiss i dem, men ska ändå kännas blött, så inte samma som med blöjorna som suger upp allt. 


    Vi tar upp vår dotter en gång på natten för att kissa, runt midnatt. Det funkar bra. Innan vi började med detta så vaknade hon vid fem och vägrade somna om, eller vid två och var vaken flera timmar innan hon somnade igen.

    Hon blev blöjfri vid ett år och nio månader, då sa hon "kitta" och "kakka". Hon är dock ec'ad och jag har inte bytt en bajsblöja sedan hon var sex månader. Började vakna och säga till på natten när hon var två år och tre månader ungefär.

    Hon har kissat på sig två gånger då jag inte kunde erbjuda pottan och hon vägrade kissa ute i naturen. Först nu, nästan fem år, acceptetar hon att kissa i en buske när man håller henne.
Svar på tråden Lättast ålder att bli blöjfri?