• Anonym (Mira)

    Har vi inte råd?!

    Hej!

    Jag och min sambo funderar på att skaffa hus, just nu bor vi i en hyresrätt med ett barn på 7 mån.

    Problemet är att min kära mor tycker att vi absolut inte har råd med det och jag skulle bara vilja ha andras syn på saken. Min sambo tjänar 25-30000 brutto (beroende på provision) och jag 24.000 (just nu föräldraledig). Vi har sedan ett billån vi betalar 3000/mån på. Inga andra lån eller skulder.

    Husen vi tittar på ligger på omkring 1.5 miljoner, renoveringsobjekt. Vi bor i en liten stad där priserna inte är så höga.

    Jag ser det inte som en omöjlighet att vi skulle ha råd?!

  • Svar på tråden Har vi inte råd?!
  • Anonym (M)
    Anonym (mer pengar) skrev 2019-07-12 11:05:15 följande:
    Jag brukar säga att jag inte har råd att göra saker ibland. Tex. gå ut på restaurang eller köpa ny dator.
    Det betyder att jag inte har pengar över för nöjen eller elektronik, inte att jag inte har råd med hus. Jag har en husbuffert och en sparad buffert ifall jag blir arbetslös eller sjuk.
    OK, jag förstår inte vad vill ha sagt med detta?

    Det handlar ju inte om TS, utan om hennes mamma, hur hon uppfattar saker.
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-12 10:08:24 följande:

    Jag hade inte köpt ett renoveringsobjekt över huvud taget, men absolut inte om ni inte ens går in med en ordentlig buffert. Vi köpte hus när vi hade sparat till kontantinsats, lagfart, pantbrev, takbyte (behövdes omgående i vårt hus) och sedan kvar en buffert på 250 tusen kr. Vi har för övrigt högre inkomster också, min man tjänar mer än ni två gör tillsammans, och jag har 35k netto.


    Vad kostade ert hus då?
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-12 10:08:24 följande:

    Jag hade inte köpt ett renoveringsobjekt över huvud taget, men absolut inte om ni inte ens går in med en ordentlig buffert. Vi köpte hus när vi hade sparat till kontantinsats, lagfart, pantbrev, takbyte (behövdes omgående i vårt hus) och sedan kvar en buffert på 250 tusen kr. Vi har för övrigt högre inkomster också, min man tjänar mer än ni två gör tillsammans, och jag har 35k netto.


    Vad kostade ert hus då?
  • Anonym (jag)

    Alltså jag tycker inte det låter som några konstigheter alls! ...Med den lilla brasklappen vad "renoveringsobjekt" innebär.

    Är huset så illa medfaret att taket måste bytas direkt? Håller väggarna på att ramla in?

    Eller är det mer att det kanske inte gjorts nått på länge och det mer är "omodernt"? Som att badrum och kök behöver bytas snart med tiden, men inte nu-nu?

  • Anonym (jag)

    Alltså jag tycker inte det låter som några konstigheter alls! ...Med den lilla brasklappen vad "renoveringsobjekt" innebär.

    Är huset så illa medfaret att taket måste bytas direkt? Håller väggarna på att ramla in?

    Eller är det mer att det kanske inte gjorts nått på länge och det mer är "omodernt"? Som att badrum och kök behöver bytas snart med tiden, men inte nu-nu?

  • Anonym (jag)

    Alltså jag tycker inte det låter som några konstigheter alls! ...Med den lilla brasklappen vad "renoveringsobjekt" innebär.

    Är huset så illa medfaret att taket måste bytas direkt? Håller väggarna på att ramla in?

    Eller är det mer att det kanske inte gjorts nått på länge och det mer är "omodernt"? Som att badrum och kök behöver bytas snart med tiden, men inte nu-nu?

  • Anonym (Mira)
    Anonym (jag) skrev 2019-07-12 11:49:12 följande:

    Alltså jag tycker inte det låter som några konstigheter alls! ...Med den lilla brasklappen vad "renoveringsobjekt" innebär.

    Är huset så illa medfaret att taket måste bytas direkt? Håller väggarna på att ramla in?

    Eller är det mer att det kanske inte gjorts nått på länge och det mer är "omodernt"? Som att badrum och kök behöver bytas snart med tiden, men inte nu-nu?


    Taket är 5 år gammalt så det är ju ingen fara. Huset är bara omodernt invändigt och behöver målas utvändigt, inget akut förutom väldigt slitna ytskikt liksom. Kanske att man behöver måla/byta fönster inom de närmsta åren.
  • Anonym (Beror på behov)

    Renoveringsobjekt kan betyda så många olika saker. Vissa har akuta behov av ex dränering, takbyte, mögel osv och andra är mer det kosmetiska hållet. Köket är kanske inte enl senaste snitt men duger och kan sitta i tio år till med lite färg o tapeter. Samma med badrum (skillnad om det är slitet och brun orange eller 90-tal o nyare. Lägga klickgolv på ful brun plastmatta behöver inte kosta mycket. Hur gamla är vitvarorna?

  • Anonym (Mira)
    Anonym (Beror på behov) skrev 2019-07-12 12:37:39 följande:

    Renoveringsobjekt kan betyda så många olika saker. Vissa har akuta behov av ex dränering, takbyte, mögel osv och andra är mer det kosmetiska hållet. Köket är kanske inte enl senaste snitt men duger och kan sitta i tio år till med lite färg o tapeter. Samma med badrum (skillnad om det är slitet och brun orange eller 90-tal o nyare. Lägga klickgolv på ful brun plastmatta behöver inte kosta mycket. Hur gamla är vitvarorna?


    Köket är typ så som du beskriver, brun/oranget. Men vitvarorna i köket är fullt användbara, kyl/frys/spis är ungefär 5 år gamla.

    Badrummen är kaklade med våtrumsmatta på golven, typ 20 år gammalt, inte akut men kanske om några år..?
Svar på tråden Har vi inte råd?!