• Anonym (Mira)

    Har vi inte råd?!

    Hej!

    Jag och min sambo funderar på att skaffa hus, just nu bor vi i en hyresrätt med ett barn på 7 mån.

    Problemet är att min kära mor tycker att vi absolut inte har råd med det och jag skulle bara vilja ha andras syn på saken. Min sambo tjänar 25-30000 brutto (beroende på provision) och jag 24.000 (just nu föräldraledig). Vi har sedan ett billån vi betalar 3000/mån på. Inga andra lån eller skulder.

    Husen vi tittar på ligger på omkring 1.5 miljoner, renoveringsobjekt. Vi bor i en liten stad där priserna inte är så höga.

    Jag ser det inte som en omöjlighet att vi skulle ha råd?!

  • Svar på tråden Har vi inte råd?!
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Beror på behov) skrev 2019-07-12 12:37:39 följande:

    Renoveringsobjekt kan betyda så många olika saker. Vissa har akuta behov av ex dränering, takbyte, mögel osv och andra är mer det kosmetiska hållet. Köket är kanske inte enl senaste snitt men duger och kan sitta i tio år till med lite färg o tapeter. Samma med badrum (skillnad om det är slitet och brun orange eller 90-tal o nyare. Lägga klickgolv på ful brun plastmatta behöver inte kosta mycket. Hur gamla är vitvarorna?


    Köket är typ så som du beskriver, brun/oranget. Men vitvarorna i köket är fullt användbara, kyl/frys/spis är ungefär 5 år gamla.

    Badrummen är kaklade med våtrumsmatta på golven, typ 20 år gammalt, inte akut men kanske om några år..?
  • Alessia

    Idag är det långivarna dvs bankerna  som avgör om man hår råd med hus eller ej.
    Ta kontakt med er bank så får ni besked.

  • Anonym (A)
    Anonym (jag) skrev 2019-07-12 11:48:46 följande:
    Alltså jag tycker inte det låter som några konstigheter alls! ...Med den lilla brasklappen vad "renoveringsobjekt" innebär.

    Är huset så illa medfaret att taket måste bytas direkt? Håller väggarna på att ramla in?

    Eller är det mer att det kanske inte gjorts nått på länge och det mer är "omodernt"? Som att badrum och kök behöver bytas snart med tiden, men inte nu-nu?
    Håller med
  • Studentpappa

    Har ni pengar till kontantinsats så har ni råd med ett hus i den prisklassen utan problem om ni kan hantera pengar.

    Vi fixade dyrare hus när jag pluggade och sambon var fl, lånen är ju fortsatt väldigt billiga.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mira) skrev 2019-07-12 11:40:23 följande:

    Vad kostade ert hus då?


    1,6 miljoner (2018).
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-12 13:34:53 följande:

    1,6 miljoner (2018).


    Oj.
  • Anonym (Varför inte?)

    Jag ser inte varför ni inte skulle ha råd?

    Vi köpte ett hus - 16. För 895.000 Huset var helt funktionellt förutom fuktskada i ett badrum. Men allt var gammalt och var enligt oss i behov av renovering. Vi kom överens om att det fick ta den tid det skulle ta.

    Vi har idag renoverat precis hela huset och även byggt ett till badrum och 2 rum på nedervåningen. Vi har även fixat ny el och dränering osv som hör till. Samt att vi byggt en altan på 170 kvm med pool.

    Sambon har en inkomst på ca 33 efter skatt och jag har pluggat sen - 17 och får ut ca 13.. Plus att vi även har 3 barn. Vi har även vanliga bil lån osv. Allt handlar väl om hur man prioriterar och kan hålla i sina pengar. Vi lever inte direkt snålt heller utan vi kan fara på våra semestrar osv. Har aldrig någon sin tänkt att oj, nej nu har vi inga pengar kvar. Vi försöker spara så mycket vi kan varje månad. Men har alltid minst 2 månadslöner på enbart kontot för outförusedda utgifter. Alltså inte som går till renovering osv.

    Vi är rätt händiga av oss gjort det mesta man kan själva. Vi valde dock att låna upp huset när vi bytte taket och byggde nytt kök. (vi lånade upp med 150.000)

    Idag är vårat hus värderat till 1,7. Och vi har lån på ca 800.

  • Anonym (jag)

    Jamen då så! Då skulle iaf jag tycka mig ha råd, och jag är ganska försiktig av mig.

    Spara pengar framöver och renovera vartefter. Då betalar ni ju till er själva liksom. Och de flesta hus är ju en investering, vi blir ju bara fler och fler i landet.

    Kom ihåg att räkna på en hög räntesats bara så ni har om/när räntorna kanske till och med börjar klättra uppåt 7%.

  • Anonym (bibbi)
    Anonym (Mira) skrev 2019-07-12 10:13:46 följande:

    Jo men en början iallafall, sen får man väl spara under årens gång tänker jag?


    Hur mycket har ni råd att spara i månaden?
  • Anonym (K)

    Beror ju helt på hur ni spenderar era pengar! Jag jobbar i snitt 75% och jag och min man (100%) har köpt en lägenhet för tre miljoner.

Svar på tråden Har vi inte råd?!