Mer skärmtid för barnen i läroplanen – trots bevisat ineffektivt

Ineffektiv metod för att stimulera barnens lärande, enligt forskare.

Barn har svårt att lära sig från digitala verktyg visar forskning från Linköpings universitet.
Barn har svårt att lära sig från digitala verktyg visar forskning från Linköpings universitet.

Att använda sig av digitala verktyg för att stimulera barnets lärande har sedan några år tillbaka blivit ett obligatoriskt moment i förskolans läroplan. Men hur effektivt är det egentligen som metod?

Nu lyfter forskare från Linköpings universitet frågan, och menar att det tvärtom kan vara svårt för barn att ta till sig av digitala verktyg.

Långtidsstudie om hur barn lär sig av digitala medier

Anett Sundqvist är biträdande professor i psykologi vid Linköpings universitet och arbetar med en långtidsstudie som följt barn i nio månader för att studera hur de digitala medierna påverkar barnens utveckling. Hon säger i en intervju med SVT Örebro:

– Du kan inte lära dig jättemycket från digitala medier, och det kan inte barn heller, menar professorn och fortsätter:

– Barn har mycket svårare att lära sig från digitala media än från verkligheten.

"Behöver titta dubbelt så länge"

Anett Sundqvist menar att det kan ta dubbelt så lång tid att ta till sig information från digitala medier som att få något visat för sig i verkligheten. När någon visar något i digitala medier behöver man titta om många gånger för att förstå. När någon istället sitter bredvid och visar och förklarar, är lärandet betydligt mer effektivt.