• Blossom

    Ni som fått cytotec....långt och lite äckligt...

    För ett par tre veckor sedan var vi på vårt första ultraljud...där det konstaterades att ngt inte stämde...fick ny tid veckan efter där det då kunde klargöras att lilla pyret slutat leva i bebisvecka 5. Det har verkligen varit en känslomässig bergochdalbana. Läkaren gav min kropp en vecka på sig att sköta utstötningen själv annars skulle jag måsta skrapas. På måndagen efter började jag blöda...men det var bara ngr droppar och slutade lika snabbt som det började. Ringde in och fick en tid på tisdagmorgon för koll.

    Då gav läkaren mig cytotec för att livmodern skulle öppnas och det skulle stötas ut. Det var det värsta jag någonsin varit med om, jag var inte beredd på den smärtan och ingen värktablett eller ngt hade han skickat med mig hem. Jag låg hemma och skrek och kräktes och blödde ngt enormt. Vid två tillfällen kom det stora klumpar av blod ur mig och jag tänkte då att nu kan det inte finnas mer. På onsdagen var jag hemma och vilade och blödde lite som vanligt vid mens och hade inte ont alls. Hade tid för efterkoll igårmorse och fick då beskedet att jag inte skulle behöva skrapas.

    Sedan när jag kom hem så började smärtan i livmodern att tillta ngt så hemskt...och än en gång fick jag gå igenom samma sak. Hade andra värktabletter hemma som jag tog och ringde in på specMVC. De sa att om smärtan inte avtog av tabletterna så skulle jag måsta åka in och skrapas. Som tur var kom min mamma och var med mig och hjälpte mig genom det hemska och än en gång stöttes två stora klumpar av blod ur mig. Sedan somnade jag av ren utmattning.

    Ni som har fått cytotec, hur har det varit för er? Har ni måstat åka in och skrapa ändå? Har det återkommit som för mig? Hur mycket kan det egentligen finnas kvar?

    Ska ringa in för att få en ny tid för koll idag...men är livrädd att måsta skrapas. Det känns som om det får räcka nu. Jag vill bara att det här ska vara över...

    Jag kan inte sova och sitter därför här...hoppas det är ngn annan som är vaken också...

  • Svar på tråden Ni som fått cytotec....långt och lite äckligt...
  • Lindsey Egot the only one

    Rymdsemlan

    Jag fick också spola ner min lille pojk i toan. Endast 5-7 cm lång och alldeles underbar. Jag grät för i rummet bredvid låg mina älskade döttrar och sov och jag skulle aldrig kunna göra mig av med dom. Tyvärr fick jag begrava en av dom ändå 12 år senare.
    Jag skulle aldrig vilja uppleva det igen att tvingas göra mig av med ett foster eller begrava ett barn.

  • rymdsemlan

    LindaEfraim

    Ja, att själv behöva trycka på spolknappen.....hur de kan påstå att det skulle vara mindre psykiskt jobbigt än en skrapning...det kan jag inte förstå.....nej. Aldrig mer tabletter för mig. Att som du sedan dessutom förlora ett barn som blivit så pass gammalt kan jag omöjligt ens försöka förstå hur det kändes känslomässigt...måste vara bland det värsta som kan inträffa för en människa....*kramar om*

    Har själv haft 7 MA och ett X. Jag har bara behövt använda tabletter en gång då de resterande gångerna har kommit igång av sig själva då embryot har dött i väldigt tidigt stadium ca 3-4 veckan...dvs knappt hunnit blivit mer än en hinnsäck. Dock har inte min kropp förstått detta och jag har gått så långt som till v 12 innan själva missfallet har kommit, vilket då har varit som en vanlig mens.  

    Tabletterna var ingen rolig upplevelse pga de följdeffekter de gav för mig samt hur psykiskt jobbigt det var att se och behöva spola ner.....och jag hoppas nu att min skrapning imorgon är lättare såväl fysiskt men främst psykiskt. 

    ta hand om er allihopa där ute!  

  • Lindsey Egot the only one

    Det är viktigt att vi som har fått ett trauma pga cytotec pratar om dess nackdelar eftersom INTE ens företaget som gör tabletten rekommenderar den till abort eller förlossning utan vill faktiskt att man använder annat som inte utsätter kvinnan för onödiga risker

  • rymdsemlan

    hej allihopa,

    Igår gjorde jag en skrapning och vilken skillnad mot tabletterna. Jag tänker aldrig mer använda de där tabletterna.

    Skrapningen var inte lika stressande, slapp ligga och vara nervös och rädd för att jag skall vara en av de som kanske blöder för mycket och blir tvungen att akut åka in på blodtransfusion. Jag slapp ha ont, jag slapp hålla på i timmar och blöda, oroa mig för om verkligen allt kommit ut eller inte. Jag slapp spola ner mitt eget foster i toaletten, jag slipper må så fruktansvärt dåligt psykiskt.

    Nej, tack vare stöd av sjuksköterskor och sambo så var det hela över på två timmar, ingen värk (lite molnande efteråt, har helt gått över tills idag), knappt någon blödning efter. Blöder litegrann idag, men mindre än mens...knappt något alls. Jag mår mycket bättre fysiskt än efter tabletterna, vilket i sin tur gör att rent psykiskt orkar må bättre. Visst är det tungt, men nu känner jag att jag faktiskt redan idag kan gå vidare....tänka framåt, det kunde jag inte efter tabletterna då veckor av blödningar och påminnelserna om vad jag höll på med i form av små rester som hela tiden kom...oron och ängsliga tankar på om allt var borta eller inte fanns där och gnagde. Tankar på vad jag förlorat tyngde ner såväl kropp som sinne.

    Jag mår bra idag, är på jobbet och jobbar....känner mig lättare, känner att nu tar vi nya tag....ska ringa fertilitetskliniken på måndag och se när jag får starta igen. Känner mig tillräckligt stark att gå vidare, vilken skillnad mot tabletterna som slungade ner mig i ett svart hål i flera veckor.

    Aldrig mer tabletter.            

    Önskar er alla en trevlig helg! 

  • Lindsey Egot the only one

    Va bra att det känns bra!

    Det är bara vi som tagit cytotec som kan beskriva hur det verkligen är. Inga efterkontroller görs varken fysiskt eller psykiskt efter användning av denna medicin på patient så självfallet vet inte vården om vilket trauma det kan ge.

  • SaandraR

    Måste bara säga att jag tog dessa tabletter igår efter att jag fått MA nyligen och ja, det gjorde ont och det blödde otroligt mycket men inte i närheten av alla historier jag har läst på internet som tex här..

  • Cherieh

    Jag gjorde kejsarsnitt för 2,5 vecka sedan och fick 3st cytotek Efter. Fruktansvärt. Fick direkt 41 graders feber, blödde och fick En hemsk frossa. Låg och skakade och trodde helt ärligt att jag Skulle dö. Kunde inte hålla min son på 12 timmar och är rädd att Detta har satt sina spår. Känner mig snuvad på upplevelsen med att Få träffa sitt barn för första gången och det gör mig ledsen. Jag kunde Knappt titta på honom på grund sv de där tabletterna. Ska jag har fler barn ska jag ha en garanti på att dessa tabletter aldrig Stoppas i mig igen.

  • Lindsey Egot the only one
    Cherieh skrev 2013-09-11 19:38:09 följande:

    Jag gjorde kejsarsnitt för 2,5 vecka sedan och fick 3st cytotek Efter. Fruktansvärt. Fick direkt 41 graders feber, blödde och fick En hemsk frossa. Låg och skakade och trodde helt ärligt att jag Skulle dö. Kunde inte hålla min son på 12 timmar och är rädd att Detta har satt sina spår. Känner mig snuvad på upplevelsen med att Få träffa sitt barn för första gången och det gör mig ledsen. Jag kunde Knappt titta på honom på grund sv de där tabletterna. Ska jag har fler barn ska jag ha en garanti på att dessa tabletter aldrig Stoppas i mig igen.


    Men varför fick du dom EFTER snittet?
  • Solros78

    Eftersom man googlar efter mycket info när sånt här händer vill jag betätta min upplevelse så här långt. Fostret konstaterades dött i vecka tio men förmodligen dött i v 8. Fick tabletter i fredags som inte gav effekt alls. Tillbaka på gynakuten idag och läkaren var tveksam till om ett nytt försök skulle ge någon effekt eftersom det första inte gjorde det. Men jag fick nya tabletter och efter 3-4 timmar blrjade jag tokblöda och efter en halvtimme så satt jag på toa och massa klumpar kom ut. Helt smärtfritt med de smärtstillande jag fått på sjukhuset. Nu har jag ju inte helt sett slutet ännu på historien men så här långt klart bättre än alla skräckhistorier.

  • Pyret82

    Jag tog tre tabletter klockan tre efter ett kejsarsnitt för 2veckor sen och nu koagell eller blödning kvar som måste ut.... efter att ha läst alla skräckexempel här så var ditt inlägg skönt å se.....

    När börjar smärtan? 4timmar efter man tagit dem? Fick alvedon å diflofenak mot smärtan som jag tog samtigit.


    SaandraR skrev 2013-09-06 17:26:50 följande:
    Måste bara säga att jag tog dessa tabletter igår efter att jag fått MA nyligen och ja, det gjorde ont och det blödde otroligt mycket men inte i närheten av alla historier jag har läst på internet som tex här..

  • SaandraR
    Pyret82 skrev 2013-10-09 16:43:44 följande:

    Jag tog tre tabletter klockan tre efter ett kejsarsnitt för 2veckor sen och nu koagell eller blödning kvar som måste ut.... efter att ha läst alla skräckexempel här så var ditt inlägg skönt å se.....

    När börjar smärtan? 4timmar efter man tagit dem? Fick alvedon å diflofenak mot smärtan som jag tog samtigit.



    Jag tog de första tabletterna vid tolv och blödningen och smärtan kom runt åtta på kvällen.. Dock fick jag en till omgång av tabletterna då allt inte kom ut och då gjorde det mer ont men blödde inte så mycket.. Slutade med skrapning för mig ändå . Hoppas det gick bra för dig!
  • Pyret82

    Kände iiiingenting. Ska tbx på UL 24/10. Hoppas kroppen tagit hand om blodet så jag slipper skrapas. Hur upplevde du skrapningen? :/


    SaandraR skrev 2013-10-10 16:48:33 följande:
    Jag tog de första tabletterna vid tolv och blödningen och smärtan kom runt åtta på kvällen.. Dock fick jag en till omgång av tabletterna då allt inte kom ut och då gjorde det mer ont men blödde inte så mycket.. Slutade med skrapning för mig ändå . Hoppas det gick bra för dig!

  • SaandraR
    Pyret82 skrev 2013-10-11 09:37:56 följande:

    Kände iiiingenting. Ska tbx på UL 24/10. Hoppas kroppen tagit hand om blodet så jag slipper skrapas. Hur upplevde du skrapningen? :/



    Det var nervöst och jobbigt innan man sövdes ner men är glad att jag gjorde den..blödde en vecka efteråt och gjorde inte ont
  • Isis79

    Sitter här orolig och läser. Alla verkar få olika mängder tabletter. Vissa får med sig bindor. Olika smärtstillande m.m. Jag fick 2 panodil och 2 diklofenak som jag skulle ta en timma innan cytotec. Om en halvtimma är det dags att ta mina cytotec. 2 stycken som jag skall ha under tungan och suga på i 20 minuter, men ju mer jag läser, ju mer orolig blir jag :( Fick inte med mig några bindor från sjukhuset. Har köpt vanliga från affären. Ingen varnade mig för hur det kan bli. Hur vet man om man blör för mycket så man måste åka in?

  • Solros78
    Isis79 skrev 2014-01-16 09:16:10 följande:

    Sitter här orolig och läser. Alla verkar få olika mängder tabletter. Vissa får med sig bindor. Olika smärtstillande m.m. Jag fick 2 panodil och 2 diklofenak som jag skulle ta en timma innan cytotec. Om en halvtimma är det dags att ta mina cytotec. 2 stycken som jag skall ha under tungan och suga på i 20 minuter, men ju mer jag läser, ju mer orolig blir jag :( Fick inte med mig några bindor från sjukhuset. Har köpt vanliga från affären. Ingen varnade mig för hur det kan bli. Hur vet man om man blör för mycket så man måste åka in?


    Jag satt faktiskt på toan någon halvtimma eller så när det forsade som värst. Men bindor fick jag inte från sjukhuset utan hade köpt typ nattbindor på ica.

    Men för mig slutade det blöda så där hysteriskt rätt så snabbt.
  • fantasifull
    Isis79 skrev 2014-01-16 09:16:10 följande:

    Sitter här orolig och läser. Alla verkar få olika mängder tabletter. Vissa får med sig bindor. Olika smärtstillande m.m. Jag fick 2 panodil och 2 diklofenak som jag skulle ta en timma innan cytotec. Om en halvtimma är det dags att ta mina cytotec. 2 stycken som jag skall ha under tungan och suga på i 20 minuter, men ju mer jag läser, ju mer orolig blir jag :( Fick inte med mig några bindor från sjukhuset. Har köpt vanliga från affären. Ingen varnade mig för hur det kan bli. Hur vet man om man blör för mycket så man måste åka in?


    Jag fick fyra cytotec att stoppa upp i slidan. Dock hände inget första dagarna. Började förvisso blöda men lite. Dagen efter avtog det helt. Kom sedan tillbaka lite grann två dagar efter det. 4:e dagen efter tabletterna fick jag mongo-värkar i 4h men fortfarande inget mer blod än tidigare. Vid återbesöket visade det sig att graviditeten hade fastnat i tappen. Hon fick dra bort det & det forsade blod, typ överallt i undersökningsrummet, trots att jag låg ner. Med ul konstaterades att endast slemhinnan var kvar & det skulle blöda ut. Vilket det gjorde vid första toalettbesöket. Det var som att sätta på en kran och hela toaletten av fylld med .... (()snuskiga detaljer()) slemmigt blod.

    Den senare timmen blödde det väldigt mycket. Men den började det blöda som mens, eller lite mer. Nu är det 1vecka & dagar sedan jag tog tabletterna så det var på tiden att få detta mf "överstökat"
  • Tiii

    Beklagar verkligen ditt missfall..
    Jag fick Cytotec när min första graviditet avstannade i v8+3. Det slutade dock inte där utan på gyn 2 veckor senare. Det var en fruktansvärd upplevelse som ändå slutade i en skrapning. Det var dock en befrielse. Sen var det över och bara det psykiska kvar.
    Förra veckan var det dags igen så min tredje graviditet ( Har lyckats få en mirakel son emellan) slutade i ännu ett MA. I v 6+3. Denna gången vägrade jag cytotec. Fick en tid för skrapning. Jag hade nästan lyckats få ut allt denna gången, men trots enorma blödningar så var det ändå rester kvar innan jag sövdes.

    Dock får man cytotec även innan en planerad skrapning. Däremot är det så kort inpå  (Ca 2 tim innan)så det är endast för att mjuka upp livmodermunnen.

    På Östra sjukhuset har dom slutat använda cytotec för att driva ut MA samt vid aborter. För att det helt enkelt inte fungerar så som det är tänkt.

  • Helenasojörgens

    Jag fick med mig 4 tabletter i tisdags! 6 st alvedon o 2 voltaren. Sen hade ja massa hemma!!!! Trodde ja va i vecka 11 men fostret dog i vecka 8... Jag va lite öppen från livmoderhalsen så d va på gång. Började blöda 2 Tim efter jag tid dom. Blödde jätte mycket o massa klumpar. Aldrig sett så stora klumpar usch:( hoppas allt e ute... Ska dit på tisdag.. Så ingen skräckhistoria hos mig heller än.... Gått bra dessa dagar.... Hjälper med voltaren. Värken blir mindre då! Men verkar vara så här i tråden att många som fått tabletterna o kommer tillbaka. På återbesök men har ändå lite rester kvar. Jag gillar inte dessa tabletter men d va d valet jag tog i tisdags. För antingen va d o vänta hemma. O sen komma tillbaka o skrapas men jag klarar inte d:( Hur många tabletter fick ni??? Jag fick 4! O sen va livmoderhalsen öppen lite redan

  • Helenasojörgens

    Återbesök idag o d fanns förtjockad slemhinna kvar i livmodern men jag vägrade fler tabletter så hon sa att ja ska vänta in mensen o se att d kommer ut med mensen d trodde hon o att mensen e normal o inte riklig.... O slutar efter 5-7 dar

Svar på tråden Ni som fått cytotec....långt och lite äckligt...