• MIA SD

    40 000 i restskatt som tack för att man är Familjehem!!

    Jag vet inte om det är jag som gjort fel eller vad det är som skett!
    Jag o min man har varit familjehem under förra året, mellan feb- dec.
    Under den tiden fick vi pengar för det, en del skattefritt o en del vi skattr för. Samtidigt har jag jobbat ca 70-80% som uska på det lokala sjukhuset!
    Va faan Ska det va så här.. Nu får vi ju betala tillbaka alla pengar vi fått som familjehem. Är det nån mer som upplect det här? Vad kan jag göra förrutom att kontakta vår soc. sekreterare vilket jag gjort..

  • Svar på tråden 40 000 i restskatt som tack för att man är Familjehem!!
  • Anonym (soc.familjehemsp)

    30.000 det får INTE familjehem i "lön".

    Däremot beror det ju på hur många familjehemsplacerade barn man har hos sig etc.

    Men man brukar säga att om man har fyra familjehemsplaceradebarn hos sig behöver man inte arbeta utan får en "normallön" ut mellan 17-20.000 kronor. Men som sagt var om man har fyra familjehemsplaceradebarn (vilket är ovanligt) så hinner man inte med att arbeta vanligt oftast då det tar tid med bar nsom kommer från socialt utsatta miljöer, möten etc.

    När jag var familjehemsplacerad fick mina familjehemsföräldrar ca. 5000 kronor i månaden i lön för att ha mig så att säga. Tycker det är LITE med tanke på engagemanget det la ner på mig. Vi hade sedan en tjej med funktionshinder placerad hos oss hon krävde mer än mig på många vis vilket gjorde att ersättningen var något högre och även omkostnadsdelen inget konstigt med det. Det är ett jobb och betalt ska man ha för det. Men som jag sagt tidigare inte så mycket att "fel" människor väljer att bli familjehem för att bara tjäna pengar. Att familjehem tjänar "så lite" visar attdet faktiskt är människor med hjärta för detta som tar sig an uppdraget.

  • MIA SD

    Jag är förvånad vilken reaktion jag skapade me detta inlägg. Det första var skrivet i frustration o rädsla över att ha fått en restskatt som jag inte hade hade förberett mig på.. Visst det är mitt fel jag o jag skyller inte på nån idag. Vet att soc pratade med oss o vi lyssnade helt enkelt inte..

    Det är självklart att jag tycker att pojken blev avdumpad här då allt gick på 2 timmar. Vi har aldrig varit jourhem förrut bara familjehem och då går det ju oftast lugnt o sakta..
    Att mitt ordval retade så många ber jag om ursäkt för.

    Att jag o min man är familjehem handlar om inte pengar men visst hjälper det ekonomin samtidigt som allt blir dyrare: bensinen, kläder, maten, hushållet överhuvudtaget.

    För oss handlar det om ngt större, det sociala arvet som det så fint heter. Vi har inte några egna barn utan ville bara dela med oss av det vi hade.. Så enkelt är det faktiskt...

    Självklart finns det familjer som har gjort det här sysytemet till en lönsam affär, det tror jag aldrig vi kommer undan. Tror dock att det rör sig om de så skallade HBV- hemmen. De är inte SÅ många "vanliga" familjehem som drar in storkovan på detta.

    Tack för allt stöd o förstående!
    DET ÄR DOCK FÖR JÄVLIGT AT NI SOM ÄR SÅ NEGATIVA DRAR ALLA ÖVER EN KAM O HAR SÅ FÖRUTFATTADE MENINGAR OM OSS SOM ÄRLIGT KÄMPAR!

  • Anonym

    Omkostnadsersättningen skall dras av på deklarationen och då kanske det inte blir så mycket restskatt,kolla på datorn under skatteverket och räkna ut din skatt!
    Det folk inte tänker på är att omkostnaden man får för barnen vi har placerade använder vi också till dem.Man kan fått ett barn som knappt har kläder på kroppen,som behöver rustas upp från grunden.Förstår inte varför folk reagerar så negativt.Jämför man vad en institutionsplacering kostar för t.ex. en tonåring ca 3000:-/dag vilket blir  90 000:- i månaden så är ju inte 40 000 för två månader en stor summa.Vi utför ju också ett arbete som vilka andra arbetande personer och då ifrågasätter vi inte att de får betalt.Man får heller inte glömma att som familjehem/jourhem är man inte anställd ,har inga arbetsrättsliga rättigheter,kan bli av med uppdraget från den ena dagen till den andra om inte  den unge vill stanna kvar.Som familjehem ingen betald semester /ingen semester överhuvudtaget.Inget fack vill ha oss med som medlemmar för att vi inte är anställda.Hur många av er övriga Svenssons skulle vilja arbeta under de beskrivna förhållandena?Vad är ni så avundsjuka för?Varför ta inte fler hand om barn/tonåringar om vi nu har det så fantastiskt bra och gott om pengar som vi enligt er inte behöver?

  • Anonym

    Oj ,oj vilken groda jag skrev.Läste för dåligt för jag vart så upprörd.Det var ju 10 månader som du hade uppdraget .Vilket innebär att ni inte har på något sätt fått någon stor omkostnadsersättning och arvode för den placerade!Som sagt jämför med HVB som kan ligga på över 1000 kr. dygnet och institution 3000 kr dygnet minst.......................

  • Anonym (My)

    Fast jag tycker inte att du gjort något fel! Det är ju bara så att det inte finns någon speciell ruta på deklarationsblanketten för familjehem. Funnes det vore saken löst från början. Minns att min man blev helt chockad när detta hände oss första gången. Visst hade vi hört talas om det när vi utbildade oss men det var sedan länge glömt när han satt där med deklarationsblanketten som talade om flera 10-tals tusen i restskatt. Men som så många andra skrivit måste vi själva tala om för skattemyndigheten att detta är en omkostnadsersättning, göra ett avdrag under punkten allmänna avdrag och sedan skriva en lite kort förklaring om att vi är familjehem allra sist på blanketten.

    Tycker att det är underligt att så många har svårt att förstå att man ersätter familjehem för deras insats! Att det finns en omkostnadsersättning beror ju på att det inte ska kosta familjehemmet pengar att ta emot ett barn. Ett placerat barn har dessutom rätt att få samma standard som de barn som redan finns i familjen och det är ju socialtjänstens sak att se till att den möjligheten finns.

    Därutöver är det väl alldeles rimligt att ge familjehemmet en ersättning för att de öppnar sitt hem för ett barn som behöver en ny familj för kortare eller längre tid, för att de går på möten och hjälper till att upprätthålla kontakten med de biologiska föräldrarna (vilket kan vara nog så komplicerat, jag vet inte hur många gånger jag fått skäll och blivit svuren åt över telefon tex). Ersättingen är då rakt inget man blir rik på, jag är säker på att ingen av er skulle stå ut med samma saker i era arbeten ens för det mångdubbla. Inte skulle jag det i alla fall.

    Kämpa på alla duktiga familjehem, ni vet att ni är betydelsefulla och att ni gör skillnad!! Även om det finns de som inte begriper detta...

    MIA SD skrev 2009-04-02 20:20:10 följande:


    Jag är förvånad vilken reaktion jag skapade me detta inlägg. Det första var skrivet i frustration o rädsla över att ha fått en restskatt som jag inte hade hade förberett mig på.. Visst det är mitt fel jag o jag skyller inte på nån idag. Vet att soc pratade med oss o vi lyssnade helt enkelt inte..Det är självklart att jag tycker att pojken blev avdumpad här då allt gick på 2 timmar. Vi har aldrig varit jourhem förrut bara familjehem och då går det ju oftast lugnt o sakta..Att mitt ordval retade så många ber jag om ursäkt för.Att jag o min man är familjehem handlar om inte pengar men visst hjälper det ekonomin samtidigt som allt blir dyrare: bensinen, kläder, maten, hushållet överhuvudtaget.För oss handlar det om ngt större, det sociala arvet som det så fint heter. Vi har inte några egna barn utan ville bara dela med oss av det vi hade.. Så enkelt är det faktiskt...Självklart finns det familjer som har gjort det här sysytemet till en lönsam affär, det tror jag aldrig vi kommer undan. Tror dock att det rör sig om de så skallade HBV- hemmen. De är inte SÅ många "vanliga" familjehem som drar in storkovan på detta.Tack för allt stöd o förstående!DET ÄR DOCK FÖR JÄVLIGT AT NI SOM ÄR SÅ NEGATIVA DRAR ALLA ÖVER EN KAM O HAR SÅ FÖRUTFATTADE MENINGAR OM OSS SOM ÄRLIGT KÄMPAR!
  • Sessie82

    Vi har vart familjehem åt min lillsyrra sen ett halvår tillbax....blir rädd nu ju.
    Bör jag ringa Soc och fråga hur mycket skatt dom drar? Och om jag riskerar att få värsta chocken nästa år?
    Fick betala 6 000 nu dena gången...men de va för att A-kassan bara drog 28% skatt...men ja har nu ändrat de till 32%.

  • Turnit
    Sessie82 skrev 2009-04-21 11:31:09 följande:
    Vi har vart familjehem åt min lillsyrra sen ett halvår tillbax....blir rädd nu ju.Bör jag ringa Soc och fråga hur mycket skatt dom drar? Och om jag riskerar att få värsta chocken nästa år?Fick betala 6 000 nu dena gången...men de va för att A-kassan bara drog 28% skatt...men ja har nu ändrat de till 32%.
    Kolla med soc försäkerhets skull. Omkostnaden är ju skattefri, fast i deklarationen ser den ut att vara inkomst. När man fört summan till rätt kollumn blir det bättre resultat. Lycka till.
  • Sessie82
    Turnit skrev 2009-04-21 11:43:18 följande:
    Kolla med soc försäkerhets skull. Omkostnaden är ju skattefri, fast i deklarationen ser den ut att vara inkomst. När man fört summan till rätt kollumn blir det bättre resultat. Lycka till.
    Oh shiet...så de kan hända att de vart fel i min skattedekleration då?

    Jag som redan betalat och godkänt :(
  • Anonym (My)
    Sessie82 skrev 2009-04-21 12:54:24 följande:
    Oh shiet...så de kan hända att de vart fel i min skattedekleration då?Jag som redan betalat och godkänt :(
    Sessie, du behöver inte vara orolig. Du behöver göra två saker. Dels kolla hur mycket skatt de drar från den uppdragsgivande kommunen. Se till att det blir minst detsamma som dras på din vanliga lön. Utöver det drar jag ett par hundra kr extra varje månad eftersom det kan bli tokigt med skatten när man har två arbetsgivare.

    Och dels ska du titta på din deklartionsblankett. Under -1- Inkomster - Tjänst står det Kostnadsersättningar som andra post. O5 står det i den vita rutan brevid. Den summan ska du skriva i rutan 06 under -2- (Avdrag - Tjänst).

    Det är alltså det som räknas som kostnadsersättningar som inte ska räknas som lön, det är ju inte skattepliktigt. Skriv HELA summan, sedan drar skatteverket av de 5000 kr inte är avdragsgilla.

    När du skrivit in den totala summan för avdraget går du till -16- Övriga upplysningar. Där skriver du att du gör avdrag för omkostnadsersättningen eftersom du är familjehem. Det gör inget att du redan godkänt deklarationen, det är bara att göra det en gång till, sista gången gäller. Däremot får du väl vänta till juni eller så innan du får tillbaka dina pengar. Är du osäker kan du ju alltid kontakta skatteverket. Fråga igen om du undrar över något!
  • Sessie82

    Anonym (My) skrev 2009-04-21 22:44:28 följande:


    Sessie, du behöver inte vara orolig. Du behöver göra två saker. Dels kolla hur mycket skatt de drar från den uppdragsgivande kommunen. Se till att det blir minst detsamma som dras på din vanliga lön. Utöver det drar jag ett par hundra kr extra varje månad eftersom det kan bli tokigt med skatten när man har två arbetsgivare. Och dels ska du titta på din deklartionsblankett. Under -1- Inkomster - Tjänst står det Kostnadsersättningar som andra post. O5 står det i den vita rutan brevid. Den summan ska du skriva i rutan 06 under -2- (Avdrag - Tjänst). Det är alltså det som räknas som kostnadsersättningar som inte ska räknas som lön, det är ju inte skattepliktigt. Skriv HELA summan, sedan drar skatteverket av de 5000 kr inte är avdragsgilla.När du skrivit in den totala summan för avdraget går du till -16- Övriga upplysningar. Där skriver du att du gör avdrag för omkostnadsersättningen eftersom du är familjehem. Det gör inget att du redan godkänt deklarationen, det är bara att göra det en gång till, sista gången gäller. Däremot får du väl vänta till juni eller så innan du får tillbaka dina pengar. Är du osäker kan du ju alltid kontakta skatteverket. Fråga igen om du undrar över något!
    tack för att du tog dig tid :)

    Jag är totalt värdelös på sånt, så ja kommer nog ringa skatteverket....fan dumma mig som slängde papprerna...fast de finns nog på nätet fortfarande iofs.
Svar på tråden 40 000 i restskatt som tack för att man är Familjehem!!