Språkstörningstråden fortsätter
Köp Alfons och Ika-dvderna! Vår son älskar dem. Vi googlade och köpte dem via nätet. Superbra!
Köp Alfons och Ika-dvderna! Vår son älskar dem. Vi googlade och köpte dem via nätet. Superbra!
Här är jag igen! Jag har en treåring vars diagnos är expressiv språkstörning. Efter jul får han förhoppningsvis resurs på dagis. Det är i a f tänkt så, men före jul fick vi veta att resursen ska delas mellan två avdelningar och att de i ett första skede lagt resursen på sonens avdelning på tider när han inte är där. Snacka om "resurs"! Om det ska vara resurs ska den väl läggas på dagis när sonen är där..... Jag håller tummarna för att det ordnar sig efter jul, just nu har vi lov och tänker inte så mkt på sådant som har med dagis att göra.
Jo, men på avdelningen intill finns en flicka som också behöver resurs. Tydligen går de ungefär samma tider, och bara 30 h per vecka. Så hur detta ska lösas har jag ingen aning om! Resursen kan ju inte dela på sig.
Det är tänkt att resursen ska hjälpa till att ta hand om de andra barnen så att 'vår' förskollärare ska kunna ägna sig åt vår son (språkträning). Det finns även 2 andra pojkar med språkproblem. De kommer att få vara med på språkträningen, men den är i första hand riktad till vår son. Jag kommer så klart att tala med förskolan efter jul och kräva att resursen finns på förskolan när sonen är där, annars är det ju meningslöst. Håll tummarna!
Man kan säga att det är två delar. Dels språktränar de med spel, språkpåsar, flanosagor, munmotoriska övningar och dyl. Det håller de på med en halvtimme per dag ungefär. Min lillkille orkar faktiskt inte mer, inte när det är så strukturerat. Den andra delen består av att förskolläraren är med honom i leken, ibland direkt och ibland lite vid sidan av. Hon hjälptecknar åt honom när det tjorvar till sig och hon arbetar med att öka hans ordförråd allmänt. För att det ska funka måste hon få ägna sig enbart åt honom, och det är där resursen behövs. Resursen tar hand om det andra som kan uppstå, t ex blöjbyten på mindre barn. Jag hoppas verkligen att detta kommer att funka, men det kräver ju att resursen är på dagis när min lillkille är där.
Detsamma!
Exakt vilka lagar refererar du till, Joonas? Vore bra att få vetskap. Rektorer är inte lätta att tas med, nämligen.
monica75, hur ser Fabians diagnos ut? Min son har diagnosen expressiv språkstörning, och jag har gått ned till 80% för att hans dagar inte ska bli så långa. Han orkar inte en hel dag. Vårdbidrag vore ju toppen.
Tack!
Vi har fått resurs!!! Idag fick vi besked om att det kommer att vara 1 extra tjänst på sonens avdelning så länge sonen går där. Nu får hans fröken tid att jobba enbart med honom. Jag är så glad!!!!!
Jag bara måste berätta om sonen som är 3 ½ år gammal. Han har fått diagnosen expressiv språkstörning. Vi tecknar med honom. Han pratar mkt, men är hemskt otydlig. I förra veckan skrev han MAMMA klart och tydligt själv på ett papper, och imorse tog han magnetbokstäverna på kylskåpet och skrev LEGO. Båda gångerna var han fullt på det klara med vad han skrev, han visade och tecknade. Är det inte märkligt? Jag börjar misstänka att det snurrar på snabbt därinne, men att motoriken inte riktigt är lika väl utvecklad förstås. Vad tänker ni om detta? Jag är ju jätteglad åt hans framsteg!!!
Tack! Vi har använt TAKK sedan i somras, kan man säga. Det funkar jättebra. Spel? Nä, där hoppas jag att någon annan svara dig. Vi har inte använt spel. Lycka till!
Mitt tips vad gäller TAKK är: Kör på! Vi har lärt oss tecken efterhand, både via dataprogram och via dvd. Vi har inte lagt upp det på något speciellt sätt, bara lärt oss tecken vi har nytta av och känt efter vad som behövs.
Vill återigen ge er hopp. Min yngsta son sa inte ett ljud vid två års ålder, inte ens mamma. Vi blev remitterade till logopeden i stan, och började arbeta där. Förskolan arbetade med TAKK, vi lärde oss TAKK och använde det hemma och sonen fick extra hjälp i liten grupp på förskolan. Vi kämpade på under hela förskoletiden. Idag går sonen i förskoleklass och har ett i princip normalt språk. Han har lite problem med igår/idag/imorgon och oregelbundna verb (säger gådde istället för gick, t ex), men i övrigt hörs det inte att han har haft diagnosen expressiv språkstörning. Han ligger före sina kompisar i skolämnena, har många kompisar och funkar toppenbra. Det finns hopp, hörrni!!! Kunde vi så kan andra (kanske inte alla, men även andra). Lycka till! Jag misströstade länge, men kämpade ändå på. Och det lyckades! Han är världens finaste kille och jag är så glad för hans skull.