• Tuffen

    Språkstörningstråden fortsätter

    Köp Alfons och Ika-dvderna! Vår son älskar dem. Vi googlade och köpte dem via nätet. Superbra!

  • Tuffen

    Här är jag igen! Jag har en treåring vars diagnos är expressiv språkstörning. Efter jul får han förhoppningsvis resurs på dagis. Det är i a f tänkt så, men före jul fick vi veta att resursen ska delas mellan två avdelningar och att de i ett första skede lagt resursen på sonens avdelning på tider när han inte är där. Snacka om "resurs"! Om det ska vara resurs ska den väl läggas på dagis när sonen är där..... Jag håller tummarna för att det ordnar sig efter jul, just nu har vi lov och tänker inte så mkt på sådant som har med dagis att göra.

  • Tuffen

    Jo, men på avdelningen intill finns en flicka som också behöver resurs. Tydligen går de ungefär samma tider, och bara 30 h per vecka. Så hur detta ska lösas har jag ingen aning om! Resursen kan ju inte dela på sig.

  • Tuffen

    Det är tänkt att resursen ska hjälpa till att ta hand om de andra barnen så att 'vår' förskollärare ska kunna ägna sig åt vår son (språkträning). Det finns även 2 andra pojkar med språkproblem. De kommer att få vara med på språkträningen, men den är i första hand riktad till vår son. Jag kommer så klart att tala med förskolan efter jul och kräva att resursen finns på förskolan när sonen är där, annars är det ju meningslöst. Håll tummarna!

  • Tuffen

    Man kan säga att det är två delar. Dels språktränar de med spel, språkpåsar, flanosagor, munmotoriska övningar och dyl. Det håller de på med en halvtimme per dag ungefär. Min lillkille orkar faktiskt inte mer, inte när det är så strukturerat. Den andra delen består av att förskolläraren är med honom i leken, ibland direkt och ibland lite vid sidan av. Hon hjälptecknar åt honom när det tjorvar till sig och hon arbetar med att öka hans ordförråd allmänt. För att det ska funka måste hon få ägna sig enbart åt honom, och det är där resursen behövs. Resursen tar hand om det andra som kan uppstå, t ex blöjbyten på mindre barn. Jag hoppas verkligen att detta kommer att funka, men det kräver ju att resursen är på dagis när min lillkille är där.

  • Tuffen

    Exakt vilka lagar refererar du till, Joonas? Vore bra att få vetskap. Rektorer är inte lätta att tas med, nämligen.

  • Tuffen

    monica75, hur ser Fabians diagnos ut? Min son har diagnosen expressiv språkstörning, och jag har gått ned till 80% för att hans dagar inte ska bli så långa. Han orkar inte en hel dag. Vårdbidrag vore ju toppen.

  • Tuffen

    Vi har fått resurs!!! Idag fick vi besked om att det kommer att vara 1 extra tjänst på sonens avdelning så länge sonen går där. Nu får hans fröken tid att jobba enbart med honom. Jag är så glad!!!!!

  • Tuffen

    Jag bara måste berätta om sonen som är 3 ½ år gammal. Han har fått diagnosen expressiv språkstörning. Vi tecknar med honom. Han pratar mkt, men är hemskt otydlig. I förra veckan skrev han MAMMA klart och tydligt själv på ett papper, och imorse tog han magnetbokstäverna på kylskåpet och skrev LEGO. Båda gångerna var han fullt på det klara med vad han skrev, han visade och tecknade. Är det inte märkligt? Jag börjar misstänka att det snurrar på snabbt därinne, men att motoriken inte riktigt är lika väl utvecklad förstås. Vad tänker ni om detta? Jag är ju jätteglad åt hans framsteg!!!

  • Tuffen

    Tack! Vi har använt TAKK sedan i somras, kan man säga. Det funkar jättebra. Spel? Nä, där hoppas jag att någon annan svara dig. Vi har inte använt spel. Lycka till!

  • Tuffen

    Mitt tips vad gäller TAKK är: Kör på! Vi har lärt oss tecken efterhand, både via dataprogram och via dvd. Vi har inte lagt upp det på något speciellt sätt, bara lärt oss tecken vi har nytta av och känt efter vad som behövs.

  • Tuffen

    Vill återigen ge er hopp. Min yngsta son sa inte ett ljud vid två års ålder, inte ens mamma. Vi blev remitterade till logopeden i stan, och började arbeta där. Förskolan arbetade med TAKK, vi lärde oss TAKK och använde det hemma och sonen fick extra hjälp i liten grupp på förskolan. Vi kämpade på under hela förskoletiden. Idag går sonen i förskoleklass och har ett i princip normalt språk. Han har lite problem med igår/idag/imorgon och oregelbundna verb (säger gådde istället för gick, t ex), men i övrigt hörs det inte att han har haft diagnosen expressiv språkstörning. Han ligger före sina kompisar i skolämnena, har många kompisar och funkar toppenbra. Det finns hopp, hörrni!!! Kunde vi så kan andra (kanske inte alla, men även andra). Lycka till! Jag misströstade länge, men kämpade ändå på. Och det lyckades! Han är världens finaste kille och jag är så glad för hans skull. 

  • Tuffen
    summerhunter skrev 2013-04-07 18:43:32 följande:
    Fast vi har ju inte fått diagnosen generell språkstörning utan anledning, tyvärr.

    Förstår att du vill komma med en solskenshistoria, men vi har väntat på att det ska säga poff och hans språk ska bli bättre, men det blir inte det. Och OM det skulle ske så är ingen gladare än jag!

    Och som sagt, det har ju inget med intelligensen att göra... Även (om jag förstått det rätt) ofta är kopplat till ngt annat.

    Men jag tycker fortfarande att jag har en toppenkille, han är ju liksom den han är med eller utan diagnos på papper. Lättare om han vore som "alla andra", men nu är det inte så.

    Och då ser jag det som min/vår uppgift att förbereda honom för livet så gott vi kan, genom att uppmuntra hans starka sidor (omtänksam, uppfinningsrik, stark och väldigt utvecklad grovmotoriskt) och arbeta med hans svaga sidor (språket, koncentration, impulskontroll osv)

    Jag tar gärna emot övningarna per mejl, kan mejla dem till Kerstineriksson@me.com
    Och sonen fick ju inte diagnosen expressiv språkstörning utan anledning, heller..... 
  • Tuffen
    summerhunter skrev 2013-04-07 19:52:02 följande:
    K girl: tack!

    Tuffen: fast jag kan tänka mig att det är lättare att träna just uttryckssidan. Och att det kanske är lättare att det säger "poff" då..?

    Vi har ju som sagt problem med språkförståelsen också....
    Jag kan tänka mig att det är ofantligt hemskt att veta vad man vill säga, ha ordet i huvudet, men inte få fram det. Vilken frustration! Svårt att jämföra grader av svårighet, liksom. Vad som är lätt eller svårt att träna är säkert olika från barn till barn. 
  • Tuffen
    k girl skrev 2013-04-07 20:03:16 följande:
    Jo, det är lättare att ta igen när språkinlagringen och förståelsen finns där, enligt sonens logoped. Vår son har "exploderat", men det är ju en bra bit kvar om man säger så. Mina svärföräldrar brukar säga att min man började prata när han var fyra, undrar verkligen hur det såg ut och hur han tog igen. Jag upplever ibland att han har somliga uttrycksproblem fortfarande. Det är jättemånga i hans släkt som har språkproblematik!
    Vi säger väl att du vinner, då. Din son har det alldeles säkert tuffare än min.....*suck* 
  • Tuffen
    BeccaS skrev 2013-04-09 13:14:36 följande:
    Är det någon förälder här som har ansökt eller har barn på språkförskola och vill berätta lite vad ni tycker och har för förhoppningar? Vi har ansökt till språkförskola tills i höst men det är väldigt många sökande barn så jag har inte de största förväntningarna att vi kommer att komma in men hoppas mer än något annat :)
    Här fördelar logopedmottagningen platserna till språkförskolan genom remiss. 
  • Tuffen
    Alisa skrev 2013-06-28 16:57:44 följande:
    Hej, här kikar jag in! 
    Min son är 1 år och 4 månader verkar ha någon form av språkstörning/språkförsening. Han verkar inte alls förstå oss när vi pratar. 
    Nu ska vi på en extrakoll på BVC inför 1,5-årsbesöket och så får vi se vart det leder. Vi ska även få skickat oss en folder om hur vi kan hjälpa honom.  

    Jag har kikat på lite olika länkar, lite om stödtecken och babblarna bland annat.. 
    Vad kan vara bra att tänka på för mig som förälder? Finns det möjlighet att få en bedömning av en logoped eller är det BVC-läkaren som gör bedömningarna nu i början?
    Vi fick vår remiss till logopeden av BVC-sköterskan. Läkaren var inte inblandad ö h t. 
Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter