Inlägg från: Scapula |Visa alla inlägg
  • Scapula

    För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

    Halloj!

    Helgen har varit fylld av kräk, bajs, magont, kontakt med läkarjouren flera ggr som misstänkte att det var blindtarmen som spökade hos Axel då han haft plågsamma smärtor. Han mår bättre nu men har dålig aptit och är lite slöare än vanligt. Hemma från dagis mån-ons. Hemma är också gubben - magsjuk! när ska detta ta slut.... mina två veckors sjukskrivning går åt till att ta hand om sonen och allt annat eftersom gubben också är sjuk... jag fick vara själv och vila onsdagen förra veckan och som det ser ut nu torsdag denna vecka. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig och jag känner mig ännu mer slut nu än förra veckan....

    hoppas ni andra haft en bra helg!

  • Scapula

    Hej!

    Har inte varit inne på ett tag men nu är jag här =)

    Igår fyllde Axel 2 år, kalas med familjen och massa fina paket.
    Varit på dagis idag, första dagen sen i onsdags så jag har legat på soffan hela dagen... dagis imorgon med`= vila för mig. Sen är det påsk och långhelg för gubben. Vi kommer vara hemma men ska äta middag borta ett par kvällar.
    Nytt besök hos doktorn på tisdag och som det känns nu hoppas jag på förlängd sjukskrivning nån vecka, jag känner mig mer slut nu än förra veckan tyvärr...

    Magen växer, vecka 27 imorgon och bilder fårn idag finns i galleriet. Naveln är nu i princip helt utplånad och jag känner sparkar varje dag, fortfarande svaga men det gör inget =)
    Har börjat få foglossning, känns i svanskotan och i blygdbenet, känns som om jag råkat sätta mig på en cykelstång, förstår ni hur jag menar? =)
    Jag har verkligen ingen aptit, antar att det hänger ihop med att jag inte mår så bra. Känns så trist, jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika mest bara för att jag måste. vissa mål är goda och ibland är jag sugen på saker men det är sällan... ge mig min aptit tillbaka!

    Jojsie: Beklagar verkligen vad som hänt era vänner. Det är en jobbig sits att vara i, detsamma hände ju oss fast med gubbens bror med tjej dagen innan Axel föddes. DEt var verkligen svårt för alla inblandade att hantera alla känslor. Skönt att misscharlotte ställer upp med råd, det betyder nog mycket!

    Malten: Grattis till lycket RUL!!!!


  • Scapula

    Vill önska er en glad påsk!

    Vi åker till min mamma och hennes man nu, stannar tills ikväll och ska äta middag. Resten av helgen är oplanerad, känns skönt. Vädret suger, det har spöregnat sen igår, är uppehåll nu men då blåser det storm istället... vilket påskväder =) hoppas det är finare hos er!

    Kramar

  • Scapula
    Fru Landström skrev 2010-04-03 08:58:02 följande:
    Hoppas alla har en bra påsk. Själva är vi inte mycket för att fira påsk. Var och hämtade dottern hos farmor igår. Hon hade haft det bra men frågat endel efter mamma. När vi kom hem var hon tvungen att testa oss hela tiden och hon skulle hela tiden ha med sig både mamma och pappa överallt. Så när hon gick och la sig så var vi helt slut.Vi har hunnit ganska långt med renoveringen. Dock inte riktigt klara men det kommer nog att bli klart under påsken.
    Vad skönt att det verkar gått bra och att ni hann med en hel del =) nästa gång ni lämnar bort henne kommer det kännas lugnare, det gjorde det iaf för oss! vi ska se till att ta en hel helg nån gång innan lillasyster kommer, sista chansen på ett tag känns det som =) det dröjer ju innan vi lämnar bort båda barnen sen!
    bumbi 84 skrev 2010-04-02 11:50:10 följande:
    GLAD PÅSK ALLIHOPA!!!! här kommer en bild på magen i vecka 24. går in i 26 i morgon så snart dax att knäppa ett nytt kort. www.familjeliv.se/hem/bumbi_84/gallery/phpxqv... gick inte lägga in kort i tråden så bara klicka den som vill
    Fin mage =) visst är det härligt nu när det verkligen är en gravidmage!
  • Scapula
    Ecorelle skrev 2010-04-06 16:15:32 följande:
    Hoppas ni haft en bra påsk allihop! Vi kom med båten hem från min mamma i natt så jag är lite trött, men det är skönt att vara hemma. Jag har lagt in en bild på "påskägget" som mina barn målade min mage till, fast det står fel BF på, det ska ju vara den 10 juli, . Vadå gravidhjärna?  Och så har jag lagt in en vanlig magbild, nu börjar magen kännas stor, .
    Vilket fint påskägg =) och fin mage utan målning med! syns att det är fler än en =) är du mkt större än när du väntat tidigare barn? jag menar om skillnaden är så stor som man tror att den är?
  • Scapula

    Vår påsk har varit bra. Riktigt underbart väder blev det både lördag och söndag så då har vi varit ute, grillat, kört skoter, fiskat och myst. I går var vi på äventyrsbadet och sedan åt vi middag hos svärföräldrarna.

    Nu är vardagen tillbaka och det känns ok. Var hos doktorn idag och blev sjukskriven 2 veckor till, känns skönt. Ska då tillbaka och så får vi se vad som händer med de knappa tre veckorna som då är kvar innan jag går på HP.

    v26+5 idag och det känns som tiden går sakta nu, vill att vecka 30+ ska vara här, minns iaf att det var en stor milstolpe förra gången =) skönt iaf att det börjar bli vår, känns lättare när man har en härlig årstid framför sig! tänk om det typ varit Januari nu...

    Nu ska jag hänga upp tvätt och stoppa in falukorven i ugnen, pärerna kokar redan. Strax kommer mina pojkar hem.

    kram på er


  • Scapula
    Sokkerkakan skrev 2010-04-06 21:52:02 följande:
    Hej på er alla! Här har jag inte varit inloggad på snart en vecka. Jag fyllde 25 på självaste påskafton så jag och sambon flydde huvudstaden och unnade oss en skön weekend i Göteborg. Nu är det tillbaka till jobb och verklighet igen och packning står på schemat - om tre veckor får vi nycklarna till vår nya lägenhet! Jag gick in i vecka 26 idag..galet! Är det något stort jag missat? Hoppas ni alla mår bra!Ecorelle; Vilken fin mage du har! Jag borde ta mig tid att lägga in mina senaste magbilder också.. den senaste veckan har den verkligen exploderat i storlek!Anelan; Låter inge kul med massa oro, vad skönt att livmodertappen hade vuxit till sig iaf!
    Grattis i efterskott =)
    The Kittycats skrev 2010-04-07 07:50:23 följande:
    Scapula: Vad bra att du fick förlängd sjukskrivning, men tanke på att det inte blev så mycket vilande för dig. Är alla friska nu annars? 

      Idag firar jag och älsklingen 3 år tillsammans!  
    Ja vi är friska nu, peppar peppar =) Skönt med sjukskrivningen, nu VILAR jag!
    Grattis till 3års dagen! vi firar 4 år den 11/5 =)
    Dakine skrev 2010-04-07 18:13:16 följande:
    Någon av er som har/haft mycket huvudvärk under era graviditeter och som aldrig annars brukar ha huvudvärk?
    Jag har haft MYCKET huvudvärk denna grav, inte lika mkt nu, mest runt vecka 15-23. Har migrän annars men detta har inte varit sån huvudvärk, helt annan. Jag var till läkaren flera ggr för huvudvärken, det är tydligen en vanlig gravidkrämpa tyvärr. Men gå iväg till doktorn så de får kolla så att det inte är nåt annat som spökar, mig undersökte de från topp till tå + tog en massa prover.
    Ecorelle skrev 2010-04-07 19:34:13 följande:
    Varit hos BM idag och kollat blodtryck ( 100/55 ), hjärtljud på bebbarna och mätt magen, vars mått hamnade på 33 cm ( v. 26+3 idag ). Inte konstigt att jag känner mig stor! Undrar vart det ska sluta, det måste ju finnas någon maxgräns liksom, .  Nästa besök är nästa vecka då jag ska på mitt första TUL, känner mig lite nervös för det faktiskt.
    Jag förstår att du känner dig stor =) jag hade som störst med Axel 39 och det var i vecka 38 sen sjönk det till 38, sista veckorna gjordes ingen mätning. Du lär sluta en bra bit över 40 denna gång =)
  • Scapula
    Anelan skrev 2010-04-06 20:43:41 följande:
    Det var länge sedan jag var här inne nu...Har tillbringat en stund med att läsa i kapp vad som hänt här inne. SÅ roligt att läsa om glädjefyllda RUL, sparkande bebisar, lyckade barnmorskebesök och bostadsrenoveringar! Till alla er som kämpar med foglossningar, illamåenden, trötthet och liknande; jag skickar massa stärkande tankar och hoppas att det trots allt finns stunder ni kan njuta av. Anledningen till att jag inte varit här inne är att jag för några veckor sedan fick en blödning, den i samband med att mina sammandragningar varit kraftigare och intensivare dagarna innan plus att Pyret varit ovanligt stilla skapade oro. Vi kontaktade Vårdguiden och fick rådet att åka in akut pga blödningen. Det visade sig att livmodertappen var kortare än önskvärt, men förutom det såg allt okej ut. Dagarna som följde var fyllda av oro och rädsla plus en massa känslor som släppte efter blödningen. Nu i veckan var det dags för provtagningar och undersökningar igen och det visade sig att "ta det lugnt mentaliteten" som rått här hemma gett resultat, livmodertappen har växt till sig och är nu inom den normala skalan. Med lättnaden kom tröttheten och jag har sovit mer eller mindre hela påsken. Jag hoppas att ni allihop har haft en trevlig och solig påsk, även om jag inte skrivit här så har jag tänkt på er. Värme och kramar
    Det låter jobbigt, skönt att det vänt! hoppas det håller i sig nu så bebis inte tittar ut ännu!
  • Scapula
    Malten skrev 2010-04-09 09:49:19 följande:
    Ja då var man halvvägs idag då (20+0) och den lille har äntligen satt igång att sparka loss, innan hade jag mest känt "fladder" :)
    Grattis till milstolpen och underbart med sparkar =)
    Sussna skrev 2010-04-09 15:14:32 följande:
    Anelan: uj de låter inge kul de du ha gått igenom,men va skönt att tappen har växt till sig och att bebben mår bra!Malten: Grattis till halvtidIdag var ja till bm igen,hb hade gått ner till 112 så nu blir de att dricka blodsaft. Sf måttet var 23 (v.23+5) ja håller mig i mitten av kurvan...och lilla hjärtat slog på i 148 slag/min. Jag hade lite äggvita i urinen men inom de normala så de var ingen fara sa hon,hoppas de håller sig så. Men annars var allt prima!
    Skönt att allt är bra, lite äggvita är nog ingen fara, ganska vanligt!
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2