Inlägg från: moln och sol |Visa alla inlägg
  • moln och sol

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Analoga skrev 2011-05-10 08:47:24 följande:
    Förvisso inte Nyfiken gul - men hoppas det går bra med mig

    Frågorna du ställer i slutet har du svar på i boken "Rensa i röran med Feng shui"

    Men jag kan väl säga som så att när du har en sak/klädesplagg i din hand så kan du ställa dig frågan:

    1. Hur länge sen var det jag använde den här prylen/plagget? Har det gått över ett år kommer du förmodligen inte att använda det mer.

    2. Tycker du om prylen/plagget och känner att du kommer ha det framme/på dig? Behåll det. Annars släng, kasta, skänk.

    3. Nostalgiska saker såsom gamla vykort, brev etc - tänk efter hur ofta du tittar på dem? De kanske bara ligger där sedan flera år coh du tittar aldrig på dem? Kasta dem. 

    Du skrev ovan om man inte kunde spara som minne - men ärligt talat - om man aldrig tittat på dem, vad ska man då ha dem till? och en film du sett, har du ju sett.

    Just den där sista punkten har jag också svårt med, nostalgiska saker, men jag ska stålsätta mig och slänga bort gamla vykort, födelsedagskort etc.

    Det enda i minnesväg jag tänker spara är gratulationskort etc vi fick i samband med dotterns födelse och dop. Det ska läggas i hennes minneslåda som hon får när hon blir stor
    Klart att du får svara ! Glad

    Jag klarar inte att resonera som i boken. Även om jag förstår att det är en sak som borde kastas, så har jag svårt att göra det i praktiken. När min kille skulle till tippen senast och jag kände att vi måste bli av med lite saker, så fick jag verkligen säga: "Ta med ståbrädan och nattduksbordet, men gör det snabbt och utan att jag behöver se det." Likadant kan det kännas om jag lägger ett plagg i en påse som vi ska ta till klädinsamling. Liksom panikartat: "Ta påsen. Knyt den och spring iväg innan jag ångrar mig!"

    Har du rensat något mer? Här har det varit så fint väder, så jag har varit ute hela dagen. Nu när barnen sover är jag lite för slö, för att dra igång något. Men jag tar nya tag imorgon! Glad
  • moln och sol
    vallakra skrev 2011-05-11 08:13:42 följande:
    När det gäller post och småsaker i hallen har vi löst det med ett IVAR-skåp och två tidskriftsamlare i trä från IKEA.

    Jag har målat skåpet och tidskriftsamlarna i samma färg som väggen.

    Sedan skruvade jag fast tidskriftsamlarna på sidan av skåpet.

    Skåpet sattes upp på väggen vid sidan av dörren.

    I den övre av tidskriftsamlarna ställs "ingående" post, för att gås igenom efter middagen.
    I den undre ställs "utgående" post.

    På insidan av skåpsluckan (som ju är av trä) sitter familjealmanackan och en penna.

    Varje familjemedlem har en låda i skåpet (små plastbackar från ÖoB) där man förvarar mobiler, nycklar,solglasögon osv.

    I skåpet läggs även "lånesaker" som filmer lånade av kompisar.

    Vad gäller tandläkartider o. dyl. skrivs de in i almanackan vid genomgång av posten, själva kallelsen sparas sedan bredvid den berörda familjemedlemmens låda i skåpet. Efter avklarat besök slängs kallelsen.

    Jag irriterade mig länge på alla dessa småsaker som flöt omkring i hallen så nu är jag mycket nöjd (och stolt) över min enkla men effektiva lösningSkrattande.
    Det där lät ju väldigt smart! Byrån i hallen här hemma är alltid full av papper från skolan, tandläkaren, läxpapper, olästa tidningar, kulor, solglasögon mm. IVAR skåpet är ju inte så djupt heller. Om man väljer det som är 30 cm djupt, är det ju inte i vägen.
  • moln och sol
    Sarsen75 skrev 2011-05-11 09:46:23 följande:
    Och ett tips: Jag tänker på dom skrämmande bilderna från hemmen från galna samlare/hoarders för att avskräcka mig själv och tvinga mig att slänga/donera saker :))
    Kul ! Jag tänker också på hur det ser ut hos extrema samlare och undrar hur det kan gå så långt och att min oordning är ju början till hur de har det. När jag har sett detta på TV, kan jag ändå förstå dessa personer till en viss del. Skrämmande! Förvånad

    Min oordning kan ju i vissas ögon upplevas som extrem. Just nu har jag tex tre barncyklar i vardagsrummet, för att fixa till dem, pumpa däck, byta ringklockor, polera upp...
    Som jag förvånas över hur man kan lägga tuggat tuggummi lite här och var i huset, istället för att gå till papperskorgen och kasta det (som en kvinna i ett av TV programmen jag såg), kan ju någon förvånas över att jag lägger saker på nästan rätt plats istället för att verkligen gå med saken till rätt plats med en gång...

    Men jag känner att jag är på gång nu!
  • moln och sol
    Analoga skrev 2011-05-11 10:47:16 följande:
    Har du tre cyklar i vardagsrummet?  FörvånadSkrattande
    Ja, tillfälligt bara förstås, men tillfälligt kan bli långvarigt ibland. Men med cyklarna ska det nog lösa sig. Jag ska iväg nu och köpa nya ringklockor. Så i eftermiddag kan jag putsa upp dem, ge bort den ena i present till barnens kusin och ta ut lilltjejens cykel i förrådet och lägga ut den tredje på annons.

    Tänk va mycket man ska hinna med när man har barn.... utöver jobb, matlagning, tvätt, läxor osv.
  • moln och sol
    Analoga skrev 2011-05-11 13:07:15 följande:
    Hur gör ni med barnens "urvuxna" leksaker?   Jag har så jäkla svårt att skänka bort dem. Tänker hela tiden att de kan komma till användning, tex att OM vi skulle få fler barn, trots att det inte är aktuellt, eller att de kan komma till användning för ev framtida barnbarn

    Sen är det nostalgi med i bilden också; har speciellt svårt att skänka bort saker hon haft som väldigt liten...
    Det här skulle kunna vara skrivet av mig. Glad Detta trots att sambon klart och tydligt deklarerat att två barn är för lite och tre barn för mycket. Vi har tre barn redan, så fler lär det väl inte bli, men jag sparar vissa babykläder på vinden i fall att...  Jag har även funderingar kring barnbarnen, när barnen passerat den ålder som vissa leksaker är till för...Skrattande
  • moln och sol
    Nyfiken gul skrev 2011-05-18 19:43:36 följande:

    Pust och stön...


     


    Jag håller på att hjälpa min svärmor att flyttpacka. Hon ska lämna ett 160 kvadratmeter stort hus till en lägenhet på knappa 75 kvadrat...

    Och jag hjälper henne att förstå att allt hon vill spara faktiskt inte får plats.

    Hon tror allvarligt att hon har behovet av 3 väggfasta garderober från golv till tak + en nyinköpt garderob som också går från golv till tak SAMT en hel stor klädkammare på säkert 4,5 kvadrat....  För bara sina kläder och "måste ha saker".
    GLÖM DET har jag sagt. Och jag har lärt henne att nyttja utrymmet hon redan har.  Svärmor är en sån som förvisso har mycket kläder och pryttlar men som allvarligt tror att skåpet är fullt när det ligger 3 koftor på en hylla....

    Har man en garderob från golv till tak så har man ju HELA det utrymmet att nyttja givetvis.... Så jag har fått lära henne att tänka om och tänka rätt....
    =  En garderob återlämnad till möbelaffären.... heavvy!

    pust pust.....


    Tur för henne att ha just dig som svärdotter, när hon flyttar till mindre lägenhet ! Glad 
    Du är ju en stjärna på det här med att rensa!
  • moln och sol
    kutterduvan skrev 2011-05-18 23:26:17 följande:
    En alldeles FANTASTISK tråd!!!!!!!!!!!! Jag har börjat läsa ända från början, sitter uppe för att jag har svårt att somna, trots att jag borde sova. Har grubblat mycket på hur vi ska få ordning i vårt kaotiska hem o den här tråden har ju massor med bra tips. TACK, snälla ni! Nu ska jag gå o plocka lite så kanske jag kan somna sedan, men jag återvänder hit o läser vidare så fort jag kan. Har en del frågor som ni kanske kan agera bollplank med...
    Kul att du hittat hit ! Glad
  • moln och sol

    Här kommer lite bilder hur det brukar se ut hemma hos mig. Jag har kassar med saker som ska säljas, saker som ska upp på vinden, pappershögar som ska gås igenom, tyger som jag ska sy saker av osv....



    sovrum


    vardagsrum

    ...men jag kämpar med att fixa iordning Glad, så snart ska det bli ändring !
  • moln och sol
    Nyfiken gul och vallakra, någon av er som bor i Stockholmsområdet?! Flört

    Jag ska försöka ta tag i det. Tyvärr har jag en tendens att göra lätta saker svåra... Jag borde ju kunna lämna allt till Myrorna eller något sånt, men jag ska prompt sälja på Tradera, Blocket, Öppna Förskolan eller lämna in på klädbytardagar... Suck, jag blir så trött på mig själv...

    vallakra, hur tänker du för att lyckas kasta saker? Hur blir man släng-galen? Har du inga känslor med i spelet när du rensar?  " Åh, den här som jag hade när..." "Åh, ett vykort från pappa... Han brukade alltid skriva till oss när han var i stan och vi på landet... Pappas fina handstil..." osv.
  • moln och sol
    vallakra skrev 2011-05-24 19:53:00 följande:
    ....Min mamma sparar ALLT, antingen för att "det kan vara bra att ha" eller för att "tänk den koppen drack moster Agda sitt sista kaffe ur, tre timmar efter dog hon" eller "de gardinerna hade vi i köket när du tog dina första steg". Lite överdrivet kanske, men ungefär så är det.
    Tyvärr tänker jag precis så om saker. Jag förknippar dem med olika händelser och kan på så sätt inte kasta något ... så för mig känns det inte överdrivet Glad

    Synd att du bor i Småland Flört ...

    Jag blir himla peppad och hoppfull av att läsa det alla skriver i tråden Glad.
  • moln och sol
    Nyfiken gul skrev 2011-05-24 20:26:16 följande:
    Född och uppvuxen i stockholm men bor tyvärr inte kvar....  Annars hade jag mer än gärna hjälpt till

    Utifrån bilderna att döma så skulle jag till och börja med rensa för att kunna rensa och sortera.  Det  är jättebra att du vill sälja och ge bort - det är helt okej.

    MEN det innebär inte att sakerna ska ligga kvar där dom ligger.  För det fungerar ju inte som du säkert upptäckt.

    I ditt fall skulle jag köpa ett gäng billiga IKEA-kassar och köra en grovröjning.

    *en säck för pussel och sällskapsspel
    *en säck för leksaker och babysaker (leksaker, kuddar, filtar, uppblåsbara skydd osv.. )
    *en säck för barnkläder
    *en säck för vuxenkläder
    *en säck för böcker och tidningar
    *en säck för dvd-filmer/VHS/cd-skivor
    *en säck för prydnadssaker
    *en säck för textilier - dukar, gardiner, stuvbitar, kuddfodral, lakan osv
    *en säck för gamla minnen (vykort, brev, utskrivna mail, foton, torkade blommor, grattiskort osv osv.. )

    osv osv....

    Ställ undan sakerna det som går - resten staplar du fint längs med en vägg tex. (ordning och reda börjar redan här )

    SEN tar du en säck i taget och kör finliret:

    *vilka saker ska tillbaka till sina skåp och lådor? - ställ tillbaka det på en gång.
    *Är sakerna hela? - Vad kan slängas? - Släng på en gång!
    *Vilka saker kan du sälja? 
     
    Ska du skänka bort något: BESTÄM i förväg vem eller vilka som ska ha sakerna, hör efter FÖRST om dessa personer verkligen VILL HA och KAN ta emot sakerna.   Låt ingenting bara stå "utifall"  - för det kommer förmodligen aldrig att komma utanför dörren.

    MAX 3-5 saker i varje påse får sparas för eget bruk och du måste VETA att sakerna verkligen kommer att användas.

    Minnessakerna tar du SIST - kör gärna någon form av system.. Har du 10 vykort från pappa, släng minst 3 av dom - Har du 43 foton från diverse fester, sortera in dom i ett album på en gång och släng dom som du vet att du aldrig tittar på eller visar offentligt - Gör ett blomsterarrangemang i en kruka av torkade blommor , när dom börjar skräpa så slänger du dom -  Samla ihop dina grattiskort i en plastficka och sätt in i tex en pärm eller sortera ner i en byrålåda, släng dom kort du fått ifrån personer du kanske itne längre umgås med eller knappt minns vilka dom är.
    Osv osv...
    Åh, vilken bra teknik! Menar du att man tar alla saker i rummet, även det som finns i hyllor och även det jag redan vet att jag ska spara? Eller är de sakerna jag har i kassar på golvet jag ska grovsortera? Det vore ju riktigt skönt att ta alla saker, tömma skåp och hyllor. Och sedan sortera tillbaka dem vartefter. Att först se hyllan tom, kanske göra att man inte vill ställa tillbaka lika mycket igen. Glad
    Tack för alla smarta idéer!
  • moln och sol
    Fins Mamma skrev 2011-05-29 11:42:55 följande:
    TYVÄRR har vi inte sådana grejor härikring så ofta (och jag har varken bil eller körkort ;) ) men tänker när studierna är slut för terminen lägga ut hur mycket som helst på tradera. Behöver ju få iväg alla dessa högar! Och så behöver jag få in pengarna. Allt som går att säljas ska säljas är tanken. Inget mer "bra och ha" tänk!
     "... Allt som går att säljas ska säljas är tanken. Inget mer "bra och ha" tänk! " 

    Det låter underbart! Jag är också inne på det spåret. Det går så himla trögt för mig bara. Nyfiken guls tips om att plocka ut allt ur hyllor och sedan fylla hyllan igen med det man verkligen vill ha kvar, har lockat i flera dagar nu, men på kvällarna är jag för trött och på dagarna har jag en vild liten treåring som skulle vara där och plocka i allt, men jag ska försöka hitta något tillfälle att börja och jag riktigt LÄNGTAR. Glad
  • moln och sol
    Vinden är ett av få ställen vi har ordning på. Vår vind har snedtak och i mitten är höjden så hög att man nästan kan stå rak.

    Vi har köpt flyttlådor på IKEA och staplat dem på båda sidor, så att det blir en gång i mitten. Varje låda har vi märkt med en siffra 1, 2, 3 osv. , sen har vi en fil i datorn där vi skrivit upp allt som finns i respektive låda. Vi har även denna lista utskriven (och den listan ligger på vinden) så att man enkelt hittar det man söker på vinden och kan komplettera listan när något tagits ur eller lagts ner i lådan. Listan ändrar vi på manuellt för att sedan någon gång per år uppdatera filen i datorn. Superbra. Detta system fungerar utmärkt för mig, och i övrigt är jag rörig på nästan alla områden. Glad 

    1. Babykläder stl. 56-68
    2. Babykläder stl. 74-86
    3. Julsaker

    osv.

    Lådorna ligger i ordning: Klädlådor vid varandra, julsaker vid elljusstakar, gamla skolböcker och saker man inte behöver komma åt ligger på en mer svåråtkomlig del. Riktigt skönt.
  • moln och sol
    Fantasia78 skrev 2011-12-16 20:08:50 följande:
    Håller på att städa varje ledig stund... Så är inte inne här så ofta. Men återkommer så snart jag tar en liten paus...
    Har nog hivat minst 10 saker under veckan, men måste erkänna att jag glömt att räkna.... Lät som det gått bra för dig, Vickanflickan. Tack för att du peppar mig.  Solig
    Jag ska försöka hiva ytterligare 10 saker ikväll. Får se om jag lyckas innan det är dags att natta sig.

    Hur som helst, så är nu nästa städmanöver att städa i hallen. Ska bara få maten i ordning till ikväll först. :)

    Hur går det för er?
    Det är ju rätt mycket julförberedelser parallellt, men jag beställer de flest julklappar på nätet och hämtat på "posten" (post i butik) när jag ändå handlar mjölk mm. Funkar bra om man vill spara tid. Tomte
    Vad är det för saker ni kastar? Jag tycker att jag försöker rensa, men hittar ofta på anledningar till att spara det jag står i begrepp att kasta... Det går lite bättre nu än förrut, eftersom jag insett att såhär kan det inte se ut hemma.
    Jag vet inte riktig vad det är jag "borde" kasta och vad som är dumt att kasta, som jag sen kommer att ångra. Jag vill ju inte kasta saker som jag senare kommer att ha nytta av. Det känns ibland som att jag nog skulle kunna kasta en massa saker. Men hur skulle det bli sen, om jag kom på att jag slösat genom att slänga massa saker jag köpt? Eller om jag kastar saker jag har fina minnen kring. Tänk om jag ångrar mig!  
    Att ställa undan saker i ett halvår och sen kasta lådan utan att titta i den, vet jag inte om jag skulle våga. På ett sätt är det ju lättare att bestämma sig för att kasta saken och sen åka direkt till soptippen med saken, innan man får chansen att ångra sig. Jag är lite så när det gäller köp i affären också, funderar över mitt köp tills "Öppet köp tiden" gått ut och det liksom är "försent" att ändra sig.
    Jag har överlag svårt att fatta beslut. Ju mer "avgörande" desto svårare och ju mer skjuter jag upp beslutet. Jag antar att för att bryta det mönstret, måste jag våga gå emot min "rädsla" och göra på ett nytt sätt. Tex inte ge mig själv chansen att utnyttja "Öppet köp tiden". Köpt är köpt. Som jag gör nu hamnar jag ju i ett läge där beslutet hänger över mig i en längre tid, vilket blir ännu jobbigare...förstår jag ju, men hur bryter jag trenden?!
  • moln och sol
    samban skrev 2011-12-31 00:57:35 följande:
    Jag har nog aldrig ångrat att jag gjort mig av med något. Däremot vet jag att sambon gett eller slängt bort böcker som han sedan ångrat. Jag gör mig sällan av med saker jag verkligen tycker om. Däremot sparar jag på jäkligt mycket skräp så jag har alltid saker jag kan hiva. Jag är en person som kan behöva spara på saker i lådor under några år för att jag inte klarar av att göra mig av med det, men när de legat klart i kartonger brukar jag kunna kasta. Tror det handlar om att jag vill hålla fast vid minnen och känslor. Tex hade jag sparat en hel kartong med matteuträkningar från högstadiet. Jag hatade matte, grät mig igenom varje prov och var usel på matte. Ändå kunde jag inte slänga anteckningarna förrän flera år eftter jag gått ut skolan. När jag väl slängde skiten kändes det lite som att slänga bort mina usla upplevelser från mattelektionerna och jag fick känslan av att jag gått vidare i livet och inte längre behövde må dåligt över att jag är kass på matte. Just nu har jag bestämt mig för att INTE kasta en stor och ganska ful snäcka som ligger på en bokhylla. Jag avskyr egentligen snäckor, tycker de är äckliga och tacky, men just den här snäckan har jag ärvt av min mormorsmor. När jag tittar på den så minns jag alltid hur min syster och jag brukade lyssna på havets brus genom att lägga örat mot snäckan och hur magiskt det var att man kunde höra havet i en snäcka. Den är skitful, men jag älskar den så den blir kvar. För mig är det viktigt att spara på minnen och saker, det ger mig en känsla av att vara rotad och det påminner mig om varifrån jag kommer. Däremot har jag slutat tvångsspara på skit. Plastblommor, fina papperspåsar som man fått presenter i, stumpar av sidenband, kakburkar i plåt, gamla mattor som både är fula och ofräscha, halvtrasiga strumpor och gamla tuschpennor som torkat är sånt jag inte längre sparar på. Annars brukar jag försöka slita ut saker jag både vill ha kvar ocgh göra mig av med. Just nu har jag en jättefin fåtölj som jag ärvt. Jag älskar både modellen och färgen och dess ursprung. Men den har börjat bli sliten, skitig och fläckig. Tyget är för gammalt för att det ska fixa en möbeltvätt och det är för dyrt att klä om den. Dessutom har fjädrarna i sitsen börjat sticka upp genom tyget, vilket förstört ett gäng byxor för mig. Än r jag inte redo att göra mig av med den, men för varje dag stör jag mig lite mer på den. Snart, om kanske några månader, kommer jag vara så less på den att jag med glädje skickar den till tippen.
    Åh, vilket härligt inlägg att läsa. Glad
    Jag ska tänka på det där med att ha minnessaker framme, som du med din snäcka. Fint att läsa dina tankar om snäckan.
  • moln och sol
    Nyfiken gul skrev 2011-12-29 17:14:23 följande:
    Mitt bästa tips när det gäller att spara/slänga saker - sluta analysera - för i slutändan kommer man aldrig att kunna slänga något i så fall.

    Det spelar ingen roll om du ångrar dig om ett halvår - ett år - det är ju NU du behöver röja elelr hur? 

    alltså, det du inte är i akut behov av just precis här och nu, det kan du slänga bort eller skänka vidare.

    För när det väl kommer till kritan så ärligt talat tror jag inte att du faktiskt använder just precis DEN saken den dagen behovet kanske dyker upp, eller hur? Då köper du nog nytt.

    Så, inga ursäkter. Bara att rensa ut!             
    Allt låter så lätt och riktigt när du säger det! Det känns tryggt att ha dig i tråden. Glad
  • moln och sol
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-12-30 00:21:02 följande:
    MItt tips är att börja med att slänga eller skänka bort bra-att-ha prylar som du inte har något personligt minne till. De prylarna sparar du ju bara för att inte behöva köpa nytt utifall prylen kommer till användning och det värsta som kan hända är ju att du i stället får köpa nytt igen.

    Jag har ingen aning om din situation, men jag tror överlag att man kan spara pengar på att slänga. Kanske minskar man behovet av störe boende, kanske blir man piggare och kan jobba mera, kanske kommer man att må bättre, kanske kommer man ha mer tid att ta tag i andra saker som minskar andra utgifter, tex engagera sig i att laga billigare mat osv.

    Börja med områden där du garanterat kan köpa nytt i fall att du "slängt för mycket". Tex sånt som finns i köket, badrummet eller i sovrummet. Angrip inga saker som har ett känslomässigt värde förrän du lärt dig slängandets ädla konst .  
    Jag tror verkligen på det där med att man mår bättre om man gör sig av med saker och slipper den ständiga röran. Det känns verkligen att det tar energi och tynger en, när man ser sig om och alla hyllor, bord, väggar osv är belamrade med saker.... Rynkar på näsan
  • moln och sol
    Suck och suck skrev 2011-12-30 23:43:35 följande:
    Det där med att man ångrar sig när man kastat/gett bort/sålt saker, det är nog en smärta man får "ta" tror jag. Usch, jag har ångrat mig mycket på sistone.
    En sån där proffs ordningstyp, som jobbade på ett företag, och hjälpte min sambo för ett par år sen sa : "Man får helt enkelt välja. Ska man ha kvar de där prylarna som äter upp ens liv och vardag, och gör att man inte får kontroll på ordningen, eller ska man göra sig av med den (och kanske då ångra sig För det verkar man göra ofta!)? Man måste välja på de två sakerna faktiskt.
    Sen brukar jag tänka, om jag känner att jag går för hårt fram. "Jösses, tänk om det BRUNNIT då. Då hade ju allting försvunnit. Och visst skulle man klara sig...Tror ni inte det?" "Det brinner! Det brinner!!!" brukar jag ha med mig som mantra då när jag rensar.
    Vore så skönt att rensa ut med tanken "Vad vill jag verkligen rädda om det brinner". Tänk va luftigt och skönt det skulle bli, och då skulle man ju verkligen bara få med det man verkligen älskar och vill ha.

    Det där ska jag lägga på minnet och ANVÄNDA mig av!
  • moln och sol

    Alla inlägg i tråden de senaste dagarna har fått mig att vilja ta tag i min utrensning igen ! Skrattande
    Kul att känna igen sig i inläggen hos de som rensar och tidigare har sparat de mest underliga saker. Och perfekt att få massa praktiska råd från er som är bra på att veta vad man ska kasta och vad man kan göra för att få bättre ordning!

  • moln och sol

    Ja, hemma hos mig står det ganska still i utrensningen. Det är fortfarande rörigt. Jag gör ett ryck då och då, försöker sälja för små barnkläder på Tradera, lämnar kläder på klädbytardagar osv, men jag tror att jag gör det för omständigt. Enklast vore nog om jag fick en mer lättsam inställning och skänkte det vi inte behöver till välgörenhet. Samtidigt är jag glad att få in lite pengar, för det blir ju en del  men det tar ju en himla tid att fota och lägga upp på Tradera, prismärka osv.

    Jag har kommit underfund med att jag är ganska omständig i mycket jag gör. Jag vill göra saker perfekt, vilket resulterar i att många saker inte blir gjorda alls. Allting känns så övermäktigt och stort, så jag orkar inte ens ta mig för att börja. Mycket kraft går åt innan jag ens har startat, för att jag vet hur jobbig uppgiften är... och det är ju för att jag själv sätter kraven så högt, som uppgiften blir så otroligt jobbig och tidskrävande. Jag måste lära mig att acceptera att göra saker på en okej nivå. Förvånad

    Någon som har tips på hur man lär sig det?  

      

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...