• moln och sol

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

    Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

    Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

    Jag skulle vilja ha massor av tips:

    1) Hur man håller en grundordning.

    2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

    3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

    Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

    Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

    1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

    Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

    2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

    Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

    Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

  • Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Nyfiken gul
    Ramborg skrev 2011-12-31 13:36:41 följande:
    Är det någon som har ett bra tips på hur man blir av med byggdamm? De har sågat i tegel, samt bredspacklat och slipat. Och trots att vi hade plast så har dammet letat sig ut i hela huset. Bokhyllan är jobbigast, tror jag, och soffan. Kuddöverdragen kan tas av och tvättas men inte själva sofftyget.

    torka, torka och torka....

    Möbler som stoppade stolar, fåtöljer, soffor med mera - kör skumtvätt på dom och få dom ren den vägen.

    Tvätta mattor i maskin så långt det går - övriga kan du tvätta i badkaret tex med såpa och skurborste eller ut och piska dom noga. Har du snö kan du lägga dom över en snöhög och piska - i snön rasar allt skit ut. 

    Våttorka sen alla ytor och golv. Torka rent alla böcker, prydnadssaker och glöm inte golvlister och under alla sängar, bord osv. Torka även fönstrena!  Byt gardiner!

    Det krävs ca 2-3 genomtorkningar och tvättningar innan det mesta är borta.

    Glöm alla tankar på dammsugare och  dammtorkning. Det funkar helt enkelt inte.        
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • moln och sol
    samban skrev 2011-12-31 00:57:35 följande:
    Jag har nog aldrig ångrat att jag gjort mig av med något. Däremot vet jag att sambon gett eller slängt bort böcker som han sedan ångrat. Jag gör mig sällan av med saker jag verkligen tycker om. Däremot sparar jag på jäkligt mycket skräp så jag har alltid saker jag kan hiva. Jag är en person som kan behöva spara på saker i lådor under några år för att jag inte klarar av att göra mig av med det, men när de legat klart i kartonger brukar jag kunna kasta. Tror det handlar om att jag vill hålla fast vid minnen och känslor. Tex hade jag sparat en hel kartong med matteuträkningar från högstadiet. Jag hatade matte, grät mig igenom varje prov och var usel på matte. Ändå kunde jag inte slänga anteckningarna förrän flera år eftter jag gått ut skolan. När jag väl slängde skiten kändes det lite som att slänga bort mina usla upplevelser från mattelektionerna och jag fick känslan av att jag gått vidare i livet och inte längre behövde må dåligt över att jag är kass på matte. Just nu har jag bestämt mig för att INTE kasta en stor och ganska ful snäcka som ligger på en bokhylla. Jag avskyr egentligen snäckor, tycker de är äckliga och tacky, men just den här snäckan har jag ärvt av min mormorsmor. När jag tittar på den så minns jag alltid hur min syster och jag brukade lyssna på havets brus genom att lägga örat mot snäckan och hur magiskt det var att man kunde höra havet i en snäcka. Den är skitful, men jag älskar den så den blir kvar. För mig är det viktigt att spara på minnen och saker, det ger mig en känsla av att vara rotad och det påminner mig om varifrån jag kommer. Däremot har jag slutat tvångsspara på skit. Plastblommor, fina papperspåsar som man fått presenter i, stumpar av sidenband, kakburkar i plåt, gamla mattor som både är fula och ofräscha, halvtrasiga strumpor och gamla tuschpennor som torkat är sånt jag inte längre sparar på. Annars brukar jag försöka slita ut saker jag både vill ha kvar ocgh göra mig av med. Just nu har jag en jättefin fåtölj som jag ärvt. Jag älskar både modellen och färgen och dess ursprung. Men den har börjat bli sliten, skitig och fläckig. Tyget är för gammalt för att det ska fixa en möbeltvätt och det är för dyrt att klä om den. Dessutom har fjädrarna i sitsen börjat sticka upp genom tyget, vilket förstört ett gäng byxor för mig. Än r jag inte redo att göra mig av med den, men för varje dag stör jag mig lite mer på den. Snart, om kanske några månader, kommer jag vara så less på den att jag med glädje skickar den till tippen.
    Åh, vilket härligt inlägg att läsa. Glad
    Jag ska tänka på det där med att ha minnessaker framme, som du med din snäcka. Fint att läsa dina tankar om snäckan.
  • moln och sol
    Nyfiken gul skrev 2011-12-29 17:14:23 följande:
    Mitt bästa tips när det gäller att spara/slänga saker - sluta analysera - för i slutändan kommer man aldrig att kunna slänga något i så fall.

    Det spelar ingen roll om du ångrar dig om ett halvår - ett år - det är ju NU du behöver röja elelr hur? 

    alltså, det du inte är i akut behov av just precis här och nu, det kan du slänga bort eller skänka vidare.

    För när det väl kommer till kritan så ärligt talat tror jag inte att du faktiskt använder just precis DEN saken den dagen behovet kanske dyker upp, eller hur? Då köper du nog nytt.

    Så, inga ursäkter. Bara att rensa ut!             
    Allt låter så lätt och riktigt när du säger det! Det känns tryggt att ha dig i tråden. Glad
  • moln och sol
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-12-30 00:21:02 följande:
    MItt tips är att börja med att slänga eller skänka bort bra-att-ha prylar som du inte har något personligt minne till. De prylarna sparar du ju bara för att inte behöva köpa nytt utifall prylen kommer till användning och det värsta som kan hända är ju att du i stället får köpa nytt igen.

    Jag har ingen aning om din situation, men jag tror överlag att man kan spara pengar på att slänga. Kanske minskar man behovet av störe boende, kanske blir man piggare och kan jobba mera, kanske kommer man att må bättre, kanske kommer man ha mer tid att ta tag i andra saker som minskar andra utgifter, tex engagera sig i att laga billigare mat osv.

    Börja med områden där du garanterat kan köpa nytt i fall att du "slängt för mycket". Tex sånt som finns i köket, badrummet eller i sovrummet. Angrip inga saker som har ett känslomässigt värde förrän du lärt dig slängandets ädla konst .  
    Jag tror verkligen på det där med att man mår bättre om man gör sig av med saker och slipper den ständiga röran. Det känns verkligen att det tar energi och tynger en, när man ser sig om och alla hyllor, bord, väggar osv är belamrade med saker.... Rynkar på näsan
  • moln och sol
    Suck och suck skrev 2011-12-30 23:43:35 följande:
    Det där med att man ångrar sig när man kastat/gett bort/sålt saker, det är nog en smärta man får "ta" tror jag. Usch, jag har ångrat mig mycket på sistone.
    En sån där proffs ordningstyp, som jobbade på ett företag, och hjälpte min sambo för ett par år sen sa : "Man får helt enkelt välja. Ska man ha kvar de där prylarna som äter upp ens liv och vardag, och gör att man inte får kontroll på ordningen, eller ska man göra sig av med den (och kanske då ångra sig För det verkar man göra ofta!)? Man måste välja på de två sakerna faktiskt.
    Sen brukar jag tänka, om jag känner att jag går för hårt fram. "Jösses, tänk om det BRUNNIT då. Då hade ju allting försvunnit. Och visst skulle man klara sig...Tror ni inte det?" "Det brinner! Det brinner!!!" brukar jag ha med mig som mantra då när jag rensar.
    Vore så skönt att rensa ut med tanken "Vad vill jag verkligen rädda om det brinner". Tänk va luftigt och skönt det skulle bli, och då skulle man ju verkligen bara få med det man verkligen älskar och vill ha.

    Det där ska jag lägga på minnet och ANVÄNDA mig av!
  • Fiamedbarn

    Kul idé med tråden! Ska läsa den när jag har lite mer tid. Det enda jag kan göra nu är att tipsa om två böcker:

    1. Få det gjort - svart bälte i vardagseffektivitet av David Allen. Lättläst, välinformerad och billig på pocket. En klassiker med praktiska tips och inspiration!
    2. Simplify your life - en svensk bok om jag minns rätt, som också finns på pocket
    3. Ordning och reda - inifrån och ut av Julie Morgenstern - en favorit! Hon har också ofta varit med i Oprahs program och skapat reda i olika hem.

    Jag läste lite i den första boken igår, och den sa att man överbelastar sitt arbetsminne om man ständigt ska ha koll på olika småsaker som behöver göras. Så precis som med ett rent skrivbord figör man mental energi genom att skriva ner små saker man ska komma ihåg i listor istället. Jag känner själv att jag har alldeles för stor tilltro till mitt minne i småsaker och blir arg när jag inser att jag inte kommit ihåg självklara grejjer i tid. Det blir extra svårt med ett litet barn som ständigt kräver att man rebootar hårddisken då man knappt kan tänka en tanke klart emellanåt, 


    Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • moln och sol

    Alla inlägg i tråden de senaste dagarna har fått mig att vilja ta tag i min utrensning igen ! Skrattande
    Kul att känna igen sig i inläggen hos de som rensar och tidigare har sparat de mest underliga saker. Och perfekt att få massa praktiska råd från er som är bra på att veta vad man ska kasta och vad man kan göra för att få bättre ordning!

  • Nyfiken gul

    har någon ett riktigt bra tips på en ÄNDAMÅLSENLIGT syskrin? Jag syr rätt mycket och  Just nu svämmar mitt över och jag får inte sakerna att hålla sig på sin plats.

    problemet som jag ser det är alla sorters såna här små skrin alldeles för plottriga. Man får inte plats. Jag vill få med riktiga sytrådsrullar, nåldynor och måttband, resårband, knappar, lag-lappar, sidenband, rester av broderigarner, stryka-på-lappar, namnlappar, fingerborgar, prylar till symaskinen osv osv... Jag vill ha allt på ETT ställe och inte i fniljoner olika små askar och boxar.

    Fiskelådor - går fetbort

    Ryktlådor till häst - går fetbort

    Verktygslådor av diverse utföranden - glöm det

    så vad finns det kvar?

    Har försökt med IKEA´s allehanda förvaringsboxar men där finns det ju inga småfack att sortera i så där funkar det inte. Jag ska inte behöva rota runt i alla grejor för att hitta en nål och tråd.

    Nu funderar jag på nån form av gammal hattask eller liknande eller varför inte en resväska...... Obestämd

    Tips någon hur jag ska tänka och vad jag ska satsa på för vettig förvaring?

    JUST NU har jag mina sysaker i en byrålåda med miljarder små askar och boxar av olika slag = fullkomligt kaos.                             


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fiamedbarn

    Syskrin - jag skulle föreslå verktygsaktiga lådor som är lite större och ofta i två plan vilket finns på Biltema eller Citygross. De är inte riktiga verktygslådor men inte så jättegulliga heller. Förutom den på citygross som jag tror finns i rosa.

    Sen finns det också fina skrin i Shabby-Chic-affärer och en del kan vara riktigt stora och ha flera fack! 


    Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • Kimona

    Det första vi gjorde var att sätta upp på brevinkastet att vi inte vill ha reklam. De erbjudanden vi vill åt kan vi kolla på nätet.

    Diskar direkt efter kaffet (efter sista måltiden) och torkar av spis och bänkar

    Bokar ny tvättid innan vi lämnar tvättstugan.

    Sköljer alltid ur handfatet efter tandborstning så fastnar inte en massa klegg

    Sätter upp personliga regler, exempelvis "dammsugningen ska vara färdig innan 15.00 för då kommer det TV programmet eller då ska vi göra si och så"

    Vi har ett schema på kylskåpet så man vet vad man ska göra varje dag när man kommer hem. Delar man upp allt på olika dagar blir det inte så mycket.

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...