• Anonym (Jag blir såå arg)

    J*vla haggor som bara lägger sig i

    Jag och min son som är lite över 2 år åkte till badhuset idag, Och jag såg verkligen fram emot det för jag visste hur kul vi skulle få det! Men det är alltid någon som förstör det roliga!
    Nu till saken

    Vi hade precis kommit dit och var poväg in i omklädnings rummet för att byta om. Och då stannade sonen till för att titta på något. Och jag sa till honom i vanlig ton att han skulle komma till mig. Men han hörde inte vad jag sa och då sa jag det lite högre. Lät inte sur eller något. Ville bara att han skulle komma till mig. Och när han kom till mig så sa jag lungt och försiktikt till honom om han inte lyssnar på mig så får vi åka hem.(För det är ju farligt att vara i ett badhus om han inte lyssnar) Jag såg att han förstog vad jag sa och så gick han in till omklädnings  rummet. Och då kom en mamma (40+) och sa till mig att när man är sååå liten som min son är så fattar inte han vad man säger, jag kommer ihåg när mina barn var så små. Jag blev helt paff och sa till henne jätte surt att hon inte skulle bry sig och jag känner min son. Jag är hans mamma jag BESTÄMMER!

    Jag blev skit sur. Bara för att jag är en ung mamma så kan inte jag något. Inte uppfostra min egen son så nån annan behöver lägga sig. IN MY AS! Jag är en underbar mamma och det vet jag. Jag skadade inte min son på något vis. Det är inte första gången en kärring lägger sig i vad jag gör och hur jag uppfostrar min son.

    Klart man ska lägga sig i när det väl gäller, men en sån töntig sak att jag höjde rösten till min son för jag ville att han skulle komma är något alla mammor gör. Jag är inget undantag- Men bara för man är ung så ska folk säga vad dom tycker och tänker!!

    Och jag bara hatar när människor som inte känner oss lägger sig i!
    Jag vet fortfarande inte vad jag gjorde för fel. Jag skadade inte honom, men mer jag tänker på detta desto argare blir jag......

    Fan snälla j*vla 40+ mammor, sluta lägg i er så mkt i vad andra gör. Jag tycker det är jätte jobbigt att hitta på saker med min son bara för att jag vet att folk tittar på en bara för man är ung mamma. Och då blir man ju jätte nervös. Eller så tror folk att jag är min sons stora syster! Och den komentaren hatar jag med!
    Men bara för min sons skull så gör jag saker med han iallafall.
    Allt skulle bli mkt änklare om folk lät mig vara...

    Jag är en stolt mamma till min son, jag är en underbar mamma, jag avgudar min son. Älskar honom över allt annat!!!! Skulle aldrig skada honom på något vis!

    Tycker ni att jag över reagerar???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 00:21
    Det värmer verkligen av alla ni som har svarat med snälla och gulliga kommentarer=)

  • Svar på tråden J*vla haggor som bara lägger sig i
  • Agamemnon
    Anonym (Respekt mot Unga) skrev 2010-04-07 10:52:40 följande:
    Jag jobbar i butik och har under mina år set hundra tals olika mammor med lika många olika barn. Alla taklar problemen på olika sätt. Vissa som ni förklarat, vissa blir flygandes förbannade själva och skriker åt barnen att vara tysta. Andra ger dem godiset så de skall vara tysta, vissa försöker avleda barnet och visar/pratar om något annat, vissa lämnar kvar barnet och bara går. Jag har till och med sett en mamma som la sig ner på golvet och skrek och sparkade lika som barnet. Barnet tysnade, funderade säkert vad mamman höll på med. Det intressanta är hur ni kunde svara så lika. Är det grupptryck, det är så man skall göra, hur man sedan gör i en riktig situation det är något annat. Det kan vara att ni nu just hör till den grupp som gör på det viset som ni skrivit för visst det finns många sådana. Men det finns många som hör till de andra grupperna också. Är de då dåligare föräldrar för att de gör på det viset? Jag vill inte att ni tar illa upp men jag ville ta fram ett exempel på hur olika man kan uppfosta sina barn och jag tycker inte att man skall dömma och säga vad som är rätt och fel,  och börja kränka folk för hur de uppfostrar sina barn. Jag skulle aldrig tillrättavisa en mamma ung eller gammal i  t ex butiken och säga : sluta skrika åt dit barn och sätt den i vagnen, handla färdigt och prata med henne sen. Mamman måste få skrika åt sitt barn om hon nu tycker att det är bästa sättet att lösa problemet på. Jag tycker inte det bästa sättet att lösa problemet är att skrika åt sitt barn men det är min syn på saken.
    Jag skulle inte kalla det grupptryck utan sunt förnuft. Jag skulle inte få för mig att skrika åt dottern men så ligger det inte heller i min natur. Jag gapar, svär och skriker liksom inte. Alla är vi olika och hanterar stress olika. Om dottern skriker i affären höjs mitt blodtryck inte ett snäpp, jag tycker inte det är en big deal liksom.
    Jag skulle inte heller få för mig att tillrättavisa en mamma som ryter till eller mutar sitt barn i en sån situation - inte min ensak. Om jag dock skulle se att en mamma tvingade sin 1,5-åring att sitta på en stol tills h*n har sagt "tack för maten", då skulle jag nog fråga vad fan det är som står på. 
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Anonym (Respekt mot Unga)
    Agamemnon skrev 2010-04-07 12:11:28 följande:
    Skulle du säga till en mamma som bara lämnar barnet och går ( de kan gå långt typ 100 m, så att barnet inte ser dem, och komma efter barnet då det farit runt på avdelningen för sig själv i 5 minuter), hej du glömde din skrikande unge?

    varför tror ni att de så många gånger ropar i högtalaren att Kalle 3 år väntar på sin mamma vi informationen.

    sunt förnuft ja för mig är det också sunt förnuft att låta barnet skrika och inte bry sig desto mera, men inte för 60-70 % av alla mammor.

    Nu kanske ni blir förvånade att det bara är 30-40% som gör som du. (baserar sig på vad jag sett) men då man ser det dagligen konstaterar man att så är det. De övriga 60-70 % skriker, mutar m.m

    Bara för att nått är sunt förnuft för dig behöver det inte vera det för någon annan.
  • redneck girl

    hon ansåg sig väl vara den perfekta mamman själv.utsett sig själv till att räta ut alla knölar på folk.finns gott om dom här inne med.

  • Anonym
    IssaBL skrev 2010-04-06 11:11:05 följande:
    När min far gjorde middag när jag var liten och jag sa "tack för maten" så sa han alltid: "Tacka inte för maten. Det är min uppgift att se till att ni får mat." och precis samma kommer jag att köra med mina barn. Barnen ska inte behöva tacka för maten när de får den av deras föräldrar och att tvinga dem att sitta kvar låter som en uråldrig uppfostringsmetod!
    Självklart ska man uppfostra barn till att tacka. Det handlar inte alltid om att tacka just den personen för maten, utan att lära dem vara tacksamma för att man har det bra och samtidigt uppmärksamma dem på att alla inte har det.

    Men att bryta ner barn för att tvinga dem till det, det är jag inte med på!
  • Triskele
    Anonym (Respekt mot Unga) skrev 2010-04-07 10:52:40 följande:
    Ni vet inget om hur jag annars taklar problem. Ni vet inget om hurudan min dotter är idag och hurudan hon var då hon var 2 åring. Som sakt alla barn är olika. Alla barn kan inte uppfostras på samma sätt. Min etta har skrikit i butik två gånger för något hon inte fick, vi stod i kassan och var på väg ut. Jag var ensam med henne. Hon fick skrika, sen när hon skrikit klart så pratade vi om varför hon blev arg och då visste hon faktiskt inte det. Det som är lite roligt med era svar är att ni alla svarat ganska lika. Ni skulle inte bry er, ni skulle handla färdigt och sedan ta det skrikande barnet ur butiken, kanske prata med det, men ingen skulle ge godiset åt barnet eller "muta" det med något annat för att få tyst på det. Dessa svar är kanske det som alla säger att man borde göra om ett barn skriker i butiken, som det står i böcker att så skall man göra. Svara mig då: Jag jobbar i butik och har under mina år set hundra tals olika mammor med lika många olika barn. Alla taklar problemen på olika sätt. Vissa som ni förklarat, vissa blir flygandes förbannade själva och skriker åt barnen att vara tysta. Andra ger dem godiset så de skall vara tysta, vissa försöker avleda barnet och visar/pratar om något annat, vissa lämnar kvar barnet och bara går. Jag har till och med sett en mamma som la sig ner på golvet och skrek och sparkade lika som barnet. Barnet tysnade, funderade säkert vad mamman höll på med. Det intressanta är hur ni kunde svara så lika. Är det grupptryck, det är så man skall göra, hur man sedan gör i en riktig situation det är något annat. Det kan vara att ni nu just hör till den grupp som gör på det viset som ni skrivit för visst det finns många sådana. Men det finns många som hör till de andra grupperna också. Är de då dåligare föräldrar för att de gör på det viset? Jag vill inte att ni tar illa upp men jag ville ta fram ett exempel på hur olika man kan uppfosta sina barn och jag tycker inte att man skall dömma och säga vad som är rätt och fel,  och börja kränka folk för hur de uppfostrar sina barn. Jag skulle aldrig tillrättavisa en mamma ung eller gammal i  t ex butiken och säga : sluta skrika åt dit barn och sätt den i vagnen, handla färdigt och prata med henne sen. Mamman måste få skrika åt sitt barn om hon nu tycker att det är bästa sättet att lösa problemet på. Jag tycker inte det bästa sättet att lösa problemet är att skrika åt sitt barn men det är min syn på saken.
    Fast tror man att så små barn kan förstå så komplexa saker, som varför man säger tack, så är det tyvärr något som kan leda till stora problem.
    Alla föräldrar tror att dom är bäst på uppfostran; att dom känner sina barn bäst utifrån sin basuppfattning stämmer dock oftast. Men utan kunskap om hur barns psyke utvecklas och fungerar så kan man faktiskt inte utgå ifrån att man har uppfattat saken rätt.
    Det skadar inte att ta in fakta och information utifrån.
    Jag har ju arbetat med barn och löst det på detta sätt när barnet fått vredesutbrott.
    Jag har ju av förståeliga skäl inte kunnat lösa det med mutor när jag varit barnflicka. Då får man tyvärr hålla sig till det föräldrarna anser bäst även om det inte är det bästa sättet att lösa saker på.
    Men det har ju resulterat i mitt intresse för barnuppfostran och barns utveckling. Man kan bara inte lära sig för mycket inom det.
    För mig faller det sig naturligt att agera på detta sätt.
    Jag är uppvuxen med knaper ekonomi själv och har inte fått ens det allra mest grundläggande, men jag prioriterar att dom barn jag har hand om får det.
    Uppmärksamhet, kärlek, omtanke, närhet, mat och vatten o.s.v.
    Och om jag ser någon kränka ett barn så kan jag faktiskt inte låta bli att lägga mig i.
    *ideas are bulletproof*
  • Anonym (Respekt mot Unga)

    För mig får du lägga dig i om du ser någon kränka ett barn, men nu är ju frågan tycker du att det är så hämst och kränkande att jag en enda gång har haft mitt barn att sitta still i 1 1/2 timme och tilsammans med barnet diskuterat och väntat på att hon skall säga ordet tack.

    Är det det att barnet måste säga tack eller det att hon måste sitta stilla  i 1 1/2 timme som är kränkande?

    Vad f*n är det för farligt med att ha ett barn att sitta stilla i 1 1/2 timme? Det finns ju föräldrar som har sina barn att sitta i baby sittern många timmar om dagen.

    Ni som nu läst så mycket om barn och vet hur dom fungerar kan ju tala om för mig hur ett bar som blir kränkt är.

    Då kan ju jag se om det stämmer på mitt barn så vet vi ju om jag kränkt henne eller inte.....för enligt er skall hon ju få så stora men av det.....

    siterar dig ChingShihYang:


    Jag har ju arbetat med barn och löst det på detta sätt när barnet fått vredesutbrott.
    Jag har ju av förståeliga skäl inte kunnat lösa det med mutor när jag varit barnflicka. Då får man tyvärr hålla sig till det föräldrarna anser bäst även om det inte är det bästa sättet att lösa saker på.

    Detta förstod inte jag riktigt, du har gjort som du sa tidigare (låtit barnen skrika) för att föräldrarna ville det, men om du fick bestämma skulle du ha gjort hur?
    Du fick det att låta som om du nog skulle ha mutat dem om du hadde fått. Nå antagligen missförstod jag vad du menade.

    Ni pratar dessutom hela tiden om att jag kränkt mitt barn, se er i spegel, ni kränker mig hela tiden. Barn blir ju ofta som sina föräldrar, vill ni ha barn som kränker andra?
  • Anonym (förskollärare)
    Anonym (Respekt mot Unga) skrev 2010-04-07 16:16:54 följande:
    För mig får du lägga dig i om du ser någon kränka ett barn, men nu är ju frågan tycker du att det är så hämst och kränkande att jag en enda gång har haft mitt barn att sitta still i 1 1/2 timme och tilsammans med barnet diskuterat och väntat på att hon skall säga ordet tack. Är det det att barnet måste säga tack eller det att hon måste sitta stilla  i 1 1/2 timme som är kränkande? Vad f*n är det för farligt med att ha ett barn att sitta stilla i 1 1/2 timme? Det finns ju föräldrar som har sina barn att sitta i baby sittern många timmar om dagen. Ni som nu läst så mycket om barn och vet hur dom fungerar kan ju tala om för mig hur ett bar som blir kränkt är. Då kan ju jag se om det stämmer på mitt barn så vet vi ju om jag kränkt henne eller inte.....för enligt er skall hon ju få så stora men av det..... siterar dig ChingShihYang: Jag har ju arbetat med barn och löst det på detta sätt när barnet fått vredesutbrott. Jag har ju av förståeliga skäl inte kunnat lösa det med mutor när jag varit barnflicka. Då får man tyvärr hålla sig till det föräldrarna anser bäst även om det inte är det bästa sättet att lösa saker på. Detta förstod inte jag riktigt, du har gjort som du sa tidigare (låtit barnen skrika) för att föräldrarna ville det, men om du fick bestämma skulle du ha gjort hur? Du fick det att låta som om du nog skulle ha mutat dem om du hadde fått. Nå antagligen missförstod jag vad du menade. Ni pratar dessutom hela tiden om att jag kränkt mitt barn, se er i spegel, ni kränker mig hela tiden. Barn blir ju ofta som sina föräldrar, vill ni ha barn som kränker andra?
    Varför jag inte skulle låta min 1,5 åäring sitta i 1,5 timme just för att få höra ordet tack, beror på att det ändå inte får någon mening. Man säger tack för att man måste för att man vill vidare, inte för att man menar det.   Det är bara ett ord och när man tvingar fram det så saknar det betrydelse.  
  • Triskele
    Anonym (Respekt mot Unga) skrev 2010-04-07 16:16:54 följande:
    För mig får du lägga dig i om du ser någon kränka ett barn, men nu är ju frågan tycker du att det är så hämst och kränkande att jag en enda gång har haft mitt barn att sitta still i 1 1/2 timme och tilsammans med barnet diskuterat och väntat på att hon skall säga ordet tack. Är det det att barnet måste säga tack eller det att hon måste sitta stilla  i 1 1/2 timme som är kränkande? Vad f*n är det för farligt med att ha ett barn att sitta stilla i 1 1/2 timme? Det finns ju föräldrar som har sina barn att sitta i baby sittern många timmar om dagen. Ni som nu läst så mycket om barn och vet hur dom fungerar kan ju tala om för mig hur ett bar som blir kränkt är. Då kan ju jag se om det stämmer på mitt barn så vet vi ju om jag kränkt henne eller inte.....för enligt er skall hon ju få så stora men av det..... siterar dig 
    Detta förstod inte jag riktigt, du har gjort som du sa tidigare (låtit barnen skrika) för att föräldrarna ville det, men om du fick bestämma skulle du ha gjort hur? Du fick det att låta som om du nog skulle ha mutat dem om du hadde fått. Nå antagligen missförstod jag vad du menade. Ni pratar dessutom hela tiden om att jag kränkt mitt barn, se er i spegel, ni kränker mig hela tiden. Barn blir ju ofta som sina föräldrar, vill ni ha barn som kränker andra?
    Det är som påpekats meningslöst att försöka få denna poäng att gå in genom att sätta barnet på plats. Tack är ju något man bör säga utifrån en känsla. Inte utifrån en rädsla för repressalier.
    Det finns alltid dom som gör värre saker, men jag tror det är bra att sikta högt, inte sikta på lägsta möjliga.
    Jag har varit tvungen att hitta metoder som fungerar då föräldrarna haft intressanta och orimliga förväntningar på sina barn.
    Att låta barnet visa sina känslor är något dom sannolikt skulle sett snett på.
    Men muta är ju ingen lösning. I början är det en mindre lyckad distraktion och senare blir det ett maktmedel och en källa till fler konflikter.
    Hur blir du kränkt? Alltså mer specifikt.
    *ideas are bulletproof*
  • Anonym (Respekt mot Unga)

    Jag svarar nu åt ChingShihYang och alla andra på frågan:Hur blir du kränkt? Alltså mer specifikt.

    Jag skall klistra in en del av vad folk har skrivit åt mig här, så kan ni ju funder på om det är kränkande eller inte.

    Men vi tar detta från början, Det började med att jag och Lady Dahmer hadde olika syn på vissa saker. Jag skulle ge henne et exempel på vad jag gjort med min dotter då hon inte ville säga tack för maten. Detta var just för att visa åt Lady Dahmer att alla barn inte är som hennes eller som de barn hon har jobbat med, alla är olika och behöver uppfostring på olika sätt. En sak som fungerar på ett barn kanske inte fungerar på ett annat ( detta tror jag alla flerabarns mammor kan lägga huvudet i pant på).
    Saken handlade inte om ordet tack, då jag gjorde vad jag gjorde var det inte för att hon inte sa tack en gång vid maten. Det var för att jag måste visa henne vem av oss som bestämmer. Hon trotsade i den åldern allt som jag sa eller allt hon skulle göra. Ingen skillnad om det var att klä på sig eller äta maten, sova, komma eller fara någonstans....jag skulle kunna göra listan lång. Lady dahmer menade då att ett barn i den ålder inte är kapabla att trotsa, men det vet jag av egen erfarenhet att de är. Den dagen jag sa åt henne att hon skulle säga tack och att hon sitter kvar vid bordet tills hon gjort det var för att jag skulle få henne att förstå att man måste höra på, inte för att tvinga fram ett tack. Det tog 1 1/2 timme att få henne att säga tack, men på samma gång förstod hon att man måste ibland göra som mamma säger, man får inte alltid sin vilja fram. Nog trotsade hon efter detta också men inte i samma grad.

    Jag tror dock att folk här inte läst allt jag skrivit utan dragit förhastade slutsatser och sedan bara skrivit ner saker som detta.


    Pepprar skrev: Erfarenhet av barn??? Har du det?? 
    Det finns olika slags erfarenhet och din verkar inte vara grundad i kärlek, kunskap och sunt förnuft i alla fall.
    Stackars barn.
    anonym ("") skrev: Ang. 'respekt mot ungas' rader om att dottern hade 'vunnit' om hon fått gått från bordet utan att säga tack så undrar jag verkligen om en förälder- barn- relation verkligen ska jämföras med en tävling där någon vinner och någon förlorar. Jag anser att den vuxne här faktiskt är den som skapar hela den onödiga maktkampen. Det är beklagligt.). anonym (gammal mamma) skrev: Men snälla du, bara för att jag inte kränker mina barn betyder inte det att jag låter dem löpa amock. lady dahmer skrev: Vill jag ha en hund så skaffar jag det. Ett barn ska inte dresseras och tämjas. lady dahmer skrev:Jag är fullt kapabel att tillrättavisa och fostra min dotter utan tvång och kränkningar och dressyrmetoder. Hon är inget jävla husdjur. lady dahmer skrev:Men igen - Grattis! Du har lyckats skaffa en foglig liten "vovve". Hoppas att du är nöjd.  Glitter skrev:Respekt mot unga
    Herregud vilken vidrig människosyn! Det har inte ett skit med ålder att göra, du är tydligen sån som person. Vadå respekt mot unga? Varför skulle jag visa dig respekt? Du som inte ens kan visa ditt eget barn respekt!
    Hoppas jag aldrig behöver träffa dig

    Såna här idiotiska inlägg gör mig riktigt förbannad! Cloud berry skrev: Stackars barn. Verkligen. Fyfan vilken tragisk barndom vissa barn får.{#lang_emotions_cry} ChingShihYang skrev: Det är en jäkla skillnad på att tillrättavisa en vuxen som kan förstå och ta till sig och att plåga ett barn som inte har kapacitet att förstå. anonym skrev: Synd att man inte kan tvångsterilisera folk längre! Du borde inte få skaffa barn. 
    ChingShihYang skrev:Jag menar verkligen allvar, för du verkar inte veta vad din dotter kan och inte kan förstå.
    Och det kan vara farligt för er båda.
    Glitter skrev:snodde den här från Dahmers blogg

    Blir ju skitbra sen.... om man nu tänker på att barn gör som man gör och inte som man säger. Jag kan verkligen se hur barnet ifråga i framtiden tvingar sin gamla mamma att sitta kvar tills hon säger tack efter maten när mamman är gammal nog att sitta på ett hem.


    Det sista som Glitter här skrivit är ganska intressant, får man skriva och smutskasta andra via sin blogg (lady dahmers blogg har dessutom blivit vald till FL: s bästa blogg!) är detta vad FL går ut på så tror jag snart att jag slutar besöka detta forum.
    Alla skall få säga vad de tycker men man kan basera sitt skrivande på fakta och inte på vad man tror.
    Ingen av er kan veta varör jag satte min dotter att sitta vid matbordet i 1 1/2 timme, Men ändå skriver ni saker som att jag borde steriliseras, eller att jag inte vet mitt eller mitt barns bästa och att jag plågar barn. Att mitt barn har en tragisk barndom, Va F*N vet ni om det? Får man en tragisk barndom för att man måste sitta stilla i 1 1/2 timme, då tror jag nog många barn har en tragisk barndom.

    Är inte detta att kränka en människa så vet inte jag vilken syn ni har på kränkning. Ni säger att jag kränker mitt barn för att hon måste  sitta stilla i 1 1/2 timme men vuxna får tydligen säga och skriva vad de vill utan att vara kränkande.
Svar på tråden J*vla haggor som bara lägger sig i