Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Ensamma pappan skrev 2010-09-16 09:47:57 följande:
    En intressant fråga kan kanske vara varför de flesta verkar välja Eye Q framför t.ex Eskimo Kids?
    Eskimo Kids innehåller ju mer EPA och DHA än vad Eye Q gör. Dessutom innehåller det både Omega 9 och D-vitamin vilket inte Eye Q gör.

Så ni som väljer Eye Q istället, varför?
    Kan vara mängden. Eskimo kids är rekommenderade dagsdos 5 ml. Men innehållet i 2 Eye Q kapslar, vanliga eller tuggisar är inte mer än 2½-3 ml. Om man sticker hål på kapslarna och klämmer ut på sked eller om man tuggar sönder dom. Fast flytande Eye Q är ju 5 ml så där är det samma mängd som Eskimo kids.
    Jag har inte några aktuella priser så jag vet inte vad Eskimo kids kostar per dagsdos i jämfört med Eye Q. Jag vet bara att flytande och tuggisar är billigare än vanliga kapslar över lag. Det har med att flytande måste det vara mer antioxidant med för att klara av att utsättas för syrets skadliga påverkan som blir när det är en öppen flaska. Så det är en produktionsteknisk kostnad. Att tuggisar är dyrare är nog lite PR tror jag.

Vi testade att ge Z. (som har ADHD diagnos, men var inte diagnostiserad vid det tillfället) Eskimo kids men han klarade inte av den stora mängden som det blev. Han tyckte det blev en massa apelsin i hela munnen som låg kvar länge. Men han var väldigt fin i huden kommer jag ihåg. C. hans lillasyster har flera gånger sagt att hon vill ha Eskimo kids igen. Hon gillar apelsinsmak på det mesta så får väl göra henne till tåls snart ska beställa Eye Q så tar väl en flaska då.
  • Little Ms Chatterbox

Efalex finns som flytande också.

Åldersrekommendationerna är främst en vägledning hur det är lättast att ge barnet Omegan. En 9 månaders har lite svårt för att tugga sönder en kapsel eller svälja den hel men innehållet är det samma som den flytande. Man kan börjat tidigt att ge Omega, i tex Norge är rekommendationerna från 4 levnadsveckan. Tillverkarna av Eye Q säljer även en produkt som heter Eye Q Baby, den är för riktigt små barn. Tror att innehållet är lite annorlunda än vanliga Eye Q. det verkar vara mer DHA i förhållande till EPA.
    www.equazen.com/default.aspx
    Eye Q finns inte i Sverige, men finns att beställa på tex amazon.com

Omega gör gott i kroppen hur man än väljer att ge den, kapslar eller flytande, om det är olika förhållanden mellan de olika oljorna får man nästan testa sig fram till. Barn svarar olika så det som funkar bra på ett barn kanske inte funkar lika bra på ett annat barn.

Eskimo kids innehåller även Omega-9, den är väldigt bra för huden så behöver man den effekten så kan det vara en fördel att välja Eskimo kids.

SMARAGD skrev 2010-09-16 21:50:14 följande:
    Hello

Jag har inte gått igenom trådarna. Tänkte jag skulle fråga o se om ngn vill svara. Är det bara eskimå kids som finns som flytande omega att ge min lilla grabb på 14 månader?
  • Little Ms Chatterbox
    Majlo skrev 2010-09-17 14:36:55 följande:
    Jag bytte ju för ett tag sedan från EskimoKids till MorEPA mini till min son och har gett honom 1kapsel i hans morgonvälling
    Nu funderar jag på att testa med att öka till 2 kapslar...
    Kan jag ge båda samtidigt eller måste det ske vid två olika tillfällen??

Det spelar ingen roll hur du gör, antigen samtidigt eller uppdelat.
  • Little Ms Chatterbox
    JennyOEmilia skrev 2010-09-17 23:33:54 följande:
    Jag har gett Eye Q sedan i maj till min lilla 4,5 åriga buspojk. Han har ingen diagnos, men han är väldigt aktiv, envis och får utbrott. Såg ingen större skillnad i början, bara vissa dagar som var bra osv.. Men har fortsatt med Eye q. Han får tuggisar, två om dagen nu och nu har han blivit en jättego kille. Nästan inga utbrott och får han det så går det över väldigt fort och man kan prata med honom. Han är lugnare och hag mognat på ett bra sätt. Tror ändå att omega är bra för positiv utveckling hos barn, även ifall man inte får super-effekt med en gång...

Min 9 åriga dotter får också Eye q. Hon har inga problem med något utan jag ger det för att hon ska kunna koncentrera sig bra på lektionerna i skolan.

Själv borde jag äta Omega för jag har hjärt och kärl sjukdomar i släken.

Ni som vet, är det någon Omega som är bättre för hjärta och kärl än någon annan?
    Just Omega-3 sägs vara bra för hjärt och kärl relaterat
    De tillverkare som säler Omegaproduket med bara Omega-3 i brukar säga att det är bra för  hjärt och kärl, och leder.
    Lite grovt kan man säga Omega-3 för äldre, Omega-6 för hormonerna och huden. Tillsammans för hjärnan och humöret, verkar hända något magiskt där när Omega-3 och Omega-6 kommer tillsammans. Omega-7 för kvinnor (bra för slemhinnor) och Omega-9 för huden.
    Det är ungefär mellan tummen och pekfingret

Omegaoljorna är essentiella fetter som kroppen behöver, hjärnan är en stor fettklump alltihop och behöver fett för att fungera och ballansera kroppens funktioner.
  • Little Ms Chatterbox
    frojo skrev 2010-09-26 20:46:51 följande:
    Vilken bra tråd. Efter ha läst en del här på Familjeliv och andra sidor har jag förstått att man inte kan köpa eye q baby i Sverige. Vet dock inte vart ifrån man kan köpa det om man inte åker utomlands, vilket jag inte tänker göra för den saken : )  Har ni några rekommenderar varifrån jag kan köpa eye q baby?
    Man kan köpa det på amazon.com Finns nog säkert andra sidor men då måste man kolla så de skickar utomlands och det blir rätt med tullen och säkert många andra grejor att strula med. Vet inte hur amazon.com ligger prismässigt.
  • Little Ms Chatterbox
    frojo skrev 2010-09-27 07:42:12 följande:
    Hej! När jag skriver eye q baby i sökfältet på amazon.com så hittar de inte produkten. Har du beställt därifrån tidigare? Söker kanske fel?
    Hoppsan! Det var på amazon.co.uk jag hade sett det
    www.amazon.co.uk/Eye-Baby-Omega-Oil-Capsules/dp/B003J8RCBU/ref=sr_1_9&s=kitchen&qid=1285622923&sr=8-9
    Hoppas det går lika lätt att handla därifrån som amazon.com
  • Little Ms Chatterbox
    Tuesday skrev 2010-09-28 11:15:18 följande:
    Från vilken ålder kan man ge omega?

Jag har en liten hyperaktiv tjej som har svårt att komma till ro, koncentrera sig mer än några sekunder, fruktansvärda raseriutbrott osv, full fart hela dan :) Hon har ingen diagnos eller så, det är hon alldeles för liten för, och vi tycker att hon blivit något lugnare i takt med att hon lärt sig krypa, stå, göra sig förstådd osv.

Men vi tänkte ändå testa, själv äter jag omega sedan några år p.g.a. att det är nyttigt :) Det kan ju aldrig skada menar jag. Är det ett år som gäller eller när kan man börja?
    Du kan börja när du vill. En del produkter finns i flytande och andra i kapslar man man kan sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet över mat eller tex på en sked yoghurt. Åldersrekommendationerna är främst för att det ska vara enkelt att ge barnet det. Kan vara svårt för en 1-åring att svälja kapslar. Min ena 3-åring har lärt sig att svälja kapslar ibland. 4-åringen försöker men klarar inte av det och äldsta som är 8 år har svalt i snart 1 år. olika för olika barn.

Får jag fråga vad för sort du själv tar?
    minimonster skrev 2010-09-28 15:29:25 följande:
    Jag upplever en stor skillnad på vår son efter 1 månad med PlusEPA.
    Mer harmonisk och mer tillfreds på något sätt.
    Har sina sidor men det är ju hans personlighet
    Alla barn är ju inte stöpta i samma form.
    Vad kul med en sådan reaktion Det är bra med Omega, när jag berättar om hur mycket lugnare och gladare de blir så skulle man kunna tro det är någon drog av något slag men så är det ju inte, det bara tar topparna på ilskan och lite gladare och lite mer sammarbetsvillig. De häjdar sig någon sekund tidigare när man gastar för full hals NEJ, STOPP, gå BORT! Men deras busstreck och vanliga fasoner är som vanligt.
    Sover han bättre också? (om det var något problem innan)
  • Little Ms Chatterbox
    Tre små grodor skrev 2010-09-29 08:26:26 följande:

Mina äter omega 3 från GimmeFive som jag köper på Ica. Det är kapslar med apelsinsmak. I början åt de inte skalet, men nu älskar de dem och frågar själva efter dem.

Sedan jag började med omega så är de mindre sjuka. Vi vabbade varannan vecka förut, men nu är det bara en gång med minsta som var förkyld sedan semestern i början av juli. Fast det kan ju iofs bero på annat också, men för säkerhets skull fortsätter jag att ge dem. Det skadar ju inte i alla fall.

Dom har jag nog sett Bra att dina barn tycker om dom.
  • Little Ms Chatterbox
    SMARAGD skrev 2010-10-02 07:51:56 följande:
    www.shopping4net.se/Haelsokost/Hjaerta-kaerl/...

är dessa dugliga för vuxen?
    Det stod inget på produktinformationen om att det är E-vitamin med i. Antingen så var det inte en fullständig produktinformation eller så är det inte E-vitamin med och det bör det vara. E-vitamin är en antioxidant, det gör att fettet inte härsknar, en process som fortsätter även efter intag. Härsken Omega gör ingen som helst nytta.

I regel så har odlad lax inte lika hög halt Omega som vildfångad. Det beror på att fiskar inte producerar Omegan själva utan de får den genom kosten. Omega kommer från alger som fiskar äter, eller annan fisk som är Omegarik och odlad lax har inte lika stor tillgång till det här. Var den här fisken kommer ifrån verkar vara svårt att få reda på. Det stod inget om vem som var tillverkare för vidare information.

Bra olja kommer från tex djuphavsfisk eller från fisk som är "godkänd" (inte fiskad utanför tex västsahara eller utrotningshotade arter.) Hur det är med just vildfångad lax vet jag inte. Sen kan ju odlad lax få mat som är Omegarik men det känns lite långsökt.
    Det är ganska billigt per dagsdos och då drar jag gärna mig undan om man tänker på att den bättre kvalitets oljan faktiskt kostar. Men maila säljaren och fråga om de kan svara på varifrån fisken är fiskad och fullständig innehållsförteckning. Om du får ett tillfredsställande svar så kanske det är en bra produkt.

Jag känner att jag verkar lite skeptisk men när säljaren inte sätter ut mer info så undrar jag varför.
  • Little Ms Chatterbox
    SMARAGD skrev 2010-10-02 23:29:15 följande:
    Menade Ö& B såklart

Men iaf.. Är denna bra?

Haha känner mig lite dum, trodde alla omega var typ samma sak inna jag hittade denna tråd:P
    Omega oljan i sig själv är det samma, om man skulle äta fisk eller annan mat som är Omegarik. Men man kan ta det som tillskott och då är det flera faktorer som avgör oljans kvalité och sen var den är fiskad utifrån ett miljömässigt perspektiv.
    Om man måste ta reda allt det är på besvärligt sätt, alltså om tillverkare och säljare inte skriver ut det så man själv lätt kan läsa om det så undrar man ju varför de inte vill att man ska läsa om var och hur de hanterar oljan.
    SMARAGD skrev 2010-10-02 23:29:15 följande:
    Menade Ö& B såklart

Men iaf.. Är denna bra?

Haha känner mig lite dum, trodde alla omega var typ samma sak inna jag hittade denna tråd:P
    Jag har inte testat den själv så det kan jag inte säga något om den tex smakar fisk om man rapar och så men Jag skulle ha räknat efter hur mycket man får betala för varje mg EPA tex.
    Om man jämför med tex Mor-EPA smart Fats som har Omega-3 , så är det mer av just EPA och om du då väljer att bara ta varannan dag så blir det billigare.

Fritt Flyt brukar vara billiga också, de har jag provat om de rapar man upp lite fisksmak av, kan bli lite bättre om man ser till att rapa direkt efter man tagit dom och äter någon tugga till.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)