• Blandis

    Adoptera från Slovakien...

    Hej,

    Jag och min man ska adoptera och har våra handlingar i Slovakien. Jag undrar om det finns någon mer som planerar att adoptera där ifrån, har adopterat eller på gång att adoptera från Slovakien?


    Vore jättekul att få kontakt med fler som vill dela med sig av sina erfarenheter och funderingar om adoption från just Slovakien.

    Några har jag hittat på adoptionslistan men alla kanske inte står med där?!?


    Självklart är ni som inte valt att adoptera från Slovakien också välkommna att dela med er av era erfarenheter. Kan aldrig få för mycket goda råd och tips.


    Kram.

  • Svar på tråden Adoptera från Slovakien...
  • Helle68

    Ja det var fantastiskt men oj så svårt att fatta att det var sant... Stor kram till dig, Blandis, som väntar. Jag hoppas verkligen att det snart snart snart är er tur.

  • zafarimannensfru

    Oj, vilket första möte med barnen Helle68, vilken känsla =) men vad roligt, skönt då det inte behöver vara så formellt.
    För vår del så fick vi först prata med barnhemsföreståndare, personal, psykolog mfl. Sedan gick vi över till ett lekrum där fostermamman väntade på oss med barnen, magen var full med fjärilar då vi visste att VÅRA BARN var i rummet intill, psykolog och föreståndare "övervakade" oss under första mötet. Första dan fick vi träffa killarna två gånger, andra dagen på förmiddagen, då var vi även med då de skulle äta sen på eftermiddan fick vi hämta dem och ta med dem till vår lägenhet, socialsekreterare besökte oss en gång under tiden vi var där. Men allt gick väldigt bra och smidigt.

    Blandis, va länge ni fått vänta...men det verkar ju som att det rör lite på sig nu, det var väl fyra familjer som nyligen fått bb. Det måste ju vara er tur väldigt snart.

  • ekke

    Får man väcka liv i tråden? Fick idag besked på att vårt sista ivf-försök misslyckades. Vi ska skicka in papper för medgivandeutredning på måndag.

    Vi står i kö hos BFA sedan i höstas och gick FiA i början av året.

    Slovakien är det land som ligger närmast för oss nu, vi hoppas på att kunna börja samla papper efter sommaren.

    Blandis: jag kan se att ni snart ska åka och hämta ert barn :) Underbart.

    Hur länge fick ni andra vänta på BB?


  • Helle68

    Hej Ekke, välkommen till den här tråden! Tråkigt att ditt IVF-försök inte gick bra. Har själv fem misslyckade sådana bakom mig och när vi bestämde oss för att lämna det och i stället satsa på adoption kändes det som en enorm lättnad för mig. Det kändes så rätt, även om också den vägen är lång och krokig... Grattis till ert beslut, hoppas det går snabbt och smidigt för er! Oavsett vilket land det blir, men det skulle givetvis vara kul med ytterligare en Slovakienfamilj. När vi valde Slovakien 2007 tror jag vi bara var två här på FL som skulle adoptera därifrån så det kändes lite ensamt... Om jag inte har fel befinner sig Blandis just nu i Slovakien för att hämta guldklimpen! Själva fick vi vänta i. 9 månader från det att ansökan lämnades in till BFA tills vi fick barnbesked. Det var för fyra år sedan men jag har förstått att väntetiderna i landet nu är ungefär som då - varierande. Det fanns de som bara väntade i någon månad och de som väntade i nästan 1,5 år, allt beroende på att man matchar föräldrar och barn och alltså inte går i turordning. Hör gärna av dig om du undrar över något! Och lycka till!

  • ekke

    Helle68: Tack för ditt svar och välkomnande, förhoppningsvis blir vi några fler i tråden som satsar på Slovakien framöver. Vi var tidigare mer inne på Tjeckien, eftersom det var något kortare väntetid mellan BB och RB där. Men det verkar som att Slovakien är mer positivt inställda till "yngre" föräldrar. Det känns lite konstigt att säga yngre, men i adoptionssammanhang så är vi det.

    Hur gammalt var ert barn när ni fick honom (gissar istället för att skriva hen ;))? 

    Jag gillar att de matchar i stället för att gå i turordning, förhoppningsvis blir man matchad snabbt, men det är ju svårt också att det kan vara så stora skillnader och att man inte vet var man är i "kön"

    Vi är jättenöjda med vårt beslut, vi tog det redan efter förra ivf-försöket. Det var inte i närheten lika tufft att ta detta nederlaget nu eftersom vi visste vad som skulle hända sen. 

    Vårt drömsenario: 
    Medgivandeutredning klar i juni 2012. Vår kommun har som policy att vara klara på 4 månader från att ansökan skickas in! Underbart. Då har vi stått i kö i 7 månader och kan förhoppningsvis börja samla papper direkt i Juni/Juli. Papper skickas till Slovakien augusti 2012. BB augusti 2013 och så kommer vi hem lite innan jul. 

    Visst låter det som en bra plan, haha. Självklart är vi medvetna om att den är lite osannolik, men man måste ju få hoppas :) 
     

     


  • EbbaGrön

    Jag o min man är intresserad av att adoptera från Slovakien och jag har lite funderingar.
    Den här filmen man ska göra på 20min, vad ska man ha med i den, på ett ungefär? Tacksam för massa tips =) 
    Ni som har adopterat därifrån, ungefär vilken ålder har det varit på barnen? Och bor barnen på barnhem eller i fosterfamiljer?

    Tacksam för svar !  

  • Lotus73

    EbbaGrön: Jag har engen erfarenhet av adoption eller att göra film inför en adoption (men är på G med utredning). Har bara några allmänna funderingar på vad jag skulle ha med i en film om det blir aktuellt för oss. Såhär tänker jag: 
    Filma under en längre tid och klipp ihop till en bra film. Kan du inte göra det själv så lämna in till någon som hjälper dig! Den här filmen kan bli rolig att ha hur som helst i framtiden så det kan vara värt att göra den så proffsig som möjligt.  

    Jag skulle filma vår hus, invändigt och utvändigt och berätta (på engelska) vad som visas. Jag skulle även visa gården och kanske närmiljöer som kan vara av intresse (lekparker, skogsområde eller om det finns något bad i närheten). Barnrummet (om ni har syskon) är viktigt så att de ser vilken standard som finns på leksaker etc. 

    Jag skulle även filma vår sommarstuga, så att det syns var barnet kommer att tillbringa ledigheter. Om ni inte har någon stuga kanske ni brukar göra något annat på sommaren, åka till någon släktings stuga, åka båt, husvagn etc? 

    Sedan skulle jag filma familjesituationer. Jag tänker på födelsedagskalas, barnkalas, julgransplundring, julafton med tomten och "vanliga" situationer där man äter middag (och berättar vad man äter), läser saga (om man har syskon) etc. Man kan även filma när man är på utflykt kanske på en sevärd plats i staden där man bor, i kyrkan eller vart man nu brukar gå. 

    Har man övriga syskon så är det nog bra att filma dem, kanske när de gungar, när man är och badar etc så att det syns att man är en familj som bryr sig om barnen i första hand.

    Ja. Det var råd från en total nybörjare men så skulle jag tänka. OCH givetvis skulle jag ha ett städat hem, en nyputsad bil, hela och rena barn med på alla sekvenser (även fast verkligheten givetvis inte alltid ser ut så
     

  • Blandis
    Helle68 skrev 2012-03-03 07:48:53 följande:
    Hej Ekke, välkommen till den här tråden! Tråkigt att ditt IVF-försök inte gick bra. Har själv fem misslyckade sådana bakom mig och när vi bestämde oss för att lämna det och i stället satsa på adoption kändes det som en enorm lättnad för mig. Det kändes så rätt, även om också den vägen är lång och krokig... Grattis till ert beslut, hoppas det går snabbt och smidigt för er! Oavsett vilket land det blir, men det skulle givetvis vara kul med ytterligare en Slovakienfamilj. När vi valde Slovakien 2007 tror jag vi bara var två här på FL som skulle adoptera därifrån så det kändes lite ensamt... Om jag inte har fel befinner sig Blandis just nu i Slovakien för att hämta guldklimpen! Själva fick vi vänta i. 9 månader från det att ansökan lämnades in till BFA tills vi fick barnbesked. Det var för fyra år sedan men jag har förstått att väntetiderna i landet nu är ungefär som då - varierande. Det fanns de som bara väntade i någon månad och de som väntade i nästan 1,5 år, allt beroende på att man matchar föräldrar och barn och alltså inte går i turordning. Hör gärna av dig om du undrar över något! Och lycka till!
    Ja vi är nästan i Slovakien... Sitter på ett Hotell i Krakow just nu. Vi sitter här helt tagna av stunden tänk att vi och våran lilla älskling endast är 4 timmar ifrån varandra. Helt otroligt. Är nästan som om vi kan röra vid varandra, känns det som.  Kul att vi blir fler Slovakienfamiljer. Lycka till och kram till alla som väntar oavsett land.
  • Helle68

    Blandis: ja, anade att ni var där eller på väg. Hann inte skriva till dig förra veckan som jag tänkt och önska er lycka till, men det gör jag nu i stället: LYCKA TILL! Tänker extra mycket på er och på den underbara tid som väntar er nu. Jag ryser bara jag tänker tillbaka på hur det kändes att sitta där på hotlet kvällen innan Mötet med barnen, och för att inte tala om hur det kändes att äntligen få träffa dem! Hör av dig när du har tid och lust och hälsa Kosice och advokaten från oss! Ekke: låter som ett bra scenario! Kanske inte heller helt orealistiskt. Vi ställde oss i kö för hemutredningen i december 2006, blev klara med utredningen i februari 2008, skickade ansökan till Slovakien i juni 2008, fick BB i mars 2009 och kom hem med barnen i juli 2009. Ganska exakt två och ett halvt år från det att vi anmälde oss hos kommunen. Våra barn är tvillingar och var nästan 3,5 när vi fick dem. Nu fyller de snart sex. De flesta barnen i Slovakien placeras i fosterfamilj ca ett halvår innan de ska adopteras för att vänja sig vid familjelivet, om de nu bott på barnhem dessförinnan vilket jag tror att de flesta gör. Detta var inget vi visste i förväg utan fick reda på när vi kom dit. Det var en ganska ny rutin då och alla handlingar vi fick vid BB visade att de bodde på barnhem. Inte heller BFA visste om det här med fosterfamiljen så vi blev ganska förvånade. Först tyckte vi att det var synd att barnen hunnit knyta an till ytterligare några vuxna mellan barnhemmet och osss och speciellt för så kort tid, eftersom det ju blev en till separation som vi tyckte kändes onödig. Men sedan insåg vi att de gjort så stora framsteg och fått så mycket omsorg och kärlek under halvåret hos fosterfamiljen att det kompenserade det här extra uppbrottet. Jag tror att man nu för tiden alltid placerar barn som ska adopteras i fosterfamilj så det vet säkert BFA om i förväg och kanske framgår det även av dokumenten man får vid BB. Hoppas allt går bra för er nu! EbbaGrön: Ja, Lotus kom med bra input, och mitt tips är som sagt att börja filma eller i alla fall planera filmen i god tid, för 20 minuter på film känns som en hel evighet annars! Vi filmade inne i de olika rummen i huset inklusive det som skulle bli barnens rum, huset från utsidan, jag som vattnade blommor i trädgården, vår gata och samhället där vi bor,vi som gick på bryggan i hamnen nedanför huset och som man såg när vi filmade inomhus, liv och rörelse på badplatsen där vi tillbringar många lediga dagar året om, jag som gungade i lekparken, min man som monterade en gungställning på vår gräsmatta, min man som grillade på altanen medan jag dukade bordet för oss och inbjudna släktingar etc. Vi skrev ner det vi ville ha med på ett papper och filmade sedan allt eftersom det föll sig naturligt och även beroende på väder för utomhusscener. Sedan skulle vi som sagt klippa ihop allt och lägga det i rätt ordning men dator och kamera vägrade samarbeta så vi fick lämna in allt till ett företag som hjälpte oss och klippte ihop en jättefin (och dyr...) film! Så: ja, börja i god tid! Man vill ju självklart att filmen ska bli så bra som möjligt för den ses ju av både myndigheter, barnhemspersonal, barnen och i vårt fall även fosterfamiljen. De vill ju veta vart de kommer att skicka barnet/barnen och hur de kommer att få växa upp, så försök visa hur ni har det och hur ert liv ser ut. Lycka till med filmen och allt annat i adoptionsprocessen!

  • strawberryshortcake

    Ekke: Jag joinar gärna din plan. :)

    Låter alldeles lysande.
    Vi har stått i kö i 7 månader, i vår kommun tar utredningen 4 månader och beräknas vara klar innan juni..  

    SÅÅÅ SPÄNNANDE!       

  • ekke
    strawberryshortcake skrev 2012-03-05 20:49:09 följande:
    Ekke: Jag joinar gärna din plan. :)

    Låter alldeles lysande.
    Vi har stått i kö i 7 månader, i vår kommun tar utredningen 4 månader och beräknas vara klar innan juni..  

    SÅÅÅ SPÄNNANDE!       
    Då är vi i samma fas, fast ni har några fler månader i kö än oss :) 

    Har ni börjat medgivandeutredningen? Vi hoppas att vår utredare hör av sig nu i veckan. 
  • strawberryshortcake

    Vi har varit på ett litet samtal på familjerätten men börjar utredningen nästa vecka på torsdag!! :)
    Vår utredare sa åt oss att ta med almanackan för ALLT ska bokas in och bestämmas. Gillar't!

      

  • Lotus73
    strawberryshortcake skrev 2012-03-06 19:49:36 följande:
    Vi har varit på ett litet samtal på familjerätten men börjar utredningen nästa vecka på torsdag!! :)
    Vår utredare sa åt oss att ta med almanackan för ALLT ska bokas in och bestämmas. Gillar't!

      
    GRATTIS!
  • ekke
    strawberryshortcake skrev 2012-03-06 19:49:36 följande:
    Vi har varit på ett litet samtal på familjerätten men börjar utredningen nästa vecka på torsdag!! :)
    Vår utredare sa åt oss att ta med almanackan för ALLT ska bokas in och bestämmas. Gillar't!

      
    åh vad kul, jag vill också börja. Våra papper borde ha landat hos socialsekreteraren idag, hoppas att hon ringer i veckan.
  • ekke

    Det har gått bra för oss! Onsdag nästa vecka har vi vårt medgivande :) fantastiskt.

    Hur nära är ni?

  • svesar

    Hej,

    jag bor i Ungern (skrev just i Ungerntraden) och har en fundering om en utveckling som kanske paverkar antalet omhandertagna barn (kanske inte antalet for adoption men i alla fall). Forra aret var jag med pa moten i kommunalorganisationer i sodra/centrala Ungern och borgmastarna dar diskuterade en ny lag som innebar att kostnader for att skicka ivag barn till institution nu skulle laggas pa kommunerna i stallet for att som hittintills tackas av staten. Om jag forstod det ratt sa var anledningen att forsoka tvinga kommunerna att erbjuda mer stod till familjer som har det svart. Det later ju helt ratt i teorin, men med tanke pa hur oerhort sma och resurssvaga de har 'kommunerna' ar (vi skulle se dem som smabyar, manga med bara nagra hundra invanare) sa kan man latt  misstanka att det bara kommer att innebara att barn lamnas ytterligare i sticket. 

  • svesar

    Det blev visst fel daruppe, jag menar att jag var med pa ett kommunalt mote i SLOVAKIEN (men i den ungersktalande delen).

Svar på tråden Adoptera från Slovakien...