• icka76

    30+ med upprepade ma/mf som väntar första barnet

    Detta är en fortsättningstråd för oss som plussat efter upprepade mf. Här kan vi diskutera och noja kring våra graviditeter.

    Välkomna alla nya som gamla 30+ are med 2 eller flera mf/ma bakom er.

  • Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som väntar första barnet
  • LuPeRo
    Liss: Jag har mitt RUL den 7 juni. Känns som en evighet dit När har du ditt?

    Sanne: Snacka om solsken efter regn för dig Men vilken glädje!!!
    Det kan mycket väl vara en tvilling eller koagulerat blod som kom ut. Vad sa läkaren mer? Ska du dit på någon mer undersökning?
    Stort grattis iallafall till den lill*

    Ego
    : Jag har börjat tvivla på att allt står rätt till här. Brösten spänner och bränner fortfarande, jag har halsbränna från helvetet som får mig att gå upp klockan 5 varje morgon och enorma spänningar i magtrakten (typ mensvärk men lite högre upp bara).
    Men jag hör andra som är i samma vecka som mig som känner den lill* ofta, hur den sprattlar, buffar osv. Jag kan känna ett litet pick då och då, ungefär som en hudloppa inuti mig. Men detta är kanske var 3 dag, och knappt det. Jag funderar på att ringa min BM och se vad hon säger, för denna oron börjar ta rätt hårt på mig.
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • SanneS
    Pillan: Tack så mycket och ja det är verkligen en enorm och förbluffande glädje. Jag ska träffa min "riktiga" läkare för VUL på tisdag 18/5 så jag kommer att prata med honom om hur jag ska göra och vad han tycker. Tur att jag inte avbokade tiden hos honom när jag trodde att jag fått ett mf.
    Vad tråkigt att höra att du fortfarande känner dig osäker och orolig så pass långt in i graviditeten men jag förstår att det är jättesvårt att lita på att allt är bra. Jag har tyvärr ingen aning om hur det ska kännas i v.16 men jag håller tummarna för att allt går bra för dig och den lill*.
    Det är så svårt att inte jämföra sig med andra gravida i samma vecka men alla är ju olika. Tycker att bra många andra har tydligare och starkare symptom än vad jag har men uppenbarligen är jag ju lika gravid jag.
  • LuPeRo
    Sanne: Jag kan verkligen tänka mig vilken chock det var under VUL. Speciellt när man är 100% säker att det varit ett MF men så tickar ett fint litet hjärta
    Vad skönt att du snart har en tid igen! Det underlättar att ha något att se fram emot. Jag fick ju några tider direkt för VUL och UL och genast kunde jag ta åt mig av graviditeten mer, för jag visste att snart skulle jag få se den lill* igen

    Jag tror att den stora anledningen till att jag är orolig är just för att jag inte har någon tid för UL förrän den 7 juni. Tidigare har jag gått på VUL varannan vecka på kliniken.
    Men jag pratade med en (sympatilös) BM precis och hon sa att allt jag kände (och inte kände) är normalt och att jag inte skulle oroa mig. Lättare sagt än gjort...
    Det värsta är att jag känner mig så förbannat ensam hela tiden. Jag är orolig nästan för jämnan och har ingen att prata med om det. Jag går och känner efter hela tiden bara för att se om jag kanske skulle kunna känna den lill*. Och innerst inne vet jag om att jag inte kan gå på VUL eller UL hela tiden... Det är tufft det här!
    Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • SanneS
    Pillan: Ja det känns jätteskönt att ha tid för näste VUL så snart och få träffa min vanliga läkare och prata med honom. Det känns så bra att få göra täta VUL i början att jag förstår att det känns jobbigt när det är långt till nästa. Himla jobbigt när man söter på folk inom vården som verkar sakna sympati och empati som bara ger nått standardsvar att det är säkert helt normalt.
    Ja det är med att inte oroa sig och bara ta det lugnt är fullkomligt omöjligt. *kram*

    Hur har ni andra resonerat kring KUB och NUPP-test? Vi funderar på att göra ett KUB-test. Inte för att vi skulle avbryta en grav utan för att vi vill få så mycket information som möjligt och kunna förbereda sig på allt. Om vi skulle få dåligt resultat på KUB så jag blev rekommenderad att göra fvp så skulle jag inte vilja göra det pga mf-risken. Är det då onödigt att övh göra KUB? Jag blir inte klok på mina egna tankar. Hur resonerar ni andra?
  • Liss

    Sanne: Oj, vilken resa! Måste ha varit fruktansvärt först och sen vilken chockglädje - stort stort grattis!! Vad skönt med VUL så snart igen.

    Pillan: De allra flesta känner inget alls förrän framåt v. 18-20 med första barnet, så du behöver absolut inte vara orolig om du inte känner sparkar! I mina öron låter det som att du har en fullkomligt normal graviditet! Men om du är väldigt orolig kan du kanske be om att få RUL framflyttat lite för att bli lite lugnare? Varför jag kan känna barnets rörelser ibland beror nog bara på att jag har så mjuk livmoder (pga EDS:en troligtvis). Så jag oroar mig lite smått för det i stället, att livmodern inte ska hålla för trycket utan spricka. Ja, alltid finns det något att oroa sig för... Vi har RUL den 2 juni.

  • monchichi76
    Sanne....oj vilken hemsk resa du varit med om! Men vilken chock och otroligt underbar känsla det måste ha varit att få se det lilla hjärtat! Grattis!!
    Jag har en vän som störtblödde flera gånger genom graviditeten, genom byxkor och allt..och nu har hon en 1½åring. Fanns ingen förklaring till hennes blödningar. Men annars har man ju hört talas som just det att det kan vara en tvilling som kommer ut..
    Skönt att du har tid så snart igen..bara för att få vädra sina tankar om inte annat.

    Angående KUP och NUPP så har jag inte tänkt på det..har inte fått frågan nångång vid tidigare grav. av bm heller.. När får man den frågan?
    Fvp har jag nekat till eftersom jag inte kommer att klara av att ta bort den lilla vilket som (om det inte vore jätte gravt skadad), så jag tänker att det får jag ta den dagen.

    Massamys... Så jag är inte ensam om att vakna onödigt tidigt då Men jag vaknar inte alltid av att jag är kissnödig, men oftast..
    Jag är nu i 5+0, du då?

    PP...Jag har ju ingen erfarenhet alls av att vara i denna vecka du är i..men som jag fattat så är det bara de som varit gravid förr som lyckas känna av den lilla tidigare. Annars fattar jag som att det brukar komma runt v18. Eftersom du har de symtom du har..och känner små saker där inne så står säkert allt rätt till. Men jag förstår att du kan känna oro.. Ring in igen och kolla om en snällar bm svarar så du kanske kan få en lite tidigare tid iaf..
  • icka76

    Sanne: Jösses, snacka om att pendla mellan hopp och förtvivlan. Vad underbart att den lill* är kvar där inne. Har hört flera som haft som du utan att få reda på någon ordentlig orsak. Hoppas blödningarna håller sig borta nu så du slipper det eländet.

    PP: Klart att du inte känner den lille hela tiden, i den vecka kände väl jag bara nån gång i veckan, det var först runt v.19 som jag kände varje dag. Oroa dig inte för det nu, huvudsaken är ju att du känner den ibland.

    Liss: Har de sagt till dig att du har mjuk livmoder? Hur märker man det? Jag är oxå orolig över om den kommer klara tyngden och tycket.

    Kom hem från BM-kontrollen nu. Fick höra hjärtat för första gången, de är lite sena här. 155 starka fina slag   Det onda kom troligtvis från en sträckning i ligamenenten eller att bebis ligger där och trycker. BM kände bebis tydligt precis där det ömmar som mest. Liten olydig rackare där inne mao

  • monchichi76

    Icka....skönt att det inte var nån fara med det du känt. Vad underbart det måste vara att få höra den lillas hjärtljud! Måste kännas mer verkligt då.

  • Massamys

    Sanne: HERREGUD vilken mardöm ni gått igenom. Vilken lättnad att allt är bra med den lill*! Att bara våga skrämmas på det där viset!

    Liss: Måste vara helt underbart att känna buffar!
    Jag tar 1/3 dels albyl minor och 2 injektioner pregnyl i veckan. Hoppas innerligt att det ska fungera!

    Icka: Va skönt då kan du slappna av nu hoppas jag!

    PP: Visst är det vidrigt all denna oro och att man inte har någon att prata med! Kram förstår att det är jobbigt!

    Monchichi: Jag är 5 dagar efter dig 4+2!

    Jag vette 17 om vi ska göra KUB test eller ej. Känns just nu som att det bara kan spä på oron om man får hög risk. Jag hade ju en kromosomavvikelse på mitt blodprov så det är kanske egentligen idé att jag ska göra fvp men jag vet inte om jag vill ta den risken. Men nu vill vi se hjärtaktivitet först innan vi bestämmer resten.

    Idag har jag stressat runt ganska mycket hemma och storstädat. Nu drar det liksom i ljumskarna och ryggen värker lite. Har nån av er varit med om det? Känns konstigt att man får det så här tidigt?

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som väntar första barnet