• Mrs N

    Vi som gått upp mycket under graviditeten!

    Jag har trots ett arbete som jag står och går på hela dagarna och tunga lyft ändå gått upp 24 kg hittills och är i V.29.

    Innan var jag aktiv och tränade en del men har knappt kunnat röra mig under graviditeten pga olika besvär. Har dock klarat att jobba men har igår slutat och har nu semester + HVP.

    Hur är det för er övriga? Jag känner mig som en stor barba-pappa just nu, inte beredd på denna enorma viktökning..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 00:08
    Kan skriva att jag startade på 64 kg och är 163 lång. ( Gick upp lite innan jag blev gravid också, pga idrottsskada så matchvikten är ca 58-60 kg)

  • Svar på tråden Vi som gått upp mycket under graviditeten!
  • Amrit

    Hejsan!
    Har två graviditeter bakom mig med en viktuppgång på 30 respektive 35kg. Jag åt mer men samma kost som vanligt. Startade med ett BMI strax under 20. Efter första graviditeten rasade vikten av och när jag slutade amma efter drygt sex och en halv månad var alla kilon borta. Vägde in mig på samma startvikt vid andra graviditeten. Nu efter andra graviditeten har det gått långsammare med viktnedgången, förmodligen mest för att jag inte kunde gå de första månaderna efter sonens födelse pga bäckenproblem men också för att jag varit sjuk i omgångar och inte rört mig som jag brukar. Sonen är nu åtta månader och jag har mellan fyra och sex kilo kvar (beroende på hur man räknar) så det är verkligen ingen stor grej.
    Vad ville jag ha sagt då? Jo att vissa verkar lägga på sig vikt vare sig de vill eller inte. Det är dock ett problem för en senare tid än precis när man är gravid eller ammar!

  • Mamma8412

    Självklart går alla upp i vikt av en graviditet men samtidigt ska man inte stirra sig blind på vågen så länge bebben och mamman mår bra under graviditeten så är det inget negativt :) man får ta de me en nypa salt.

    Många anser ju att vikten är ett problem vare sig de har varit gravid eller inte,

    För mig är det viktigt att komma i form igen när graviditeten är över med tanke på att jag mår så mycket bättre fysiskt och psykiskt av att äta rätt och träna   samt att ja får mycket mer energi o orkar mera 

    vissa väntar vissa börjar direkt  Det är upp till var och en :)   

  • Mrs N

    Ja det är sant man ska inte stirra sig blind på vågen. kanske ska sluta väga mig istället. Men jag mår inte så himla bra, det är väldigt tungt och jag känner mig som en stor blobb..
    Tyngden, dåliga kondisen och värken i ryggen gör att man inte känner sig på topp direkt. Är helt slut om dagarna och försöker nu att äta liiite mindre och mer frukt om dagarna. Försökte ta en promenad idag men kom nån km sen var krafterna slut och det smärtade i ryggen och baksidan av låren :(

    Vilken härlig inställning du har mamma8412! Känner precis likadant, mår såå mycket bättre när jag håller igång och tränar. Så fort bebis är ute så ska jag sätta igång med promenaderna och så snart jag orkar så blir det ut i löparspåret igen :)

  • Mamma8412
    Mrs N skrev 2011-01-19 19:03:53 följande:
    Ja det är sant man ska inte stirra sig blind på vågen. kanske ska sluta väga mig istället. Men jag mår inte så himla bra, det är väldigt tungt och jag känner mig som en stor blobb..
    Tyngden, dåliga kondisen och värken i ryggen gör att man inte känner sig på topp direkt. Är helt slut om dagarna och försöker nu att äta liiite mindre och mer frukt om dagarna. Försökte ta en promenad idag men kom nån km sen var krafterna slut och det smärtade i ryggen och baksidan av låren :(

    Vilken härlig inställning du har mamma8412! Känner precis likadant, mår såå mycket bättre när jag håller igång och tränar. Så fort bebis är ute så ska jag sätta igång med promenaderna och så snart jag orkar så blir det ut i löparspåret igen :)
    Ja de e viktigt att inte springa till vågen hela tiden eftersom de ökar stressen vilket leder till att man mår dåligt,

    jo de e samma här de e tungt o jävligt o jobbigt att lägga sig i sängen o gå upp

    Samma me värk i ryggen o trötthet de du kan göra(de vet du säkert redan :) ) är att ta ett varmt bad när ryggvärken är som jävligast eller att du fyller upp pet flaskor med varmt vatten och lägger  dom i ett örngott med en tunn kudde i o sedan lägger du dig/sätter dig me kudden bakom ryggen.

    De var bra att du försökte ta en promenad :)  de ska du ge dig en klapp på axeln för

    Hahaha ja man måste ha en positiv inställning till allt i livet då går allting så mycket lättare :)

    Ja vi får peppa varandra så blir de roligare me :)  
  • Amrit

    Huga, jag känner med er! Var ordinerad sängläge de sista månaderna av båda mina graviditeter och sen fick jag problem med bäckenet efter andra och orörligheten är nog det värsta!? Men det går ju över relativt fort efter förlossningen ändå så man får se fram emot det och försöka skämma bort sig så gott det går på andra sätt när det känns som motigast!

  • Mamma8412

    Fyy Förvånad hur klarar man de de där me sängläge i månader   skulle få tokspel :(

  • Amrit
    Mamma8412; Det fick jag nästan! Förmodligen la jag på mig några extra onödiga kilon då eftersom jag för första gången i mitt liv tröståt. Hade så sjukt tråkigt och andra gången var det dessutom jobbigt att inte kunna leka med sonen som studsade upp och ner och ville att vi skulle springa Tyvärr så vet jag ju mer eller mindre säkert att om det blir en graviditet till så kommer domen bli densamma. Så man får verkligen tänka efter, jag skulle gärna vilja ha ett barn till, men en skitjobbig graviditet till.... nja?
  • Jilkipilki

    Hej på er! hur har det gått för er? Nu sitter jag här i v 38 (37+3) och har gått upp 31 kg :0(. Jag fick sluta med zumban pga min ischias och hemska sammandragningar tror att det va runt v.30 och jobbar inte så har mest sovit på dagarna för att jag e så fruktansvärt trött heltiden. Jag kan ju lätt säga att jag borde va utvilad tills förlossningen nu haha. Är det någon som har bf nu i mars? Hur mår ni?

  • Mamma8412
    Jilkipilki skrev 2011-03-13 14:16:31 följande:
    Hej på er! hur har det gått för er? Nu sitter jag här i v 38 (37+3) och har gått upp 31 kg :0(. Jag fick sluta med zumban pga min ischias och hemska sammandragningar tror att det va runt v.30 och jobbar inte så har mest sovit på dagarna för att jag e så fruktansvärt trött heltiden. Jag kan ju lätt säga att jag borde va utvilad tills förlossningen nu haha. Är det någon som har bf nu i mars? Hur mår ni?
    Hejsan

    Jo vi fick våran lilla dotter den 25 /2  hade BF den 21 Februari enligt nätet och den 23/2 enligt BM o ja trodde aldrig graviditeten skulle va över   fy va jobbigt de va under sista tiden.Ryggen värkte konstant o mådde fruktansvärt dåligt  o trött som fan,Men nu är det över :)

    Skönt att din graviditet snart är över,  haha ja du lär nog behöva sova en hel del nu innan den lilla kommer,De försökte ja oxå göra men 1a veckan me bebben så fick ja ingen direkt skönhetsömn hahaha
    Men nu  sover hon desto mer :) 

    idag blir hon 3 Veckor gammal <3    


     
  • Jilkipilki

    Heeej mamma8412!

    Stort GRATTIS till eran lilla dotter :0)! Va skönt ändå att inte du behövde gå över tiden så mycket. Nämen jag e inte avis ;0) hihi. Önskar att förlossningen kommer igång väldigt snart, har börjat få väldigt ont å tålamodet tryter. Ha det bäst!

  • Mamma8412
    Jilkipilki skrev 2011-03-18 20:48:38 följande:
    Heeej mamma8412!

    Stort GRATTIS till eran lilla dotter :0)! Va skönt ändå att inte du behövde gå över tiden så mycket. Nämen jag e inte avis ;0) hihi. Önskar att förlossningen kommer igång väldigt snart, har börjat få väldigt ont å tålamodet tryter. Ha det bäst!
    Tackar :) 

    Jo de va jävligt skönt milt sagt haha

    Ja vi får hoppas den sätter igång snart ja vet hur dåligt tålamod ja hade innan o de e fan inte kul att bara vänta o vänta.de komiska är att man kan gå i 8 månader utan att känna att tålamodet börjar ta slut men när de bara  e 4 veckor kvar så börjar de bli fruktansvärt segt :) 

    Och nu ska man ta tag i viktminskningen oxå o de e ju mindre roligt haha

     
  • Jilkipilki

    Ja det är konstigt det där med tålamodet haha, nu har jag 10 dagar kvar till BF och tiden har ju aldrig gått så här sakta ever.

    Ang. vikten kämpa på, det kommer jag att få göra kan jag ju säga, vägde mig idag och vips så är jag uppe i +33 kg och den lär ju öka något mer :0(. Jag kom på idag att jag har gått upp halva mig i kg heeeelt sjukt.
    Stort lycka till och ut i vår solen, jag längtar till jag kan promenera igen. Tog nog min sista i okt 2010 haha pga foglossning å ischias.

    Ha det bäst! :0)

  • will03

    Köp Zumba dvd på tex. www.uffessakerochting.se så kan man ju köra hemma när man vill om man bara har lite karaktär så klarar man ju det. Sedan när man ser resultat så vill man nog gärna fortsätta.

  • Mamma8412
    Jilkipilki skrev 2011-03-20 18:08:13 följande:
    Ja det är konstigt det där med tålamodet haha, nu har jag 10 dagar kvar till BF och tiden har ju aldrig gått så här sakta ever.

    Ang. vikten kämpa på, det kommer jag att få göra kan jag ju säga, vägde mig idag och vips så är jag uppe i +33 kg och den lär ju öka något mer :0(. Jag kom på idag att jag har gått upp halva mig i kg heeeelt sjukt.
    Stort lycka till och ut i vår solen, jag längtar till jag kan promenera igen. Tog nog min sista i okt 2010 haha pga foglossning å ischias.

    Ha det bäst! :0)
    hahah ne precis dem sista dagarna e ett helvete o den värsta mardrömmen e ju att behöva gå över tiden me 2 veckor :( haha

    Ja du ja kommer få kämpa ja me dessvärre :)  men va ska man göra man får bara bitai de sura äpplet antar ja o puscha på sig själv

    ja nånting sånt har ja oxå gått upp ja vågar inte ställa mig på vågen o bäst e väl de kanske ;)

    Ja de e superhärligt me barnvagnspromis i vårsolen de kommer du oxå få känna på inom kort så härda ut :)
     
  • Mamma8412
    will03 skrev 2011-03-23 17:20:23 följande:
    Köp Zumba dvd på tex. www.uffessakerochting.se så kan man ju köra hemma när man vill om man bara har lite karaktär så klarar man ju det. Sedan när man ser resultat så vill man nog gärna fortsätta.
    ja de låter bra:) får testa på de.alla snackar ju om den där Zumban nu för tiden :)
  • Annatingeling

    Hej, jag känner mig rätt nojig denna gång iom att jag fick havandeskapsförgiftning med tilltagande svullnad förra gången och vågen rusade på slutet och jag fattade ingenting. Gick upp 25 kg totalt varav ca 10 kg var vatten. Jag födde sen en son som vägde 4,9 kg. Nu har jag gått upp 7 kg på 23 veckor och tränar regelbundet på SATS (både spinning och muskelpass) och mår väldigt bra av träningen.

    Förra gången blev jag sjukt trött på att höra alla kommentarer om hur stor min mage var.. Det är så många som inte fattar att man blir orolig över att höra bedömningar av hur stor eller liten en bäbismage är. Om man inte har något annat att säga än att magen är fin så finns det ingen anledning att fälla några kommentarer.

    Jag hoppas att jag får må bra till slutet denna gång, förra gången kom allt under de 2-3 sista månaderna.

  • Sassa4

    Känner att jag vill väcka liv i denna tråden lite :) Jag förstår inte hur jag redan kunnat gå upp så himla mycket i vikt. Jag är i vecka 27 och har gått upp 18 kilo. Dom första månaderna drogs jag med ett hemskt illamående så har inte kunnat trycka i mig vad som helst. Däremot har jag hela tiden fått småäta för att hålla nere illamåendet. Och då innebär det att jag ätit massa äpplen och knäckebröd m.m. Aldrig någonsin nåt godis eller sött, blä.

    Jag har iofs varit sjukskriven och legat ner i stort sätt hela tiden och har inte ens kunnat dricka vatten pga illamåendet så har fått dricka andra vätskor som saft, mjölk, kolsyrat vatten, kolsyrad dricka, juice. Så kanske är därför jag gått upp? För jag fått i mig mycket kalorier i form av vätska? Och legat still? Och nu har jag foglossning från hell och hård jobbig mage så ligger fortfarande ganska mycket i soffan för att stå ut.

    Nu har iaf illamåendet blivit bättre och jag äter normal husmanskost. Och inga jättemängder. Men vikten ökar i snabb takt ändå. Vad är grejen? Har jag massa vätska i kroppen? Jag äter aldrig någonsin choklad eller kakor. Det enda jag isf unnat mig nångång är lite glass för det är gott när det är kallt. Jag kommer sluta på 30 kilo plus om det fortsätter såhär :(

Svar på tråden Vi som gått upp mycket under graviditeten!