• Anonym (Morris)

    Diskussionstråd för oss med Vestibulit!

    Hej allihop därute som har problem med Vestibulit (smärta vid samlag)
    Jag har haft dessa problem i 6år och saknar ett forum att diskutera detta med andra i samma sits.
    Tänkte mig en tråd där vi kan följas åt och ge varandra tips och erfarenheter. Att ge lite hopp till varandra. Ett forum där man även få vara arg och uppgiven, klaga och vara arg...osv
    Jag vet att vi är många men det är ju inte direkt ett samtalsämne som avhandlas i fikarummet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-27 23:15
    Vill gärna ge er denna länk där man kan läsa lite om Vestibulit (hjälpte mig att förstå)
    www.sexogsamliv.dk/vestibulit01.htm

  • Svar på tråden Diskussionstråd för oss med Vestibulit!
  • bondbrud

    Har precis blivit medlem och det var tack vare att flera googlesökningar på div ämnen ledde mig hit! Så råkade se denna tråd och vill ge några tips till mina medsystrar... har inte läst alla 80inlägg men tror att många av Er kan ha nytta av att läsa mitt jag kan skriva hur mkt som helst om vestibulit och allt jag provat men PMa mig om ni vill veta mera. Men läs en del av mitt tillfrisknande nedan:

    Jag har levt med Vestibulit i elva år av alla smärtvarianter! Hur man blir sjuk vet nog de flesta, stress, prestationsångest, ställa upp osv... Men hur man blir frisk vet nog färre!!

    Det som betytt mest för mig är faktiskt en kräm som gjorde att jag kan komma över första smärtimpulsen. Jag kunde lära mig att ta på snippan, smeka och smörja in mig -varje dag! Efter ett par år så kunde jag sedan prova med ett finger eller två. har ff inte lyckats få det "skönt" själv men jag kan smeka upp så att det går att genomföra ett samlag med mkt njutning.

    jag har provat mängder med produkter för att bygga upp slemhinnorna igen efter att de blev förstörda. (Ppiller som 17åring) barnolja hade jag i många år men de är så kladdigt!! allt bli oljigt! Xylocain som ngn av er skrev om var för mig en mardröm. FY FAN vad det sved och förstörde mig... tog veckor att läka

    det ENDA som inte svider som helvete är denna fantastiska produkt som finns på alla apotek: ACO Intimgel

    Den är smidig att använda, kladdar inte, gör så att slemhinnorna får en chans att läka, lenar hela området och går utmärkt att använda som glidmedel! (det är inte fult att avbryta ngn minut och smörja in området för att hjälpa till att komma över smärttröskeln!! ) Det är faktiskt mitt ökande självfötroende som har gjort mig frisk. jag vågar säga att jag vill vänta lite och smörja in extra. Med intimgelen så KAN jag känna att det är skönt och inte att det gör ont eller alla dessa "fan, det kommer säkert göra ont känslor, eller fan nu gör det ont igen".

    Så ACO intimgelen har verkligen förändrat mitt liv! Jag har mha den kunnat OMPROGRAMMERA mig och min kropp. Jag är mkt nöjd med mig kropp och njuter av att se ngn njuta av mig. Men det tog många år! Jag hade inte sex alls mellan 2000 och 2007. ville inte, inget intresse alls av det. Men 06blev jag förälskad! helt oväntat. jag fann känslor i kroppen jag inte visste fanns... Nu blev det inget av den förälskelsen men den väckte ändå ngt inom mig. Nu jävlar skulle jag bli frisk! jag skulle bli kvinna igen!! Så efter det så smorde jag mig varje dag, ibland flera ggr med ACO intimgel. Vilken skillnad!!! 08 träffade jag en man som lärde mig massor. Det tog slut i våras och efter det så har jag lärt mig ännu mera. Jag har tom haft ett one-night stand. jag vet att det inte är så smart. men det gav mig självförtroende Jag KAN... och två veckor efter det så träffade jag han jag dejtar nu... Med nytt självförtoende så KAN jag. (finns massor att skriva i det ämnet och hur man programmerar om...)

    DOCK!!!
    En sak som Ni tjejer måste hålla EXTRA koll på är innehållsförteckningen!! jag upptäckte i nov att ACO bytt ingredienserna i gelen. Cremen är samma men den är vit och känns inte lika fräch som gelen. Passar inte som glid heller.

    Hur jag upptäckte att det var ett annat konserveringsmedel... jo, det sved som fan!! jag blev helt chokad och fick panik. Min LIVLINA gjorde illa mig... vände på förpackningen och ja, det står PHENOXYETHANOL istället för Paraben! namnkunniga läsare vet att phenoxyethanol finns i princip alla produkter, ffa alla intimprodukter. Det finns i rakkrämer, kondomer, glidmedek, alla rfsu´s produkter samt i mängder med andra produkter som kommer i kontakt med vår hud. Phenoxyethanol är farligt för skadad hud!! det svider som fan... och att då ha det i rakkräm för intimrakning eller som glidmedel det är fruktansvärt!!! (jag har aldrig kunnat använda kondom lr glid pga det)

    Just nu är det "inne" att byta ut paraben vilket drabbar oss med Vestibulit hårt!
    Så hur fan skulle jag göra...? varenda intimprodukt på hela apoteket innehåller detta phenoxyethanol som INTE ska användas på skadad lr känslig hud (googla så får ni veta mer) Jo... jag gick tillbaka till Intimcreme. (den vita) Intensivanvände den så att jag läkte ut efter senaste "äventyret" efter ett par v kunde jag använda Intimcremen igen. Huden var återhämtad så nu har jag använt cremen ändå trots att den egentligen borde skada mig... jag blir "varm" av den men den svider inte längre så jag kan använda den så antar att jag inte är fullt lika känslig längre eller att huden är mera läkt. Eller så ska bara huden härdas!! haha. Nästa vecka vet jag hur bra det fungerar för då får jag finfrämmande...

    Så ta hand om er "därnere". Använd intimcreme. Bygg upp en motståndskraft. Omprogrammera. och en sak till... tänk inte så jävla mkt!! Tankarna kan förstöra väldigt mkt... positiva energier behövs om man ska kunna bli frisk. Jag har i stort friskförklarat mig men jag kommer aldrig bli fullständigt frisk för det blir man nog aldrig när det varit så illa.

    Så undvik inte sex men använd hjälpmedel iform av ACO gelen!! man måste ha sex för att kunna omprogrammera... men man måste kunna lita på partnern också, våga berätta!! Förstår inte killen vad du berättar så är han inte värd besväret...

  • Anonym (Fundersam)

    Nu var det längesedan någon skrev här men jag bara funderar och funderar över ifall det är möjligt, om det är någon som har lyckats genomföra ett samlag trots vestibuliten? Utan att förvärra det hela?

  • Secretlove
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-08-07 13:05:25 följande:
    Nu var det längesedan någon skrev här men jag bara funderar och funderar över ifall det är möjligt, om det är någon som har lyckats genomföra ett samlag trots vestibuliten? Utan att förvärra det hela?
    Ja jag har sex regelbundet trots vestibuliten. Och jag har inte blivit sämre, snarare bättre. Dock har jag inte svår vestibulit då den sköna känslan vid sex faktiskt oftast väger över den onda. Om du förstår hur jag menar. Alltså det gör ju ont av vestibuliten men jag klarar ändå att fokusera mest på det sköna. 
  • Secretlove
    Anonym (Ev. lösning!) skrev 2011-05-11 13:53:31 följande:
    Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte vad som skrivits. Jag har också vestibulit och har haft problem sedan sexdebuten. Först trodde jag att jag var allergisk mot sperma (!) Jag var väldigt ung. Eftersom jag fick så oerhört ont efteråt. Det bränner och svider så man knappt kan andas. Förutom svullnad en stund efteråt och litet litet sår som dök upp varje gång så synd det inget och ingen annan diagnos kunde sättas. Jag har aldrig haft problem med cykling eller andra saker utan har bara haft smärta vid samlag. Efter alla krämer, salvor, oljor och filmjölk jag testade för att få bukt med det fick jag problem med svampinfektioner vilket gjorde det ännu värre och tillslut fick jag en slidinfektion som inte var av denna värld.

    Jag hade också problem varje gång vi skulle starta samlaget. När jag träffade min nuvarande för 7 år sedan (då var vi 16 år båda två) så har detta varit ett ämne på tapeten. Vi har testat allt i princip och har hittat en metod som gör att jag är näst intill smärtfri. Detta har vi hållit på med i flera år och är inget som skadar. Men jag smörjar mej med lite Xylocain (bedövningssalva) inför varje samlag, där jag upplever smärtan som värst. Min partner smörjer sig med vaselin (det blir som att jag får ett extra hudlager som skydd) och efteråt stoppar jag in en tampong i ca 15 minuter som får suga upp det värsta eftersom att det blir värre av det som rinner ut :P Jag vet inte hur andra uppfattar sin smärta men för den sortens smärta jag har är detta en lösning som funkar varje gång. Kanske låter lite tråkigt att behöva förbereda så men efter så lång tid så har hjärnan vant sig av med att det "SKA" göra ont så nu slappnar jag av helt och hållet vilket gör att vi kan ha spontansex ibland utan att jag får särskilt ont. Detta har verkligen varit min räddning och ett tips till er som inte testat det :)
    jag kan också rekomendera Xylocain att smörja 10 minuter innan sex, funkade lite för bra, då jag knappt kände något alls istället. Men det gjorde att jag kunde börja slappna av i början när jag var som mest rädd. Sedan kunde jag sakta men säkeert minska ner på salvan
  • Anonym (soon2B)
    Secretlove skrev 2012-08-08 10:35:17 följande:
    jag kan också rekomendera Xylocain att smörja 10 minuter innan sex, funkade lite för bra, då jag knappt kände något alls istället. Men det gjorde att jag kunde börja slappna av i början när jag var som mest rädd. Sedan kunde jag sakta men säkeert minska ner på salvan
    Åh! Tack för tipset.
    Jag ska testa salvan som du använt.
    Ska snart gifta mig och vill verkligen ha sex med min man på vår bröllopsnatt utan krångel!
    Är så ledsen över hur vårt sexliv har blivit. För mig finns det en psykisk spärr också som spelar in.

    När vi träffades i början var vi otroligt kåta på varandra och när vi låg med varandra första gången så blev jag så enormt våt att det inte gjorde ont alls. Jag var så enormt trygg i hans närvaro, visste att han ville ha mig, att han älskade mig kropp, min doft, ja hela mig (vilket inte har varit fallet i tidigare relationer).
    Vi fortsatte ha sex och nästa varje gång lyckades jag bli så våt att vi inte behövde använda glidmedel, stanna upp eller avbryta utan kunde köra på från a till ö, så att säga.
    Jag var helt överlycklig och trodde att jag var FRI!
    Men icke...

    Någon månad in i förhållandet fick han sparken från jobbet, blev deprimerad och ville/orkade inte ha sex. Jag tog initiativ efter initiativ men han "tappade" sitt stånd, grät och ville bara att jag skulle hålla om honom.
    Självklart gjorde jag det - han är ju min älskade och man finns där för varandra när det är svårt.
    Men samtidigt kunde jag inte ignorera den där känslan av att bli sexuellt avvisad. Det var nästan som om jag kunde känna hur hela mitt underliv "krympte tillbaka" till dess torra ursprungsform.

    Några månader senare gick jag in i väggen och det blev typ andra spiken i kistan. Fick diabetes pga PCO-sjukdom och har sedan dess kämpat mot svampinfektioner.
    Nu är det så illa att vi inte har legat med varandra under hela 2012!
    Vi myser, kramas, smeker och tänder varandra men det slutar alltid med att jag suger av honom. Jag har lagt korten på bordet och förklarat för honom vad som pågår med mitt underliv.
    Han älskar mig och förstår givetvis men ja... ni vet hur det är. Jag vill ju ha sex med honom!!

    Hoppas verkligen att Xylocain kan hjälpa oss (kan hålla er uppdaterade).
    Hellre lite bedövad där nere än ingenting alls.
    Har fått nog av avhållsamhet.
  • Secretlove
    Anonym (soon2B) skrev 2012-08-13 12:53:01 följande:
    Åh! Tack för tipset.

    Jag ska testa salvan som du använt.

    Ska snart gifta mig och vill verkligen ha sex med min man på vår bröllopsnatt utan krångel!

    Är så ledsen över hur vårt sexliv har blivit. För mig finns det en psykisk spärr också som spelar in.

    När vi träffades i början var vi otroligt kåta på varandra och när vi låg med varandra första gången så blev jag så enormt våt att det inte gjorde ont alls. Jag var så enormt trygg i hans närvaro, visste att han ville ha mig, att han älskade mig kropp, min doft, ja hela mig (vilket inte har varit fallet i tidigare relationer).

    Vi fortsatte ha sex och nästa varje gång lyckades jag bli så våt att vi inte behövde använda glidmedel, stanna upp eller avbryta utan kunde köra på från a till ö, så att säga.

    Jag var helt överlycklig och trodde att jag var FRI!

    Men icke...

    Någon månad in i förhållandet fick han sparken från jobbet, blev deprimerad och ville/orkade inte ha sex. Jag tog initiativ efter initiativ men han "tappade" sitt stånd, grät och ville bara att jag skulle hålla om honom.

    Självklart gjorde jag det - han är ju min älskade och man finns där för varandra när det är svårt.

    Men samtidigt kunde jag inte ignorera den där känslan av att bli sexuellt avvisad. Det var nästan som om jag kunde känna hur hela mitt underliv "krympte tillbaka" till dess torra ursprungsform.

    Några månader senare gick jag in i väggen och det blev typ andra spiken i kistan. Fick diabetes pga PCO-sjukdom och har sedan dess kämpat mot svampinfektioner.

    Nu är det så illa att vi inte har legat med varandra under hela 2012!

    Vi myser, kramas, smeker och tänder varandra men det slutar alltid med att jag suger av honom. Jag har lagt korten på bordet och förklarat för honom vad som pågår med mitt underliv.

    Han älskar mig och förstår givetvis men ja... ni vet hur det är. Jag vill ju ha sex med honom!!

    Hoppas verkligen att Xylocain kan hjälpa oss (kan hålla er uppdaterade).

    Hellre lite bedövad där nere än ingenting alls.

    Har fått nog av avhållsamhet.



    Låter som att du har det riktigt jobbigt. Pröva xylocain, var dock beredd på att det kan svidaoh bränna innan bedövningen sätter in. Detta blev dock bättre efter ett par användningar för mig
  • halsbandet

    Jag har haft vestiblulit i ett år nu. Jag ska nu börja sista året på gymnasiet där man får göra ett projekt. Projektet kan handla om i princio vad som hellst. Jag har valt att skriva om tjejer med vestibulit med målet att uppmärksamma dom och hur det är att leva med vestibulit, hur sjukvården behandlar en och att göra det mindre tabubelaggt. Är det någon som är intresserad att vara med och göra en intervju över mail? Ju fler desto bättre, alla historier, små som stora gör skillnad. Man kan även vara anonym!

    Om du är intresserad, skriv i min gästbok eller maila mig på fluffigtmoln@gmail.com - så kan vi prata om att sätta upp en intervju.
    Tusen tack o styrkekramar till er alla!

  • osito

    Har nu inte heller läst inläggen innan sida 8 (om jag inte har gjort det förra året) men kändes som om det var dags att hoppa in här!

    Har alltid haft ett problem underliv med UVI och svamp men har ändå kunnat levt som vanligt. När jag var 19 träffade jag min sambo och vi hade mycket och bra sex så ofta som möjligt 2-3 gånger dagen var standard.
    Sen till sommaren började jag få smärtproblem, fick höra på telefon av en barnmorska att det var svamp och köpte receptfritt medel. Sen var cirkusen igång! 

    De mer ordentliga problemen kom efter ungefär 8 månader efter och jag stod ut ännu några månader eftersom jag inte ville söka hjälp. Går till ungdomsmottagningen, BM skriver ut en annan sorts p-piller och ger mig rådet att lufta. Kollar inte ens utan kör bara rakt över mig. 
    Men jag blev gravid i den här vevan och vi valde att behålla och under dessa 9 månader hade jag svampinfektion och bakteriell vaginos antingen samtidigt eller någon av dem. Blev tvungen att ta pevaryl ibland bara för att få klådan att sluta någon gång, höll i ca tre dagar oftast. 
    Födde sonen för snart 9 månader sedan och jag är faktiskt mycket bättre! Men jag har fortfarande ont och mina slemhinnor är sköra som in i helvete. Har brännsår nu efter att sambon smekte mig igår.
    Jag kan ha sex idag, det är inte smärtfritt utan gör ont ner mot analen och ena sidan, men vissa ställningar är bättre än andra.
    Jag saknar verkligen att kunna ha ordentligt sex, för egentligen är vårat sexliv bättre än någonsin när vi väl har det. Är närmast nymfoman så behöver verkligen sex.

    Imorgon så ska jag till en gynekolog (privat) för första gången pga. dessa problemen. Är nervös för att inte bli trodd på eller avfärdad men hoppas på det bästa! I värsta fall så kan de förhoppningsvis göra något åt slemhinnorna i alla fall. Nästa månad så går p-sprutan ut och då blir det förhoppningsvis bättre av det med.

    F.ö, var hos läkaren och fick antibiotika mot bakteriell vaginos för någon månad sedan och den läkaren påstod att man inte kunde få vestibulit av receptfria svampmedelObestämd Tur att jag har mer på fötterna än hennes teorier! 

  • vision

    det låter som du har samma smärtområden som jag har! jag går på behandling 1 gång i veckan för detta. har varit två gånger. jag masserar med olja nästan daglien. man ska tydligen ta mycket på det smärtande området och mjuka upp alla muskler. det fungerar verkligen! man ska också använda fingrar eller en smal, slät stav och knipa om. det ska göra ont typ som 8-9/10 och man ska knipa och slappna av tills man är nere på 3-4/10. fungerar också. första veckan koncentrerade jag mig bara på stället där det gjorde mest ont, vilket då är längst ner. det är först denna veckan som den smärtan avtagit så mycket att jag känner att det även gör ont på sidorna! :P hoppas att detta kan vara lite hjälp för dig! :) vad sa gyn?

  • osito

    Jag tror det var  dina problem jag läste innan så drog upp detta med massage och hon tyckte det lät som en bra idé som jag skulle pröva. Men fick inte något utförligt om hur och så sa hon att jag skulle knippa vilket är lite värdelöst då jag har tränat det intensivt sen sonen föddes.

    Fick veta att jag hade svamp för  1000 gången och fick en längre behandling för detta, ihop med massagen hoppas hon att det ska bli bra. Men hon trodde inte på vesibulit, då jag inte hade några inflammerade körtlar??
    Tror vi pratade om två olika saker... 

  • vision
    osito skrev 2012-10-30 20:58:34 följande:
    Jag tror det var  dina problem jag läste innan så drog upp detta med massage och hon tyckte det lät som en bra idé som jag skulle pröva. Men fick inte något utförligt om hur och så sa hon att jag skulle knippa vilket är lite värdelöst då jag har tränat det intensivt sen sonen föddes.Fick veta att jag hade svamp för  1000 gången och fick en längre behandling för detta, ihop med massagen hoppas hon att det ska bli bra. Men hon trodde inte på vesibulit, då jag inte hade några inflammerade körtlar??Tror vi pratade om två olika saker... 

    jag har inte heller några inflamerade körtlar.. min bm sa att många som har vestibulit har svamp med jämna mellanrum. hennes råd va att köra oljemassagen och inityolsalva när man får svamp. alltså inte dränka området men smörja på lite. flera andra som gått hos henne hade blivit av med svampen bara av det! man ska liksom inte bara knipa.. tänk att du håller med fingret eller en smal stav där det gör ont, och så knip så att det blir lite som stretching. alltså för att bli 'slapp' i muskeln. :)
  • Livettillbaka

    Ser att detta är en gammal tråd men jag måste få dela med mig på något sätt. Har haft vestibulit i ca 4 år och trodde aldrig att jag skulle kunna bli så här bra. Min räddare heter cymbalta vilket är ett läkemedel jag fick utskrivet av en gynekolog. Jag är inte helt smärtfri men inte långt ifrån och jag mår så otroligt bra!

    Cymbalta används även för behandling av depression och de första två veckorna blev jag jätte deppig men det gick över. Hoppas att detta kan hjälpa någon mer att få livet tillbaka!

Svar på tråden Diskussionstråd för oss med Vestibulit!