• Anonym

    Ofostrig graviditet

    Hej!

    Fick en ofostrig graviditet i V14. Har inga barn sedan tidigare. En ofostrig graviditet är att ägget befruktas, men bara en av två celler utvecklas. Moderkakan utvecklas men fostret gör det aldrig. Så jag bar på en moderkaka (hinnsäck) i 14 veckor utan en litet bebis, jätte tråkigt & mycket olustig känsla. Jag började blöda lite, åkte in till akuten för jag var så pass långt gången, där konstaterade dom ofostrig graviditet. Två dagar senare blev jag inlagd för att "stöta ut" moderkakan med piller. Den "blödde" ut efter 2 piller & jag slapp skrapa, jätte skönt! 

    Det går inte att beskriva smärtan med ord, jag kan bara konstatera att det blir bättre med tiden, även om jag blir lite ledsen ibland när jag tänkter på att vi inte fick vår lilla junibebis.

    Vi kämpar på & kroppen har återhämtat sig igen. Ägglossning idag :) Så förhoppningsvis blir det snart ett plus.  

    Hade varit kul att få höra fler upplevelse om ofostrig gravíditet, jag hade ingen aning om att detta fanns förrän jag själv var med om det.

    KRAM

  • Svar på tråden Ofostrig graviditet
  • Anonym (Ofostrig 13 veckor)
    förstabarnet skrev 2015-09-02 19:02:44 följande:
    Har precis genomgått behandling med cytotec för att få ur mig hinnsäcken. Behandlingen gick bra för mig, om ett par dagar ska jag på VUL för att se att allt kommit ut som det ska.
    Vill bara få ÄL nu så vi kan försöka igen, även om jag samtidigt är livrädd för att drabbas igen (med tanke på att jag mår väldigt dåligt av att kroppen lurat mig).
    Vet hur det är. Hoppas du får positivt besked på VUL - för mig var det en väldig lättnad att få höra att allt var ute.
  • Anonym (.)

    Jag hade en ofostrig graviditet hösten 2012. Hade inga barn sedan tidigare. Kan inte tala för andra, men min erfarenhet var att det enda som gjorde att jobbiga gick över, var att inte bara bli gravid igen utan faktiskt få barnet. Graviditeten i sig var svår att ta till sig efter den ofostriga, eftersom man inte ville bli lurad igen, men när barnet var fött var smärtan bortblåst! Idag, tre år senare, har jag en sprallig tvååring och en ettåring, så det kan vända snabbt. :)

    När det är som jobbigast - se över möjligheten att bli sjukskriven extra tid. Man behöver få gråta ut, få stöd och samla ihop tankarna.

  • I am Annahoj

    Jag har MA nu, gick in i vecka 8 idag och fick bruna flytningar och klumpar i trosan i morse, spenderade 7 timmar på akuten och på skärmen syntes bara en tom hinnsäck.. fostret hade dött tidigt och fanns inte längre. Fick återbesökstid om 11 dagar men jag kan inte vänta så länge med tomheten inombords, så jag sätter mig på akuten nästa lördag igen om inte kroppen har stött bort allt tills dess. Vilken djävla vecka som väntar.. hur gör man för att se framåt? Hur snabbt verkar ägglossningen komma igång igen, någon som vet? Jag vill inte förlora en enda dag mer.. stora tårar idag, är väldigt ledsen

  • Anonym (Ofostrig 13 veckor)
    I am Annahoj skrev 2015-09-05 23:53:58 följande:

    Jag har MA nu, gick in i vecka 8 idag och fick bruna flytningar och klumpar i trosan i morse, spenderade 7 timmar på akuten och på skärmen syntes bara en tom hinnsäck.. fostret hade dött tidigt och fanns inte längre. Fick återbesökstid om 11 dagar men jag kan inte vänta så länge med tomheten inombords, så jag sätter mig på akuten nästa lördag igen om inte kroppen har stött bort allt tills dess. Vilken djävla vecka som väntar.. hur gör man för att se framåt? Hur snabbt verkar ägglossningen komma igång igen, någon som vet? Jag vill inte förlora en enda dag mer.. stora tårar idag, är väldigt ledsen


    Hej! Fruktansvärt och så himla orättvist, är det som du går igenom just nu. Har vården ingen empati alls undrar man, som låter dig vänta så länge utan åtgärd?! Förhoppningsvis kommer missfallet ut av sig själv innan återbesöket, så att du får ett snabbare avslut. Om du får för ont så åk tillbaka till akuten.

    Vet hur det är att gråta över detta. Där går man omkring i total lycka över en kommande bebis och på ett ögonblick ändras det till total sorg..

    För min del fick jag ägglossning på dag 46 efter missfallet (fick mens igen på dag 33 men verkade inte ha ägglossning innan) så rent medicinskt betraktas det väl som "normalt". För mig kändes det dock som en evighet. Det är väl så när man är med om det här, att dagarna verkar passera så himla himla sakta.

    Hoppas allt går bra för dig. Ta hand om dig.
    Styrkekram
  • Anonym (Ofostrig 13 veckor)
    Anonym (.) skrev 2015-09-05 13:57:08 följande:

    Jag hade en ofostrig graviditet hösten 2012. Hade inga barn sedan tidigare. Kan inte tala för andra, men min erfarenhet var att det enda som gjorde att jobbiga gick över, var att inte bara bli gravid igen utan faktiskt få barnet. Graviditeten i sig var svår att ta till sig efter den ofostriga, eftersom man inte ville bli lurad igen, men när barnet var fött var smärtan bortblåst! Idag, tre år senare, har jag en sprallig tvååring och en ettåring, så det kan vända snabbt. :)

    När det är som jobbigast - se över möjligheten att bli sjukskriven extra tid. Man behöver få gråta ut, få stöd och samla ihop tankarna.


    Åh, tack så hemskt mycket för att du ville dela med dig av detta. Det fick mig att känna lite hopp för första gången på över två månader!
  • Anonym (.)
    Anonym (Ofostrig 13 veckor) skrev 2015-09-06 01:33:03 följande:
    Åh, tack så hemskt mycket för att du ville dela med dig av detta. Det fick mig att känna lite hopp för första gången på över två månader!
    När du äntligen får ditt barn, vilket du kommer att få, så kommer allt förmodligen att kännas helt annorlunda! När min äldste son var ute (han som jag blev gravid med några månader efter den ofostriga) tittade jag ofta på honom och tänkte att det var värt att gå igenom allt hemskt bara får att få just honom. Det var ju han jag skulle ha, liksom!

    För mig var det även en tröst att det "bara" var en ofostrig. Känslan av att vara totallurad minskade ju inte, men man slapp ju iallafall ett dött foster som skulle ut och hanteras. Jag har läst någonstans att ofostriga graviditeter kan vara ett tecken på att man är väldigt fertil. Så var det iallafall för oss, för några månader senare var jag gravid igen på första försöket. Läkaren rekommenderade att vi hoppade över en cykel innan vi försökte igen, men jag förstår att det kan kännas jättejobbigt när man bara vill bli gravid för att må bättre igen.

    Däremot upplevde jag att graviditeten efter den ofostriga var riktigt jobbig, särskilt i början. Var beredd på det. Det hade säkert hjälpt att få gjort VUL innan v 13, så att man kunde vara säker på att det var något därinne. Sånt går säkert att ordna för dig! Det var några långa månader innan det gick att vara glad eller ens tro på att något var på gång. Det är svårt att bara vifta bort att man blivit så grundlurad tidigare. Rekommenderar verkligen en kurator om det känns tufft då! Ta hand om dig ordentligt!
  • Anonym (.)
    I am Annahoj skrev 2015-09-05 23:53:58 följande:

    Jag har MA nu, gick in i vecka 8 idag och fick bruna flytningar och klumpar i trosan i morse, spenderade 7 timmar på akuten och på skärmen syntes bara en tom hinnsäck.. fostret hade dött tidigt och fanns inte längre. Fick återbesökstid om 11 dagar men jag kan inte vänta så länge med tomheten inombords, så jag sätter mig på akuten nästa lördag igen om inte kroppen har stött bort allt tills dess. Vilken djävla vecka som väntar.. hur gör man för att se framåt? Hur snabbt verkar ägglossningen komma igång igen, någon som vet? Jag vill inte förlora en enda dag mer.. stora tårar idag, är väldigt ledsen


    Beklagar verkligen! Tomheten är hemsk.
    Min ägglossning kom igång ganska snabbt. Efter två månader var jag gravid igen. Tappa inte hoppet!
  • förstabarnet
    Emsoff skrev 2015-10-11 22:30:14 följande:

    Jag är också inne i samma helvete. Hur mår ni nu?


    Jag är fortfarande livrädd att råka ut för samma helvete igen. Dessutom hoppade min kropp över första ÄL efteråt verkar det som, så har ingen aning om hur min cykel fungerar alls just nu.

    Är sjukskriven, då detta med missfallet var droppen som fick bägaren att rinna över...

    Hur mår du själv?
  • Emsoff
    förstabarnet skrev 2015-10-12 12:50:06 följande:

    Jag är fortfarande livrädd att råka ut för samma helvete igen. Dessutom hoppade min kropp över första ÄL efteråt verkar det som, så har ingen aning om hur min cykel fungerar alls just nu.

    Är sjukskriven, då detta med missfallet var droppen som fick bägaren att rinna över...

    Hur mår du själv?


    Ska in och skrapas imorgon. Har bara så svårt att acceptera det. Har massor med symptom kvar. Vid mitt förra ma så hade jag inga. Och vid mitt mf så försvann alla symptom jättetidigt, hann knappt få några. Jag hoppas in i det sista att det ändå finns nått där. Har bett om ett sista VUL. Känns så jävla skit helt enkelt.
  • förstabarnet
    Emsoff skrev 2015-10-13 08:29:29 följande:
    Ska in och skrapas imorgon. Har bara så svårt att acceptera det. Har massor med symptom kvar. Vid mitt förra ma så hade jag inga. Och vid mitt mf så försvann alla symptom jättetidigt, hann knappt få några. Jag hoppas in i det sista att det ändå finns nått där. Har bett om ett sista VUL. Känns så jävla skit helt enkelt.
    Håller tummarna att allt går bra imorgon!

    Jag har fortfarande rätt rejäla blodådror på brösten, de minskade men kom igen sen med mensen.
  • Emsoff
    förstabarnet skrev 2015-10-13 12:00:35 följande:

    Håller tummarna att allt går bra imorgon!

    Jag har fortfarande rätt rejäla blodådror på brösten, de minskade men kom igen sen med mensen.


    Tack! Jag känner att jag längtar. Snart är det över. Tänker att jag ska gå till jobbet på fredag. Förra gången skrapades jag på fredagen och var på jobbet på måndagen. Har för mig att jag klarade det bra. Skillnaden denna gång är att jag är ny på jobbet.

    Hur mår du? Hur lång tid tog det för din mens att komma?

    Jag minns att jag hade konstiga blödningar efter förra skrapningen. En ägglossningsblödning, och 14 dagar senare mens.
  • förstabarnet
    Emsoff skrev 2015-10-13 18:46:46 följande:
    Tack! Jag känner att jag längtar. Snart är det över. Tänker att jag ska gå till jobbet på fredag. Förra gången skrapades jag på fredagen och var på jobbet på måndagen. Har för mig att jag klarade det bra. Skillnaden denna gång är att jag är ny på jobbet.

    Hur mår du? Hur lång tid tog det för din mens att komma?

    Jag minns att jag hade konstiga blödningar efter förra skrapningen. En ägglossningsblödning, och 14 dagar senare mens.
    Mensen kom typ 2 veckor efter att jag slutat blöda efter missfallet. Dock blöder jag fortfarande (om än lite) och har så gjort i 14 dagar idag. Hittade aldrig ÄL efter missfallet (testade med stickor varje dag) och har läst att då kan blödningarna vara länge så ska nog ringa gyn imorgon för jag börjar bli less på det här nu.
  • Emsoff
    förstabarnet skrev 2015-10-13 19:19:42 följande:

    Mensen kom typ 2 veckor efter att jag slutat blöda efter missfallet. Dock blöder jag fortfarande (om än lite) och har så gjort i 14 dagar idag. Hittade aldrig ÄL efter missfallet (testade med stickor varje dag) och har läst att då kan blödningarna vara länge så ska nog ringa gyn imorgon för jag börjar bli less på det här nu.


    Du kanske fick som jag. Ägglossningsblödning. Den kom efter 3,5 veckor för mig och var som en kraftig mens. Sen kom mensen 2 veckor senare. Också kraftig. Fick tabletter då som hämmade blödningen.
  • saraw88

    Hej
    Jag är med om samma just nu!! Som tur var visste vi bara om graviditeten i två veckor så vi hann inte ställa oss in på att få barn riktigt. Men visst känns det tråkigt och sorgligt att det inte kommer en junibebis som vi trodde. Jag är tacksam att vi fick reda på det redan i "vecka 9" och inte så sent som du :( 
    Jag har inte heller hört talas om det innan, men det verkar ju som att det inte är helt ovanligt ändå.. Lycka till och hoppas det snart kommer en ny bebis <3

Svar på tråden Ofostrig graviditet