Inlägg från: Anonym (Lika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lika)

    Ensam längtan om syskon.

    Pest: Å andra sidan har han kanske lite tid att ändra sig - du kan ju antagligen få barn i minst 10 år till. Fast ag förstår att inte dte är någon trös just nu.

    Tyvärr är min man inte den som tar upp känsliga samtalsämnen till diskussion. Han stoppar gärna huvudet i sanden som de flesta män. Så det är bli jag som får ta upp det igen när jag tycker att det passar. Just nu måste jag nog ge honom någon vecka eller två att fundera på egen hand. Hoppas att han vänjer sig vid tanken. Jag tänker i alla fall inte köpa nya kådisar! ;)

  • Anonym (Lika)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-11-05 09:25:10 följande:
    Alla andra som skriver verkar ha två barn och önskar en tredje. Är det någon som vill ha en andra men den andra inte vill? 

    För mig är det mycket syskongrejen också. Att min dotter skulle ha ett syskon. Det känns mer naturligt. Men nu känns det ändå mest försent ur den synvinkeln också. Om det skulle bli något blir det fem år emellan...de kommer nog inte leka så mycket....tvärtom blir det kanske någon som tar mamma och pappa ifrån henne i stor omfattning eftersom hon är van att vi leker med henne. Och vi är för gamla egentligen tycker jag. Jag känner starkt avog mot min sambo som inte tidigare stöttat alternativet och jag känner avog mot mig själv att jag inte orkade genomföra det när han sa ja muntligt men agerade surt. Ja, ibland nästan hatar jag både honom och mig själv för det. Hur skulle ni göra om din man sa ja...,men var sur för att han egentligen inte vill av olika orsaker. Fast han älskar barn så det är inte själva barnet...Nu kanske också ett av tre embryon slängs...Varje kväll tänker jag på att min dotter kunde haft ett syskon nu på 1,5 år...     

    Jag personligen vill inte ha tre barn utan två. Ni som längtar efter en tredje är det att få uppleva spädbarn och småbarnsåldern igen ni längtar efter eller är det att ni vill ha tre syskon? Skulle jag ha två barn och leva med en man som jag älskar så skulle jag inte göra slut för att få ett barn till. Det skulle vara drömtillvaron för mig. Jag har ett barn och jag och min sambos förhållande är tyvärr inte bra nu.  Fast jag är för gammal för att få barn med någon ny...Jag är så glad över att jag har min dotter i alla fall. Tänker på det varje dag att tänk om jag inte hade något barn alls... Tänk om jag inte hade henne heller....det skulle jag inte överleva. Hon är mitt allt! Men är så orolig att något ska hända henne.
    Jag tror att det på många sätt kan vara roligare för syskonen om det är längre emellan. Fem år skulle jag tycka vore perfekt. Då är storasyskonet större och kan hjälpa till och pyssla om osv. Har 2,5 år mellan mina och upplevde det som urjobbigt pga kolik och att den stora var för liten för att förstå att bebisen måste gå först ibland.

    Varför man vil ha ett tredje barn är nog väldigt individuellt. Varför vill man ha barn öht? Jag har upplevt många som menar att om de bara får ETT barn så vore de nöjda, men sedan när man väl har dte så vill de flesta ändå gärna ha ett syskon. Och sedan vil någar ah ett barn till. För mig är det nog så att jag upplevde en fin harmoni med mina två syskon och det vore så himla härligt att ha en liten i familjen. Tror att det skulle svetsa samman de stora barnen också. De älskar bebisar och mindre barn.

    Förstår att du är arg på dig själv men jag skulle nog ha gjort likadant i din sits, skulle inte velat skaffa barn med en man som säger ja men samtidigt nej. Visst hade han kanske älskat barnet men ert förhållande hade kanske inte orkat med det? Jag förstår dig helt och fullt att du hittills valt som du gjort. Hoppas bara att han kan ändra sig.

          
  • Anonym (Lika)
    Anonym (Pest!) skrev 2013-11-04 22:50:54 följande:
    Lika, han är 40 år nu så han kommer absolut inte vilja senare:( Känner, jag har tagit å sagt så jag med.. Men han klarar inte av det! Han vet inte vad han ska säga säger han

    Aha, då förstår jag. Inte för att 40 år är så väldigt gammalt för en pappa men om han känner sig för gammal nu så blir det kanske inte bättre sen. Å andra sidan kanske det är en känsla hos honom som inte är så kopplad till åldern?

    Jag känner mig betydligt starkare än för tio år sedan. Jag är i bättre form fysiskt och mentalt och har mer lugn nu. Visst kommer det att slita mer på kroppen om jag skulle bli gravid och få ett kolikbarn till, men jag vet att jag skulle fixa det. Men det behövs ju en man som ockpås vil förstås.
  • Anonym (Lika)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-11-05 10:34:10 följande:

    Ja, barnlängtan är en stark drivkraft. Det är väl bara så och man vill ha olika många Fast nog är desperationen mycket mindre än när jag inte hade något barn alls. Utan barn skulle jag ha en otrolig sorg så jag är glad för mitt barn varje dag.. Men tycker det är viktigt att ha syskon, speciellt som vi inte är så unga. När barn blir stora spelar det ingen roll att det är fem år men nu spelar det roll. Jag hade velat haft 2,5 till 3,5 år mellan barnen. Fem år tror jag är för mycket...de är på olika nivåer.

    Förhållandet har inte klarat att min sambo sa nej. Jag tänker på det jämt...att han tycker vi ska slänga våra embryon, vårt barns enda chans till biologiska syskon. Han skäl är..vår relation är dåligt..vår ålder och att .jag hade en usel graviditet  och så tyckte han att jag var för orolig första året med barn. De tre första skälen är vettiga men det sista tog jag illa upp för... Jag frågade honom för två år sen och han har inte flyttat så då kunde vi redan ha ett barn på nästan 1,5 år...och vårt barn ett syskon... Är det så fel att vilja ge embryona en chans till liv?  Min sambo kommer inte att ändra sig till helhjärtat ja. Bara till helhjärtat nej i så fall men det är sent påkommet. Det borde han ha sagt förut.

    Håller du  med om att det är psykisk terror att säga ja men visa nej!  Bättre då att säga nej. Då hade jag itne haft något val och faktiskt gått vidare och fortfarande haft en minichans att hinna träffa någon annan. Att bete sig så till mig som nästan har sjukligt svårt att ta beslut.  
    Jag förstår dig. Håller absolut med om att det är det sätter dig i en väldigt jobbig situation att säga bdåe ja och nej som din man gör. Och att ert förhållande inte klarar ett nej är en bra poäng.
    Men det finns väl antagligen något skäl til att han inte säger tvärt och klart nej och frågan är vad det skälet är? Vet du eller han det? Även om hans agerande har skadat dig mycket, och det är lätt att förstå det, så varför gör han det? Är det för att medvetet plåga dig? Om inte, är det konflikträdsla? Det kan inte vara så att han har en liten öppning mot ett ja men att hans "ja med ilska" är en ilska riktad mot att han blir pressad? Svårt för en utomstående att spekulera i förstås, du vet antagligen svaren.

    En annan sak jag tänkte på - finns det någon chans att ni kan få samtalshjälp? Familjerådgivning är inte så dyrt (subventionerad) och oavsett om det blir fler barn ellelr ej så är ju detta en fråga ni skule behöva prata om. Men tyvärr är ju många män livrädda för att sätta sig ner med en tredje part och prata om förhållandet. Jag har själv goda erfarenheter och då är min man konflikträdd och väldigt sluten av sig.      

      
  • Anonym (Lika)
    Anonym (häxan) skrev 2013-11-05 13:44:03 följande:
    Hej igen. Tänkte ta upp frågan igår kväll men vågade inte riktigt så det blev en massa ord om att jag inte trivs med det jag håller på med nu osv.... Första gången jag tog upp detta med ett tredje barn trodde min man att det mest handlade om att jag ville komma ifrån min jobbiga arbetssituation jag var i då som om jag tar upp det idag efter mitt utbrott igår tror han säkert detsamma nu. Faktum är ändå att i två års tid har jag försökt förändra en massa bl a nytt jobb samt att jag har börjat läsa på högskolan för att se om min barnlängtan kanske bara handlar om en önskan om förändring. Inser nu att detta inte alls har hjälpt. Funderar på att skriva ett brev istället . Det kanske är lättare att förklara då utan att vecka in sig i en massa känsloutbrott. Kram allihop, Häxan

    Oj vad jag känner igen mig! Varför är det så svårt att klämma ur sig det man vill? Så börjar man svamla om allt möjligt annat än just det man vill säga och fråga om! Men det beror väl på att det är så mycket som står på spel. Och man vill inte tappa hoppet.

    Brev är ingen dum grej tror jag. Då kan man vara mer nyanserad och taktisk än man blir när man ska haspla ur sig något klokt och samtidigt är så känslomässigt engagerad i frågan.

    Det jag inte riktigt fattar är att alla män även om de vill ha barn verkjar tro att det går att skjuta på ett beslut i all evighet. Som att de aldrig riktigt blir redo oavsett omständigheter. Och de har en överdriven tro på fertiliteten. Fast dte vimlar av par i vår bekantskapskrets som använt IVF och haft problem att få barn pga åldern så verkar min man på fullt allvar tro att jag skulle bli gravid samma dag vi slänger skyddet (om vi någonsin gör det).
     Suck.     
      
  • Anonym (Lika)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-11-05 13:58:39 följande:

    Vill också säga...Tack "lika" att du bryr dig och orkar svara på mina inlägg. Det betyder mycket. Hoppas du får den familj du vill ha! Kram!



    Tack själv! Det är ju inte så mycket man kan göra som utomstående mer än reflextera vidare. Önskar verkligen detsamma för dig.

    Att du varit orolig som förstagångsmamam känns inte som ett schysst argumnet. Vilken förstagångsmama är inte orolig? De allra flesta är betydligt coolare med andra barnet. Ni har ju dessutom ett äldre barn  och du har haft tid att vara mamma i flera år. Inte särskilt troligt att det skulle bli exakt samma situation med barn nr 2. 
  • Anonym (Lika)
    Anonym (Ellie) skrev 2013-11-06 13:19:42 följande:

    Jag har varit bortrest över helgen och jag vet inte vem min man talat med eller riktigt vilka diskussioner han hamnat i medan jag var borta, men i morse tog han faktiskt upp detta själv.
    Han sa att han skulle må jättedåligt om han visste att jag gick och mådde dåligt över det här. Han verkar inte på något sätt vara sugen på bli pappa igen, det var inte så. Utan mer att han kanske börjar förstå hur väldigt gärna jag vill detta. Så jag hoppas att det får honom att tänka ett varv till.
    Dessutom gick hans mormor bort igår kväll. Och jag tror inte på något sätt att man ska skaffa flera barn för att en vuxen människa ska ha stöd när en nära anhörig går bort. Men jag drog det kortet ändå (och var lite ful, jag vet) och sa att jag tänkt ofta på att vårt barn kommer att vara ensam kvar med en av oss när vi blir gamla och en av oss dör. Och att jag inte ville ha det så, jag vill att det finns "fler". Att vi blir fler i vår familj.
    Han är själv inte så ledsen över detta, han har aldrig varit nära sin mormor, så nu tänker han mest hjälpa sina föräldrar att lösa allt praktiskt. Hade han varit helt bestört och jätteledsen över förlusten så hade jag aldrig sagt som jag gjorde, hoppas ni förstår det.

    Och apropå orolig förstagångsmamma så är väl alla lite osäkra när man får sitt första barn? Och säkert får man en släng även vid andra och tredje barnet också. Men det kan jag inte tycka att det är nåt bra argument MOT fler barn, snarare FÖR. Man vet ju vad det handlar om liksom

    Kram på er!


    Vad bra att han är redo att ge det en chans till. Om han är beredd att ge dig ett barn till så kanske han såsmåningom också kommer att se fram emot att bli pappa igen. Det låter ju som att han börjar ställa in sig på det.

    Min man har inte sagt något sedan vår diskussion i helgen och jag tror inte att han kommer att göra det sen heller tyvärr. Han har en tendens att stoppa huvudet i sanden. Så dte blir nog jag som får ta upp det igen... suck. Känner mig ganka trött över situationen.Är så trött på stora "ungen" (19-åringen) och att plocka upp efter henne. Skulle aldrig orka ett barn till innan hon flyttar... :(
  • Anonym (Lika)
    Anonym (häxan) skrev 2013-11-06 21:08:00 följande:
    Gokväll . Här sitter en orolig häxa och funderar på att ta upp diskussionen ikväll (igen). Låg vaken länge förra natten och grubblade så egentligen borde jag gå och lägga mig istället. Håll tummarna för mig är ni snälla! Häxkramar
    Hur gick det? Tog du upp det? Jag känner igen mig så mycket i dig, jag går också och drar på det och fegar ur. Nu tog jag ju upp det förra helgen så jag ligger lågt ett tag, men om inget händer får jag väl testa igen. Man vill ju inte att det ska uppfattas som tjat heller.

    Kom plötsligt att tänka på hur vi gjort tidigare med detta beslut. Med första barnet ville han också vänat helst men sa sedan att okej, det kanske kunde funka nu. Med tvåan bestämde vi aldrig något egentligen. Jag frågade om vi inte skulle börja med syskon nu och han tyckte att vi egentligen kunde vänta (surprise!)  men någar veckor efter det började han plötsligt strunta i skydd utan att ens ta upp saken. När tag efter ett tag kollade läget (du vet att det kan bli barn nu va..?) så tyckte han att blir det så blir det. Hoppas väl innerst inne på att det ska bli samma den här gången (om det öht blir någon gång).
  • Anonym (Lika)
    Anonym (Annie) skrev 2013-11-07 20:17:09 följande:

    Skulle bara säga skönt att tråden lever även om det förstås är sorgligt att den gör det.


     


    Hoppas på en gemensam framgångssaga och om det inte blir så; ett stöd i sorgebearbetningen!



    Låter fint! Jag hoppas verkligen att tråden lever vidare - det är så intressant att ta del av andras tankar om det här, även om det precis som du säger är mycket sorg och uppgivenhet i det. Men hoppas att det ordnar sig på något sätt för alla här.
  • Anonym (Lika)
    Anonym (häxan) skrev 2013-11-09 17:44:04 följande:
    Häxan fegade ur... Idag blev det lite prat om det men min man svarade inte mer än med en suck... Vi kom in på det mer av en slump. Måste ta mod till mig och ta ett allvarligt snack snart! Även den här månadens ÄL har passerat... Suck... Hoppas ni andra kommer i bebistillverkningsmood i helgen! Kram

    Det är en svår situation. Man vill ju inte pressa samtidigt som ämnet måste upp på bordet för att kunna diskuteras. Själv har jag faktiskt inte ens haft lust att prata om det. Har pms och då tvivlar jag ofta på alltihop, förhållandet, you name it. Har inte riktigt ork att ta upp barnfrågan igen. Får vänta tills det värsta PMS:en är över om någon vecka.
Svar på tråden Ensam längtan om syskon.