• Gina43

    Gravida efter IVF November 2013

    Hej tjejer! 

    Jag följer också denna tråd (läser dagligen men skriver kanske inte så ofta under arbetsveckan). Jag plussade tydligt på CB test ruvardag 9.. var lite skeptisk då, tänkte "jo, ja, vänta nu, inte är vi så tursamma att det ska lyckas såhär bara?" och så väntade jag till TD. Fortfarande Plus! Inga blödningar, inte ens några missfärgningar. Det är första gången som jag är gravid och jag är glad för varje dag som det tar sig framåt. Skål

    Nu är jag 5 +4 och har bokat VUL i januari och inskrivning på MVC veckan efter. Tyvärr kommer ju jul och nyårshelgerna emellan så jag får ha tålamod (trots att jag egentligen inte har något). Nu hoppas jag bara på att allt ska gå bra och att det blir en liten knoddis i augusti! Går och nojjar att utvecklingen skall avstanna och kan inte vänta förrän i slutet av januari då man förhoppningsvis kan slappna av lite mer 12+.

    Jag mår oförskämt bra egentligen! I princip inget illamående (än), inga särskilt ömmande bröst (än), bara molvärk, kissnödighet och nu de senaste dagarna lite humörsvängningar och retlighet.. så någonstans undrar man ju verkligen: händer det något där inne

  • Gina43
    Limalie skrev 2013-12-19 06:42:14 följande:
    Usch jag är jätterädd. Gravtestade idag och strecket är ljusare än förra veckan

    Bara känner det kommer gå åt helvete imorgon, är inställd på att det blir missfall. Kommer dock inte säga nått till min man för då kommer han må skit.

    Trots det har jag börjat få mer o mer symptom....visst har jag läst gravtesten blir svagare när man kommit en bit i graviditeten men inte såhär tidigt....i v 8.

    Ingen bra morgon, trodde jag skulle få se ett starkt plus. Istället verkar det svagare än kontrollstrecket.
    Äsch, de där stickorna är ju just bara stickor. Det finns inga kvalitetsgarantier för att de i närmare mån kan jämföras - med varandra. Så försök att glömma testet nu och tänk på helgen istället (bortom fredagen), då du kan ta det lugnt och mysa med din man. Det är säkert inga problem! Din kropp signalerar ju på så många sätt att du är gravid!

    Kram
  • Gina43

    Äääntligen helg! Vad skönt! 

    Grattis till VULen tjejer! Vad roligt att det såg så bra ut!


    Limalie skrev 2013-12-20 15:15:53 följande:
    Har ni förresten några tips på butiker med mammakläder på nätet? Förutom HM då Glad var tänker ni köpa era kläder? Inte för jag behöver än...men framöver, vågar nog beställa till o med några få plagg nu efter vulet.
    Har du sett Amelia Vänta Barn? Numret har nog funnits ute ett tag, men borde finnas ute fortfarande. De har bra uppslag på mammakläder på nätet!

    Jag har själv inte börjat shoppa mammakläder än, men här är ett axplock av de webbsidor som de rekommenderar:

    shop.boobdesign.com
    mammashop.se
    glammom.se
    proud.se

    Jag har alltså själv inte tittat på dem - tänkte själv göra det efter jul eller efter VUL :)


  • Gina43

    Hej,

    Jag är också vaken! Sitter här med mitt morgonkaffe i rödrutig flanellpyjamas och med katten som sällskap Katt Jag älskar dessa morgnar! Det är SÅ skönt att slippa vakna med Lutinuskladd... och att konstatera att det inte börjat blöda idag heller. 

    Jag mår fortfarande prima och går nu in i vecka 7, men det är jobbigt med nattkisseriet. I natt kunde jag inte somna om... 


    Linnna skrev 2013-12-21 08:42:46 följande:
    Godmorgon, jag funderar över det här med vitaminer och mineraler. Vad tar ni för tillskott?
    Jag tar Apotekets Kvinna (i förpackning om 100 st). Fördelen med den är att man bara behöver ta en tablett om dagen. Andra vitamintabletter är ofta två per dag (irriterande!).

    För Omega-syrorna har jag tidigare tagit Udo's Choice (omega 3, 6 och 9) med vegetariska oljor. Nu har jag dock köpt Mumomega, också den från Life butik. Den var dyr, kostade 500 pix för 75 kapslar och kanske blir man utnyttjad och skinnad av hälsokedjor nu, men jag ville ha en produkt som är utvecklad för gravida kvinnor och som innehåller tillräckligt mycket DHA. 
  • Gina43
    Limalie skrev 2013-12-20 20:14:24 följande:
    Usch jag tycker många kläder där va dyra, känner inte för att betala 4-500 för en topp som jag inte kommer använda jättelänge. Men det fanns många fina kläder
    Jag är beredd att hålla med, så jag kommer att i möjligaste mån undvika sådana toppar som jag inte kan använda senare. Samma sak med underdelar också faktiskt. Det kommer att bli en del mjuka jerseykjolar eller kjolar med spandexöverdel (har redan en - inköpt för en spottstyver 2005 i Tjeckien av alla ställen - inte ens inköpt för graviditet utan enbart för komfort!). Överlag brukar jag köpa saker som håller i många år och är därför inte rädd att lägga en slant. 

    fler webbsidor (utmärkta som budget)
    mamalicious.se
    stellaris.se

    Finns fler i tidigningen. 

    Läste förresten en del av en artikel som jag tyckte var bra, om att gravidgoogla lagom. Tycker att man gör en sund poäng, att snabb information även kan vara en stressfaktor, att man idag vill ha full kontroll istället för att förlita sig på att naturen har sin gång, som man gjorde förr. 

    Det stämmer - ärligt talat blir jag stressad av att läsa om MA och MF på Familjeliv eller andra forum och börjar överanalysera mer än vad jag annars hade gjort.
  • Gina43
    Zaida87 skrev 2013-12-21 16:19:44 följande:
    Gina43, hur länge sen va det du sluta med vaggisarna? Jag håller på att trappa ner, först tog jag 3/dag o i veckan tagit 2, och idag ska jag bara ta 1 på kvällen. Tills måndag när jag ska sluta. Ska verkligen bli härligt att slippa kladdet!! Men tillika är jag nervös att nått ska hända när jag slutar med dom :( går in i vecka 10(!) på måndag (9+0). Så man tycker ju att kroppen ha börjat producera saker o ting själv nu.. Jag vaknar också oftast tidigt o är kissnödig, o svårt att somna om.. På tal om vitaminer så tar jag ACO gravid.
    På min klinik sa man att det var viktigt att jag fortsatte med vaggisarna fram till TD, sedan kunde jag sluta med dem. Så blev det också. En tanke jag hade var att fortsätta med dem tills paketet tog slut, men så kände jag "but why?" om kliniken inte ens sa att jag skulle det. Det kommer säkert att gå bra när du slutar med Lutinuset! Jag trappade ju inte ens ned.. undrar varför det är så olika, om det beror på kliniken eller om det är individbaserat?

    När jag slutade med Lutinus var det äntligen slut på "fultroseperioden". Äntligen fintrosor igen! Solig
  • Gina43
    sesanka skrev 2013-12-22 01:31:54 följande:
    Hmm nu lär ni mer eller mindre idiot förklara mig men jag har en hel flyttkartong med mamma kläder nere i källaren sedan några år tillbaka. Har köpt en del på tradera och både köpt och bytt till mig kläder via fb's olika köp/byt/sälj sidor. Har tre  flyttkartonger med könsneutrala babykläder och det mesta som behövs i pryl väg. Vagn nr 4 står redan i sovrummet sedan maj i år och väntar. Familj och vänner har varit oroliga och tyckt att jag stressar på och vad händer om ni inte får barn? [...]
    Jag hade ju inte vågat göra det själv, särskilt inte med tanke på att min man och jag har flyttat så ofta de senaste åren (mellan länder och städer). För varje flytt har vi kunnat konstatera att prylberget vuxit (dock inga baby-grejer hittills).

    Jag är visserligen sugen på att börja sticka baby kläder nu.  Det finns så mycket fint att göra! Mamma kommer nog också att sticka en del tror jag, på sikt. Just nu väntar jag in VUL och bekräftelse på att det finns ett pickande hjärta där inne. Skulle i och för sig kunna ge bort till kollegor och vänner i värsta fall.

    Vi har faktiskt en babyboom på jobbet. När vi fick beskedet att vi inte kunde få barn på naturlig väg (ett riktigt sorgebesked) var det redan ett par helt nyblivna föräldrar och fem kvinnor med fina bulor + ett par män som skulle få första eller andra barnet. En massa babysnack på lunchrasterna. Sedan dess har det tillkommit ett par som också väntar tillökning. Och på senare tid tre vänner som plötsligt meddelar "vi väntar barn!". Då var vi mitt uppe i IVF-behandlingen. Man är förstås inte missunnsam, men när deras lycka ligger så nära ens egen sorg blir det en psykisk press. Så nu hoppas jag verkligen att det ska gå bra för oss. 
  • Gina43

    God Jul tjejer!

    Hemma med kissen igen. Min man är utomlands, hos sin familj. Han reste igår. Själv var jag hemma hos mamma och brorsan var där. Alltså, det är svårt att inte berätta om graviditeten även om det är lite väl tidigt. Hur förklarar man att man inte tar någon snaps/öl till julbordet - eller någon gravad lax? Jag brukar frossa i laxen och var rätt lockad igår. Fast jag har varit öppen med graviditeten. Lite svårt att inte säga något alls när man gör IVF och folk vet om det. Antingen får man ju ett plus på stickan eller inte.

    Jag mår fortfarande för bra för att vara sant, nu en bit in i  vecka 7. Växer det verkligen ett barn i min livmoder?

    Hoppas verkligen att allt är som det ska. VULet den 7 januari känns jättelångt borta!

    Har precis fått reda på att en väninna - som också är gravid med första barnet - ska flytta till ett hus som ligger granne med vårt. Hoppas vi blir mammalediga samtidigt och kan umgås och hjälpa varandra den första tiden med barn!


    Linnna skrev 2013-12-24 16:02:58 följande:
    Önskar också god jul!
    Jag har haft brunaktiga flytningar sen igår. Har ringt till gynakuten som sa att vi skulle avvakta så länge jag inte fick ont i magen eller ryggen eller det blir färskt blod. Någon som känner till något om detta? Vi blev och är livrädda.
    Oj vad läskigt! Hoppas att det inte kommit något färskt blod. Är det i närheten av den tid då du vanligtvis skulle få mens? Förstår att ni är oroliga. Hoppas att det bruna försvann. *styrkekram*
  • Gina43
    Lavinen skrev 2013-12-27 09:44:01 följande:
    Hej på er! Jag går in i 7+0 idag men tycker att jag har minimalt med graviditetssymptom... Tex jag är inte alls öm i brösten - är det individuellt eller har alla ni i tråden ömma bröst?! Fjärde ET försöket så man börjar bli desperat att lyckas
    Välkommen Lavinen!

    Inte heller jag känner så mycket och jag är 8+0 imorgon. Lite hård i magen är jag och så är jag något tröttare än vanligt, lite rundare - men det kan lika gärna vara julkosten, vintermörkret och kilona från bröllopsresan som fortfarande hänger med... ;)

    Jag längtar till VUL, så att jag får bekräftat att det bara inte är kroppen som är skengravid...

    Hoppas att det ska gå bra för er i detta försök!
    sofles skrev 2013-12-27 14:15:49 följande:
    Va skönt att höra fler som inte har symtom!!! Börjar bli rejält orolig nämligen... v 7+0 för mig också och läser om alla som känner.
    Alltid en lättnad att fler upplever samma.
    Tack för att ni delar med er!!!
    Så då är vi fyra i tråden med Zaida87 som mår ganska bra då! Kanske är det vi som bär på pojkarna? Det finns ju en liten skröna som säger att om man är mycket illamående bär man på ett flickebarn... Fast vi tror väl inte på sånt i och för sig ... men vi kan ju stämma av ganska snart för skojs skull! :)
Svar på tråden Gravida efter IVF November 2013