• Anonym (orolig)

    vårdnadstvist med narcissist

    Jag önskar få kontakt med folk som går igenom eller har gått igenom vårdnadstvist med personer med narcissistisk personlighetsstörning. Någon?

  • Svar på tråden vårdnadstvist med narcissist
  • Anonym (orolig)
    Anonym (hypotes) skrev 2014-03-02 23:45:34 följande:
    Stämmer ju att man inte kan ställa nån diagnos. Lika lite som man kan med en alkoholist men man kan ändå konstaterar att vederbörande dricker för mycket - eller beter sig som en narcissist.

    Jag undvek vårdnadstvist med dylik person just genom att inte tvista. Att läsa på och förstå hur deras värld ser ut och se till att inte trigga. Kan om man är bekväm med engelska rekommendera två böcker, BIFF och Splitting. I dem får man hjälp att lära sig hantera "knepiga personer" och verktyg för att inte själv agera konfliktdrivande.

    www.adlibris.com/se/bok/biff-9781936268351

    Vad är problemet just med denna person? Varför tvist?
    Jo nu när jag har läst på lite mer så har jag förstått att gå in i en tvist är det dummaste man kan göra. Personen i fråga kommer inte att ge sig, maktbehovet är för stort. Men barnen är så små och jag är så rädd att de ska komma till skada. Mitt ex använder vårdnaden för att kontrollera och bryr sig inte det minsta om det innebär att barnen far illa av detta. Allt för att behålla makten över mig.
  • Anonym (orolig)

    Jag startade inte tråden för att diskutera huruvida mitt ex har en diagnos eller inte. Det är irrelevant i denna tråd. Jag sökte endast kontakt med människor i denna sits. Genom att läsa vad jag skrivit har man inte möjligheten att göra en bedömning av mitt exs möjliga diagnos, men jag bad inte heller om hjälp med att få reda på om han har en diagnos eller inte. Förstår inte vad ni som ifrågasätter detta tjänar på det..

  • Anonym (IQ)
    Anonym (orolig) skrev 2014-03-03 10:42:29 följande:
    Jag startade inte tråden för att diskutera huruvida mitt ex har en diagnos eller inte. Det är irrelevant i denna tråd. Jag sökte endast kontakt med människor i denna sits. Genom att läsa vad jag skrivit har man inte möjligheten att göra en bedömning av mitt exs möjliga diagnos, men jag bad inte heller om hjälp med att få reda på om han har en diagnos eller inte. Förstår inte vad ni som ifrågasätter detta tjänar på det..
    Du kommer att få olika svar beroende på om han har en verklig diagnos eller ej.
  • Tyra22

    Dom som håller på sådär är antagligen narcissister själva. Ignorera så dör dom en smula av att inte bli sedda.

  • Anonym (IQ)
    Anonym (orolig) skrev 2014-03-03 10:31:04 följande:
    Jo nu när jag har läst på lite mer så har jag förstått att gå in i en tvist är det dummaste man kan göra. Personen i fråga kommer inte att ge sig, maktbehovet är för stort. Men barnen är så små och jag är så rädd att de ska komma till skada. Mitt ex använder vårdnaden för att kontrollera och bryr sig inte det minsta om det innebär att barnen far illa av detta. Allt för att behålla makten över mig.
    Menar du att ditt ex inte har barnen hos sig och inte vill ha umgänge eller gå till läkare med barnen under sin tid?
  • Anonym (orolig)
    Tyra22 skrev 2014-03-04 01:55:15 följande:
    Dom som håller på sådär är antagligen narcissister själva. Ignorera så dör dom en smula av att inte bli sedda.
    Hjärta
  • Muminsmart

    Trådstartaren, jag har gått igenom en sådan tvist och vunnit. Du får gärna inboxa mig om du vill. Jag vill inte skriva offentligt :)

  • Anonym (Dino)

    Känner igen väldigt mycket av det ni skriver, hen har ingen narcissistisk personlighetsstörnings diagnos men andra och barnet används som trofe, något som visas upp och "titta så duktig jag är". Det går ut över barnet och även påverkar mig mycket när jag vet att hen gärna försöker hitta saker jag skrivit på nätet och hittar hen inte det så tar hen saker som hen tror jag skrivit och försöker vrida och vända. 


    Hen går alltid först, presenter är något barnet inte får, eller så tar det evigheter efter jul och födelsedagar när andra varit på hen över det. Köper hen något så är det också en "titta på mig så duktig jag är"-sak som ska visas upp för alla både på FB och andra ställen. 


     


    Som tur är så har de flesta i min närhet sett igenom det, jag skyddade hen ett tag men insett att beteendet skadar mig något enormt och går ut över barnet. Så svårt med folk som skyddar hen och går på lögnerna och historierna. Bara att hoppas att rätten ser igenom, familjerätten verkar göra det men om hen fattar så kommer hen inte gå dit längre så då är den vägen stängd. 

  • Anonym (?)
    Tyra22 skrev 2014-03-04 01:55:15 följande:
    Dom som håller på sådär är antagligen narcissister själva. Ignorera så dör dom en smula av att inte bli sedda.
    Ja,  de som drar igång tvister om sina barn kan knappast bry som om barnens bästa.
  • Anonym (?)
    Muminsmart skrev 2014-03-04 13:33:53 följande:
    Trådstartaren, jag har gått igenom en sådan tvist och vunnit. Du får gärna inboxa mig om du vill. Jag vill inte skriva offentligt :)
    Bara en tvist...
  • Anonym (kjakdfjh)
    Anonym (Dino) skrev 2014-03-04 15:04:16 följande:

    Känner igen väldigt mycket av det ni skriver, hen har ingen narcissistisk personlighetsstörnings diagnos men andra och barnet används som trofe, något som visas upp och "titta så duktig jag är". Det går ut över barnet och även påverkar mig mycket när jag vet att hen gärna försöker hitta saker jag skrivit på nätet och hittar hen inte det så tar hen saker som hen tror jag skrivit och försöker vrida och vända. 


    Hen går alltid först, presenter är något barnet inte får, eller så tar det evigheter efter jul och födelsedagar när andra varit på hen över det. Köper hen något så är det också en "titta på mig så duktig jag är"-sak som ska visas upp för alla både på FB och andra ställen. 


     


    Som tur är så har de flesta i min närhet sett igenom det, jag skyddade hen ett tag men insett att beteendet skadar mig något enormt och går ut över barnet. Så svårt med folk som skyddar hen och går på lögnerna och historierna. Bara att hoppas att rätten ser igenom, familjerätten verkar göra det men om hen fattar så kommer hen inte gå dit längre så då är den vägen stängd. 


    Kunde varit mitt ex du beskrev... 
  • Anonym (hypotes)
    Anonym (orolig) skrev 2014-03-03 10:31:04 följande:
    Jo nu när jag har läst på lite mer så har jag förstått att gå in i en tvist är det dummaste man kan göra. Personen i fråga kommer inte att ge sig, maktbehovet är för stort. Men barnen är så små och jag är så rädd att de ska komma till skada. Mitt ex använder vårdnaden för att kontrollera och bryr sig inte det minsta om det innebär att barnen far illa av detta. Allt för att behålla makten över mig.
    Som sagt nu vet jag ju inte hur illa det är men ja om du "drar" i barnen så kan det vara det som fortsatt binder er samman, det "rep" den andra kan kontrollera dig med. Om man släpper efter kan t o m effekten bli den omvända. Märker denne att den inte kan kontrollera dig genom barnen så blir det kanske inte intressant längre. Det är så det blivit för oss med ett relativt lugnt liv som resultat. I vårt fall hade definitivt en vårdnadstvist (troligen flera år lång) bara skadat barnet mer. Man får vara den sunda sidan och ge barnen så mycket som möjligt av det.

    http://www.outofthefog.net/SeparatingAndDivorcing/ParallelParenting.html
  • Nöjd man

    ...har en son med en kvinna(ex) som jag upplever har en diagnos av den här typen. Har lärt mig att det aldrig hjälper med att försöka prata och bevisa/övertyga om vad som är bäst för vår son. Hon hade alltid rätt i sin uppfattning hur skruvad den än var. 
    Lärde mig att de enda som fungerar är minimal kontakt, tydlighet och konsekvenshantering( om hon inte var på plats i tid så åkte jag därifrån och de var hon som fick ta sig till mig).
    När det gäller vår son och hur han mår så är jag alltid lite orolig när han är där. För att få lite uppfattning så har jag kontakta med skolan och är extra uppmärksam när han är hos mig. Jag försöker ge honom de jag vet han missar mest hos sin mamma som ordning och reda, bra mat, trygghet och kärlek.


    ...du är den du är utifrån dina handlingar, inte vad du säger...
  • Anonym (ella)

    Liksom trådstartaren vill jag ha kontakt med någon som gått eller går igenom vårdnadstvist med en sådan typ av person som beskrivs i tråden. 

  • Anonym (hjärta)
    Nöjd man skrev 2014-11-18 12:08:00 följande:

    ...har en son med en kvinna(ex) som jag upplever har en diagnos av den här typen. Har lärt mig att det aldrig hjälper med att försöka prata och bevisa/övertyga om vad som är bäst för vår son. Hon hade alltid rätt i sin uppfattning hur skruvad den än var. 

    Lärde mig att de enda som fungerar är minimal kontakt, tydlighet och konsekvenshantering( om hon inte var på plats i tid så åkte jag därifrån och de var hon som fick ta sig till mig).

    När det gäller vår son och hur han mår så är jag alltid lite orolig när han är där. För att få lite uppfattning så har jag kontakta med skolan och är extra uppmärksam när han är hos mig. Jag försöker ge honom de jag vet han missar mest hos sin mamma som ordning och reda, bra mat, trygghet och kärlek.


    Låter som en toppenstrategi.

    Men glöm inte bort den känslomässiga aspekten. Bekräfta barnets känslor så som de är och ge en massa villkorslös kärlek.
  • Leniz

    Jag har gått igenom en sådan tvist där pappan är likadan, och vann. Kontakta mig på inboxen.

  • Vardagligen

    Jag är i samma situation med ett ex som visar majoriteten av alla symptom av allt jag läser om narcissism och jag själv 100% av allt som "medberoende" eller vad man ska kalla det.

    Lyckades få med henne på samarbetssamtal för ett par år sedan men hon vände på klacken o gick ut då avtalsförslaget som famrätt utarbetade inte tillgodosåg ett endaste av hennes önskemål (det var ju en kompromiss mellan bägges viljor förstås) samt för att jag bara ältade och inte klarade av att vara konstruktiv o se framåt (förvisso sant men ska man få till en förändring behöver man vara medveten om vad som förhindrat samarbetet innan).

    Vår snart tioåriga dotter far illa av att ständigt behöva gå på tå och vara rädd för mammans nycker. Det blir allt mer klart att dottern finns till för att bekräfta mamman och inte tvärtom. Kärleken är starkt villkorad och hon måste ständigt försvara sin rätt att älska sin egen pappa. Skolkuratorn orosanmälde till socialen som i sin tur polisanmälde misstänkt för barnmisshandel men utredningen lades ner i brist på bevis vilket dottern (och jag) skuldbeläggs för. Hon kan ju inte se någon som helst delaktighet i det skedda och vägrar konsekvent samarbetsamtal och har nu avbrutit kontakten med familjebehandlaren.

    Mitt problem är att jag varken har rättshjälp eller täckande försäkring så att ge sig in i rätten kommer antingen att ruinera mig och jag ändå tvingas ge upp då pengarna tar slut eller helt enkelt medge allt hon kräver och hoppas att jag kan behålla hälsa och förstånd för att finnas där när dottern kommer behöva stöd för jag utgår från att det vore vansinne att gå in i rätten och försvara sig själv och försöka bevisa att hon är olämplig samt än värre försvara alla påhopp som säkert kommer att riktas mot mig.

    Kan man hänvisa till familjebehandling, skolkurator mm eller förhindrar sekretessen att de utfrågas?

    Jag vill gärna komma i kontakt med andra som befinner sig i eller varit i liknande situation.

  • eld85
    Muminsmart skrev 2014-03-04 13:33:53 följande:

    Trådstartaren, jag har gått igenom en sådan tvist och vunnit. Du får gärna inboxa mig om du vill. Jag vill inte skriva offentligt :)


    kan inte du inboxa mig! mvh
  • Anonym (Mg)

    Jahapp. Är tydligen inte ensam om att vara i vårdnadstvist med ett Ex som har tydliga narcissistiska drag. Inte för att det ändrar något. Man kan inte vinna. För mitt Ex är målet själva konflikten i sig. Barnen är, precis som myndigheter, arbetsgivare mfl bara spelpjäser.
    Det är en livstid i krig och det kommer aldrig att sluta. Även om du "vinner" vårdnaden, har hela boendet och barnet säger "nej" till umgänge, har du inte ett kontaktförbud kommer det att fortsätta. Och hur bevisar man att ens Ex är galen på riktigt? Du själv vet. Dina barn anar det. Men vem skall tro på dig? Råkar du dessutom själv vara man, lycka till.
    Dessutom finns det ofta fler drag från den "mörka triaden" än bara narcissm. Det är en ojämn kamp.
    Fadt, betydligt fler människor dukar under pga att de ger upp än av att de kämpar vidare.
    Så ta hand om dig själv så gott det nu går, kriga på! Tids nog är barnen stora nog att själva komma underfund med vad de utsatts för.

Svar på tråden vårdnadstvist med narcissist