• Armand

    Lägga ner Bromma flygplats?

    Ska läggas ner sa visst MP, en utredning sa visst Löfven igen. Sthlm behöver bygga bostäder till alla flyktingar men vart ska flyget ta vägen. Skavsta är för långt med bilköer och olyckor på E4. Arlanda kanske räcker om flyget dras ner med miljöskatter?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lägga ner Bromma flygplats?
  • Snutten6

    Flyg kommer att vara kvar, men då på sträckor över 100 mil.
    Tåg, spårtrafik, kommer att växa och måste göra så av energi och miljömässiga orsaker.
    Stor fraktkapacitet på lite yta till motsatsen att lägga väg.

    Hur vore det ifall vi inför en högre skatt på flyg, inför fastighetsskatt och skippa ränteavdraget så skulle pengar strömma in till staten och då får vi pengar att anlägga moderna järnvägar.

  • EnGladPingvin

    Klassisk vänsterpolitik. Höj skatten så får vi in mer till staten. Problemet är att det inte fungerar så. Höjda skatter innebär sämre tillväxt och mindre kapital i omlopp = i längden lägre skatteintäkter.

    Det är väldigt naivt att tro att stänga Bromma är möjligt ur flera perspektiv. Arlanda har ingen möjlighet att ta emot trafiken och inte heller att bygga ut i motsvarande grad. Arlanda står redan inför krav att stänga en av de landningsbanor de tre landningsbanor de har och internationella säkerhetskrav medger inte fler flyg i luften samtidigt. Skavsta är inte ett alternativ. Att bygga bostäder på marken kommer innebära ofantliga kostnader för sanering och inte möjligt inom lång tid. Etc.

    Dessutom har majoriteten av de som bor i Bromma hela tiden vetat om att där ligger en flygplats, så kom inte och gnäll.

    Sossarna vet om allt det här och det är därför de i valrörelsen återkommande sa att Bromma inte skulle stängas. Nu efter valet för de en politik som är långt ifrån vad de sa i valrörelsen allt för att blidka små partier som MP och V. I fråga efter fråga viker de sig och sviker sina vallöften, allt för att få behålla makten. I slutänden tror jag dock inte de kommer stänga Bromma eller stoppa förbifarten, men deras förhalanden för att blidka MP och V kommer kosta skattebetalarna ofantliga summor.

  • Sensitiveguy
    Snutten6 skrev 2014-10-30 16:24:14 följande:

    Läs och fundera på vad du skrivit !!!

    Självklart flyger man så länge den är öppen.......


    Jag ser inte motsättningen bara...
  • Stefan Ramon
    Snutten6 skrev 2014-10-30 16:49:06 följande:

    Det är betydligt lättare och mer effektivt att bygga ut Arlanda.

    Bromma skall bort.

    Bromma behövs för bostäder och kontor.

    Det hade varit betydligt bättre ifall vi inte hade flyg mellan Göteborg och Malmö/Sturup.

    Norrland skall få ha kvar sitt flyg.

    Detta är tyvärr omöjligt med tanke på hur tågen fungerar eller inte fungerar.

    Det vore klokare att bygga ut tåget samt anlägga en helt ny centralstation.

    Bygga flyget större är ett " självmord "

    Spårbunden trafik är det ända vettiga om vi ser på en tidshorisont av 10 år och längre.

    Flyg blir mer och mer obekvämt !


    Hur ska man driva spårbunden trafik? Med miljövänlig importerad kolkraftsel, sen när man lägger ned kärnkraften? Eller den behöver nog inte läggas ned. Den lär nog slockna av sig själv sen som ett resultat av svensk politik och lagstiftning inom det området.

    Vi ska också var glada om någon säljer uran till oss. Det går inte att utesluta att Sveriges av Palestina kommer att få konsekvenser.

    Flygplanen idag släpper ut mindre än en sjundedel av vad flygplanen för fyrtio år sedan släppte ut. Jämför det med hur bensinsnåla bilarna har blivit under samma tidsepok. Där har utvecklingen stått still! Morgondagens regionalflygplan som kommer ut på marknaden om ett par år har växlade turbofläktmotorer som är 5 - 10 % bränslesnålare än vad dagens flygplan är. Det pågår också en hel del intressant forskning inom området. Det är forskning om nya material, nya flygplansmotorer, nya flygplanskonstruktioner, förnyelsebart biobränsle, syntetbränsle (svenska företaget Ecopar AB ligger långt famme här med EcoParbränslet) m.m.

    Det blir vanligare med spårbunden trafik till och från flygplatser runt om i världen. På flygplatserna blir det allt vanligare med Elhybridfordon. Man håller på att ta fram elmotorer till flygplanens landningsställ så att flygplanen kan taxa runt utan att behöva använda sina motorer. Det skulle innebära en enorm bränslebesparing inom branschen om sådana började användas. Listan kan göras lång.

    Det är naturligtvis inte vettigt att sitta och flyga mellan Karlstad eller Växjö och Stockholm. Där är nog nya snabbtåg bättre. Men Sverige är ett mycket avlångt land. Klart vi måste ha inrikesflyg! Bara för man flyttar flygtrafiken från Bromma till Arlanda så blir ju dessutom inte miljön bättre för det. Framförallt inte i Bromma trakten om man ska klämma in 30 - 50 000 nya bostäder inom det lilla flygplatsområdet.
  • Snutten6
    EnGladPingvin skrev 2014-10-30 20:18:47 följande:

    Klassisk vänsterpolitik. Höj skatten så får vi in mer till staten. Problemet är att det inte fungerar så. Höjda skatter innebär sämre tillväxt och mindre kapital i omlopp = i längden lägre skatteintäkter.

    Det är väldigt naivt att tro att stänga Bromma är möjligt ur flera perspektiv. Arlanda har ingen möjlighet att ta emot trafiken och inte heller att bygga ut i motsvarande grad. Arlanda står redan inför krav att stänga en av de landningsbanor de tre landningsbanor de har och internationella säkerhetskrav medger inte fler flyg i luften samtidigt. Skavsta är inte ett alternativ. Att bygga bostäder på marken kommer innebära ofantliga kostnader för sanering och inte möjligt inom lång tid. Etc.

    Dessutom har majoriteten av de som bor i Bromma hela tiden vetat om att där ligger en flygplats, så kom inte och gnäll.

    Sossarna vet om allt det här och det är därför de i valrörelsen återkommande sa att Bromma inte skulle stängas. Nu efter valet för de en politik som är långt ifrån vad de sa i valrörelsen allt för att blidka små partier som MP och V. I fråga efter fråga viker de sig och sviker sina vallöften, allt för att få behålla makten. I slutänden tror jag dock inte de kommer stänga Bromma eller stoppa förbifarten, men deras förhalanden för att blidka MP och V kommer kosta skattebetalarna ofantliga summor.


    Godmorgon Domedagsprofeten !
    Vågar du gå ut, med tanke på alla risker och negativt som kan inträffa.

    Det du skriver är sant för vissa men långt ifrån alla och då gäller det förståndiga personer !!
  • Nattugghla

    Det många tycks glömma är att när Bromma flygplats öppnade så låg det inga bostäder inpå knuten. Staden har växt fram runt flygplatsen.

    Detta i sig är varken ett argument för eller emot att stänga flygplatsen men man bör känna till sin historia.

  • Perplex
    Snutten6 skrev 2014-10-30 20:03:01 följande:

    Flyg kommer att vara kvar, men då på sträckor över 100 mil.
    Tåg, spårtrafik, kommer att växa och måste göra så av energi och miljömässiga orsaker.
    Stor fraktkapacitet på lite yta till motsatsen att lägga väg.

    Hur vore det ifall vi inför en högre skatt på flyg, inför fastighetsskatt och skippa ränteavdraget så skulle pengar strömma in till staten och då får vi pengar att anlägga moderna järnvägar.


    Eller så stänger vi gränserna en stund, slänger ut de som inte har något här att göra och sedan har vi råd med allting istället utan att behöva höja eller återinföra skatter.
  • rfoto
    Snutten6 skrev 2014-10-30 16:23:06 följande:

    Klart att Bromma skall läggas ner.
    Finns ingen orsak att behålla denna flygplats som ligger " mitt i stan ".
    Det finns många orsaker att lägga ner och flytta till Arlanda.
    - Miljö
    - Säkerhet, flygolyckor ( tänk om Gottröra olyckan hänt i Bromma ! )
    - Till o från trafik inte optimal, inga tåg
    Samt många fler.

    Självklart skall trafiken flytta till Arlanda.
    Då skall inte personer gnälla i framtiden för att vi har en högintensiv flygplats, den fanns där före personen i fråga flyttat till närheten.


    Arlanda får p.g.a. miljömål inte ta emot fler under peaken.
    Hur många som bor vid Bromma nu bodde där innan flygplatsen?
  • Snutten6
    rfoto skrev 2014-11-09 15:11:30 följande:
    Arlanda får p.g.a. miljömål inte ta emot fler under peaken.
    Hur många som bor vid Bromma nu bodde där innan flygplatsen?
    MIljömålen är enl Politikerna till för att ändras på allt efter som.
  • rfoto
    Snutten6 skrev 2014-11-09 15:30:42 följande:
    MIljömålen är enl Politikerna till för att ändras på allt efter som.
    Någon icke-knarkande politiker som sagt det? Med vice statsminister som utan konsekvens svinar ner miljön kanske det inte är helt otroligt.
Svar på tråden Lägga ner Bromma flygplats?