• Frida Ø

    Pappans nya låter mig inte hämta mitt barn.

    Enligt en överenskommelse genom familjerätten ät det sagt att vårat barn ska vara hos sin pappa varannan vecka och att överlämning ska i första hand ske på förskolan.

    Idag ska jag hämta vårat barn då han ska bo hos mig denna veckan, men barnet är inte på förskolan utan hemma med pappans nya (pappan jobbar), som vägrar mig hämta honom innan pappan kommer hem. Kan hon verkligen göra såhär?

    Jag är ledig idag och hade planerat att umgås med barnet men så får jag inte hämta honom försen ikväll, fast det är min vecka. Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Pappans nya låter mig inte hämta mitt barn.
  • Anonym (Jodå.)
    vampyria2 skrev 2014-12-16 23:57:59 följande:
    Det köper jag men jag hoppas du inte tycker att TS som bara behöver vänta i några timmar innan hon får barnet ska göra så?
    Jag hajar att om man inte får tillbaka barnet när man ska att man tillkallar polisen men som sagt inte när det rör sig om några timmar och man bör inte utsätta sina barn för såna saker om det inte är en sista utväg, för på ett eller annat sätt så hajar ju de vad som händer och det är inget ett barn bör utsättas för i onödan...men skulle någon hålla mina barn i flera dagar så självklart skulle jag göra det.
    Händer det en gång till, så skulle jag rekommendera henne att ta hjälp av polisen. Den rättigheten har hon.
  • Tow2Mater
    vampyria2 skrev 2014-12-16 23:38:00 följande:
    Och det tyckte du var en helt okej sak att utsätta barnet för?  
    Nu har jag inte läst just ditt inlägg om vart ditt barn var men om det var i en liknande situation som TS så är det sinnsesjukt att låta sina barn vara med om en sån sak bara för att man vill ha barnen en viss tidpunkt :-/

    TS vore jag dig så skulle jag faktiskt bara åka dit och hämta barnet, öppnade hon inte och gav mig mitt barn så skulle jag åka till pappans jobb och ställa till ett jäkla liv tills han såg till att mitt barn var hos mig.
    Vad menar du skulle vara så hemskt och 'sinnessjukt' för ett barn att uppleva med att polisen knackar på dörren? Har dina barn aldrig pratat med en polis förr?
  • Tow2Mater
    vampyria2 skrev 2014-12-16 23:57:59 följande:
    för på ett eller annat sätt så hajar ju de vad som händer och det är inget ett barn bör utsättas för i onödan..
    De fattar att när mamma vill träffa dem och en annan person inte tillåter henne det, kan polisen hjälpa till? Hemskt?
  • vampyria2
    Tow2Mater skrev 2014-12-17 00:58:13 följande:
    Vad menar du skulle vara så hemskt och 'sinnessjukt' för ett barn att uppleva med att polisen knackar på dörren? Har dina barn aldrig pratat med en polis förr?
    När de är i den åldern? Nej det tror jag faktiskt inte att de har, är faktiskt nästan osäker på om de ens har gjort det nu, antar att mina äldsta har gjort det men inget de har berättat om för mig.

    Så du förstår alltså inte att de kan vara ett trauma för ett barn att polisen kommer och knackar på dörren alltså?
    Dessutom så tycker du alltså att man ska störa polisen pga att man inte får träffa sina barn exakt den timmen som man vill det? Hm jag vill inte betala för såna löjliga utryckningar faktiskt, det är sånt folk får lösa på familjerätten eller så.
  • Tow2Mater
    vampyria2 skrev 2014-12-17 01:13:33 följande:
    När de är i den åldern? Nej det tror jag faktiskt inte att de har, är faktiskt nästan osäker på om de ens har gjort det nu, antar att mina äldsta har gjort det men inget de har berättat om för mig.

    Så du förstår alltså inte att de kan vara ett trauma för ett barn att polisen kommer och knackar på dörren alltså?
    Dessutom så tycker du alltså att man ska störa polisen pga att man inte får träffa sina barn exakt den timmen som man vill det? Hm jag vill inte betala för såna löjliga utryckningar faktiskt, det är sånt folk får lösa på familjerätten eller så.
    Hos oss är polisen på dagis typ en gång varje år. Och nån pappa i polisuniform hämtar/lämnar sitt eget barn ganska ofta. Jag förstår inte varför en polis som knackar på dörren skulle skapa ett 'trauma' som säg pizzabudet eller en försäljare inte gör. Vad säger ni till era barn om polisen egentligen. Hos oss delar de ut godis till barnen på "trick-and-treat" kvällen också, i uniform såklart ;)

    Löjliga utryckningar? tja, allt är ju relativt. Ser hellre de hjälper en förälder att träffa sitt barn än att sitta och dela ut fortkörningsböter till nån som kör 10 km/h för fort....
  • Tom Araya
    Frida Ø skrev 2014-12-15 09:23:48 följande:

    Har naturligtvis pratat med pappans som står på hennes sida. Detta är inte första gången hon gör såhär.

    Har kontakt med familjerätten och nästa möte är om en vecka, kommer naturligtvis ta upp det då men det räddar inte min dag med honom idag.

    Finns det något jag kan hänvisa till?


    Hur försvarar han detta och vad svarar han när du säger att du måste kunna hämta er son på den dag/tid som överenskommits?
  • Anonym (50-50)

    Ts både du och pappan har samma ansvar i det här.

    Vilken tid brukar barnet sluta på förskolan de dagar du hämtar? (Vilken tid har barnet på schemat?)

  • Ess
    Anonym (Jodå.) skrev 2014-12-16 20:55:02 följande:
    Jag var i en liknande situation. Kontaktade polisen och cirka tre timmar senare står polisen och knackar på dörren hos den som olovligt höll barnet kvar.

    Det är ett lagbrott, precis som vilket annat lagbrott som helst.
    Visst, men som du skriver i nästa inlägg. Barnet hade inte lämnats ut på tre dagar!!
    Det är rätt stor skillnad mot att va oense om tiden på samma dag. Pappan har inte vägrat lämna ut barnet för gott, utan ansåg att kvällen var lämnings tid.

    Ska ts verkställa en dom med polishjälp, då måste hon först ha en dom som säger att tex kl 8.00 prick, så ska barnet hämtas av henne.
    Det är därför jag tycker att hon ska skaffa ett umgängesavtal med fasta tider. För då finns det inte utrymme för egna tolkningar från något håll.
  • Lindsey Egot the only one

    Men är hon sjukskriven ska väl hon inte sitta barnvakt åt andras barn. Ring till fk ock fråga om icke föräldrar får ta hand om andras friska barn när barnet skulle vara på dagis när hon själv är sjuk.

  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-17 21:53:29 följande:

    Men är hon sjukskriven ska väl hon inte sitta barnvakt åt andras barn. Ring till fk ock fråga om icke föräldrar får ta hand om andras friska barn när barnet skulle vara på dagis när hon själv är sjuk.


    Fast man MÅSTE inte lämna sina barn på förskolan om man är sjukskriven...
  • Lindsey Egot the only one
    Brumma skrev 2014-12-17 22:05:12 följande:
    Fast man MÅSTE inte lämna sina barn på förskolan om man är sjukskriven...
    Nä det måste man inte men att ta hand om andras barn när man själv är sjukskriven kanske inte är ok.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-18 03:20:31 följande:

    Nä det måste man inte men att ta hand om andras barn när man själv är sjukskriven kanske inte är ok.


    Kanske..? det beror väl på varför man är sjukskriven. .

    Sedan är det lustigt. . Nu är det plötsligt andras barn... Annars brukar det heta att man skall ta samma ansvar för bonusbarn som för egna...

    Varför föreslå ngt dom kan förstöra även för barnet? Även om det blev fel denna gång så är det väl knappast fel att barnet ibland kan gå en ledig dag, kortare dagar osv för att bonusmamman ändå är hemma? Ditt förslag ligger ju inte precis i barnets intresse, men det var du kanske inte intrersserad av?
  • Anonym (Jodå.)
    Brumma skrev 2014-12-18 08:12:04 följande:

    Sedan är det lustigt. . Nu är det plötsligt andras barn... Annars brukar det heta att man skall ta samma ansvar för bonusbarn som för egna...


    Du vet att alla här har olika åsikter om allt. Personen du citerade kanske inte anser att en styvförälder ska ta samma ansvar som en riktig förälder.
  • Ess
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-18 03:20:31 följande:
    Nä det måste man inte men att ta hand om andras barn när man själv är sjukskriven kanske inte är ok.
    Nej jag tror faktiskt inte att det är ok. 
    Men sen är det onödigt att anmäla henne till fk. Det drar inget gott med sig, utan det kommer i nacken på ts senare. Det kommer definitivt inte att gynna föräldrarnas samarbete kring barnet.

    Bättre att göra som jag snart skrivit i vartenda inlägg, skaffa ett specificerat umgängesschema med klara tydliga tider som gäller.
  • Brumma
    Anonym (Jodå.) skrev 2014-12-18 12:56:19 följande:

    Du vet att alla här har olika åsikter om allt. Personen du citerade kanske inte anser att en styvförälder ska ta samma ansvar som en riktig förälder.


    Nu syftade jag ju inte enbart på den här tråden utan mer i allmänhet angående vad som skrivs på forumet..

    är inte helt säker men tycker mig minnas att personen jag svarade uttryckt att det är illa när man som bonusmamma inte tar ansvar för sitt bonusbarn. Att man "köpt hela paketet" så att säga.en jag kan ju minnas fel...
  • Lindsey Egot the only one
    Brumma skrev 2014-12-18 08:12:04 följande:
    Kanske..? det beror väl på varför man är sjukskriven. .

    Sedan är det lustigt. . Nu är det plötsligt andras barn... Annars brukar det heta att man skall ta samma ansvar för bonusbarn som för egna...

    Varför föreslå ngt dom kan förstöra även för barnet? Även om det blev fel denna gång så är det väl knappast fel att barnet ibland kan gå en ledig dag, kortare dagar osv för att bonusmamman ändå är hemma? Ditt förslag ligger ju inte precis i barnets intresse, men det var du kanske inte intrersserad av?
    Ja man ska ansvar för barnen i sin familj men inte försvåra umgänget med barnets andra förälder. Eller är det bonusmödrarnas uppdrag?
  • Ess
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-18 21:23:56 följande:
    Ja man ska ansvar för barnen i sin familj men inte försvåra umgänget med barnets andra förälder. Eller är det bonusmödrarnas uppdrag?
    Eftersom pappan står bakom så är det knappast hon själv som vägrar på eget bevåg. Så är det nog ett missförstånd om vad som egentligen gäller tidsmässigt.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-18 21:23:56 följande:

    Ja man ska ansvar för barnen i sin familj men inte försvåra umgänget med barnets andra förälder. Eller är det bonusmödrarnas uppdrag?


    Det där är så lågt och taget ur luften att det inte ens är värt att besvara.
  • Krussidull
    880215 skrev 2014-12-15 20:45:14 följande:
    Vet du vad, jag avskyr hobbyexperter som du.
    Jag har tagit mig tid att ringa och höra mig för om vad som gäller. Jag fick det svaret som jag skrev tidigare. Om du inte vill tro det, så är det upp till dig. Jag vet iaf vad som gäller, och det räcker för mig.
    Tack och godnatt!
    Vi har ett juridiskt avtal där mamman om o om brutit mot det pga att hon inte tycker att barn ska leva efter ett avtal.

    Vi har sms bevis mail och berättat för advokat vad mamman gjort.

    Men inte fick hon något på det. Mamman gjorde det för barnets skull hette det och barnet ansågs inte bli drabbat så mamman fick inget straff.

    Samtidigt togs det upp att biomamman slagit min man på truten framför barnet.

    Då hette det att det var något i mellan de vuxna.

    Antingen har min man lyckas fått tag på landets sämsta advokat eller annars så ser dom att polishämtning eller/och strider i rätten orsakar mer skada åt barnen än om mamman eller pappan har barnet kvar hos sig.

    Om ts inte får hämta barnet så lider nog ts mer än vad barnet gör.

    Kan säga att biomamman här inte heller är välkommen.

    Det konstiga är att hon uttalat sig i rätten att vi bor så långt bort så att bonus har svårt att leka med vänner (inte sant) men nu verkar hon ha carvings eller vad det heter på att åka hit ibland flera gånger om dagen.

    Lilla bilen åker då gärna så nära huset som det bara går.

    16 åriga bonus är kanske inte kapabel till att gå? Kanske tror hon att hennes barn är oförmögen till att röra på sig?

    Hoppar gärna ut o öppnar dörren också.
Svar på tråden Pappans nya låter mig inte hämta mitt barn.