• Anonym (Myran)

    Vad har fått dig att gråta av smärta som vuxen

    Har du haft så ont att du gråtit av smärta som vuxen? Vad var det som orsakade den smärtan?

  • Svar på tråden Vad har fått dig att gråta av smärta som vuxen
  • Mrs D

    Ramlade ner för en trapp förra året och landade så jag fick en fraktur i ankeln.

  • Tutilure
    Trinity78 skrev 2015-03-01 00:48:37 följande:
    Samma här! Jag har tre olika morfinpreparat idag som hjälper skapligt, men min läkare vill ta bort dem eftersom jag är "för ung" för att ha så ont smile4.gif
    Reproductively challenged
    Ja, är det inte fascinerande vilka åsikter läkare har gällande vad man "ska" klara av bara för att man är ung?

    Min läkare på smärtmottagningen anser att jag ska gå det tuffare av deras två program med hänvisning till att "du är ju ung och pigg"!

    Det är möjligt att jag är ung enligt mitt födelsebevis men jag känner mig som 75-80 år. Och pigg är det sista jag är.
  • Trinity78
    Tutilure skrev 2015-03-02 10:06:00 följande:
    Ja, är det inte fascinerande vilka åsikter läkare har gällande vad man "ska" klara av bara för att man är ung?

    Min läkare på smärtmottagningen anser att jag ska gå det tuffare av deras två program med hänvisning till att "du är ju ung och pigg"!

    Det är möjligt att jag är ung enligt mitt födelsebevis men jag känner mig som 75-80 år. Och pigg är det sista jag är.
    Precis så känner jag också! Jag skämtar om att jag är som en 80-årig tant, men egentligen är det så jag känner mig.
    Reproductively challenged
  • Anonym (Mercurial)

    Alla fyra fingrarna på höger hand klämda i en dörr precis vid gångjärnen. Fråga inte varför jag hade fingrarna mellan dörr och karm just där men så ont har jag aldrig haft i hela mitt liv.

  • Anonym (ajsom fn)
    Mrs D skrev 2015-03-01 19:29:44 följande:

    Ramlade ner för en trapp förra året och landade så jag fick en fraktur i ankeln.


    jag ramlade oxå ner från en trapp och efter tre ggr hos akuten upptäcktes det att jag hade en läkt fraktur(dock fortfarande ont)
  • lördagsgodis

    Har varit tår som blivit hårt i slagna och ett getingstick under foten som jag kommer ihåg och då har jag ändå inte gråtit av smärta när jag fött barn.

  • Söder73
    Anonym (Sassa) skrev 2015-03-01 00:09:08 följande:
    Jag har med EDS! Och alla på pappas sida. Hemsk smärta man kan få ibland :(
    Var tvungen att googla EDS. Usch vilken hemsk sjukdom! Ska tänka på er nästa gång jag gnäller att jag har ont någonstans. Kram
  • Anonym (Adrenalin ffs!)
    Anonym (Löken) skrev 2015-02-27 15:37:50 följande:

    Men herregud man gråter väl inte som vuxen om man slår sig? Alltså slår i en tå till exempel? Bryter en arm är väl förståeligt men slår i en tå?? Då har man ingen hög smärttröskel
    Nä jag grät inte när jag födde barn men grät en skvätt av psykisk utmattning med två trotsiga barn och ingen sömn.
    Och om man slår i näsan och när jag hackar lök också men det är ju automatiska kroppsliga reaktioner


    Sen har du ett stort adrenalinpåslag vid en förlossning som gör att du har en mycket högre smärttröskel än vanligt. 
    Det adrenalinet finns inte när du sopar i en tå, därav gråt/smärta.Kan du inte förstå det utan skylla detta på låg smärttröskel och dessutom skryta med att du inte grinar när du föder fram en unge så borde du läsa på lite om människans försvarssystem och stresshormon. 
  • Anonym (CRPS)

    Jag har en sjukdom som heter Complex Regional Pain Syndrome som orsakar konstant kraftig smärta med återkommande smärtskov med ännu värre smärta som håller i sig i flera veckor. Att tårarna då kan rinna av sig själva tror jag beror på en kombination av sömnbrist pga smärtan samt utmattning av smärtan i sig när den håller sig på en konstant hög nivå i flera veckor. Enligt McGills Pain index som används för att jämföra olika typer av smärta så är CRPS den kroniska sjukdom som har högst smärtnivå och smärtan överstiger tex smärtan vid tex barnafödande och att amputera en tå eller ett finger. Att föda barn och amputation går ju dessutom över relativt snabbt jämfört med en kronisk sjukdom som aldrig går över.

  • Anonym (Amning)

    Grät när jag ammade de första två veckorna, blåsor och sår på vårtorna så det gjorde fördjävla ont!!!

  • Loth

    Senast var det sammanväxningar i magen efter en annan operation, det gjorde så fruktansvärt ont att inget morfin och dos hjälpte, fick enorma kramper i sängen. Nu känner jag att samma känsla börjar komma igen... Vill inte!

  • Anonym (ssk)
    Mrs Green skrev 2015-02-25 14:32:40 följande:

    När jag opererat bort en cysta och såret skulle läkas inifrån så såret fylldes med kompresser som skulle bytas fyra gånger per dygn. Ibland hade kompresserna torkat och då gjorde det verkligen överdjävulskt ont när de slet loss dem. Men det varade ju lyckligtvis bara några sekunder varje gång (men 4 ggr/dag i ett par veckor).


    Vad för det för idioter som la om såret?

    Sår som ska läka inifrån ska man ALDRIG stoppa in kompresser! Man kan lägga jelonet eller liknande och man ska dessutom ALDRIG skifta 4 gånger/dygn!
Svar på tråden Vad har fått dig att gråta av smärta som vuxen