• Anonym (hjärtklappning)

    Stressymtom/utbrändhet, hjälp!!

    Nu sitter jag här åter igen med hjärtklappning, yrsel, trötthet, gråten i halsen, orkar knappt ta något för mig etc.. Jag jobbar som lärare och älskar verkligen mitt jobb, men nu orkar jag inte mer.. Jag delar klass med en lärare som är "låt gå"-ig och det har blivit att jag är den "onda" (fast flera av de som är duktiga och skötsamma uppskattar det) och min kollega den "goda" (kontaktar aldrig föräldrar, förstår inte alls vad problemen i klassen är, trots att andra elever kommer till mig och ojar sig för att läraren är så slapp)

    Jag drar i allt, många elever kommer till mig och även de andra kollegerna. Det känns skönt att de har förtroende för mig, men det är tufft att dra runt. Jag hinner inte planera lektioner, hinner inte rätta, ligger efter med så mycket nu.. Sen ska jag fixa sommaravslutning och en liten konsert veckan innan dess. Orkar inte, trots att jag har en kollega som också jobbar med avslutningen och konserten..

    Mådde så bra i helgen när jag kunde släppa allt men nu är verkligheten ikapp mig igen. 

    Hur ska jag gå vidare? Sjukskrivning? Stanna hemma resten av veckan (vet inte om det hjälper men behöver lite input nu)?

    Hjälp!

  • Svar på tråden Stressymtom/utbrändhet, hjälp!!
  • Anonym (Anna)

    Misströsta inte ts.

    Chefen har ett stort ansvar i detta.

    Han har kanske fått många bitar att fundera över.

    Brukar han vara bra att prata med?

  • Anonym (Anna)

    Jag tycker du är stark som har berättat hur du har det och kommit fram till lösningar.

    Försök att ta det lugnt och mysa tillsammans med familjen ikväll

    Nu kan det bara bli bättre

  • Anonym (hjärtklappning)
    Anonym (Anna) skrev 2015-05-11 17:00:31 följande:
    Misströsta inte ts.

    Chefen har ett stort ansvar i detta.

    Han har kanske fått många bitar att fundera över.

    Brukar han vara bra att prata med?



    Han är oftast bra tycker jag, han verkar gilla mig.

    Just nu gråter jag mest, orkar knappt vara ute, 10 min innan idag, sen orkade jag inte mer.
  • Ms H
    Anonym (hjärtklappning) skrev 2015-05-11 16:41:15 följande:
    Har inte hört något från chefen än och det kan betyda att han inte håller med en i det förslag man haft.. 
    Det kan också betyda att chefen har haft mycket att göra idag. Låt chefen hinna agera, ta inte ut något negativt i förskott.

    Tänk på att en del av det du gör lika väl kan göras av någon annan. En del uppgifter är det bättre om du kan sköta (tex bedömning, eftersom att du ska ha helhetsbilden), en del kan andra göra (tex åka på utflykt). Ge konkreta förslag till din chef om vilken avlastning som skulle hjälpa dig (det kanske du redan gjort).

    Skriv en lista på det du tycker måste göras. Titta sedan kritiskt igenom listan och se om du kan stryka något (dvs det MÅSTE inte höras). Markera sedan vad som lika väl kan göras av någon annan.

    Om du mår tillräckligt bra: Sortera sedan efter "mindre än fem minuter" eller "längre tid". Avverka "<5 min" först, för det är alltid skönt att ha saker ur världen. Kom ihåg att pausa, äta och ta hand om dig. Prioritera sedan resten, beta av en sak i taget.
  • Anonym (hjärtklappning)
    Ms H skrev 2015-05-11 17:41:07 följande:
    Det kan också betyda att chefen har haft mycket att göra idag. Låt chefen hinna agera, ta inte ut något negativt i förskott.

    Tänk på att en del av det du gör lika väl kan göras av någon annan. En del uppgifter är det bättre om du kan sköta (tex bedömning, eftersom att du ska ha helhetsbilden), en del kan andra göra (tex åka på utflykt). Ge konkreta förslag till din chef om vilken avlastning som skulle hjälpa dig (det kanske du redan gjort).

    Skriv en lista på det du tycker måste göras. Titta sedan kritiskt igenom listan och se om du kan stryka något (dvs det MÅSTE inte höras). Markera sedan vad som lika väl kan göras av någon annan.

    Om du mår tillräckligt bra: Sortera sedan efter "mindre än fem minuter" eller "längre tid". Avverka "



    Vet bara hur chefen agerat vid vissa situationer tidigare.

    Jag gav konkret förslag till chefen idag kring avlastning och en kollega har även hört av sig till mig. Känns skönt att inte bara bita ihop längre, utan att istället ta tag i det.
  • Anonym (hjärtklappning)
    Ms H skrev 2015-05-11 17:41:07 följande:
    Det kan också betyda att chefen har haft mycket att göra idag. Låt chefen hinna agera, ta inte ut något negativt i förskott.

    Tänk på att en del av det du gör lika väl kan göras av någon annan. En del uppgifter är det bättre om du kan sköta (tex bedömning, eftersom att du ska ha helhetsbilden), en del kan andra göra (tex åka på utflykt). Ge konkreta förslag till din chef om vilken avlastning som skulle hjälpa dig (det kanske du redan gjort).

    Skriv en lista på det du tycker måste göras. Titta sedan kritiskt igenom listan och se om du kan stryka något (dvs det MÅSTE inte höras). Markera sedan vad som lika väl kan göras av någon annan.

    Om du mår tillräckligt bra: Sortera sedan efter "mindre än fem minuter" eller "längre tid". Avverka "



    Vet bara hur chefen agerat vid vissa situationer tidigare.

    Jag gav konkret förslag till chefen idag kring avlastning och en kollega har även hört av sig till mig. Känns skönt att inte bara bita ihop längre, utan att istället ta tag i det.
  • Anonym (Anna)

    Sedan ska du inte behöva må så här.Det finns bra hjälp att få.

    Gå inte hemma för länge utan att söka hjälp.

  • Miss Skywalker

    Det som har bevisat läkande effekt på utmattningssyndrom är naturen. När man är stressad och går i en skog eller bara sitter och lyssnar på suset i träden så glömmer man allt jobbigt och känner total harmoni..

  • Anonym (Hmm)

    Jag gick in i väggen för några års sedan, jag var sjukskriven helt 2 veckor först sen jobbade jag 50%. Mycket handlar ju om att ändra dom vanorna som en har för och inte vara stressad.

    Dock tröttheten som kommer på posten av att vara utbränd försvinner inte på ett bra tag, jag har den fortfarande även om den inte är lika extrem längre.

    Yoga, och göra bra saker som

    Glädjer en inkl träning är bra läkemedel för kroppen:)

  • Anonym (Hmm)

    Jag käkade anti depp i nån månad och slutade med dom just för att dom inte passade mig alls, just för att försöka få bukt på tröttheten men den försvann ändå inte. Anti Depp kan vara bra ibörjan hur nedgången man nu är, annars föreslår jag att du pratar med någon och bromsar alla krav ett litet tag och gör saker som får dig att må bra.

    Ibland kan stora förändringar behöva ske ex byta jobb, flytta eller vad det nu är som gör att man mår dåligt.

Svar på tråden Stressymtom/utbrändhet, hjälp!!