• Angels

    Kallt vatten för att få tyst på ungen??

    Är det OK att slänga ett glas kallt vatten över ungen för att få tyst på den (6 år gammal)? Alltså, om ungen skriker okontrollerat och man bara vill få ett slut på det hela?!

    Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 09:54:48:
    För att förtydliga: Det var inte jag som kastade vatten på barnet, utan det var mamman till barnet som gjorde det. Men, jag ville inte ställa frågan så, pga att jag inte ville vinkla frågan, så ni svarade för att \"hålla med\" mig, om ni förstår hur jag menar.

  • Svar på tråden Kallt vatten för att få tyst på ungen??
  • Pallas

    vilsen: ja, det är något jag säkert skulle kunna få för mig att göra i affekt också, men är det bra? Det tror jag inte.

  • hailey

    Vissa vuxna skulle jag mer än gärna kasta ett glas vatten över när dom beter sig som idioter men inte ett barn.
    Det enda man bevisat då är att man förlorat kontrollen över både sig själv och sitt barn och hur ska dom då kunna känna trygghet?
    Skulle våran äldsta dotter bli så arg över något att hon vill skrika (händer sällan) så har hon lov att gå in på sitt rum och skrika för full hals. Vi bor visserligen i ett hus så vi har inga grannar att ta hänsyn till men barn måste ju också få utlopp för sin frustration ibland.
    Inte fan kastar man ett glas med vatten över dom då.

  • Sternentier

    Jag lämnar debatten åt dem som har lust att diskutera barn, jag kände bara att jag var tvungen: Lara Croft har en mycket, mycket bra poäng! Varför är det okej att behandla andra arters ungar på ett så ohyggligt sätt (jämför kultingar, kalvar, kycklingar, gässlingar etc.), men inte ungar av vår egen sort? Det är så ohyggligt groteskt att jag inte ens kan tänka på det, utom i väldigt generella termer (ja, jag vet i detalj hur det går till. varifrån tror du att jag har fått min avsmak för djurindustrin?)

    Mor Lina, då antar jag att du tycker att det är okej att behandla barn på samma sätt? varför är en unge mer värd än en annan? Kan man göra så mot en unge kan man väl göra det mot alla?

  • Pallas

    Sterentier: Det beror, enkelt förklarat, på att man värderar människan högst. Rätt eller fel är en annan diskussion.

  • vilsen

    Pallas: Ja, rätt och rätt ..... Skulle kanske inte tycka att det var det mest ideala sättet att bete sig på men samtidigt så vet jag inte om jag tror att det gör så ofantligt stor skada jämfört med allt annat icke-idealt beteende.
    Helst ska man ju vara konsekvent, inte ge några mutor, lösa konflikter pedagogiskt och jag vet inte allt, men allvarligt talat så vet jag inte om jag tycker att jag respekterar ungen mindre för att jag slänger kallt vatten på den jämfört med om jag lyfter in henne/honom i sitt rum. Det viktiga är väl vad jag gör efter att ha slängt vattnet. Det kan ju faktiskt hända att ungen reagerar med stor häpnad, slutar skrika och bara säger "Mamma kastade vatten på mig". (Eftersom jag aldrig gjort det förut och ingen väntade att det skulle hända.) Att häpnaden liksom dämpar hela ilskan. Eller så skriker ungen mer för att den blir ännu argare och då får jag väl använda hela mitt pedagogiska sinne för att reda ut det på bästa sätt. Hjälpa till att byta kläder, säga förlåt ...... Jag vet inte riktigt, men att göra något oväntat behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt, speciellt inte om det-gamla-vanliga inte fungerar alls.

    Blir allt mer nyfiken på vad som hände efter att mamman slängt vattnet, i verkliga livet alltså. Vad gjorde barnet sedan?

  • MalinilaM

    Jag skulle aldrig och då menar jag ALDRIG kunna göra det mot mitt barn, jag vet ju att det inte gör ont eller nåt men jag tror ju inte att ett barn är argt/ledset bara för att jäklas. Jag skulle nog sjunga och prata med Marius tills han lugnade ner sig.

  • BlueBlue

    Oavsett om barnet är 6 månader eller 6 år så gör man något så kränkande! Och att kalla barnet för ungen hela tiden tycker jag låter hemskt.....men det är ju min egen åsikt.

  • vilsen

    Ungar är gulliga ju!

    Barnet låter så högtravande.

    Själv önskar jag mig en hög ungar (som jag förhoppningsvis aldrig kommer att hälla kallvatten över)

  • ruffe4

    Kan aldrig tänka mig att det finns en vettig människa som skulle göra nått sånt. Det finns väl 10 bättre alternativ!

  • SuziQ

    Hoppas att de flesta som har läst denna tråd rförstår att detta är faktiskt barnmisshandel. En kreänkande gärning mot ett barn utför av en vuxen individ.
    Inget att skratta åt en, bara jäkligt tragiskt. Barn har temoperament, humör och har vid den åldern inte lärt sig att "behärska" sig på samma vis som vi vuxna människor gör. Därför skulle jag ta ett allvarssamtal med den mamman som gjorde detta. Om hon nu e så frusterarad över sin situation ( barnets ilskan illvrål triggar väl ngt hos henne...)hjälper det mer att tala ut om detta än att kasta vatten på barnet.

  • SuziQ

    Hej! Mitt tangentbord strular, därför alla dessa hemska stavfel.....

  • charlies

    NEJ! Det är inte ok! Behövs vidare utveckling av svaret så blir man ju mörkrädd!

  • lokisse

    det är int ok men det fins mycke som manga gjör som är värre.
    hur manga barn blir inte en arm dragen ur led pa för att mamma tagit ett rejält tag...

  • Loren

    Nämen, vad hemskt! Så kan man ju INTE göra!! Inte ens mot en hund, som man möjligen kan använda blomsprutan emot. Men ett barn, fy vad hemskt...

  • hailey

    Det sjukaste av allt är att mamman sökt hjälp men inte fått det.

  • Romii

    Mamma gjorde så på mig en gång när jag va liten.. men hon kasta inget vatten utan ställde mig i duschen och hällde inte kallt vatten över mig utan bara låtsades som det.. jag kände juh kallt vatten vid mina fötter!!
    hon behövde göra så en gång bara.. sen vart det bra.. hon gjorde så på min lillebror oxå.. han va jättejobbig och grät.. ville inte nått.. så mamma gjorde samma sak.. och han betedde sig inte så längre.. sen efter det när han fick sina ryck så frågade mamma strängt om han kunde prata istället för att grina? och då tror jag att han kom ihåg det kalla vattnet och började prata istället!! haha..
    det ända dåliga med det är väll att både jag och min lillebror hatar kallt vatten!!! asså o duscha i det.. eller bada i extremt kalla pooler o så.. hahaha.. så lite skadade vart vi???
    *ler*

Svar på tråden Kallt vatten för att få tyst på ungen??