• Anonym (anonym)

    Sjukskriven för energibrist och stressreaktion. Vill inte tillbaka till min gamla arbetsplats...

    Jag är för andra gången i år sjukskriven för energibrist och stressreaktion.och jag tycker att det är jobbigt att ta mej tillbaka för andra gången i år. Trots flera påpekanden till chefen om att jag inte mår bra utav min arbetssitution så gör han ingenting åt saken. Denna gången har jag kopplat in facket för jag känner att det är ohållbart att ha det så här. Jag vill verkligen inte riskera min hälsa mer än vad jag gjort på mitt arbete. Arbetet är oerhört stressigt och jag känner inte att jag klarar av att jobba med samma arbetsuppgifter i fortsättningen. Trots att jag nu är sjukskriven för andra gången så tänker chefen inte göra något åt att anpassa mina arbetsuppgifter eller dylikt utan han anser att det är mitt jobb och att jag är anställd för att göra dessa arbetsuppgifterna. Han tar ingen hänsyn till att jag är sjukskriven pga av energibrist och stress. Ska jag tillbaka så blir det till samma sitation som tidigare.

    Snart ska jag träffa min handläggare på försäkringskassan för första gången och efter det kommer det att bli ett rehabmöte. Om jag nu är sjukskriven för andra gången och chefen inte kan anpassa min arbetsuppgifter någonting så riskerar jag med stor sannolikhet att bli sjuk igen om jag måste tillbaka till samma arbetsuppgifter utan förändring. Kan jag bli tvingad till detta? Allting blir ju bara värre och jag riskerar ytterligare en sjukperiod som jag inte vill ha. Jag känner att jag fått nog nu och vill vidare till ett annat arbete. För att kunna bli frisk behöver jag förändring. Inte att gå tillbaka till samma ohållbara situation igen som jag blev sjuk av.... Arbetsgivaren har redan sagt att det inte finns några omplaceringsalternativ och jag har sagt att jag inte vill riskera att bli sjuk igen på jobbet...

    Ni andra som gått igenom liknande... Vad har jag att vänta? Det borde ju ändå ligga i Försäkringskassan och fackets intresse att jag inte blir sjuk igen..

  • Svar på tråden Sjukskriven för energibrist och stressreaktion. Vill inte tillbaka till min gamla arbetsplats...
  • Tow2Mater
    Alexi skrev 2015-06-30 16:40:15 följande:

    Men vad är det du vill ha ändrat? Är det något som är rimligt att ändra på?


    TS kanske vill jobba 50% med full lön?
  • Anonym (eget ansvar)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-29 10:44:08 följande:

    Ja, det märks ju tydligt bland er som svarar vilka som inte gått igenom en liknande situation. Jobbet har jag inte sökt genom en annons utan jag fick det genom att jag ringde runt. Att veta hur det ska bli vet man inte om man inte försöker. Jag har sökt andra jobb sedan flera månader tillbaka för att försöka få en lösning på situationen, men har inte fått något annat. Gång på gång har jag upplyst min chef om att jag inte mår bra utav min arbetssitutation och försökt få till en förändring. Även jag har försökt att anpassa mej genom att söka hjälp, men inget har fungerat.

    Arbetsgivaren har en skyldighet att göra något åt situationen när en anställd mår dåligt, men så har det inte gjorts.

    Du som svarade på #8 som sitter i en liknande sits. Det hade varit intressant att ha fortsatt kontakt med dej för att höra hur det går. Vi är anonyma båda två så därför kan inte skicka meddelande till dej...


    Nu har jag inte svarat innan men du hade fått samma svar av mig som av andra som sagt byt jobb, studera, ta eget ansvar.
    Och jo jag har gått igenom samma sak men förväntade mig inte att någon annan skulle lösa min situation.
    Sjukskriven i olika grad i 1½ år trodde jag kunde gå tillbaka på heltid efter det. Arbete 3 månader för att sedan hamna på psyk efter sjävmordsförsök. Sjukskriven ytterligare 1 år och när det var dags att begära förlängd sjukskrivning från FK så insåg jag att detta inte var rätt. Jag var ju inte sjuk (inte mycket iallafall) så länge jag gick hemma men klarade inte av jobbet. 
    Sa därför upp mig, tog ett sabbatsår där jag gjorde precis vad jag ville och i den takt jag ville. Efter drygt ett år kände jag mig mogen att söka jobb igen och efter en vecka började jag på det jobb jag har idag. Det är iofs samma typ av jobb men i en annan miljö och numera jobbar jag bara 65%.
    Hade jag satt mig ner och väntat på att FK,fack, företagshälsovård och arbetsgivare skulle fatta beslut om mig åt mig så hade jag inte varit där jag är idag. Jag ser ingen anledning att som vuxen lägga över ansvaret för mitt liv i händerna på någon annan. Det hjälper ju inte mig som människa framåt eller uppåt genom att hänvisa till arbetsgivarens rehabansvar, den enda som kan påverka mitt liv och mitt mående är jag själv
  • Anonym (tät)
    Anonym (eget ansvar) skrev 2015-06-30 19:26:05 följande:
    Sa därför upp mig, tog ett sabbatsår där jag gjorde precis vad jag ville och i den takt jag ville. 
    Ett sabbatsår är knappast en möjlighet för särskilt många.
    Hur försörjde du dig?
  • Anonym (eget ansvar)
    Anonym (tät) skrev 2015-06-30 19:33:33 följande:
    Ett sabbatsår är knappast en möjlighet för särskilt många.
    Hur försörjde du dig?
    Det är fördelen med att inte vara bunden av lån,avbetalningar och avtal med uppsägningstid, vi kan ställa om ekonomin från en dag till en annan. 
    Naturligtvis hade jag och min man en disskusion om detta innan jag tog beslutet eftersom den enda inkomsten vi hade var min sjukpeng.
    Vi sålde min motorcykel (var faktiskt lite för dålig för att gentligen våga köra den ändå) och min bil. Eftersom jag inte jobbade var det ju ingen mening att ha två bilar längre. Det gav 130.000 tillsammans och det klarar vi oss på utan problem ett år, 10.000 i månaden räcker gott till huset, de räkningar vi har och mat.
  • Qrator

    Din arbetsgivare har,inom rimliga gränser, ansvar för att antingen omplacera dig eller anpassa arbetet. (Enkelt exempel: införskaffa lyfthjälpmedel om du har ont i ryggen).

    Om rehabmötet du talar om är ett s.k. Avstämningsmöte där försäkringskassan ska vara med kan du skatta dig lycklig. Försäkringskassehandläggare brukar vara MYCKET duktiga på att i klarspråk tala om för arbetsgivare vad deras skyldigheter är.

    Om det ändå skulle bli så att du inte ska återgå till ditt jobb ska du se till att arbetsgivaren säger upp dig p.g.a arbetsbrist (= brist på sådana arbetsuppgifter du kan klara). Något avgångsvederlag kanske du inte ska räkna så mycket med, men du slipper 45 arbetsdagars (9 veckor) karens hos A-kassan, vilket du får om du säger upp dig själv.

  • Anonym (anonym)
    Qrator skrev 2015-06-30 22:16:06 följande:

    Din arbetsgivare har,inom rimliga gränser, ansvar för att antingen omplacera dig eller anpassa arbetet. (Enkelt exempel: införskaffa lyfthjälpmedel om du har ont i ryggen).

    Om rehabmötet du talar om är ett s.k. Avstämningsmöte där försäkringskassan ska vara med kan du skatta dig lycklig. Försäkringskassehandläggare brukar vara MYCKET duktiga på att i klarspråk tala om för arbetsgivare vad deras skyldigheter är.

    Om det ändå skulle bli så att du inte ska återgå till ditt jobb ska du se till att arbetsgivaren säger upp dig p.g.a arbetsbrist (= brist på sådana arbetsuppgifter du kan klara). Något avgångsvederlag kanske du inte ska räkna så mycket med, men du slipper 45 arbetsdagars (9 veckor) karens hos A-kassan, vilket du får om du säger upp dig själv.


    Tack för ditt svar!
  • Anonym (puffelipuffpuff)
    Anonym (eget ansvar) skrev 2015-06-30 20:46:17 följande:
    Det är fördelen med att inte vara bunden av lån,avbetalningar och avtal med uppsägningstid, vi kan ställa om ekonomin från en dag till en annan. 
    Naturligtvis hade jag och min man en disskusion om detta innan jag tog beslutet eftersom den enda inkomsten vi hade var min sjukpeng.
    Vi sålde min motorcykel (var faktiskt lite för dålig för att gentligen våga köra den ändå) och min bil. Eftersom jag inte jobbade var det ju ingen mening att ha två bilar längre. Det gav 130.000 tillsammans och det klarar vi oss på utan problem ett år, 10.000 i månaden räcker gott till huset, de räkningar vi har och mat.
    Funkar ju om man är 2 personer men inte alla som är det.
  • Anonym (eget ansvar)
    Anonym (puffelipuffpuff) skrev 2015-07-01 21:14:05 följande:
    Funkar ju om man är 2 personer men inte alla som är det.
    Du menar att det är lättare för att jag har två att försörja eller? Jag skrev att min man inte har eller hade någon inkomst heller. Hade jag varit ensam hade det ju varit mindre pengar jag behövt
  • Ms H
    Anonym (eget ansvar) skrev 2015-06-30 20:46:17 följande:
    Det är fördelen med att inte vara bunden av lån,avbetalningar och avtal med uppsägningstid, vi kan ställa om ekonomin från en dag till en annan. 
    Naturligtvis hade jag och min man en disskusion om detta innan jag tog beslutet eftersom den enda inkomsten vi hade var min sjukpeng.
    Vi sålde min motorcykel (var faktiskt lite för dålig för att gentligen våga köra den ändå) och min bil. Eftersom jag inte jobbade var det ju ingen mening att ha två bilar längre. Det gav 130.000 tillsammans och det klarar vi oss på utan problem ett år, 10.000 i månaden räcker gott till huset, de räkningar vi har och mat.
    Fast alla har ju inte saker att sälja som ger över hundratusen kronor (och har inte heller ett sparkonto med motsvarande summa).
  • Anonym (anonym)


    Anonym (puffelipuffpuff) skrev 2015-07-30 11:11:32 följande:

    Hur går det??




    När semestrarna är slut kommer Försäkringskassan kalla till Rehabmöte. Jag själv söker jobb och hoppas att jag får något annat så jag kommer därifrån. Hur går det själv?
  • seriösanvändare

    Det beror ju på anledningen till att TS blir sjuk av sitt jobb. Är arbetssituationen orimlig så är det arbetsgivarens ansvar att åtgärda det, men då har antagligen TS kolleger problem också, eller så är personalomsättningen hög.

    Är det så att TS har nedsatt arbetsförmåga så är arbetsgivaren visserligen skyldig att erbjuda rehab eller göra möjliga anpassningar, men det är allt. Annars är det sjukskrivning eller nytt jobb som gäller, alternativt jobba deltid.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (puffelipuffpuff)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-02 14:55:33 följande:


    När semestrarna är slut kommer Försäkringskassan kalla till Rehabmöte. Jag själv söker jobb och hoppas att jag får något annat så jag kommer därifrån. Hur går det själv?
    Hej igen. Nyfiken på hur det gick på mötet? Vad hände? Vad sa dom? Ska på möte nästa vecka med min chef och är jätte nervös. Fortfarande sjukskriven på heltid..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (puffelipuffpuff) skrev 2015-09-18 14:00:05 följande:
    Hej igen. Nyfiken på hur det gick på mötet? Vad hände? Vad sa dom? Ska på möte nästa vecka med min chef och är jätte nervös. Fortfarande sjukskriven på heltid..
    Hej! Ursäkta att jag inte svarat. Nu är jag uppsagd pga arbetsbrist. Jag hade facket till min hjälp vid uppsägningen och det är jag glad för. Försäkringskassan ville inte godkänna mer sjukskrivning för jag var för frisk. Läkaren ville inte sjukskriva mej mer för det fann inte tillräckligt medicinskt underlag för det. Samtidigt sa läkaren att går jag tillbaka till jobbet till samma situation så blir jag sjuk igen. Det blev moment 22 till slut.

    Jag har sökt många jobb sedan dess och förhoppningsvis så får jag snart ett annat.
    Har anställningsintervjuer som väntar denna veckan.

    Hur går det för dej? Hur gick det på ditt möte med din chef? Det var ett tag sedan som du skrev meddelandet till mej, men jag är ändå nyfiken på hur det går...
  • Anonym (puffelipuffpuff)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-07 19:32:58 följande:
    Hej! Ursäkta att jag inte svarat. Nu är jag uppsagd pga arbetsbrist. Jag hade facket till min hjälp vid uppsägningen och det är jag glad för. Försäkringskassan ville inte godkänna mer sjukskrivning för jag var för frisk. Läkaren ville inte sjukskriva mej mer för det fann inte tillräckligt medicinskt underlag för det. Samtidigt sa läkaren att går jag tillbaka till jobbet till samma situation så blir jag sjuk igen. Det blev moment 22 till slut.

    Jag har sökt många jobb sedan dess och förhoppningsvis så får jag snart ett annat.
    Har anställningsintervjuer som väntar denna veckan.

    Hur går det för dej? Hur gick det på ditt möte med din chef? Det var ett tag sedan som du skrev meddelandet till mej, men jag är ändå nyfiken på hur det går...
    Hej. Vad tråkigt att det krånglar med läkare och försäkringskassan. Håller tummarna att du får ett nytt arbete snart :) Då kan det bara bli bättre för dig nu i alla fall. Gick intervjuerna bra? :) För mig gick det bra. Det har blivit lite ändringar på jobbet, andra arbetsuppgifter och andra arbetstider bland annat så jag har börjat på 25 procent nu men är dödstrött och har huvudvärk varje dag, men hoppas det går över när man kommer in i det igen. Har haft tur med läkare och försäkringskassan än så länge men man har lika ångest varje gång det ska in nya sjukintyg..
  • Anonym (Vad är det för utbildning?)
    OupaOupa skrev 2015-06-29 21:33:31 följande:

    TS jag var i liknande situation för ett gäng år sedan. Var sjukskriven först på heltid, sedermera deltid. Under tiden kom jag fram till att jag aldrig ville tillbaka och omskolade mig via en YH-utbildning (hade en universitetsutbildning i ryggen). Fick jobb på min praktikplats och jobbar där än idag 8 år senare utan sjukskrivning (förutom enstaka magsjuka, halsfluss, influensa och liknande).

    Mitt råd till dig och andra i liknande situation är att ta reda på vad du verkligen vill göra och gör allt för att nå dit. Lycka till!


    Vad blev du?
  • Anonym (Vad är det för utbildning?)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-07 19:32:58 följande:

    Hej! Ursäkta att jag inte svarat. Nu är jag uppsagd pga arbetsbrist. Jag hade facket till min hjälp vid uppsägningen och det är jag glad för. Försäkringskassan ville inte godkänna mer sjukskrivning för jag var för frisk. Läkaren ville inte sjukskriva mej mer för det fann inte tillräckligt medicinskt underlag för det. Samtidigt sa läkaren att går jag tillbaka till jobbet till samma situation så blir jag sjuk igen. Det blev moment 22 till slut.

    Jag har sökt många jobb sedan dess och förhoppningsvis så får jag snart ett annat.

    Har anställningsintervjuer som väntar denna veckan.

    Hur går det för dej? Hur gick det på ditt möte med din chef? Det var ett tag sedan som du skrev meddelandet till mej, men jag är ändå nyfiken på hur det går...


    Vad innebär det att du blir uppsagd på grund av arbetsbrist? vad har det för fördelar? Jag är i samma situation men inte haft möten än med allihopa. Usch, ser inte fram emot det, vill inte tillbaka. Ser inte hur det ska bli annorlunda.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (puffelipuffpuff) skrev 2015-11-14 21:08:11 följande:
    Hej. Vad tråkigt att det krånglar med läkare och försäkringskassan. Håller tummarna att du får ett nytt arbete snart :) Då kan det bara bli bättre för dig nu i alla fall. Gick intervjuerna bra? :) För mig gick det bra. Det har blivit lite ändringar på jobbet, andra arbetsuppgifter och andra arbetstider bland annat så jag har börjat på 25 procent nu men är dödstrött och har huvudvärk varje dag, men hoppas det går över när man kommer in i det igen. Har haft tur med läkare och försäkringskassan än så länge men man har lika ångest varje gång det ska in nya sjukintyg..
    Hej!

    Kul att du svarade! Ja, det är förändring som behövs för att kunna gå vidare. Hoppas att du ordnar sej för dej i längden så att du kommer upp i arbetstiden så småningom som du ska upp i och att du får må bra också. Att Försäkringskassan och läkaren sa nej till mer sjukskrivning och sjukpenning för mej berodde på att jag var för frisk, och dom sa båda två att jag är fullt arbetsför på ett annat arbete, men går jag tillbaka till samma situation jag blev sjuk av så blir jag sjuk igen inom bara några dagar. Det var min uppfattning också. Arbetet kunde inte ge mej andra arbetsuppgifter eller ändra på något så därför var detta en bra lösning. Intervjuerna har gått bra, men jag har inte fått något annat jobb än. Men eftersom jag söker jobb aktivt så kommer jag säkert att få ett annat jobb så småningom. Lycka till!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Vad är det för utbildning?) skrev 2015-11-14 21:28:24 följande:
    Vad innebär det att du blir uppsagd på grund av arbetsbrist? vad har det för fördelar? Jag är i samma situation men inte haft möten än med allihopa. Usch, ser inte fram emot det, vill inte tillbaka. Ser inte hur det ska bli annorlunda.
    Att jag är uppsagd pga arbetsbrist betyder att jag inte blir avstängd de 45 dagarna på akassan, så det betyder mycket för mej att det blev arbetsbrist, och facket gjorde ett bra jobb, så jag är glad att jag hade dom med mej. Det är oerhört tufft att gå igenom, men nu i efterhand så blev det en bra lösning på det hela.
  • Maria68

    Godmorgon!

    Jag läste inte exakt allt.

    Jag har varit sjukskriven i mer än tre är.

    Enkelt förklarat för mycket som har hänt under perioden och innan hade jag redan en låg energi av olika orsaker sedan barndomen som jag kämpande emot då jag ville verkligen.

    Jag har bla en utmattning och är sjukskriven på 100 % men fk godkänner bara 75 % eftersom Samhall under min utförsäkring kom fram till att jag kan visst jobba. 2.5 timmar i veckan med paus varje kvart. Läkaren lyckas inte skriva det som fk har bett om. Med mitt jobb vill inte ha mig och inte heller af.

    Jag har chansen att få de 25 % retroaktivt. Beroende på hur kommande möte (ingen tid bokad då de har/ hade mötesstopp) slutar.

    För en period sedan måste jag så pass dåligt att jag kom in på avd 151 på Dsj. Vändpunkten och min vilja att göra en förändring ökade.

    Lyssnar på på en bok av Derak Chopra och läser en annan som Stressmotagningen rekommenderade: Lyckofällan. Prima anser att jag inte skulle klara av tex KBT. Kanske inte men,Lyckofällan handlar om ACT, samt att jag har börjat på på samtal hos kyrkan.

    Önskar er alla lycka till

Svar på tråden Sjukskriven för energibrist och stressreaktion. Vill inte tillbaka till min gamla arbetsplats...