• Cyanea

    När andra i släkten blir gravida.

    Jag känner igen mig i det du skriver om. I mitt fall handlade det om min yngsta kusin, som jag står väldigt nära. Hon är som min lillasyster. Alla i den delen av släkten visste mycket väl att vi försökt få barn länge (vi har också försökt i drygt tre år nu). Kusinen hade berättat för mig vid ett tillfälle att hon var så ledsen för att hennes kille inte ville skaffa barn än. Nästan direkt efter att hon berättade det började de försöka (på fullt allvar i princip dagen efter), och det tog sig på första försöket. Jag fick reda på detta vid en släktmiddag, hon hade inte förvarnat mig innan, så det blev en chock. 

    Den middagen tog knäcken på mig fullständigt. Jag pratade med min kusin och tror i alla fall att hon förstod mina känslor inför det hela, men mitt problem blev resten av släkten. De förstod inte alls. Inte ens hela min familj förstod. Det är löst nu, men jag minns det med stor smärta. 

    Vet inte om det är så mycket till råd egentligen, men jag tycker inte att du ska skuldbelägga dig själv så mycket för hur du känner. Förmodligen är det egentligen inte svägerskan som person din frustration handlar om, utan en väldigt orättvis situation. Varför händer det henne när det aldrig verkar hända dig? I mina ögon har du all rätt i världen att känna som du gör, och jag tycker inte att du ska behöva hymla med det. Du är inte en dålig person på något vis, utan du är bara väldigt ledsen och uppgiven.

    Går det, så undvik dem ett tag framöver. Kanske kan man på ett smidigt sätt förklara för dem hur ont det gör för dig just nu? Kanske kan man sätta upp lite förhållningsregler för OM ni ska träffas, som att du inte vill prata om graviditeten etc? 

    Det är du som har ont, inte hon. Det är du som behöver tid och utrymme, inte hon. Det är du som är mitt i en stor livskris, inte hon. Förringa inte din sorg och smärta, utan förklara hellre för andra hur du har det och hur de kan hjälpa dig. 

    När jag hade mina problem gick jag till IVF-klinikens egen psykolog. Det måste väl din klinik också ha en? De är experter på liknande problem och kanske kan hjälpa dig att komma vidare på ett eller annat sätt? 

    Styrkekramar!!! 

  • Cyanea

    Förstår dig där också. Det tog oss lång tid att börja berätta. Min familj fick reda på det ganska tidigt, min makes familj väldigt sent. När vi väl berättade för dem fick vi en helt oväntad reaktion - de förstod för att hans föräldrar haft samma problem. Ibland är det sjukt tufft att berätta, men ibland faller det sig lättare än man kunnat tro. Jag begränsade länge hur många som skulle få veta, jag gör det fortfarande, men har sett till att "nyckelpersoner" vet om det (t.ex. vissa utvalda på jobbet etc). Men man ska aldrig prata om det på någon annans villkor, det ska vara dina rätt igenom. 

    Usch ja... Vänjer man sig någonsin vid det här? Det är som en oändlig mardröm som aldrig tar slut och som äter upp mer och mer av en för varje dag. Kanske är det bra för dig att komma bort lite då? Hoppa ur de gamla hjulspåren man tänker i dag ut och dag in och liksom tvingas in i andra tankar om så bara för en stund? 

    Jag tycker framförallt att du ska låta dig själv sörja ordentligt. Jag vet inte hur du gör det bäst, men jag har alltid kunnat prata med min man eller min mamma. Häver ur mig alla hemska tankar som jag skäms så fruktansvärt för, vänder och vrider på det. Försöker inte att bli glad eller något, utan bara spyr ur mig allt som fräter inuti. Helt plötsligt och oväntat är man färdig med det och kan gå vidare. 

    Vill du så spy på mig. Jag kan ta det :) 

  • Cyanea

    Det är jättehemskt att man ska behöva ha dåligt samvete över sina egna, privata tankar. Men bara så du vet, hur hemska de än är så gör det dig absolut inte till en dålig människa. 

    Det är så himla svårt att veta hur folk har det på barnfronten tills man öppet pratar om det, och knappt ens då. Har stött på väldigt mycket olika reaktioner, en del som jag inte gillat alls. Nu för tiden har jag lärt mig att uttrycka hur barnlösheten får mig att må och att jag absolut inte vill få ett endaste tips utan bara förståelse för att jag mår väldigt dåligt och kanske drar mig undan i vissa sammanhang. 

    Som sagt är jag och kusinen väldigt nära varandra. Hon fick missfall med det barnet som den här konflikten uppstod med, och även med nästa försök. Nu är hon istället en av de människor som förstår min situation bäst, för hon har också ont. Känner inte din svägerska alls, men ibland har livet en förmåga att svänga runt när man minst anar det. Ibland hjälper det jättemycket att vara öppen, ibland gör det en bara mer sårbar. 

    Kanske kan din sambo/man prata med sin familj? Jag stenvägrade prata med dem, men samtidigt behövde de veta när vi inte ville umgås med dem under IVF-behandlingarna. Kanske kan han framföra vad du/ni behöver från hans familj för att en dag kunna gå vidare? Det kanske tar pressen från dig att du inte vet om ni någonsin kommer kunna träffas igen. En bra reaktion så kanske ni kan det redan nästa vecka. En dålig så kommer du kanske inte känna minsta lilla dåligt samvete över att ni inte träffas mer igen. 

    Jag lever med en fot på varje sida, känns det som. Vi gjorde vårt sista frysförsök i maj med blastocyst, och det var en tålig liten rackare. Jag är gravid i v. 11 (10+1), men är livrädd för missfall, så jag tar ingenting för givet än så länge. Men jag har sett hjärtat två gånger, senast i veckan som gått, och även en massa sprattel. Så förhoppningsvis är det vår tur den här gången. 

    Tycker att det låter bra att komma bort, även om du kommer börja gråta när som helst. När det är som värst i det här tycker jag att varje liten sekund man blir distraherad är underbar. Hemma är det svårt att tänka på annat, men på resan kanske du kan få små stunder av vila i alla fall. 

  • Cyanea

    Inga problem, hör av dig om det är något. 

    Gonal-f tyckte jag funkade jättebra - det körde jag på! Och ICSI (mikroinjektion). Kanske vore det något om äggen inte befruktas? Tvinga dem att bli det? Förlåt, inte min sak att lägga mig i. 

    Håller alla tummar för dig! 

  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-07-05 18:33:36 följande:
    Vi körde ICSI långa protokollet med menopur + suprecur och ut fem fina ägg men inget befruktades ändå. Första gången med samma medicin fick vi ut nio fina ägg och inget befruktades då heller (då körde vi inte ICSI). Allra första gången vi gjorde ivf var det korta protokollet med gonal-f och då befruktades äggen sig själva. Vi fick tillbaka ett men inget klarade sig till frysen. Läkarna är häpna över hur det har blivit. De hade inte hänt förr tydligen här i Norrland där vi bor.
    Det låter verkligen som höjden av otur för er :( Jag är verkligen jätteledsen för att det krånglar så fasligt för er. Som att det inte är illa nog att behöva få hjälp att bli med barn, det ska dessutom krångla. Jättetufft. Desto viktigare att du tar dig själv på allvar. När du inte mår bra, försök inte få andra att tro att du gör det. Våga säga ifrån till folk. <3
  • Cyanea
    gahadas skrev 2015-07-06 15:55:59 följande:

    Varför ska inte andra få vara lyckliga bara för att inte ni är det?


    Det var det dummaste jag hört. Klart andra får vara lyckliga, men man kan väl aldrig kräva att en annan person ska glädjas med en? Om du förlorat ditt jobb och går på knäna ekonomiskt, kanske behöver göra dig av med lägenhet och allt du äger, och någon som vet mycket väl hur tufft du har det ändå väljer att skryta om den grymma löneförhöjningen denne fick och hur mycket pengar denne kan spendera, tycker du verkligen att du är tvungen att bli glad bara för att den andre är det? 

    Du har ingen aning om vad du uttalar dig om. Din kommentar är extremt kränkande och du fattar uppenbarligen inte ens varför. Varför ens skriva om du inte har något som helst konstruktivt att komma med utan bara sparkar ytterligare på folk som redan ligger så djupt ner att de inte kan ta sig upp på benen längre? Dåligt. Riktigt jävla dåligt. 
  • Cyanea
    cutepoison skrev 2015-07-06 16:07:47 följande:

    Jag kan absolut förstår hur du reagerar. Vi har försökt i 4 år och alla runt omkring oss blir gravida. Jag reagerar tyvärr även på att mina vänner blir det. Blir jätte ledsen. En av mina närmsta vänner har nyligen fått barn och det blev lite bättre när jag fått träffa honom, hålla honom. Det var hemskt när hon berättade, jag kunde inte träffa henne på 2-3 månader utan undvek henne. Jag hatar ju inte dem. De förtjänar det absolut men varje gång någon berättar blir jag väldigt ledsen för att jag inte kan få barn. I förrgår skrev en vän till mig på facebook, hon skrev att det var väldigt tidigt men att hon ville berätta för någon hon brydde sig om. Jag svarade inte. Hon skrev tillbaka och frågade om hon hade sårat mig på något sätt.... Vad ska man säga? Hon förtjänar ju det så väldigt mycket. Det är bara det att jag också vill. 


    Tack för att du backar upp. Tack

    Förstår dig så väl. Har nyligen brutit med en av mina närmaste vänner av den anledningen (och andra mindre nära också för den delen). Hon vet att jag inte är arg på henne eller att det har med henne att göra egentligen. Det gör bara för ont för mig att behöva se hennes resa och veta att jag kanske aldrig får uppleva densamma. 

    Vet din vän om hur du kämpat? Tycker absolut inte att du ska tvinga dig till något du inte orkar med, trots att din vän förtjänar att få rätsida på vad det är som pågår. Kan du få hjälp av någon annan? I mitt fall hjälpte min man till att förmedla mitt meddelande. På så sätt behövde jag inte ta reaktionen från henne eller behöva uppleva hela smärtan av att förklara mig. 

    Eller vänta ett tag, tills det känns mer rätt för dig. Tänk bara på att du faktiskt kan knäcka dig på det här, så var rädd om dig själv. 
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-07-05 19:50:49 följande:
    Ja, det är verkligen krångligt och väldigt mycket otur för oss. Ja i i sommar tänker jag nog försöka undvika min mans släkt så man slipper höra om det. Det känns som att det kommer bli mycket bebissnack. Jag tror dock att min mans föräldrar kommer att känna för oss när han berättar. De är omtänksamma. Vi tar det lugnt nu och vilar från dem. Det känns dock som att det kommer bli tufft den dagen man måste träffa dem om man väntar för länge. Jag måste nog kontakta någon att prata med när jag kommer hem. Vet ju inte hur de är bemannat nu på sommaren bara.
    Det låter som att du har en bra plan utstakad för dig :) Ta all hjälp du kan få tills världen blir hanterbar igen. Du kräver inte alls mycket, det här är det minsta du kan begära tycker jag. Jag tror att föräldrar kan ha lättare att förstå, eftersom de också förlorar något när man inte kan få barn. De måste acceptera att de kanske inte får de barnbarn de hoppats på, eller att vägen dit åtminstone blir jobbig. 

    Klart det kommer bli tufft att träffa dem, men livet kan också se annorlunda ut då. Just nu orkar du inte. Just nu finns inte kraften. Därför fungerar det inte just nu. Om två månader kanske du är gravid. Eller är inne i en period då du accepterat din situation bättre, eller bara inte orkar bry dig längre. Så hjälp dig själv genom att inte tvinga dig till saker du inte mäktar med just nu. Det blir bättre någon gång <3 
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-07-06 16:29:13 följande:
    Tack! Ja, jag får köra på det jag orkar. Det jobbiga är just att min svärföräldrar får ju barnbarn nu av min mans lillasyster. Det hade varit enklare om det inte fanns syskon eller äldre syskon som redan har barn. Jag vet inte varför men det är väl för att jag tycker att det ska vara så. Att allt ska gå i turordning. Men så är det ju inte och det vet jag ju. Men hade vi inte haft det här problemet så hade det ju inte heller varit ett problem.
    Kanske är det så, men jag tror absolut att de kommer känna sorg för er skull. Jag känner dem inte, så vad vet jag, men jag hoppas för att det är så det kommer bli för er. Att ni får fler att dela er sorg med. Det tar ju inte bort sorgen, men det blir lite lättare. Min pappa förvånade mig väldigt genom att bli en av de som skyddar mig mest där vi är. Han är inte alls känslosam eller empatisk av sig och vi har aldrig varit nära varann, men barnlöshet var något han kunde förstå på en gång. En del människor förvånar en positivt :) 

    Jag förstår hur du menar med turordning. Det var så jag kände när kusinen blev gravid. Hon är ganska många år yngre än mig och yngst i kusinskaran. Ingen annan av oss har barn än så länge, så jag antar att det var en del av varför jag blev så totalknäckt över det. Jag hade inte förväntat mig det av henne. Jag antar att det är så du känner, framförallt med tanke på att svägerskan uttalat så många gånger att hon inte tänker skaffa barn? Lite för oväntat liksom, man har inte hunnit ställa in sig på det alls. 
  • Cyanea
    cutepoison skrev 2015-07-06 16:36:00 följande:
    Ja vi är öppna med att vi inte kan få barn själva så alla mina vänner vet. Hon skrev faktiskt "förlåt, det kanske var obetänksamt av mig att meddela dig..." Jag vill bara kunna vara glad att åt att hon är gravid! Jag vill kunna följa hennes graviditet och sedan kunna träffa hennes barn. Istället avföljer jag henne för att jag inte står ut med när hon meddelar resten av sina fb-vänner nyheten och senare för att inte behöva se ultraljudsbilder eller bebisbilder. Och så förlorar jag ännu en vän, för så är det. Det är inte samma sak mellan mig och min vän som nyligen fick barn. Visst jag har träffat honom men det har varit snabbesök och känns inte som om vi har något att prata om längre. Hon vill prata bebis och jag klarar inte av det. Jag undrar bara varför det ska vara så orättvist, men det är vi nog många som undrar. Kanske är det min tur senare fast jag inte tror det nu men det känns så osant på något sätt. Jag vet varje månad att mensen ska komma och det gör den. 
    Jag vet inte hur det är för dig, men jag upplever att jag faktiskt gläds med andra. Det är bara att den sårade, ledsna delen av mig är så oändligt mycket större än den glada, så det är den som märks. Man blir lika glad som innan, men man blir också så påmind om allt man inte lyckas få och som man saknar så enormt. Det gör ont att inte kunna visa den glädje man någonstans känner, men är det inte också det som säger att du är densamma som innan? Du är ledsen för att du inte kan glädjas med dem. 

    Jag tror att det är det bästa du kan göra, att sluta följa utvecklingen på t.ex. FB. Jag envisades länge med att försöka verka som alla andra, men det tog knäcken på mig. Det gjorde så fruktansvärt ont att se alla bilder och allas kommentarer. Jag tycker att du gör helt rätt. Det gör fruktansvärt ont att förlora en vän, framförallt på det här sättet, men är det inte lika bra ändå? Jag menar, du blir sårad. En vän som sårar är inte någon man har råd att lägga tid på när man är döende inombords. 

    Min nära vän har varit med sedan jag började misstänka att något var fel. Vi har pratat så många gånger, jag har gråtit och skrikit över hur orättvist livet är. Sen väljer hon att berätta för mig om sin nya graviditet (i v. 5) när jag ringer henne och är knäckt över ännu ett IVF-försök som gått fel. Hon ber om ursäkt, men är inte ledsen egentligen. Jag ber henne att inte prata om det, för jag orkar inte, men det smyger sig in i allt hon säger trots att hon lovar. "Jag kan nog inte komma till nyår av förklarliga skäl...", "Den vännen är nog inte så bra exempel för... du vet.", "Jag är så sugen på att äta det, men jag får ju inte.". Det blev så uppenbart att hon inte förstod hur ont jag hade och hur hon sårade mig. 

    Vad jag menar med det är att din vän inte riktigt tänkte sig för. Inget jättemisstag kanske från hennes synpunkt. Inget märkligt för någon som inte är i vår sits. Men kanske inte så lyhört på din situation. Hon hade kunnat försäkra sig om att du mådde tillräckligt bra för att höra nyheten och framförallt inte förväntat sig att du skulle bli glad för henne, eller vara oförstående för att du inte svarar. Det gör jävligt ont när vänner gör så, och även om de inte förstår vad de gjort så måste du få lov att skydda dig. Hur ska du annars orka? Hur ska du överleva om du struntar i hur ont det gör dig bara för att göra det som förväntas av dig? Skydda dig själv, för det är du som desperat behöver beskydd. 
  • Cyanea
    Maramina skrev 2015-07-07 12:05:37 följande:
    Nej, man kan aldrig kräva, men man kan hoppas och man kan önska. Och som gravid så kan det såra något enormt om någon man älskar och som står en nära vänder en ryggen och inte unnar en den lycka och glädje bara för att denne inte lyckats.

    Dessutom tycker jag att din jämförelse med arbetslöshet och fattigdom är något helt annorlunda mot barnlängtan, skillnaden är att fler kan vad jag har sett hantera andras lycka vad det gäller ekonomi än vad det gäller att få barn. En orsak till det tror jag är att många tiger om sin ofrivilliga barnlöshet, arbetslöshet är mer tydligt. Varför man ska tiga om det kan jag inte förstå. Visst att man inte vill ha plumpna kommentarer såsom "slappna av så kommer det", men min egna erfarenhet är att förvånansvärt många öppnar sig om sina problem och sina försök. När jag berättat om våra försök och våra behandlingar så har jag mestadels mötts av stöttning och nyfikenhet. Och igenkännande.

    Till TS råder jag att vara öppen om det hela, det är enda sättet att få förståelse. Och vänd dig till mottagningen psykolog och berätta hur du känner. Låt inte det hela äta upp dig!
    Klart att vi alla hoppas och önskar detta också. Tror du att det är kul att känna att man inte helhjärtat kan glädjas över andras lycka? Tror du att det är ett val? Hade det inte varit väldigt mycket lättare på alla sätt och vis om det var så enkelt? Och jag förstår heller inte vad du menar med att inte unna någon annan lycka. Om jag inte unnade någon annan sin lycka hade jag väl gjort mitt bästa för att förstöra den istället för att förflytta mig ut ekvationen och lämna plats för dem att få lov att vara genuint glada utan den deprimerade personen? 

    Menar du att man ska tvinga sig att verka glad för den andres skull bara för att det gör någon annan ledsen om man inte gör det? Jag säger inte att man ska vara otrevlig eller ställa till med en scen, absolut inte. Men om jag mår fruktansvärt över min situation, ska jag åsidosätta mig själv för att göra någon annan glad, trots att det kanske är jag som håller på att gå under och den andre mår ganska bra? Är mitt liv mindre värt än någon annans? 
  • Cyanea
    Maramina skrev 2015-07-07 19:51:24 följande:
    Om du tänker ett steg längre så ser du på situationen från bådes situation, inte bara den ofrivilligt barnlöses. Jag har inte sagt att man inte får känna på ett eller annat vis, har jag det? Det jag däremot har skrivit om hur det kan kännas för den som har lätt för att bli gravid och som möts av den reaktionen du säger är ok och ska vara fullt förståeligt av omgivningen, även för dom som inte vet varför man reagerar som man gör.

    Precis som en ofrivilligt barnlös kan känna sorg och bitterhet över att inte lyckas när folk i ens omgivning lyckas, så kan den som lyckas känna sorg och känna att ens vän/svägerska/syster/kusin/eller-vad-det-nu-är inte unnar en att få vara gravid eller lycklig över ens egna graviditet när denne reagerar med att ta avstånd.

    I många fall hos dom som mår riktigt dåligt av sin ofrivilliga barnlöshet finns det en syn på att om de inte lyckas ska ingen annan heller lyckas. Man mår jättedåligt men man vill inte berätta för sin omgivning varför man mår dåligt eller vad det är man går igenom. Trots det ska omgivningen tassa på tå och förstå. Många tycker även att de som är gravida inte ska få lägga in bilder från UL eller statusuppdateringar på FB om sina krämpor eller bebisen födsel eller liknande. Detta anser inte jag vara sunt. Mår man så dåligt att man inte kan unna andra att få det man själv vill ha så behöver man söka hjälp. Inte för omgivningens skull, utan främst för sin partners och sin egen skull. Mestadels sin egen. Jag säger inte att man inte får känna så, jag säger att man inte ska behöva, och därför ska man söka hjälp. Och att man ska vara öppen med vad man går igenom om man vill att folk i ens omgivning ska ha en möjlighet att visa hänsyn och förstå varför man reagerar som man gör.

    Sedan så kan man alltid försöka vända på det hela när folk i ens omgivning lyckas. Man kan försöka tänka lite längre och inte bara fokusera på att de lyckats, men inte en själv, utan fokusera på det som är bra. Som tex att man kan försöka få vara med om graviditet, förlossning, bebis och allt det som hör till på nära håll, att man får möjlighet att uppleva, träna och se hur saker och ting är och på så vis bli ännu bättre förberedd till den dagen man själv får sitt efterlängtade barn. Det är inte lätt, det påstår jag inte! Men det gör livet betydligt lättare att leva och sorgen blir lättare att hantera. Och på så vis blir det enklare på sikt, det vet jag av egen erfarenhet. Erfarenhet från dels att ha varit ofrivilligt barnlös, med utredningar och upprepade ivf:er, med allt vad det innebär med sorg, längtan etc, dels från att ha en i min närhet som varken kunde se på mig, umgås med mig eller höra min röst för att jag var gravid. Och denne person var en person jag stått nära, en person som jag träffade dagligen.
    Vad får dig att känna att jag inte förstår den andra parten? Jag förstår självklart den andres situation också. Jag förstår att de vill att jag ska glädjas med dem och vara med på deras viktiga resa och att de blir ledsna när så inte är fallet, och det gör mig än mer illa. Jag är en extremt empatisk person, så att göra någon illa gör mig lika illa. Som jag skrev tidigare unnar jag andra att lyckas och tycker att det är bra att de gör det och att de inte hamnar i min sits, för ingen förtjänar det här. Jag kan missuppfatta dig, men det jag upplever att du argumenterar för är just att det viktiga i det hela är att inte visa hur illa det kan beröra en för att det sårar någon och i princip bita ihop tills det inte gör ont mer. Kanske är det inte så du känner, men det är så jag uppfattar det du skriver. 

    Som jag ser det kommer många av oss barnlösa till ett vägskäl. Det gör så fruktansvärt ont att se med egna ögon det man själv går miste om. Inte för att man inte unnar personen i fråga detta, det har ingenting med dem att göra, utan enbart för att det är en alldeles för visuell bild av det man inte uppnår hur hårt man än kämpar. I det här vägskälet kan du välja mellan två olika alternativ, det som är bäst för dig eller det som är bäst för andra. Jag har själv valt det som är bäst för andra många, många gånger. Sen kom den där gången som jag visste att jag skulle dö om jag tog den vägen igen. Inte bildligt talat, utan på fullt allvar.

    Jag har sökt och fått mycket hjälp av IVF-klinikens psykolog, och det var från henne jag fick rådet att jag faktiskt inte är tvungen att fortsätta teatern och att jag skulle dra mig undan från sådana situationer. Jag behöver inte umgås med de som blir gravida. Jag behöver inte utsätta mig själv för den tortyren. Mitt liv är också mycket värt, och värdesätter jag mig själv måste jag lyssna på när det gör för ont för att jag ska klara det. 

    Det känns väldigt dömande när du skriver att jag ska tänka längre än jag gör. Generellt sett är det något jag gör mycket av, tänker framåt. Bara för att jag inte delar din åsikt i en fråga betyder det inte att jag är kortsiktig eller naiv. Jag har bara en annan åsikt, som du inte behöver dela. 

    Nu är jag gravid (än så länge i alla fall) och sitter i en annan sits, till exempel med min kusin jag skrev om tidigare. Jag pratade med henne när hon blev gravid tills vi förstod varann, båda två. Hon förstod varför jag hade svårt att vara mitt vanliga jag och visa glädje för hennes skull, jag förstod att jag var viktig för henne och att hon ville ha mig i sitt liv. Vi redde ut det grundligt och jag började acceptera. Sen fick hon missfall, och jag ringde och grät, beklagade och bara lyssnade. Andra gången hon fick missfall grät jag mest av oss båda, för att jag tyckte att det räckte med en barnlös i familjen och inte önskade henne samma öde som mig, för jag älskar henne så mycket. Nu har de försökt mer än ett år utan att lyckas, så jag förbereder mig på exakt samma reaktion från hennes sida som hon fick från mig. När jag berättar om min graviditet ska jag förtydliga att det är ok om hon inte blir glad för mig. Det är ok om hon inte vill träffa mig på ett tag. Vill hon ta avstånd är det förstås tråkigt då hon är som en lillasyster för mig och jag älskar henne, men samtidigt förstår jag att det inte är mig som person reaktionen beror på, utan en tragisk situation som tar sitt pris. Jag kommer bli ledsen för att jag älskar henne, men av exakt samma skäl vill jag inte utsätta henne för den smärta jag själv känt i hennes skor. Jag unnar henne mer än så. 

    Bra att det hjälpte dig att ta del av andras graviditeter innan du själv kunde bli det (för det antar jag att du gjorde om du tycker att det är en bra idé?) och göra något produktivt och positivt av det. Skönt för dig. Men det är inte rätt lösning för oss alla. Inte för mig, och inte för många andra. Men jag vet inte vad det hjälper att du påpekar att detta är något vi ska skämmas över, du av alla människor som borde förstå, som själv varit där vi är. Vi skäms bra som det är på egen hand.
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-07-09 07:46:13 följande:
    Tack för att du skrev! Det börjar kännas bättre nu för mig. Nu tänker jag inte på det jämt. Men det kommer upp en tanke då och då. Jag har fortfarande ingen lust att träffa min mans släkt än. Jag vill helst inte träffa någon alls på flera år. Jag tänker att det blir värre när det blir en bebis. Då ska alla gulla och hålla på! Såklart är jag glad för deras skull men inte för min egen. :/
    Det kanske inte kommer vara så för dig, men i mitt fall blev det tvärtom. Jag trodde att det skulle vara fruktansvärt, men är bebisen inte helt färsk utan några månader gammal har det känts jättebra. Då är det en liten person istället för resultatet av en graviditet. Så ta inte ut det i förskott, det kan gå bättre än du tror :) Skönt att det känns bättre exakt just nu i alla fall, det är en bra början :) 
  • Cyanea

    Tuff sits, vännen :( Jag vet inte alls vad jag skulle råda dig till, för jag hade nog känt som du - jag hade inte velat se dem mer på ett tag. Det hjälper, märkligt nog, att inte tvinga sig att försöka umgås när det gör så ont. 

    Kan ni göra helt annorlunda? Kan ni t.ex. bara ha inflyttningsfest för vänner så det liksom inte förväntas att de ska vara där? Jag förstår att ni säkert vill ha familjen där, men... kanske är det lättare att inte bjuda in dem allihop istället för att tvinga dig att klara av det? 

  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-10-09 20:02:41 följande:
    Tack för ditt svar. Nästan alla våra vänner har flyttat från stan så det är ont om vänner för både mig och min man. Men man kanske kan göra två tillfällen och bjuda olika. Får fundera på saken med min man. Det känns ju dumt att bjuda in dem och skriva att jag ser helst inte att ni kommer. Blir ju också helgalet. funderar mycket om man ska bjuda dem då sent som möjligt då kan de förhoppningsvis inte komma. Usch vad hemskt. Men det känns hemskt med ett första möte med dem på vår fest dessutom. De har inte hört av sig sedan vi berättade (minst en månad sedan).
    Men man måste inte ha en stor fest ;) Man kan alltid säga att man vill ha det i mindre grupper eller liknande. Jag vet att det är skitsvårt, men kanske är det ändå lättare än att tvinga dig själv till det här. Jag hade nog inte orkat det, åtminstone inte i mina dåliga perioder. 

    Tänk på att du är i en jobbig sits just nu. Du är i mitten av en enorm livskris. Hade det varit en livskris folk hade varit mer bekanta med (t.ex. död av en närstående, besked om allvarlig sjukdom, olycka etc.) så hade ingen ifrågasatt eller ens tänkt på det. Men nu är det en sån där grej som många inte är medvetna om och därför inte förstår. Det betyder inte alls att du ska vända ut och in på dig själv för att det inte ska märkas. 

    Du måste tänka på ditt bästa. Gör dig inte mer illa. Jag blir rädd för att det är det som kommer komma ut av det här om du tvingar dig att möta svägerskan och inte är redo för det - att du kommer göra dig rejält illa. Ibland är det bättre för relationens skull att inte utsätta sig eller den andra för ett möte. Visst att det kanske inte är populärt att hon inte blir bjuden, men det kanske är värre om du blir ledsen eller arg och råkar säga saker du inte vill säga. 
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-10-09 20:39:57 följande:
    Tack igen! Så skönt med någon som förstår en! ja, det finns ju risk för många grodor framöver. Jag är väldigt bra på att säga fel saker ibland. Å det blir ju bara sämre då. Hoppas min förstår att detta är bäst nu också bara. Får väl prata lite med honom snart så vi får komma fram till hur vi ska göra. Jätteskönt att du skriver till mig! Känner mig mer säker på min sak nu. Jag försöker leva mitt egna liv nu samtidigt som det är svårt att sluta tänka ibland. Vi firar ju jul och så tillsammans varannat år (i år blir det min familj, tack och lov). Men jag funderar på om inte vi kan fira jul hemma hos oss nästa år. Vad säger att man måste åka bort? Eller så kanske man åker utomlands. Skulle helst vilja flytta till en annan stad.
    Har själv behövt tackla några olika situationer under perioder jag mått riktigt fruktansvärt över barnlösheten, så man kan väl säga att det är en hjärtefråga för mig. Vid ett tillfälle var det en närstående släkting som oförberett berättade att hon var gravid under en släktmiddag - trots att vi pratat om hur jobbigt jag hade det bara en kort tid innan. Det är bra mellan oss nu, men det var en omöjlig sits för mig. Alla andra var så exalterade, och där satt jag och funderade på att gå och dö någonstans. Det hände mycket där och då som jag önskar att hon inte utsatt mig för, bland annat sårade jag henne med min reaktion och saker som inte kom ut som de borde ha gjort. Det är därför jag trycker på att det kan vara bättre att inte utsätta sig, för jag har erfarenheten att det kan gå illa. 

    Precis - prata med din sambo och se om ni kan förstå varandra. Jag håller verkligen tummarna för att han ska förstå hur du känner utan att känna sig ledsen över att du inte vill träffa svägerskan just nu. Det är jättesvårt att anpassa sig till att leva som barnlös med allt det innebär, men just därför är det viktigt att ta det i små steg så det inte faller en ur händerna för fort. 

    Vi gjorde så förra året att vi firade hemma, bara jag och maken. Jag var utbränd bland annat och orkade inte med en enda annan människa. Ingen har med det att göra. Känn dig inte tvingad att umgås med folk för att det förväntas av dig, älskar de dig finns de kvar när du orkar med dem. Hårt, men sant. 
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-10-09 21:22:17 följande:
    Ja, det är ju helt klart enklare att svara och skriva när man varit med om samma sak själv. Oftast blir det bara hugg från olika håll där folk tycker att man är självisk eller ego. Har skrivit på ett annat ställe på internet och där fick jag bara hugg. Men jag antar att ingen av dem som svarade där själv gått igenom detta med barnlöshet. Det konstiga är att jag inte har något emot min kompis som har barn? (Som bor kvar) om hon skulle bli gravid igen så skulle jag bara bli glad! Jag vet ju även att hon vill ha fler barn. Tack för att du stöttar mig! Kram!
    Har varit med om det också... Råkade ramla in på en tråd med sekundärt barnlösa där en tjej hävde ur sig att vi som håller på med IVF har det så himla lätt. Fattar inte alls vad hon hade fått för sig, men uppenbarligen kan även de som borde veta bättre också svårt att förstå hur tufft det är. 

    Jag hade nog inte heller förstått hur jobbigt det är om jag inte själv gått igenom det. Jag förstår inte ens varför det är så svårt med folk omkring en och varför det känns så mycket när de lyckas, men det är väl kanske för att man ser alldeles för tydligt vad man går miste om och påminns alldeles för mycket. 

    Ja, visst är det märkligt. Jag tror ibland att det har att göra med hur väl personen i fråga förstår. Är det någon som inte fattar ett smack av hur jobbigt det är är det nästan omöjligt att glädjas eller kunna umgås. Förstår de behöver det inte vara ett problem. Har också några personer jag klarat av att umgås med trots min egen sorg, till och med de som hjälpt mig att må lite bättre genom att få låna bebis en liten stund ;) Efter ett tag slutade jag försöka förstå exakt vad som skilde personer åt och var istället bara glad för varenda person jag inte behövde känna att jag inte ville träffa mer. 

    Inga problem :) Jag hoppas verkligen att det här kommer att lösa sig för dig. Kram!! 
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-10-09 22:19:01 följande:
    Ja det finns folk och det finns "folk". Jag förstod inte heller att det kunde bli så här innan det hände. Det har aldrig tidigare varit ett problem. Men det är väl för att det är i släkten och att det bara kommer bli massa gullande framöver. Sånt orkar jag verkligen inte med. När jag träffar min kompis är det ju oftast bara vi och vi betyder lika mycket alla tre. Blir det mer att man träffar släkten så blir det mer bara fokus på barnen. Jag tror även att min svägerska tjat om att hon inte skulle skaffa några barn har gjort ditt. Hon sa till mig på min möhippa att det var jag och min man som skulle få fixa barnbarnen då hon inte skulle ha några. Visst får man ändra sig men jag förstår inte varför man säger så. Hon har sagt det så många gånger så det har blivit trovärdigt för mig. Hade hon bara nämnt det en gång hade jag haft mer överseende med det. Jag kan inte släppa att hon uppembarligen har ändrat sig. Det tar nog tid. Det värsta är att jag inte ens vet om jag vill träffa henne om jag själv skulle bli gravid någon dag. Vi har väl inte så mycket gemensamt heller så det gör väl inget.
    Det är nog omöjligt att föreställa sig innan man är där. Släkten är väl alltid mer påfrestande i såna här situationer eftersom de som du säger är mer nära inpå. Svårt att umgås med dem utan att behöva tänka på det. Jag förstår det där med att du velat att hon skulle "förbereda dig" på att hon eventuellt skulle bli gravid, för på något sätt brukar åtminstone jag själv peka ut folk som är "ofarliga" i min omgivning och fokusera på dem. Skulle de då helt plötsligt bli gravida är det ju ett rejält slag under bältet. 
    Kasperina skrev 2015-10-09 22:34:25 följande:
    Jag vill bara säga att jag upplevde exakt samma sak. Jag hade jättesvårt för graviditeter, men inte för bebisar. Mitt mål satt vid den där stora magen, så det var den som var jobbig att se :-/
    Jag vet att du svarade på mitt inlägg, men måste ändå instämma med dig - precis så var det för mig. Målet var magen, barnet kändes mer avlägset på något vis ;) 
    Pommac1 skrev 2015-10-11 18:04:18 följande:

    Nu har jag börjat fundera på om jag inte ska bjuda min svägerska på festen. Hur gör man? Ska vi berätta att vi ska fest eller ska det komma bakvägen på nåt vis? Man vet ju inte? De kanske plötsligt dyker upp då alla andra ska dit och att de tror att de är bjudna? Det kan ju gå till så att mina svärföräldrar berättar att de ska dit och då kan det ju hända att de tar det som en inbjudan? Men det blir ju konstigt att berätta att vi ska fest men ni får inte komma? Usch vad bökigt det här blir. Vill stoppa klockan! Det är om tre helger...


    Jag hade inte exkluderat bara henne, det känns väldigt utpekande. Mitt råd (som du självklart inte behöver ta) är att bestämma dig för vad som är viktigast. Vill du inte att hon ska komma, bjud heller inte andra familjemedlemmar, eller ta dem i mindre portioner. Ska hela familjen komma plus vänner, ja då känns det ju väldigt exkluderande att hon inte får komma. Får bara vännerna komma är hon ju inte en del av den gruppen. Sen kan man ju bjuda in föräldrar vid ett senare tillfälle men undvika syskon till exempel, då är hon inte riktigt inkluderad i den gruppen heller. Hon kommer kanske att bli sårad oavsett, men att bara undvika just henne känns utpekande, så det kommer kanske ta hus i helvete. 

    Uppriktighet brukar ju funka bäst, tycker i alla fall jag. Kanske går det under några förutsättningar att berätta hur du känner och av vilken anledning du inte vill träffa henne just nu? 
  • Cyanea

    Fy, det låter jobbigt det här :( Kan ev. vara enklare att bjuda henne. I så fall hade jag kanske bett sambon/maken att prata med henne och på ett vänligt och neutralt sätt lägga fram att graviditeten är jobbig för dig. Hon kan ju faktiskt hjälpa dig genom att t.ex. inte prata om det så mycket med varken dig eller gästerna och klä sig lite diskretare. Ibland är det skönt att bara veta om att personen i fråga är medveten om hur man känner. 

    Sen hade jag inte berättat för någon om hennes graviditet. De behöver inte känna till den innan, det är ju ingen nyhet som direkt rör dig och ditt liv. Är det någon/några familjemedlemmar eller vänner som du känner större förtroende för hade jag gjort samma sak där - informerat om att det är jobbigt för dig och be dem att kanske tona ner prat om graviditeten. Kanske kan din partner hjälpa till att styra undan samtalsämnet om det kommer på tal? 

    Sen kommer det väl säkert att nämnas och pratas om, vilket kan vara jättejobbigt, men förhoppningsvis blir det kanske inget direkt fokus på det så att det överlag blir en trevlig tillställning. 

    Lycka till!! 

  • Cyanea

    Jag förstår varför du inte är glad för dem. Jag blir irriterad bara av att läsa vad du skriver, och jag känner igen mig. 

    Jag har skrivit mer längre upp i tråden, så jag ska inte upprepa mig alltför mycket, men jag kan säga att jag haft väldiga problem med människor i min omgivning som blir gravida. I början blev jag rädd över hur jag kände och förfärades över vilken hemsk människa jag måste vara för att känna så. 

    Med tiden och med hjälp från psykolog på IVF-kliniken fick jag dock mer rätsida på mina känslor. Det är svårt att få förståelse kring barnlöshet från människor som inte själva varit där. Man är alltid lite av ett vandrande UFO och hör inte riktigt hemma med människor som man brukade göra. Det blir inte lättare av när det är så enkelt för andra att skaffa barn. Man hamnar väldigt utanför på alla sätt och vis. 

    Oftast upplever jag att det blir så många olika känslor som rörs upp när någon kommer med gravidbesked. För mig hjälpte det att bena ut var och en av dem. Oftast gladdes jag någonstans åt det (åtminstone med människor jag tycker om) och de negativa känslorna handlade mest om vad jag påmindes om att jag gick miste om, i kombination med känslan av att inte vara förstådd eller respekterad - inte missunnsamhet eller direkt avundsjuka. 

    Det är ju lite märkligt, kan jag tycka, att de flesta iskallt räknar med vilken känsla man ska uppvisa när de kommer med beskedet. Det finns inte så många andra besked som är så starkt förknippade med ett tvång på en känsla som när någon väntar barn. Men varför ska du vara tvungen att glädjas för dem? Varför gör det dig till en mindre bra person om du inte gör det? 

    Kom ihåg att du är i en tuff sits. I vilken annan tuff sits som helst hade människor omkring dig förväntats ta hänsyn till det, så varför ska de inte ta hänsyn till dig i det här? Jag tycker inte alls att det skulle vara konstigt om du/ni bad familjen att respektera er sorg och er situation. De måste inte visa er hur de planerar för barnet. Ni behöver också stöd, kanske till och med mer än sin svåger med flickvän. 

    Det jag försöker säga på ett långt och omständigt sätt är att du är långt från ensam om dina känslor. Det är förståeligt att du känner som du gör, och jag tror inte att du är en "dålig människa" på något sätt. Jag tror att de flesta av oss i den här sitsen känner igen sig i det du skriver, det är helt normalt i våra skor. 

Svar på tråden När andra i släkten blir gravida.