• Anonym (Jobbar)

    Stressigaste jobbet?

    Så här på fredagen efter en hård arbetsvecka funderar jag på vem som har stressigast på jobbet. Är det verkligen så tufft inom vissa yrkeskategorier som de vill låta göra gällande eller har det mest blivit en sorts kultur där man upplever att man har det stressigt?
    Berätta om hur ditt jobb är - hur ser en normal "stressig" dag ut!

  • Svar på tråden Stressigaste jobbet?
  • Anonym (e)
    Anonym ( ) skrev 2015-10-12 17:02:35 följande:

    Så denne personen har inget kön. Intressant. Hur klarar sig personen i jobbet och i allmänhet? Måste vara jobbigt att inte ha ett kön att relatera till....


    Hur klarar du dig själv i livet, med så bristande läsförståelse? "Inte relevant" betyder inte att personen inte har ett kön.
  • Anton Chigurh
    EcceHomo skrev 2015-10-11 20:35:46 följande:
    Även värt att nämna att hen har sagt att jobbet har gjort hen till en mycket allvarlig person pga att det aldrig får göras några misstag. Jag påstår inte att de andra jobben som har nämnts här inte är stressiga men hur många av dom jobben har så allvarliga konsekvenser att människor kan skadas allvarligt eller tom dö vid ett ev. misstag? Så hen jobbar inte bara långa stressiga dagar

    utan jobbar också med vetskapen att     inga misstag får göras.
    Små misstag gör nog fan alla, oavsett yrke, finns garanterat ingen läkare, kirurg.....whatever som inte gör små missar lite då och då, det är dom stora missar som kan bli lite jobbiga, så att säga att din kompis (läkaren) inte får göra något misstag. Det är inte riktigt sant. 

    Finns yrken där små misstag kan få förödande konsekvenser, tex pilot i kommersiell trafik, en liten miss, som glömma klaffarna vid landning, kan ju, som alla vet, kosta hondratals liv. Snart bortåt tusen. Läs Airbus A380-900 som kommer ha kapacitet för 960 passagerare plus besättning. Ett flygplan som tom klarar en bomb av moderat storlek i bagageutrymmer utan att tappa flygförmågan och har så kraftigt landningsställ att vid en riktigt hård landning så kan planet "slå" sönder betongen på landningsbanan. Och den (landningsbanan) är visst runt en meter tjock. Ett rekorderligt plan således, men som alltid, pilot error.....då kan det mycket väl gå åt helvete. Litet utrymme för misstag således.

    Stressigt !!!  Ja, iaf om du flyger för Ryan Air.(Tror iofs inte Ryan Air anv Airbus 380. men ändå).

    Kram //Anton takeoff.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • EcceHomo
    Anton Chigurh skrev 2015-10-13 15:23:55 följande:

    Små misstag gör nog fan alla, oavsett yrke, finns garanterat ingen läkare, kirurg.....whatever som inte gör små missar lite då och då, det är dom stora missar som kan bli lite jobbiga, så att säga att din kompis (läkaren) inte får göra något misstag. Det är inte riktigt sant. 

    Finns yrken där små misstag kan få förödande konsekvenser, tex pilot i kommersiell trafik, en liten miss, som glömma klaffarna vid landning, kan ju, som alla vet, kosta hondratals liv. Snart bortåt tusen. Läs Airbus A380-900 som kommer ha kapacitet för 960 passagerare plus besättning. Ett flygplan som tom klarar en bomb av moderat storlek i bagageutrymmer utan att tappa flygförmågan och har så kraftigt landningsställ att vid en riktigt hård landning så kan planet "slå" sönder betongen på landningsbanan. Och den (landningsbanan) är visst runt en meter tjock. Ett rekorderligt plan således, men som alltid, pilot error.....då kan det mycket väl gå åt helvete. Litet utrymme för misstag således.

    Stressigt !!!  Ja, iaf om du flyger för Ryan Air.(Tror iofs inte Ryan Air anv Airbus 380. men ändå).

    Kram //Anton 


    Jag vet inte om jag kallar att glömma klaffarna som ett litet misstag. Men som tur var går det mesta på autopilot.
  • Anton Chigurh
    EcceHomo skrev 2015-10-13 18:05:03 följande:
    Jag vet inte om jag kallar att glömma klaffarna som ett litet misstag. Men som tur var går det mesta på autopilot.
    Sant, det är en jävla miss eftersom planet då saknar nödvändig lyftkraft i lägre farter, men det är inget som fälls ut med automatik. 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (K)
    EcceHomo skrev 2015-10-13 18:05:03 följande:
    Men som tur var går det mesta på autopilot.
    Start går aldrig på autopilot. 
    Landning endast på vissa flygplatser och i dåligt väder. 
  • Anonym (K)
    Anton Chigurh skrev 2015-10-13 15:23:55 följande:
    Små misstag gör nog fan alla, oavsett yrke, finns garanterat ingen läkare, kirurg.....whatever som inte gör små missar lite då och då, det är dom stora missar som kan bli lite jobbiga, så att säga att din kompis (läkaren) inte får göra något misstag. Det är inte riktigt sant. 
    Att folk gör misstag betyder inte att man får göra misstag. 

    Dock brukar man ha diverse skyddsnät för att kunna hantera ev missar.

    Piloterna är tex alltid 2 och har checklistor och varningssignaler och massa annat skoj som uppmärksammar dem på ev misstag. 
  • Anton Chigurh
    Anonym (K) skrev 2015-10-13 18:41:26 följande:
    Att folk gör misstag betyder inte att man får göra misstag. 

    Dock brukar man ha diverse skyddsnät för att kunna hantera ev missar.

    Piloterna är tex alltid 2 och har checklistor och varningssignaler och massa annat skoj som uppmärksammar dem på ev misstag. 
    Ändå krascher plan vid landningen, som anses som det mest riskfyllda momentet av hela flighten....

    Och visst, det är inte tillåtet att göra misstag, varken som läkare eller pilot, men det hindrar ju tyvärr inte att det inträffar !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (K)
    Anton Chigurh skrev 2015-10-13 18:46:20 följande:
    Ändå krascher plan vid landningen, som anses som det mest riskfyllda momentet av hela flighten....

    Och visst, det är inte tillåtet att göra misstag, varken som läkare eller pilot, men det hindrar ju tyvärr inte att det inträffar !!!
    Jo, jag jobbar som flygledare så jag är hyffsat insatt när det gäller flyg. Jag har ju "förmånen" att riskera att inte bara krascha ett flygplan utan till och med 2 samtidigt    

    Och nej, det är inte tillåtet med misstag. Men ja det sker. Därför det som sagt finns marginaler. Kikar du på haveriutredningar så är det i princip aldrig bara ett misstag eller ett fel som leder till en olycka. Det är mängder med små fel som oturligt nog tillsammans blir för mkt som till slut leder till en olycka. 
  • Anton Chigurh
    Anonym (K) skrev 2015-10-13 18:57:35 följande:
    Jo, jag jobbar som flygledare så jag är hyffsat insatt när det gäller flyg. Jag har ju "förmånen" att riskera att inte bara krascha ett flygplan utan till och med 2 samtidigt   smile5.gif  

    Och nej, det är inte tillåtet med misstag. Men ja det sker. Därför det som sagt finns marginaler. Kikar du på haveriutredningar så är det i princip aldrig bara ett misstag eller ett fel som leder till en olycka. Det är mängder med små fel som oturligt nog tillsammans blir för mkt som till slut leder till en olycka. 
    I ärlighetens namn är det väl ytterst sällan som flygledaren är boven vid flygplanskrascher, visst händer det men pilot error är den i särklass vanligaste orsaken till att ett plan går i backen. Så vitt jag vet. Är ingen expert utan tar enbart del av vad jag kan hitta av intressante artiklar och dokumentärer.

    Och alla varningssystem till trots så händer olyckan i alla fall. Tyvärr. Men visst, för varje olycka så lär sig tillverkarna något som, förhoppningsvis, förbättras.

    Det är många som omkommer vid enskilda stora flygplansolyckor, visst är det så, men det är försvinnande få mänskor till antalet som stryker med i flygolyckor jämfört med trafiken. Globalt sett.
    Tror, obs tror, tom det är betydligt farligare att bada hemma i badkaret än att flyga. Sett till möjligen att överleva badet..... 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (K)
    Anton Chigurh skrev 2015-10-13 19:27:29 följande:
    I ärlighetens namn är det väl ytterst sällan som flygledaren är boven vid flygplanskrascher, visst händer det men pilot error är den i särklass vanligaste orsaken till att ett plan går i backen. Så vitt jag vet. Är ingen expert utan tar enbart del av vad jag kan hitta av intressante artiklar och dokumentärer.

    Och alla varningssystem till trots så händer olyckan i alla fall. Tyvärr. Men visst, för varje olycka så lär sig tillverkarna något som, förhoppningsvis, förbättras.

    Det är många som omkommer vid enskilda stora flygplansolyckor, visst är det så, men det är försvinnande få mänskor till antalet som stryker med i flygolyckor jämfört med trafiken. Globalt sett.
    Tror, obs tror, tom det är betydligt farligare att bada hemma i badkaret än att flyga. Sett till möjligen att överleva badet..... 
    Nej du har rätt. De allra flesta olyckor är som sagt en kombination av flera faktorer. Bara tekniska fel, eller bara pilotfel eller bara FL-fel brukar inte leda till ngt. För det finns det marginaler. Det är när man kombinerar ngt tekniskt fel som piloterna sedan agerar felaktigt på som det leder till olyckor etc. 

    Händer dagligen små saker där allting går bra. Så sent som igår fick tex SAS nödlanda (enligt tidningarna) på Grönland med sitt plan från Arlanda till Chicago pga röklukt ombord. En kaffebryggare som kortslutits. Blir ändå headline på kvällstidningarna..  

    Så ja bada är antagligen farligare än att flyga. 

    vill man läsa mer om små incidenter så kan man roa sig med avherald.com 

    Men nu är vi OT. Förlåt. 
  • Anonym (Viola)

    Har inte läst hela tråden. Säkert någon sjuksköterska som bidragit, men bidrar med en till i så fall. Jobbar på akut vårdavdelning. Det ser olika ut dag och kväll. Drar till med en kväll. Har hand om 6 patienter. När jag kommer får jag ta över det man på dagen inte hunnit göra. Tre patienter ska rapporteras och lämnas till avdelning. Tar rapport på tre nya. De tre som är kvar mår dåligt, vill ha smärtlindring, prata om oro, anhöriga vill prata. Operation ringer och en patient ska förberedas för operation. De nya tre patienterna börjar droppa in. Enbart jag kan sköta inskrivningen. Det ska förberedas inför undersökningar. Oj! En annan patient har ramlat. Jag måste hjälpa till att få upp patienten. Smärtlindringen!!! Önskar en av de nya patienterna. Attans infarten fungerar inte, måste sätta ny. Just det, nu måste vi gå till operation. Oj magen kurrar. Nu måste jag ge medicin på den bestämda tiden. Oj! Det larmar! Nä det var lugnt, var var jag nu?Hjälpa sätta nål? Kan göra det snart. Just det gå till röntgen. Jaha läkaren vill att jag tar prover och sätter sond på en av de nya patienterna. Fixar det. Nä, nu måste jag äta. Micrar maten. Ja hej jag jobbar här. Anhörig hittar mig i matrummet. Visar vägen till den sjuke. Sätter mig och äter. Nu ringer det på ett rum. Får gå dit, mer smärtlindring. Nästa ringning tar min kollega. Sedan är det min tur igen. Måste gå till op med en annan patient. Slänger in maten och går. Oj! Måste kolla provsvar och röntgen svar. Oj det var illa. Måste söka läkaren. Ja vi gör så, fixa fixa. Nu måste mer mediciner ut. Oj, oj mycket att skriva om patienterna innan nattpersonalen ska läsa. Men oj vad kissnödig jag är - inte kissat på hela passet. Jasså du har ont i bröstet? Vi tar EKG, tar prover ger läkemedel. Lämnar vidare till nattpersonalen det jag inte hunnit. En generell kväll. Överdriver inte. Han jag ge stöd? Nej. Höll jag en hand som ville hållas? Nej.

  • Anonym (AnnaP)

    Stressigaste jobbet? Definitivt att vara städare i Stockholm och tvingas åka runt mellan kunder och inte ha restiden inräknad. Lägg därtill på bilköer och tjafsande kunder som gör att jobbet tar ännu längre tid.

  • Anonym (Stress)

    Uppdatering gällande att jag nu har provat att jobba offentligt: Det är verkligen inte stressigt. Vi fikar bort en timme per dag och ändå klagar de anställda på att de är så stressade. Ingen övertid att prata om gör de heller. På mitt förra jobb inom de privata så han jag inte ens äta lunch, än mindre sitta och fika. Men allt är ju relativt.. De verkar ju vara vana att inte ha så mycket att göra och så fort de blir lite mer ett tag då så tycker väl dom att det är jättestressigt. Jag klagar dock inte skönt att hinna pissa när man behöver.

  • Anonym (Quexet)

    Det är omöjligt att säga vilket yrke som är stressigast. Drömmer

    Alla olika yrken är stressiga på sitt sätt, vem är jag att säga att mitt jobb är stressigare än någon annans?
    Sen beror det helt på vem man är som person. Tre av mina kollegor tycker att vårat jobb är "det stressigaste i världen", medans jag o en annan tycker att det är helt underbart o lider inte ett dugg utav stressen, men jag skulle aldrig klara av att jobba som kock eller inom hemtjänsten, för att dra två tidigare yrken kollegorna har haft. 

Svar på tråden Stressigaste jobbet?