Inlägg från: Y o L o |Visa alla inlägg
  • Y o L o

    BF juni/juli

    Lät som väldigt bra krav. Ska kolla den vagn du skrev, fast jag slipper gärna lufthjul.


    ebe91 skrev 2015-12-03 21:53:13 följande:

    Mina krav är;

    - lufthjul

    - barnen bredvid varandra (ej i "kö")

    - kunna ha en/båda bakåt eller framåtvänd (alltså kunna vända sitsarna separat)

    - ej ergonomisk sittdel

    Vi bor i norrbotten (några km utanför en liten stad i en by) så vill kunna dra den i snö, har typ 300 meter till dagis så ska gå att ta vagnen dit den dagen stora börjar. Kommer nog inte gå några långpromenader med den.


  • Y o L o

    Hur tycker du det går med två barn o hund? Jag känner en stress inför hur jag ska hinna med hunden?


    hundochhäst skrev 2015-12-04 08:48:52 följande:

    Ståbräda kan vara bra om man tar korta promenader och om sonen gillar att springa själv. Jag skaffade ståbräda först men insåg att jag höll på att bli galen på att jag gick in i den hela tiden, har långa ben och tar långa kliv. Efter ett tag fick jag in snitsen och gick och trippade bakom vagnen.

    Min äldsta dotter ville inte gärna gå och jag har en hund som måste ut och gå långa promenader så till slut köpte jag en syskonvagn billigt på blocket. Fridens.


  • Y o L o

    Måste bara få berätta att jag är så glad o lättad idag. Träffade en läkare idag för att prata om planerat snitt. Hon var SÅ förstående. Helt underbar. Hon sa att det är 50% risk att jag skulle få en liknande förlossning igen (värksvaghet) och att jag absolut får ett planerat snitt. Känner mig så lättad, typ 5 kg lättare istället för de 5 jag gått upp :)

  • Y o L o

    Vi har också en stor aktiv hund. När jag var mammaledig gick det jättebra, hann gå långa promenader på dagarna men nu är det svårare. Vi får se hur det går.


    hundochhäst skrev 2015-12-07 09:29:00 följande:

    Jo men det går bra. Men det blir såklart mer jobb. Jobbigt att klä på ungarna innan man går ut varje gång. Nu är mina så stora att de klär på sig själva samt kan gå med. Min yngsta kan gå några km i alla fall utan att gnälla och den äldsta kan gå hur långt som helst, hon har till och med börjat rasta hunden själv. Men för några år sedan var det svettigare.

    Jag tog med hunden till lekplatserna och tränade platsliggning och annat som kunde aktivera hjärnan lite grann.

    Min sambo och jag löste promenaderna med att jag tog kortare rundor på dagen och sedan när han kom hem från jobbet så tog han en långpromenad, ibland tog jag en också. Vi har en aktiv och krävande hund så en mil om dagen är ett måste för att hon inte ska stressa upp sig och hitta på små hyss...


  • Y o L o

    Lustigt, precis som förra graviditeten blev jag helt plötsligt sugen på mjölk. Har nu druckit två stora glas :) jag som aldrig dricker mjölk annars. Någon mer som fått så? Är i v 11 nu.

  • Y o L o

    Minns att förra gången jag fick sug efter mjölk så stod det i appen veckan efter att "nu lagrar fostret kalcium" och att man kunde bli sugen på tex mjölk då. Det stämde verkligen på veckan då. Kan inte komma ihåg vilken vecka jag var i då. Hade varit kul att veta om det var samma vecka som nu.

  • Y o L o

    Jag vet inte men jag var andfådd förra graviditeten tidigt, men hade bra blodtryck hela tiden. Kanske har att göra med ökad blodmängd?


    idaadi skrev 2015-12-08 22:06:57 följande:

    Jag är också i vecka 10 och är i normala fall tränad med bra kondition men blir helt knäckt av att gå upp för trappen hemma nu. Måste försöka röra mig lite mer för har mest legat och mått dåligt.

    Kanske hör ihop med blodtrycket att man blir andfådd, har ingen aning faktiskt men det verkar ju rimligt.


  • Y o L o

    Jag vet inte, men jag hade ju stora problem med foglossning förra graviditeten, sjukskriven redan fr v 18 ca. Men jag hade inga problem med sammandragningar. Har du mycket sammandragningar redan?

    [quorn=76099469][quote-nick]Mamacitaa skrev 2015-12-09 19:23:54 följande:[/quote-nick]

    I om foglossningen kan man få sammandragningar av den ? Nån som.vet ?

    [/quote]

  • Y o L o

    Jag räknar ner dagarna till ul på onsdag. Efter det ska jag åka tillbaka till jobbet och berätta för alla (förutsatt att allt är bra såklart). Jag har varit sjuk ca 6 v nu o alla har kommit med olika tips o förfasat sig över hur lite vården gjort för mig. Ska bli så skönt att få berätta varför jag inte fått bättre mediciner och varför jag antagligen är så mottaglig för virus mm. Samtidigt känner jag mig ogravid, magen har blivit plattare, inget illamående eller något annat. Jo tröttheten, men det kan ju vara för att jag är sjuk. Min man börjar undra på allvar om jag verkligen är gravid! Vi får se på onsdag!!!

  • Y o L o

    Tackar o lycka till du med! Gör du också kub-ul?


    Rosen5824 skrev 2015-12-12 21:43:41 följande:

    ÅÅÅ vad kul! Själv räknar jag ner till fredag då vi ska på UL! :D 

    Vad kul att få berätta och tänk vad de kommer bli överraskade ;) 

    Jag har lite samma funderingar också, inget illamående eller stor mage. Lite trött men inte mer än vanligt. Ska bli skönt att få bekräftelse på att det är ok där inne, man blir ju fundersam om det verkligen är ett barn där inne ;) 

    Lycka till på ons <3


  • Y o L o

    Ja det är kub-ul nu i veckan, är i v 12 nu. Sen rul i slutet av januari.

    Va bra att alla erbjuds det där du bor. Tycker det är för långt att vänta till ca v 20-22 för att få se att allt ser normalt ut därinne.


    Rosen5824 skrev 2015-12-12 22:17:33 följande:

    Tack! Ja det gör vi efter som alla erbjuds här och det görs samtidigt som vanligt UL. Själv?


  • Y o L o

    Haha inte den reaktionen man förväntat sig kanske :)

    Min pappa sa "har ni haft tid med sånt?" Haha ja dottern sover ju bra så.... :)


    Cadencee skrev 2015-12-12 22:18:15 följande:

    Berättade för min familj idag att jag å sambon ska ha barn nummer 2 i sommar. Alla började nästan gapskratta för min pappa är nyopererad (bytt sin knäled) och kom hem från sjukhuset idag och hade precis satt sig i sängen för å lägga sig när vi ropade in honom till vardagsrummet igen. Hans reaktion va "jaha" å så vände han sig om å va påväg till sängen igen ???? han va ju självklart glad å sa sen att han misstänkt det pga magen. Men han hade så ont och var trött så han ville bara lägga sig ^^


  • Y o L o

    Hur känns det att du ska jobba 8v? Tror du att du hinner komma in i arbetsuppgifterna under den tiden? Jag tyckte det tog ett tag att komma in i matchen igen, men jag började att arbeta 2 dagar i veckan första två månaderna o det kändes mer som jag praktiserade på mitt eget jobb de veckorna :)


    ebe91 skrev 2015-12-13 11:13:33 följande:

    Haha! Var och åt julbord med jobbet i torsdags. De frågade när jag skulle komma tillbaka från mammaledigheten (är ju föräldraledig med sonen) och jag sa "kommer tillbaka 1 mars! Men bara 8 veckor", fick såklart frågan varför jag bara skulle jobba 8 veckor så berättade att jag var gravid igen, fick då frågan från en kollega om jag o sambon inte hade någon annan hobby ;)


  • Y o L o

    Fick nyss en blödning. Inte jättemycket men färskt blod. Vad har ni för erfarenheter kring liknande? Tycker det molar i nedre delen av magen. Är i v 12.

    Har ju haft inställningen att det går som det går, tänkt positivt o tänkt att jaha får jag missfall så får jag (typ). Nu känner jag mig rätt skärrad och orolig. Googlat att det inte behöver betyda något men det gör mig inte lugnare. Har ni några erfarenheter kring detta eller goda råd?

  • Y o L o

    Tack! Molvärken slutade under kvällen, i natt har det varit lite lite bruna flytningar typ. Får se hur det går, ringer väl Mvc idag o pratar lite. Känner mig lugn i detta just nu iaf. Skönt att höra att andra haft blödningar o att det gått bra!


    MissIrene skrev 2015-12-13 23:09:02 följande:

    [quote=76113573][quote-nick]Y o L o skrev 2015-12-13 19:35:37 följande:[/quote-nick]Fick nyss en blödning. Inte jättemycket men färskt blod. Vad har ni för erfarenheter kring liknande? Tycker det molar i nedre delen av magen. Är i v 12.

    Har ju haft inställningen att det går som det går, tänkt positivt o tänkt att jaha får jag missfall så får jag (typ). Nu känner jag mig rätt skärrad och orolig. Googlat att det inte behöver betyda något men det gör mig inte lugnare. Har ni några erfarenheter kring detta eller goda råd?[/

    Jag fick en liten blödning för flera veckor sedan, då ringde jag 1177. Hon sa att jag inte skulle åka in ifall jag inte fick väldigt ont eller om det kom så pass mycket att jag var tvungen att använda binda, vilket det inte var för mig. Sen pratade jag med min barnmorska om det, hon sa att det inte alls är ovanligt med en liten blödning när livmodern växer och mycket händer där inne. Sen några veckor senare såg jag en livlig liten krabat på ul när jag gjorde kub.

    Men är du väldigt orolig kan det vara skönt att ringa och prata med någon ändå :). Hoppas allt är bra!


  • Y o L o

    Ett vanligt ultraljud på magen, de mäter och kollar att organen finns på plats (om jag minns rätt).


    Glader02 skrev 2015-12-14 13:51:15 följande:

    Hej! Undrar om det är någon som gjort KUB-test? Hur går det till? Hur fungerar ultraljudet?


  • Y o L o

    Tack. Fick en liten blödning nu igen, färskt blod. Börjar ställa in mig på att det går åt helvete. Men du gav mig lite hopp iaf.


    SabaGbg skrev 2015-12-14 13:53:32 följande:

    Jag fick en blödning för ett par v sedan, var då i v10. Först lite rosa på kvällen, sedan färskt blod som jag kände hur det rann på morgonen, så lite bruna flytningar den dagen och pyttelite dagen efter. Vi hade ett MA i mars så vi blev mer eller mindre hysteriska, och bm bokade ett vul åt oss en vecka senare. Allt såg helt perfekt ut :) Läkaren sa att jag haft motsvarande ett näsblod, fast från livmodertappen, och att det var helt ofarligt.


  • Y o L o

    Då var det konstaterat, jag hade en MA. Känns sorgligt och tomt just nu. Tack för ert stöd tidigare, lycka till allihopa. Jag glädjer mig åt att jag har en underbar dotter och så får vi se hur det blir i framtiden, om vi försöker igen!

Svar på tråden BF juni/juli