• Anonym (TS)

    Varför slutade ni festa?

    LÄS HELA TRÅDSTARTEN INNAN DU KOMMENTERAR, så det inte blir några missförstånd. Tack.

    Varför slutar många festa när de blir äldre?? En nyfiken fråga bara. Själv är jag snart 32 år och älskar att festa! Och nej, då menar jag inte supa skallen i bitar. Jag menar sitta hemma hos en vän och dricka vin och snacka, eller ha hem en massa vänner och umgås och blanda drinkar. Sen dra ut på nåt ställe med härlig musik och dansa järnet. Jag älskar hits från 80- och 90-talet!

    Jag har ibland fått läsa och höra att det är dåligt att festa. Hur kan det vara dåligt att umgås, vara social, träffa nya vänner, dansa av sig flera 100 kalorier, skratta och ha roligt, klä upp sig etc? Jag anser istället att det är ganska dåligt för kroppen att sitta i soffan varje fredag och lördag och äta chips...

    Så, varför slutade just du att festa? Vad är din inställning till att festa idag, och vad tycker du om de som är ute ofta? Och hur mycket är "ofta"?

  • Svar på tråden Varför slutade ni festa?
  • jeolpeol

    Jag festade mycket när jag var yngre. Jag började gå på hemmafester hos folk på skolan när jag var 13 och kom ibland in på krogen redan som 16-17-åring. Jag drack mycket och testade många olika sorters droger.

    När jag var runt 22 blev jag sjukt less på mina gamla vänner som bara brydde sig om fester, krogen, droger och sex. Det är allt deras liv går ut på. De brydde sig inte om de fick sparken för att de missat jobbet pga att de varit bakis en måndag eller att de supit bort plånböcker, nycklar, telefoner, förstört grejer, blivit utslängda från krogen etc... Festandet var deras liv och inget annat betydde något för dem verkar det som.

    Vi har fortfarande lite kontakt trots att jag inte umgåtts med dem på nästan ett år och de beter sig likadant fortfarande. Jag har inget intresse av att vara vän med dem längre.

    Så, jag slutade festa eftersom festandet inte innebar något bra för mig. Festandet var destruktivt och jag är glad att jag slutade. Jag kan fortfarande ta ett glas vin eller en öl eller så men helst dricker jag inte alls. Jag hatar krogen pga alla minnen. Jag kanske kände mig lycklig just då men nu skäms jag bara för hur jag betett mig.

  • Sandthy

    Sluta o sluta festa... Festandet ter sig på annat sätt jämfört med förr när man yngre o sprang mycket mer ute på krogarna o diverse uteställen, festivaler, camp-fester osv. Uppskattar numera mer att gå ut på en bit mat på ett schysst ställe eller mysig krog o snacka skit, umgås eller göra och uppleva roliga saker samt bjuda hem stora umgänget till vårt hus vid stora tillfällen för antingen klassisk midsommarfest, grill-party, julfirande, glöggaftnar, garagefest/häng, kräftskiva, påsk-fest osv med goda vänner/familj eller spontanmiddagar, hemmafester där alla inte somnar förrän kl 3-4 på morgonen, man är väl rätt så bekväm för att få vakna upp hemma hos sig också... Och vi bor stort o har plats för många! Jag bor ute på landet men det har inte hindrat oss från festa trots begränsade kommunikationer, inte heller för att jag i år varit gravid pigg eller 100% nykter, haft lika roligt för det med alkoholfritt som med alkohol förr. Det blir vad man gör det till. Det blir intressant o se sen hur det kommer bli att få bebistillökning i vår "familj" o hur det funkar att hålla kvar vår goda stämning o hur festandet ter sig utifrån dem nya förhållandena. På något sätt hittar vi på så vi kan fortsätta ha roligt.

    Livet är en fest som aldrig kommer sluta sålänge jag lever för det!

  • Amanda84

    Om man har barn är det inte roligt att vara bakis. Så är det bara. Jag sitter gärna hemma hos någon och tar några glas vin, eller hemma hos mig själv med, för den delen. Det har visserligen inträffat att jag har blivit en smula bakfull då med, men man blir inte så totalt utmattad som man blir om man går ut på nattklubb. Att gå ut på nattklubb gör ju också att man kommer hem senare, att man har ont i fötterna eller är trött efter att ha dansat. Att sedan gå upp klockan 6 och vara i värsta lektagen och gå till lekplats, leka pirater, bygga duplo, när man är trött, illamående och är trött i benen är faktiskt inte särskilt lockande. Om man är där till klockan 3 och det sedan tar en halvtimme hem så är man inte i säng förrän klockan 4. Om man sitter hemma och tar ett glas vin och gästen går klockan 2 (eller oftast senast 23 eller möjligtvis 12) så är man i säng 5 minuter senare. Och dessutom är man inte så slutkörd i kroppen efteråt.

  • Amanda84

    Jag måste väl också tillägga att jag inte har något emot folk som festar så länge de sköter det viktiga i livet däromkring (går till jobbet i tid och inte är slutkörd efter en helgs festande eller leker med sina barn utan att sätta dem framför en iPad halva dagen eftersom man som vuxen är bakis.) Klarar man att fungera som vanligt dagen efter i de saker som gör att livet fungerar, så får man lov att festa hur mycket som helst. Men jag har svårt för en bekant som plötsligt inte kan följa med till lekland med sitt barn eftersom hon är för bakis för att köra bil.

  • Anonym (Mjo)
    Amanda84 skrev 2015-12-03 04:13:58 följande:

    Jag måste väl också tillägga att jag inte har något emot folk som festar så länge de sköter det viktiga i livet däromkring (går till jobbet i tid och inte är slutkörd efter en helgs festande eller leker med sina barn utan att sätta dem framför en iPad halva dagen eftersom man som vuxen är bakis.) Klarar man att fungera som vanligt dagen efter i de saker som gör att livet fungerar, så får man lov att festa hur mycket som helst. Men jag har svårt för en bekant som plötsligt inte kan följa med till lekland med sitt barn eftersom hon är för bakis för att köra bil.


    Så du tycker inte det är ok nån gång ibland? Inte ens om det finns två föräldrar?
  • Anonym (Josie)

    Jag festar inte så mycket längre men ibland. Jag är mer intresserad av att samtala och dela tankar än att stå och skrika i en bar med för hög musik. Fast gå och se en show med vänner är kul. På sommaren festar jag mer, särskilt utomlands. Salar gärna folk hemma också.????

  • Amanda84
    Anonym (Mjo) skrev 2015-12-03 06:41:08 följande:
    Så du tycker inte det är ok nån gång ibland? Inte ens om det finns två föräldrar?
    Jo, självklart är det okej någon gång ibland, men då får man också vara lite förutseende och planera innan, så att båda föräldrar är införstådda i hur morgondagen kommer att vara. Jag har lite väl ofta i bekantskapskretsen upplevt tillfällen då mamman är sur på pappan för att han drack för mycket dagen innan, och jagar upp en halvfull och supertrött karl, för att tjata hål i huvudet på denne kring att man minsann måste ta hand om barnen i alla fall, eller som exemplet som jag skrev tidigare, med mamman som hade lovat barn och vänner att gå på lekland men som fick ställa in för att hon var för bakfull att köra bil. Har man en bra dialog som "Om du går ut med tjejerna ikväll så tar jag barnen till en lekplats direkt efter frukost imorgon så att du får sova ut", ja, då är det helt okej. Dessvärre upplever jag inte att den dialogen alltid finns. I alla fall inte i min bekantskapskrets.


  • Anonym (Mjo)
    Amanda84 skrev 2015-12-03 07:02:59 följande:

    Jo, självklart är det okej någon gång ibland, men då får man också vara lite förutseende och planera innan, så att båda föräldrar är införstådda i hur morgondagen kommer att vara. Jag har lite väl ofta i bekantskapskretsen upplevt tillfällen då mamman är sur på pappan för att han drack för mycket dagen innan, och jagar upp en halvfull och supertrött karl, för att tjata hål i huvudet på denne kring att man minsann måste ta hand om barnen i alla fall, eller som exemplet som jag skrev tidigare, med mamman som hade lovat barn och vänner att gå på lekland men som fick ställa in för att hon var för bakfull att köra bil. Har man en bra dialog som "Om du går ut med tjejerna ikväll så tar jag barnen till en lekplats direkt efter frukost imorgon så att du får sova ut", ja, då är det helt okej. Dessvärre upplever jag inte att den dialogen alltid finns. I alla fall inte i min bekantskapskrets.


    Ok, ja, klart det gäller att göra upp om det innan. Men det vore ju hemskt om man aldrig mera fick gå ut och ha roligt för att man fått barn. :D Det är alldeles för många som har det tänket, speciellt på fl. Men sen är det väl oxå den mer "speciella" kategorin mammor (mest) som hittat hit oxå..
  • Amanda84
    Anonym (Mjo) skrev 2015-12-03 07:12:45 följande:
    Ok, ja, klart det gäller att göra upp om det innan. Men det vore ju hemskt om man aldrig mera fick gå ut och ha roligt för att man fått barn. :D Det är alldeles för många som har det tänket, speciellt på fl. Men sen är det väl oxå den mer "speciella" kategorin mammor (mest) som hittat hit oxå..
    Jag är av åsikten att det är extra viktigt att man får lov att roa sig när man har fått barn, annars orkar man inte. Man måste få ett andrum ibland. Däremot är det nog så att man får en annan syn på vad det är att ha roligt när man väl har fått barn. Jag var själv ute med mina vänner på nattklubb för ett par månader sedan. Det var första gången på över två år och jag blev grymt besviken, eftersom det inte var så roligt som jag minns. Dessutom var det jobbigt med alla höga ljud (jag tror att man uppskattar lugn och ro ganska mycket mer efter att man har fått barn) och dagen efter ångrade jag nästan att jag hade gått ut. Däremot tycker jag att det är trevligt att sitta ett gäng och snacka medan jag dricker några glas vin och därmed få den "egentiden" då. Jag tillhör dessutom den hemska kategori människor som vid flera tillfällen har suttit på en uteservering på krogen medan min son sover i barnvagnen bredvid, fast då är det ju inte direkt att man "super skallen i bitar."
  • Har gjort det
    Anonym (TS) skrev 2015-12-01 21:09:53 följande:

    LÄS HELA TRÅDSTARTEN INNAN DU KOMMENTERAR, så det inte blir några missförstånd. Tack.

    Varför slutar många festa när de blir äldre?? En nyfiken fråga bara. Själv är jag snart 32 år och älskar att festa! Och nej, då menar jag inte supa skallen i bitar. Jag menar sitta hemma hos en vän och dricka vin och snacka, eller ha hem en massa vänner och umgås och blanda drinkar. Sen dra ut på nåt ställe med härlig musik och dansa järnet. Jag älskar hits från 80- och 90-talet!

    Jag har ibland fått läsa och höra att det är dåligt att festa. Hur kan det vara dåligt att umgås, vara social, träffa nya vänner, dansa av sig flera 100 kalorier, skratta och ha roligt, klä upp sig etc? Jag anser istället att det är ganska dåligt för kroppen att sitta i soffan varje fredag och lördag och äta chips...

    Så, varför slutade just du att festa? Vad är din inställning till att festa idag, och vad tycker du om de som är ute ofta? Och hur mycket är "ofta"?


    Som jag ser det är det absolut inte dåligt att festa och dansa och ha kul. Tvärtom, det borde fler göra. Tyvärr har jag dock sett flera vänner starta ett missbruk iom festandet. Det verkar vara få som går ut och festar nykter eller med lite alkohol.

    Har sett alltför många dåliga exempel på "äldre" som festar ofta och mycket och har ganska rejäla alkoholproblem...
Svar på tråden Varför slutade ni festa?