• Anonym (x)

    Varför röker lågutbildade så mycket jämfört med högutbildade?

    Varför röker lågutbildade så mycket jämfört med högutbildade?

    Jag ställer grupp emot grupp och ser tydliga skillnader, lågutbildade röker mer än högutbildade... Lågutbildade är mer tjocka än högutbildade.

    Varför är det så?

  • Svar på tråden Varför röker lågutbildade så mycket jämfört med högutbildade?
  • PH76
    Anonym (Lim) skrev 2018-02-18 15:20:38 följande:
    Stämmer exakt.
    Lägg av nu, jag och 95% av alla jag känner ärnog så mycket grå medelklass man kan bli.

    Visst att många rökte när dom var ungdommar men det finns absolut ingen som röker nu i vuxen ålder.
  • Anonym (Lim)
    PH76 skrev 2018-02-19 10:05:03 följande:

    Lägg av nu, jag och 95% av alla jag känner ärnog så mycket grå medelklass man kan bli.

    Visst att många rökte när dom var ungdommar men det finns absolut ingen som röker nu i vuxen ålder.


    Vadå lägg av nu? Du bestämmer inte vad jag ska skriva. Punkt.
  • Anonym (Gäsp)
    Anonym (Lim) skrev 2018-02-19 09:24:17 följande:

    Det är DU som är kränkt, du resonerar som en dryg lillgammal kommunist.


    Hahaha, dryg och lillgammal ;D

    Hur är jag kränkt för att jag upplyser dig om hur betydelselös medelklassen är annat än för sig själv och för kapitalet?

    Ärligt talat så är jag inte kommunist, jag är väldigt nöjd med ordningen som den är, men jag ser ju också vad jag ser.

    Kan du inte berätta mer om vem du tror att jag är? :)
  • Anonym (Gäsp)
    PH76 skrev 2018-02-19 11:42:16 följande:

    Öm tå? Sorry det var inte min mening.


    Medelklassen har en Mycket öm tå. Främst eftersom det egentligen är lika med arbetarklass.
  • PH76
    Anonym (Gäsp) skrev 2018-02-19 12:28:15 följande:

    Medelklassen har en Mycket öm tå. Främst eftersom det egentligen är lika med arbetarklass.


    Om du hänvisar till det gamla marxistiska tankarna så har du givetvis rätt.

    Dock så lever vi inte i det samhället längre och idag (rätt eller fel) så ser man mer till bildning/utbildning, kulturella attributet och generellt hyfs, därför så har behovet av fler uppdelningar uppkommit.
  • Anonym (Gäsp)
    PH76 skrev 2018-02-19 12:49:07 följande:

    Om du hänvisar till det gamla marxistiska tankarna så har du givetvis rätt.

    Dock så lever vi inte i det samhället längre och idag (rätt eller fel) så ser man mer till bildning/utbildning, kulturella attributet och generellt hyfs, därför så har behovet av fler uppdelningar uppkommit.


    Nja. Som sagt är det bara opium för folket. Vi lever fortfarande i en kapitalistisk värld där det finns ett fåtal som ÄGER och en massa som är BEROENDE. Det kan du inte förneka. Utbildning är bra men det har inte så mycket med klass att göra, alla kan utbilda sig i Sverige. Alla ärver inte kapital. Dom flesta måste arbeta. Sen att ni vill göra skillnad på vem som har kostym och vem som lyssnar på vilken musik ändrar inte det faktumet men det håller er SYSSELSATTA och mer fokuserade på att vakta er lilla plätt än att se den stora bilden.

    Bättre att ni är upptagna med att hela tiden lista på vilka sätt ni inte är så kallad arbetarklass (listor med namn på barn, vilka som röker, hur man ska se skillnad på er, vilken kultur som ska vara er osv)

    Visst, du kan vara jättestolt över din spellista på Spotify eller något annat (faktiskt) värdelöst och påstå att du har KULTURELLT KAPITAL men det är värdelöst. Du måste fortfarande arbeta för att betala av på dina LÅN och handla din mat som alla andra arbetare, du kan inte klara dig utan att arbeta resten av ditt liv genom ditt så kallade kulturella kapital.

    Det är faktiskt inget kapital. Dom enda som dessutom ens bryr sig om det är annan arbetarklass i samma skikt.

    Som sagt är det mest en slags tröst och ett bra sätt att distrahera, du är nöjd och får känna dig lite förmer och bryr dig inte om att förändra samhället eftersom du inte vill bli av med din snuttefilt, livrädd för att hamna bland dom du förtvivlat inte vill bli sedd som.
  • PH76
    Anonym (Gäsp) skrev 2018-02-19 13:08:41 följande:
    Nja. Som sagt är det bara opium för folket. Vi lever fortfarande i en kapitalistisk värld där det finns ett fåtal som ÄGER och en massa som är BEROENDE. Det kan du inte förneka. Utbildning är bra men det har inte så mycket med klass att göra, alla kan utbilda sig i Sverige. Alla ärver inte kapital. Dom flesta måste arbeta. Sen att ni vill göra skillnad på vem som har kostym och vem som lyssnar på vilken musik ändrar inte det faktumet men det håller er SYSSELSATTA och mer fokuserade på att vakta er lilla plätt än att se den stora bilden.

    Bättre att ni är upptagna med att hela tiden lista på vilka sätt ni inte är så kallad arbetarklass (listor med namn på barn, vilka som röker, hur man ska se skillnad på er, vilken kultur som ska vara er osv)

    Visst, du kan vara jättestolt över din spellista på Spotify eller något annat (faktiskt) värdelöst och påstå att du har KULTURELLT KAPITAL men det är värdelöst. Du måste fortfarande arbeta för att betala av på dina LÅN och handla din mat som alla andra arbetare, du kan inte klara dig utan att arbeta resten av ditt liv genom ditt så kallade kulturella kapital.

    Det är faktiskt inget kapital. Dom enda som dessutom ens bryr sig om det är annan arbetarklass i samma skikt.

    Som sagt är det mest en slags tröst och ett bra sätt att distrahera, du är nöjd och får känna dig lite förmer och bryr dig inte om att förändra samhället eftersom du inte vill bli av med din snuttefilt, livrädd för att hamna bland dom du förtvivlat inte vill bli sedd som.

    Nu är hela denna diskussion jäkligt off topic, men nej, jag planerar inte att arbeta resten av livet. Jag tjänar tillräckligt för att kunna investera för framtiden.

  • Anonym (Gäsp)
    PH76 skrev 2018-02-19 13:30:06 följande:

    Nu är hela denna diskussion jäkligt off topic, men nej, jag planerar inte att arbeta resten av livet. Jag tjänar tillräckligt för att kunna investera för framtiden.


    Mm :) Ska du gå i pension vid 40 och leva på dina sparpengar? Ok, jo det går ju att spara pengar från lönearbete och leva knapert. Det kan ju alla arbetare göra, snickare, sjuksköterskor, fiskrensets, arbetare på oljeplattformar osv. Räcker det till att låta dina barn ärva ekonomiskt oberoende och ett imperium?
  • PH76
    Anonym (Gäsp) skrev 2018-02-19 13:45:45 följande:
    Mm :) Ska du gå i pension vid 40 och leva på dina sparpengar? Ok, jo det går ju att spara pengar från lönearbete och leva knapert. Det kan ju alla arbetare göra, snickare, sjuksköterskor, fiskrensets, arbetare på oljeplattformar osv. Räcker det till att låta dina barn ärva ekonomiskt oberoende och ett imperium?
    Haha du är rolig. Dom har knappast det kravet på mig. Nej jag tänkte vänta till runt 55 och då kunna fortsätta leva bra, precis som jag gör nu.
  • Anonym (Gäsp)
    PH76 skrev 2018-02-19 13:52:02 följande:

    Haha du är rolig. Dom har knappast det kravet på mig. Nej jag tänkte vänta till runt 55 och då kunna fortsätta leva bra, precis som jag gör nu.


    Tack. 5-10 år innan resten av knegarna ;)
  • Anonym (Lim)
    Anonym (Gäsp) skrev 2018-02-19 13:08:41 följande:

    Nja. Som sagt är det bara opium för folket. Vi lever fortfarande i en kapitalistisk värld där det finns ett fåtal som ÄGER och en massa som är BEROENDE. Det kan du inte förneka. Utbildning är bra men det har inte så mycket med klass att göra, alla kan utbilda sig i Sverige. Alla ärver inte kapital. Dom flesta måste arbeta. Sen att ni vill göra skillnad på vem som har kostym och vem som lyssnar på vilken musik ändrar inte det faktumet men det håller er SYSSELSATTA och mer fokuserade på att vakta er lilla plätt än att se den stora bilden.

    Bättre att ni är upptagna med att hela tiden lista på vilka sätt ni inte är så kallad arbetarklass (listor med namn på barn, vilka som röker, hur man ska se skillnad på er, vilken kultur som ska vara er osv)

    Visst, du kan vara jättestolt över din spellista på Spotify eller något annat (faktiskt) värdelöst och påstå att du har KULTURELLT KAPITAL men det är värdelöst. Du måste fortfarande arbeta för att betala av på dina LÅN och handla din mat som alla andra arbetare, du kan inte klara dig utan att arbeta resten av ditt liv genom ditt så kallade kulturella kapital.

    Det är faktiskt inget kapital. Dom enda som dessutom ens bryr sig om det är annan arbetarklass i samma skikt.

    Som sagt är det mest en slags tröst och ett bra sätt att distrahera, du är nöjd och får känna dig lite förmer och bryr dig inte om att förändra samhället eftersom du inte vill bli av med din snuttefilt, livrädd för att hamna bland dom du förtvivlat inte vill bli sedd som.


    Så duktig du är, ord, ord och ord. Men vem orkar höra på någon som mässar likt en nyfrälst? Skillnader finns, skillnader påverkar.
  • Anonym (Gäsp)
    Anonym (Lim) skrev 2018-02-19 16:57:31 följande:

    Att du saknar hyfs, är otrevlig och dumdryg är uppenbart.


    Detsamma lilla du :)
  • Anonym (Gäsp)
    Anonym (Lim) skrev 2018-02-19 17:00:01 följande:

    Så duktig du är, ord, ord och ord. Men vem orkar höra på någon som mässar likt en nyfrälst? Skillnader finns, skillnader påverkar.


    Du uppenbarligen och du är otrevlig mot mig. Tydligen jätteprovocerande att någon i överläge skriver raljerande om din samhällsklass men själv raljerar du så gärna om dom som du uppfattar står under dig.

    Ett litet tips är att försöka föregå med gott exempel innan du mässar om hyfs.

    Skillnaderna finns ja men dom betyder ingenting. Inte på riktigt. Som jag redan sagt; Opium för folket. Dessutom är dom här ytliga skillnaderna bara viktiga för dig och dina likar. Ingen över eller under kunde lyfta mindre på ögonbrynen eller känna någon slags extra respekt över din påhittade ställning i samhället.

    Det finns anständiga arbetare och det finns mindre anständiga arbetare. Vad du har för färg på väggarna hemma eller döper dina barn till är viktigt för dig men inte viktigt på riktigt.

    Du pratar om smak. Vad ska du göra med den? Kan du betala en bra privatskola med din smak? Innebär det att du tillhör den kapitalägande klassen? Innebär det att andra utanför din sfär imponeras? Svar; nej. Det är din snuttefilt du tydligen är väldigt rädd om eftersom du börjar med personangrepp mot mig och skriver fula haranger för att jag inte tar din så kallade status på allvar.

    Här sitter ni och diskuterar om hur låg klass och dålig smak det är att röka. Människorna ni pratar om kunde säkert inte bry sig mindre om detta mer än att tycka att ni är larviga kan jag tänka mig. Och för dom som har den reella makten i samhället är inte det här heller viktigt eller intressant att diskutera.

    Just för DIG däremot är det viktigt. På ett tvångsmässigt sätt måste det påpekas om och om igen vilken skillnad det är på dig och en undersköterska. Sån otroligt stor skillnad. Du är rädd att ingen ska se den här skillnaden så du måste skriva stora skyltar där det står att hon är lägre än dig, att du, faktiskt spelar större roll.

    :)
Svar på tråden Varför röker lågutbildade så mycket jämfört med högutbildade?