• Anonym (Anonym)

    Hur länge vågar vi vänta med att skaffa barn?

    Hur viktigt är det att saker är "ordnat" innan man skaffar barn? Min sambo och jag har alltid haft den tanken, att livet bör vara ganska ordnat innan man skaffar barn. Med "ordnat" menar vi att man har ett bra boende, praktisk bil, stabilt förhållande, ett sparande och två fasta anställningar. 

    Vi har kommit en bit på vägen. Vi känner oss trygga och lyckliga i vår relation, har hunnit utbilda oss och sambon är fast anställd med ganska bra lön men där tar det stopp. Jag har fastnat i vikarieträsket och får inte min eftertraktade tillsvidaretjänst trots att jag har kämpat i över två år nu. Har dock jobbat ihop till en hyfsad föräldrapenning. 

    Boendet är vi inte klara med heller. Vi bor i en liten hyrestvåa just nu och tror att vi kan ha kontaktinsatsen till ett radhus klar vintern 2017. 

    Vi funderar dock ändå på att börja försöka skaffa barn nu till sommaren, på grund av åldern. Jag är 31 nu och blir 32 år våren 2017. Vågar vi vänta så mycket länge? Hur skulle ni ha gjort om ni var i vår sits? 

  • Svar på tråden Hur länge vågar vi vänta med att skaffa barn?
  • Spegelbilden

    Jag tänkte precis som dig och satt i samma sits som dig, alltså i vikarieträsket efter min examen. Tillslut kände jag att vi inte kunde hålla på att vänta på att livet är perfekt då åren gick (jag 30 och mannen 35).

    Jag såg till att jobba upp en bra föräldrapenning och en stor buffert sen körde vi. Nu är vår dotter 2 månader och visst vill vi bo i hus och längtar efter det, men för hennes del gör det inget att bo i lägenhet så länge hon är så här liten. Om två-tre år hoppas jag att vi kan köpa hus och förhoppningsvis kanske drömjobbet kommer. Det är inte många som vill anställa 30-åringar utan barn då de antar att ett barn kommer komma typ när som helst, så kanske att det blir lättare att få jobb när du väl fått barn.

    Det viktigaste är att man har ett stabilt förhållande, förstahands boende, sparpengar och åtminstone en säker inkomst. Tycker jag..

  • Anonym (Student)

    Det finns de som skaffar barn i krigstider, mitt under pågående krig - hur optimalt är det?

    Att skaffa barn nu, när tredje världskriget hänger i luften, är knappast optimalt det heller.

    Så det där med "rätt tidpunkt för barn", det finns inte.

  • sarafamilj
    Anonym (Anonym) skrev 2016-05-21 01:14:30 följande:
    Tanken har såklart slagit oss att vänta tills boendet är klart. Dock känns det osäkert. Vi beräknar vara klara med insatsen vintern 2017 men sedan får vi troligen räkna med flera månader till innan vi hittar rätt boende i rätt område till rätt pris samt vinner budgivningen. Skulle vi få en bostad direkt får det nog räknas som extrem tur. 

    Vintern 2017 är jag nästan 33 år och vi har ingen aning om hur länge det kommer att ta för oss att hitta bostaden eller att bli gravida. 

    Även fast jag inte har någon fast anställning ser vår ekonomi ganska ljus ut. Vi kan spara mycket varje månad och ända leva bra. 

    Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag varken vill eller vågar vänta längre, så jag kanske besvarar min egen fråga själv

    Jag tycker ni gör helt rätt i att köra på! Det är inte ett dugg svårt att köpa boende eller flytta med småbarn hemma. Och en tillsvidare-tjänst kan du ju behöva vänta otroligt länge på. Eller så trillar du över den alldeles snart. Synd att pausa allt på obestämd tid.


    Låter som att ni har väldigt bra förutsättningar för att skaffa barn tycker jag! Sedan finns det ju ytterligare en risk med att vänta längre än nödvändigt med att försöka få barn. Förutom risken att det finns svårigheter finns ju också möjligheten att ni kommer vilja ha syskon och då vill man gärna ha ännu mer tid på sig tänker jag. När nu förutsättningarna är så bra som era! Lycka till. :) 

  • Anonym (Väntade.)
    StudentmammanÖret skrev 2016-05-21 10:26:00 följande:

    Jag ville inte vara för gammal när jag fick barn, så jag valde att skaffa barn direkt efter gymnasiet.

    Jag hade sparat pengar från sommarjobb ich deltidsjobb under tre års tid. De pengarna, ihop med FP, gav mig möjligheten att vara hemma med barnet i 3,5 år.

    När barnet var 3,5 år så började barnet på förskola - 15 h/v, och jag började studera. Utbildningen var på 5 år, första åren på distans (om man ville), så jag pluggade de 15 h mitt barn var på förskola, plus timmarna mellan klockan 19-23/24-tiden.

    Det var verkligen optimalt! Pluggande kan man styra mer själv än ett arbete.

    Med facit i hand har jag verkligen gjort rätt val, då mitt barn inte behövde förskola förrän vid 3,5 år, samt aldrig mer än 15h/v. Vi fick SÅ mycket tid tillsammans. Och idag har jag ett yrke som ger mig ledigt under alla lov. ;) Lärare för F-3. Väldigt enkelt yrke, måste jag säga. Arbetar dessutom endast 75%. Ska göra så tills mitt barn är stor nog att vara hemma själv några timmar efter skolan.


    Hur länge var pappan hemma?
  • Anonym (Sofia)

    Kör på! Allt kommer lösa sig med tiden ändå. Dessutom vet man inte hur lång tid det kan ta innan man väl blir gravid. För oss tog det nästan två år och då är jag ändå bara 24. Så jag säger go for it!

  • jagärjagvemärdu

    Personligen hade jag väntat tills vi haft allt ordnat. Utbildat oss, fasta anställningar, köpt och stort boende (behöver inte vara hus) bilar och rest runt väldigt mycket i världen. Kommer INTE skaffa barn innan detta är uppfyllt, oavsett ålder.

  • Anonym (2barnsmamma)

    Vi gjorde allt "fel" väg men är väldigt nöjd att vi gjorde det, rätt tidpunkt för barn kommer inte om man bara väntar... Fick första barnet när jag var 22 och studerade ännu på universitetet (min sambo studerade också). 2 år senare var jag färdig men min utbildning, vi båda började jobba och köpte en bostad (radhus) några månader senare. Ca 1 år senare föddes vårt andra barn. Nu är det 7 år sedan vårt första barn föddes och vi båda har fast anställning och en stabil ekonomi. Är skönt att jag redan fått alla barn jag vill ha och kan satsa på karriären :)

    När vi började försöka få barn märkte vi att det inte var så enkelt även om jag var ung, jag lider av pcos. Läkaren sa att om vi börjat efter 30 skulle det kanske inte ha blivit några barn alls...

  • Anonym (Vänta inte!)

    Life is what's happening to you while you're busy making other plans...

    När vi blev oplanerat gravida var vi visserligen nygifta, men vi ägde ingen bil, bodde i en liten hyrestvåa högst upp utan hiss ute i förorten, ingen av oss hade pluggat klart eller hade fast jobb, jag hade ett ganska välbetalt vikariat fram till bebisen var beräknad så jag fick en bra SGI men min man hade bara olika ströjobb.

    Nu väntar vi tvåan, bor i en stor trea i ett bra område, har bil, jag har tagit examen och vi har båda jobb, även om vi ännu inte har fast anställning nån av oss. Som tur är jobbar vi båda inom yrken där det absolut inte saknas arbetstillfällen.

    Vi har kanske fortfarande inte det "perfekta" livet om man ser det utifrån vad gäller materiella saker som hus och ny bil, men vi har ännu inte känt att vi har fått uppoffra någonting under de fyra år som gått. Vi har kunnat resa, flytta, utbilda oss och göra det vi vill göra som en familj. Vissa saker drömmer vi fortfarande om, som tex kunna flytta till hus, få ett bättre jobb eller kanske skaffa sommarstuga. Men det innebär ju bara att vi har saker kvar att göra - tänk så tråkigt om man inte hade några planer och drömmar kvar!

    Vi har å andra sidan en del bekanta som har varit så upptagna med att skaffa sig det perfekta livet att de verkar ha glömt bort att livet inte bara är en lång startsträcka. Ett par skaffade utbildningar, varsin karriär och la massvis med pengar på ett hus, sen skilde de sig när barnet var två. Ett annat par jag känner väntade och väntade på rätt läge men det har alltid varit något projekt som ska avklaras eller någon ny tjänst som ska utlysas, och sen när de väl började försöka så blev de väl helt chockade av att det inte gick att planera in lika enkelt som att boka en semesterresa. Hon har fortfarande inte blivit med barn fast de försökt i flera år nu. Jag vet att hon tycker det känns jobbigt att bo i ett hus de har skaffat för "barnens skull" när de nu inte ens vet om de kan få barn ens.

    Det finns väldigt mycket i livet som man inte kan rå över. Visst är det kanske dumdristigt att medvetet skaffa barn om man inte ens har en egen lägenhet eller inkomst över huvud taget, men har man bara de mest basala grejerna avklarade så finns det en hel massa grejer som man faktiskt kan lösa under tiden. Vad är det värsta som skulle kunna hända liksom? Att ni inte har råd att köpa allt nytt till bebisen och kanske måste veckohandla i bland istället för att köpa hämtmat typ? Att ni måste vänta ett halvår extra på att flytta till hus? Att du blir arbetslös några månader efter mammaledigheten? Det är ju inte ens en nackdel för övrigt...

  • Anonym (mor)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-05-20 17:16:24 följande:

    Hur viktigt är det att saker är "ordnat" innan man skaffar barn? Min sambo och jag har alltid haft den tanken, att livet bör vara ganska ordnat innan man skaffar barn. Med "ordnat" menar vi att man har ett bra boende, praktisk bil, stabilt förhållande, ett sparande och två fasta anställningar. 

    Vi har kommit en bit på vägen. Vi känner oss trygga och lyckliga i vår relation, har hunnit utbilda oss och sambon är fast anställd med ganska bra lön men där tar det stopp. Jag har fastnat i vikarieträsket och får inte min eftertraktade tillsvidaretjänst trots att jag har kämpat i över två år nu. Har dock jobbat ihop till en hyfsad föräldrapenning. 

    Boendet är vi inte klara med heller. Vi bor i en liten hyrestvåa just nu och tror att vi kan ha kontaktinsatsen till ett radhus klar vintern 2017. 

    Vi funderar dock ändå på att börja försöka skaffa barn nu till sommaren, på grund av åldern. Jag är 31 nu och blir 32 år våren 2017. Vågar vi vänta så mycket länge? Hur skulle ni ha gjort om ni var i vår sits? 


    Jag skulle vilja kalla din fråga för direkt livsavgörande! Jag HOPPAS att du och din man använder ert sunda förnuft som mogna människor och inte anammar tips från oss här på FL som mest bara tramsar! Jag t ex kan ju tycka att, nej då det är ingen brådska med barn. Ni kan lugnt vänta tills ni har precis allt ordnat och har flyttat in i radhuset, möblerat klart och du fått fast jobb.
  • Anonym (Väntade.)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-05-21 01:14:30 följande:

    Tanken har såklart slagit oss att vänta tills boendet är klart. Dock känns det osäkert. Vi beräknar vara klara med insatsen vintern 2017 men sedan får vi troligen räkna med flera månader till innan vi hittar rätt boende i rätt område till rätt pris samt vinner budgivningen. Skulle vi få en bostad direkt får det nog räknas som extrem tur. 

    Vintern 2017 är jag nästan 33 år och vi har ingen aning om hur länge det kommer att ta för oss att hitta bostaden eller att bli gravida. 

    Även fast jag inte har någon fast anställning ser vår ekonomi ganska ljus ut. Vi kan spara mycket varje månad och ända leva bra. 

    Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag varken vill eller vågar vänta längre, så jag kanske besvarar min egen fråga själv


    Så länge ni har råd med eventuella sjukskrivningar, inte behöver sätta barnet på dagis innan barnet känns redo och kan dela lika på föräldraledigheten så kör på :)

    Många mammor skryter om hur länge dom varit hemma med barn. Sedan visar det sig att dom helt nekat barnet chansen att vara fl med pappan . (Eller så har pappan tagit nån fjuttig månad ) Det tycker jag är fel mot barnet, pappan och förhållandet.

    ( med första var vi var hemma båda två första halv året, sedan tog vi vars ett år. Sedan börjar vi båda jobba deltid)
Svar på tråden Hur länge vågar vi vänta med att skaffa barn?