• Anonym (MBS59)

    Just fått veta att jag ska bli farmor igen

    Hej!

    Härom dagen berättade min son och hans nya kvinna att de väntar barn tillsammans. De hade väntat länge med att berätta då de skäms över situationen.

    De har knappt träffats i ett år, blev ett par först i januari, båda har spruckna relationer med barn på varsitt håll, båda har precis börjat nya jobb och hon har bara timanställning som hon just nu är sjukskriven ifrån. De blev sambo för en månad sedan. Min son har haft det kämpigt ett par år med att få ihop ekonomin så jag och hans pappa har fått bistå med mycket, både ekonomiskt och praktiskt. Det är inte optimalt att skaffa barn nu, så är det bara. Nu tog de visserligen det beslutet ändå och det måste jag acceptera. Det svåra är att hålla god ton och dölja besvikelsen över deras usla beslut och konsekvenstänk. Jag håller mig undan och vill inte umgås.

    Med tidigare barnbarn har vi tyckt att det varit roligt att ge bidrag till barnvagn, bilstol, kläder mm. Nu vill vi inte hjälpa till alls så får de själva reda ut röran de sitter i.

    Vi tappade helt lusten att hjälpa till med renoveringen och blir det inte klart innan december lär de få sova 5 st i samma rum.

    Det känns som att de tänker att det löser sig för att vi alltid har funnits där och ställt upp men vi vill inte bli tagna för givna.

    Det är också där skon klämmer. Hela situationen är tråkig och jag tycker att vuxna människor som passerat 30 borde kunna fatta bättre beslut än så.

    Många tycker säkert att jag resonerar barnsligt nu, men jag kan inte tänka mig att någon av er hade tyckt att det var särskilt trevligt om era nära och kära tog för givet att ni skulle öppna era plånböcker och jobba gratis på er fritid.

    Senast i morse fick maken ett SMS från sonen om att bilskatten kommit igen. Vi frågade då hur mycket han lagt undan till att betala den när han vet att den kommer med jämna intervaller. "Har inte haft råd att spara" fick vi tillbaka. Varför skaffar man då barn om man inte klarar sina räkningar? Nej fy så besviken jag känner mig.

  • Svar på tråden Just fått veta att jag ska bli farmor igen
  • Påven Johanna
    Anonym (MBS59) skrev 2016-07-25 14:37:11 följande:

    Än så länge har ingen bebis kommit, så jag tycker att det är bäst att jag håller mig undan så att jag inte riskerar att säga för mycket.

    Tills hans försvar bör jag också tillägga att det inte så mycket har handlat om att han gjort dåliga ekonomiska val. Istället har han drabbats av dödsfall, sjukdom efter olycka, tvingats byta arbete ofta för att hans fysik efter olyckan gör det svårt att utföra tyngre arbetsuppgifter, en storm som förstörde stora delar av gården och som försäkringsbolaget vägrat ersätta då han just fått hem brev om att uppdatera försäkringen efter en omfattande renovering.

    I det skick fastigheten är innebär en försäljning en enorm förlust för honom. Där har vi istället hjälpt till att återställa en del av det som blivit förstört genom att dels gå in med kapital men också att hjälpa till med art snickra, måla och vara barnvakt när det behövts. Det är dock mycket arbete som återstår.

    All denna otur har inneburit att han fått fler utgifter än han periodvis haft råd med och i den mån vi har kunnat har vi hjälpt till. Tex genom att betala skatten på bilen så att han kan ta sig till jobb för några bussförbindelser finns inte och cykla den sträckan med hans skador går inte.

    Han har under det här året varit på väg tillbaka ekonomiskt och har kunnat göra arbeten på huset som är nödvändiga för att det ens ska vara möjligt att bo där.

    Och vi är såklart överlyckliga att han träffat en tjej som han håller av så mycket att de vill leva tillsammans. Men han har gjort det väldigt klart för oss att han absolut inte vill ha fler än ett barn och därför känns det väldigt olustigt att de annonserar ut att de väntar barn. Hon har gått halvvägs och de har bott ihop i en knapp månad. De har inget kapital, ett barn var med sig i bagaget, inga barnsaker sparade då det var flera år sedan hans föddes och han var ju som sagt klar med den biten.

    Har de ens ställt sig frågan vad de har att erbjuda ett barn just nu? Troligtvis inte.

    Såklart kommer vi inte att klippa banden och inte kommer vi tycka mindre om det här barnet. Just nu behöver jag bara få tycka att hela idén är korkad och väldigt ogenomtänkt.

    Nog för att vi har ställt upp. Det gör man nog om man kan när ens barn riskerar att förlora allt. Dock har vi inte obegränsat med resurser. Särskilt inte som en av oss just gått i pension. Vi kan helt enkelt inte försörja barnbarn och rätta till hans hus om vi själva ska ha en skälig levnadsstandard. Vi är aktiva med ett innehållsrikt liv och är inte redo att ge upp allt för att passa barnbarn eller bygga på heltid.Tackar för att jag har fått skriva av min frustration och för att ni varit så förstående.


    Ja, det var ju högst oturligt och allt igenom olyckligt. Men hans personskada måste väl ändå försäkringsbolaget ha ersatt? Inkomstförlust och annat som följt med också, utgår jag från. Annars bör ju karln skaffa sig en bra advokat.

    Dessutom är det förstås, åtminstone i mitt tycke, skillnad på att hjälpa till under en besvärlig period och på att räknas som en ständig inkomstkälla och ständig hjälpreda, det förra ser jag som självklart - det senare som ett utnyttjande.

    Kvinnan i ekvationen bör ju också ha något att erbjuda boet, det funkar dåligt att vara sjukskriven från timanställning och samtidigt välja att utöka barnaskaran. Jag hoppas att inte också hon förlitar sig på er, det är ju om möjligt ännu värre än att sonen skulle göra det.
  • Anonym (PRATA)

    Kommunikation är A och O i en relation oavsett vilken relation det handlar om.

    Att du gör denna tråd är väl ett tecken på att kommunikationen inte har funnits där?

  • Anonym (Linsa)

    Att ni inte vill betala för ytterligare ett barn kan jag förstå men att ni inte vill hjälpa dem mer med renoveringen förstår jag inte. Det var ju något ni påbörjade innan de blev med barn.

  • Anonym (hm)

    konstig människa du är...

    blev nu plötsligt extraglad för att ha en mamma, som sa till mig "jag kommer att stödja dig oavsett vilket beslut du tar", när jag blivit oplanerat gravid med en man som jag hunnit att träffa i ett par månader och själv hade precis fått ett nytt jobb..

  • Påven Johanna
    Anonym (hm) skrev 2016-07-26 09:31:53 följande:

    konstig människa du är...

    blev nu plötsligt extraglad för att ha en mamma, som sa till mig "jag kommer att stödja dig oavsett vilket beslut du tar", när jag blivit oplanerat gravid med en man som jag hunnit att träffa i ett par månader och själv hade precis fått ett nytt jobb..


    Och med stöd menar du att hon försörjde dig ekonomiskt och renoverade ditt hus, eller?
  • Anonym (mor)
    Anonym (MBS59) skrev 2016-07-25 10:14:26 följande:

    Hej!

    Härom dagen berättade min son och hans nya kvinna att de väntar barn tillsammans. De hade väntat länge med att berätta då de skäms över situationen.

    De har knappt träffats i ett år, blev ett par först i januari, båda har spruckna relationer med barn på varsitt håll, båda har precis börjat nya jobb och hon har bara timanställning som hon just nu är sjukskriven ifrån. De blev sambo för en månad sedan. Min son har haft det kämpigt ett par år med att få ihop ekonomin så jag och hans pappa har fått bistå med mycket, både ekonomiskt och praktiskt. Det är inte optimalt att skaffa barn nu, så är det bara. Nu tog de visserligen det beslutet ändå och det måste jag acceptera. Det svåra är att hålla god ton och dölja besvikelsen över deras usla beslut och konsekvenstänk. Jag håller mig undan och vill inte umgås.

    Med tidigare barnbarn har vi tyckt att det varit roligt att ge bidrag till barnvagn, bilstol, kläder mm. Nu vill vi inte hjälpa till alls så får de själva reda ut röran de sitter i.

    Vi tappade helt lusten att hjälpa till med renoveringen och blir det inte klart innan december lär de få sova 5 st i samma rum.

    Det känns som att de tänker att det löser sig för att vi alltid har funnits där och ställt upp men vi vill inte bli tagna för givna.

    Det är också där skon klämmer. Hela situationen är tråkig och jag tycker att vuxna människor som passerat 30 borde kunna fatta bättre beslut än så.

    Många tycker säkert att jag resonerar barnsligt nu, men jag kan inte tänka mig att någon av er hade tyckt att det var särskilt trevligt om era nära och kära tog för givet att ni skulle öppna era plånböcker och jobba gratis på er fritid.

    Senast i morse fick maken ett SMS från sonen om att bilskatten kommit igen. Vi frågade då hur mycket han lagt undan till att betala den när han vet att den kommer med jämna intervaller. "Har inte haft råd att spara" fick vi tillbaka. Varför skaffar man då barn om man inte klarar sina räkningar? Nej fy så besviken jag känner mig.


    Jag förstår dig. Ett trist dilemma. Självklart vill ni hjälpa er son som ni älskar men hur långt ska man sträcka sig. Det är lätt för en utomstående att ha synpunkter och spontant tänker jag att jag skulle direkt stryka alla "bidrag" till sonen och låta honom bli vuxen och kvinnan kan ju ta hand om honom ett tag?! Ni kan ju ställa upp för honom på många andra sätt.
  • Anonym (Lala)

    Det är helt upp till dem hur många barn de vill skaffa. Det är liksom non of your business. Kan bli lite äcklad av föräldrar som fortfarande försöker styra och ställa i sina vuxna barns liv. Det känns incestiuöst på något vänster.

    Däremot har du all rätt i världen att bestämma över din egen tid och dina egna pengar. Och du bör aldrig ge mer än vad du vill. Gör du det så blir du bara bitter. Och i värsts fall tar du ut den bitterheten på andra, exempelvis din son och på det sättet skapar en dysfunktionell släktkonstellation.

  • Anonym (hmm)

    Det är väl klart att man ställer upp för sin familj även om man inte tycker att de fattar de mest genomtänkta besluten?? Det här handlar ju inte om att de vill finansiera ett missbruk, utan ett BARN!!

    Med det sagt, hur mycket pengar kan det behövas egentligen? Har båda barn sedan tidigare borde det finnas tillräckligt med prylar redan, och har man oturligt nog gjort sig av med allt får man väl ge sig ut på begagnatmarknaden.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (MBS59) skrev 2016-07-25 10:14:26 följande:

    Hej!

    Härom dagen berättade min son och hans nya kvinna att de väntar barn tillsammans. De hade väntat länge med att berätta då de skäms över situationen.

    De har knappt träffats i ett år, blev ett par först i januari, båda har spruckna relationer med barn på varsitt håll, båda har precis börjat nya jobb och hon har bara timanställning som hon just nu är sjukskriven ifrån. De blev sambo för en månad sedan. Min son har haft det kämpigt ett par år med att få ihop ekonomin så jag och hans pappa har fått bistå med mycket, både ekonomiskt och praktiskt. Det är inte optimalt att skaffa barn nu, så är det bara. Nu tog de visserligen det beslutet ändå och det måste jag acceptera. Det svåra är att hålla god ton och dölja besvikelsen över deras usla beslut och konsekvenstänk. Jag håller mig undan och vill inte umgås.

    Med tidigare barnbarn har vi tyckt att det varit roligt att ge bidrag till barnvagn, bilstol, kläder mm. Nu vill vi inte hjälpa till alls så får de själva reda ut röran de sitter i.

    Vi tappade helt lusten att hjälpa till med renoveringen och blir det inte klart innan december lär de få sova 5 st i samma rum.

    Det känns som att de tänker att det löser sig för att vi alltid har funnits där och ställt upp men vi vill inte bli tagna för givna.

    Det är också där skon klämmer. Hela situationen är tråkig och jag tycker att vuxna människor som passerat 30 borde kunna fatta bättre beslut än så.

    Många tycker säkert att jag resonerar barnsligt nu, men jag kan inte tänka mig att någon av er hade tyckt att det var särskilt trevligt om era nära och kära tog för givet att ni skulle öppna era plånböcker och jobba gratis på er fritid.

    Senast i morse fick maken ett SMS från sonen om att bilskatten kommit igen. Vi frågade då hur mycket han lagt undan till att betala den när han vet att den kommer med jämna intervaller. "Har inte haft råd att spara" fick vi tillbaka. Varför skaffar man då barn om man inte klarar sina räkningar? Nej fy så besviken jag känner mig.


    Jag tycker hur eller hur att ni ska behandla alla era barnbarn/ er sons barn lika! Ni kan fan inte göra skillnad då ska ni inget i era äldre barnbarns liv å göra heller.
  • Påven Johanna
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-26 15:20:00 följande:
    Jag tycker hur eller hur att ni ska behandla alla era barnbarn/ er sons barn lika! Ni kan fan inte göra skillnad då ska ni inget i era äldre barnbarns liv å göra heller.
    Menar du att för att ts inte längre vill betala allt för sin son och hans nya kvinna och inte vill renovera boendet och köpa vagn och övrig utrustning så innebär det i sin tur att hon senare - när barnet väl är fött och kommit upp på fötter - inte kommer att behandla barnen rättvist? Det var ju en tämligen enkelspårig slutsats. Den som ger bidrag till en vagn eller till och med köper en till ett barnbarn måste alltså köpa en vagn även till syskonet? Det går inte att köpa, göra eller skaffa något annat vid annat tillfälle som motsvarar den välviljan? Dessutom är väl bidrag till vagn ändå att betrakta som något man gör för barnets föräldrar och inte som en direkt gåva till barnet varför ingen avundsjuka borde kunna piskas upp ens av någon som resonerar som du gör. 

    Fascinerande på ett skrämmande sätt att det finns människor som på allvar tycks mena att vuxna inte ska klara sig själv utan för alltid vara en utgift för sina föräldrar. 
Svar på tråden Just fått veta att jag ska bli farmor igen