• prinsessan15

    BF April 2017, syskon

    Hej!
    Tänkte att det kunde vara kul att samla dem som väntar syskon i April 2017. För mig skulle det vara skönt att prata med andra som är i samma sits och hur det är att vara gravid igen.
    Jag har en son född -15 och väntar nu nr 2 som är beräknad till den 20/4. Känner förväntan men mest oro då det är svårt för mig att se hur det kommer bli med en till liten krabat!

  • Svar på tråden BF April 2017, syskon
  • Ztiwie
    Teresiat skrev 2017-04-09 08:34:07 följande:
    Underbart! Grattis! Var tidsåtgången stor skillnad mot dina tidigare förlossningar?
    Första: 4 dygn latens, 16-18 timmar på fl och avslutat med akutsnitt. (V40+6)

    Andra: latens ca 1 dygn + 16 timmar, vaginal fl. 3 små yttre bristningar. (V39+3)

    Så ja, ca 7 timmar från första känningen tills han va ute var helt sjukt snabbt för mig :D !
    Värkarna körde på i ett, och jag skrek mig genom värkarna på väg in från parkeringen *pinsamt* .. Lustgas fick jag direkt vi kom in, öppen 5 cm, och narkosläkaren var "i krokarna" så fick ryggbedövning inom en halvtimme. Hade hoppats på en paus i värkarna när jag fick ryggbedövningen - men ikke - värkarna blev bara starkare och 1,5 timme efter bedövningen var satt så låg jag med bebisen på magen :) (V39+1)

    Eftervärkarna är överjävliga denna gången, mycke ondare än tidigare, och magen har inte dragit ihop sig lika snabbt. Och jag hade glömt hur ont/ömt det blir när man börjar amma! Aj aj!
  • Teresiat
    Ztiwie skrev 2017-04-10 17:11:53 följande:

    Första: 4 dygn latens, 16-18 timmar på fl och avslutat med akutsnitt. (V40+6)

    Andra: latens ca 1 dygn + 16 timmar, vaginal fl. 3 små yttre bristningar. (V39+3)

    Så ja, ca 7 timmar från första känningen tills han va ute var helt sjukt snabbt för mig :D !

    Värkarna körde på i ett, och jag skrek mig genom värkarna på väg in från parkeringen *pinsamt* .. Lustgas fick jag direkt vi kom in, öppen 5 cm, och narkosläkaren var "i krokarna" så fick ryggbedövning inom en halvtimme. Hade hoppats på en paus i värkarna när jag fick ryggbedövningen - men ikke - värkarna blev bara starkare och 1,5 timme efter bedövningen var satt så låg jag med bebisen på magen :) (V39+1)

    Eftervärkarna är överjävliga denna gången, mycke ondare än tidigare, och magen har inte dragit ihop sig lika snabbt. Och jag hade glömt hur ont/ömt det blir när man börjar amma! Aj aj!


    Jaaa! Amningen är ju nästan mer smärtsam en förlossningen... Nääääästan ;) hoppas verkligen det gör LITE mindre ont andra gången..
  • Trillian80

    4 april kom lilla Alice, två dagar före bf :)

    Kände att det var nåt på gång på morgonen med återkommande värkar, men åkte runt till lite av mina kunder under förmiddagen. Runt lunch tänkte jag att jag nog borde åka hem och vila mig lite ifall det var förlossningsdags. Vid två ringde jag hem sambon, då hade jag haft regelbundna värkar ett par timmar (10-20 min emellan). Tänkte att det kunde dröja länge till så sambon beställd pizza. När klockan var kvart i sex åkte vi in, jag hade 8-10 min mellan värkarna men de gjorde ganska ont så jag ville ha lustgas. Satte mig i bilen - då gick vattnet. Var hemska 20 min till sjukhuset. Väl där fick de köra mig på bår, hade så ont. Hade bara nån minut värkpaus så fick aldrig bytt till sjukhusskjorta eller satt på TENSen... Klockan åtta kom hon ut. Jädrar så intensivt, fy tusan.

    Första två barnen spenderade vi 6-8 timmar på förlossningen innan de kom...

    Och nu är man i bära bebis-dygnet runt och nästan aldrig få sova-träsket :) Hon har sån magknip så vissa dagar skriks det en hel del. Vet ju att det går över (borde)..

  • lillami79

    I torsdags föddes Elion 11 dagar för tidigt.

    Högt blodtryck igen hos BM förra måndagen. Samma på tisdagen så beslut om inläggning o igångsättning. Låg på förlossningen till onsdag morgon då jag blev igångsatt med mediciner. Värkar hela e.m/kvällen men funkade med tens. Dock inte öppen nåt på kvällen...

    Fick sova natten o mediciner igen på torsdagsmorgonen. Öppnade mig 3 cm o de tog hål på hinnorna. Satte rejäl fart efter lunch o var extremt intensivt. 17.22 föds han. Lite för intensivt men ändå inte lika extremt som min förra förlossning. Hann ingen ryggbedövning. Lustgas o tens o egna styrkan fick funka. Så skönt att det är klart efter en tuff grav! Utskriven efter två dagar. Han åt bra från början o ja eftervärkarna blir värre för varje gång man fått barn!!! Så sjukt ont vid amning!!! Men bara att kämpa på. Storasystrarna är överlyckliga över lillebror <3

  • Sagansland

    Grattis till er som fått era små hjärtan!!

    Själv väntar ja fortfarande och ja är så less!!????

    Är beräknad idag, sen 20e. Slemproppen lossna för 4 dagar sen, och har haft förvärkar, va ja tror de är, till och från. Starkare menssmärtor, ovh i ryggen, som är ihållande. Men släpper.

    Idag har ja haft menssmärta typ hela dagen, strålar ner mot låren?

    Me dottern lossna slempoppen 2 dagar innan hon föddes i vecka 39+1, så ja va bomb säker på att även lillasyster ville komma ut tidigare, men icke..

    Känner mej så tung och gör typ ont när ja går, känns som hela ungen hänger på hålet, och de strålardär nere, och känns som träningsvärk ????

    /trött mamma ????

  • Teresiat
    Sagansland skrev 2017-04-20 21:13:28 följande:

    Grattis till er som fått era små hjärtan!!

    Själv väntar ja fortfarande och ja är så less!!????

    Är beräknad idag, sen 20e. Slemproppen lossna för 4 dagar sen, och har haft förvärkar, va ja tror de är, till och från. Starkare menssmärtor, ovh i ryggen, som är ihållande. Men släpper.

    Idag har ja haft menssmärta typ hela dagen, strålar ner mot låren?

    Me dottern lossna slempoppen 2 dagar innan hon föddes i vecka 39+1, så ja va bomb säker på att även lillasyster ville komma ut tidigare, men icke..

    Känner mej så tung och gör typ ont när ja går, känns som hela ungen hänger på hålet, och de strålardär nere, och känns som träningsvärk ????

    /trött mamma ????


    Låter verkligen som att det är nära! När ni går hemma och väntar på bf, får syskon gå på förskolan då? Har så ont i kroppen så bävar lite för att vara själv med sonen hela dagar just innan bf. Foglossningarna tar ju kol på än som det är...
  • fridashage

    Hoppar in här och undrar om det finns fler som verkligen är sugna på att bebis skall titta ut nu?

    Jag hade bf i måndags 17e och har sedan i söndags haft rejäla förvärkar och mensliknande smärta. Slemproppen lossnar hela tiden, bit för bit och enligt barnmorskan är jag lite öppen och mjuk. Men nu då??? Varför kan jag inte få lite värkar så det kommer igång? ????

    Gick över 16 dagar med sonen och han kom efter igångsättning så hade väl detta scenariot lite på känn. Graviditeten har dock varit så annorlunda så jag tänkte att kanske slipper jag vänta allt för länge. Nu börjar dock tankarna om igångsättning snurra och det är det sista jag vill!

  • fridashage
    Teresiat skrev 2017-04-20 22:18:31 följande:

    Låter verkligen som att det är nära! När ni går hemma och väntar på bf, får syskon gå på förskolan då? Har så ont i kroppen så bävar lite för att vara själv med sonen hela dagar just innan bf. Foglossningarna tar ju kol på än som det är...


    I vår kommun Orust räknas de dagarna som att man är ledig så jag lämnar 15 timmar/vecka.
  • Teresiat
    fridashage skrev 2017-04-21 07:25:00 följande:

    I vår kommun Orust räknas de dagarna som att man är ledig så jag lämnar 15 timmar/vecka.


    Lite märkligt kan jag tycka.. jag är inte ledig, jag är hemma för att kroppen inte orkar jobba.. men men :)
  • Ztiwie

    Grattis till er som fått era små bebisar! <3

    Teresiat - Är du sjukskriven eller är hemma med havandeskapspenning? Isf borde du få lämna som vanligt, inte bara de 15 timmarna. Men hör med förskolan, dom brukar ju iaf vara hjälpsamma om man förklarar läget :)

  • Teresiat
    Ztiwie skrev 2017-04-21 23:41:53 följande:

    Grattis till er som fått era små bebisar! <3

    Teresiat - Är du sjukskriven eller är hemma med havandeskapspenning? Isf borde du få lämna som vanligt, inte bara de 15 timmarna. Men hör med förskolan, dom brukar ju iaf vara hjälpsamma om man förklarar läget :)


    Jag hade säkert kunnat bli sjukskriven om jag velat då jag är fruktansvärd foglossning.. Men då jag gillar mitt jobb så har jag valt att kämpa på in i det sista. Men nu är det en vecka kvar till bf och kroppen behöver vila, så jag är hemma med vanligt föräldrapenning i väntan på födsel... Men hur mkt vila blir det om man ska ta hand om en 2 åring som såklart inte kan förstå att mammas rygg inte orkar bära, jag kan inte sitta på golvet och då blir han ledsen, han älskar att vara ute men då får man ju springa efter en stor del av riden och det orkar inte kroppen heller.. pappan jobbar 8-18 så det blir ju många timmar för min kropp.. Hade jag fått önska hade pappan lämnat och jag hämtar typ 15.00... får väl fråga, men tror det är 15 h/v som gäller :/
  • Traska

    Inga fler bebisar på gång, april är ju snart slut. :)

    Jag hade BF 18/4 men gick över och blev igångsatt sist, så jag räknade med att gå över nu med. Fick sonen på BF +18

    De senaste nätterna har jag vaknat av en ond förvärk, har trott att det ska sätta igång men har somnat om istället. Idag har jag haft mycket sammandragningar med mensvärkskänsla, men det kan lika gärna bero på överansträngning. Har ägnat mig åt lite hushållsarbete nämligen.

    Någon mer än jag som oroar sig över hur det ska bli med syskonet under förlossningen? Sonens farfar och farmor ska ha honom och det går säkert bra, men tänk om vi måste åka in mitt i natten eller något sådant? Är lite nervös för att det ska bli bråttom och att han ska bli rädd. Han är bara 21 månader.

    Min bebis har inte fixerat sig och jag har fått order om att lägg mig ned och genast ringa förlossningen om vattnet skulle gå hemma, lite läskigt. Någon mer som har en rörlig och högt liggande bebis?

  • Traska
    fridashage skrev 2017-04-21 07:23:30 följande:

    Hoppar in här och undrar om det finns fler som verkligen är sugna på att bebis skall titta ut nu?

    Jag hade bf i måndags 17e och har sedan i söndags haft rejäla förvärkar och mensliknande smärta. Slemproppen lossnar hela tiden, bit för bit och enligt barnmorskan är jag lite öppen och mjuk. Men nu då??? Varför kan jag inte få lite värkar så det kommer igång? ????

    Gick över 16 dagar med sonen och han kom efter igångsättning så hade väl detta scenariot lite på känn. Graviditeten har dock varit så annorlunda så jag tänkte att kanske slipper jag vänta allt för länge. Nu börjar dock tankarna om igångsättning snurra och det är det sista jag vill!


    Har du fått din bebis än?

    Jag gick också över sist och blev igångsatt, hoppas med slippa det den här gången.
  • fridashage
    Traska skrev 2017-04-24 18:18:36 följande:

    Har du fått din bebis än?

    Jag gick också över sist och blev igångsatt, hoppas med slippa det den här gången.


    Hej! Nä ingen bebis här än och jag håller på att bli lite galen. Minsta lilla känning så hoppas man så otroligt mycket att det ska dra igång.

    Men, jag borde väl inte vara förvånad eftersom det blev igångsättning sist också.

    Just nu är de det som jag är mest orolig för. Att det ska bli igångsättning och att förlossningen ska bli en lika dålig erfarenhet som sist, lång, pinvärkar och sugklocka osv. Hur tänker du kring detta?

    Jag är också lite orolig för våran lille kille. Farmor och farfar är redo här med, men de bor ca 45 minuter bort. Min vän är redo om vi måste sticka på direkten, hon bor 5 minuter härifrån. Men är ändå rädd att lillkillen skall påverkas av att vi kanske är borta ett tag.
  • lillami79

    Hur går det för er?

    Här går man med bebis o vaggar hela dagarna. Enormt tuttig o lite magknip tror jag. Tufft när man är ensamstående dessutom! Mina döttrar är till stor hjälp dock o pappan hämtar honom korta stunder

  • Traska
    fridashage skrev 2017-04-24 18:28:11 följande:
    Hej! Nä ingen bebis här än och jag håller på att bli lite galen. Minsta lilla känning så hoppas man så otroligt mycket att det ska dra igång.

    Men, jag borde väl inte vara förvånad eftersom det blev igångsättning sist också.

    Just nu är de det som jag är mest orolig för. Att det ska bli igångsättning och att förlossningen ska bli en lika dålig erfarenhet som sist, lång, pinvärkar och sugklocka osv. Hur tänker du kring detta?

    Jag är också lite orolig för våran lille kille. Farmor och farfar är redo här med, men de bor ca 45 minuter bort. Min vän är redo om vi måste sticka på direkten, hon bor 5 minuter härifrån. Men är ändå rädd att lillkillen skall påverkas av att vi kanske är borta ett tag.
    Hoppas att du slapp igångsättning. Det gjorde jag och vilken skillnad till förlossning.

    Min lilla tjej kom den 25 april, en vecka sen. Förlossningen gick jättebra, jag hade inte särskilt ont förrän på slutet och behövde bara vara på förlossningen i två timmar. Hon var ganska stor, 4,6 kg så hela första veckan fick vi tilläggsmats henne med ersättning, det slipper vi nu dock.
  • Traska
    lillami79 skrev 2017-05-08 21:59:11 följande:

    Hur går det för er?

    Här går man med bebis o vaggar hela dagarna. Enormt tuttig o lite magknip tror jag. Tufft när man är ensamstående dessutom! Mina döttrar är till stor hjälp dock o pappan hämtar honom korta stunder


    Min flicka är också snuttid av sig, och nappen gillar hon för det mesta inte. I går hade jag henne i famnen i princip hela dagen. Idag har jag kunnat lägga ifrån mig henne då och då. Hon skriker inte så mycket dock, knorrar mest.

    Har en blivande tvååring hemma och trots att vi är två vuxna är hemmet helt i kaos, när ska vi någonsin hinna med städ och trädgård?
  • lillami79

    Ja här skriks det mkt fortfarande men nu kan han ändå va lugn kortare stunder o ligga o kika. Han är sex veckor idag. Han äter mer sällan oxå o framförallt på nätterna. Förut åt han ju nästan varannan timme dygnet runt... Han är dock väldigt tuttig än. Han tar nappen lite mer än förut men helst inte.

    Hur går det för er?

    Ja med en nyfödd o en två-åring så hinner man inte mkt även om man är två vuxna. Pappan jobbar ju ändå oftast o då behöver man ju avlastning på kvällen när man gjort allt själv på dan. Jag hade ju nyfödd o två-åring med mina äldsta barn. Det är tufft men det blir lättare o de har så mkt nytta av varann när de är så nära i ålder.

  • Traska

    Vi kämpar på.

    Min bebis är extremt snäll (eller vad man nu ska säga, bebisar är ju inte dumma direkt), sover hela nätterna och skriker nästan aldrig. Storebror är ganska krävande och tar mycket tid och energi, lillasyster sitter snällt i sittren och väntar på sin tur. Jag får lite dåligt samvete över att jag inte kan ge henne all den tid och uppmärksamhet som hennes storebror fick när han var bebis. 

    Men hon är frisk och kry, växer och mår bra så egentligen finns det inget att klaga på.

    Någon mer än jag som blir knasig av amningen? Jag blir grubblig, orolig och ofta låg, jag tror att det är hormonerna som spökar.

Svar på tråden BF April 2017, syskon