• Anonym (Pluggis)

    Han tjänar mer och jag vill plugga

    Vill gärna höra hur ni gjort eller hur ni tänker.

    Jag och min man bor i en bostadsrätt där jag stått för hela handpenningen och äger 66% med det inräknat. Min man var inneboende hos sin kompis när jag först träffade honom och det här var nästan enda lösningen om vi ville bo större än den etta jag bodde i.

    Han tjänar flera tusen mer än mig och ännu mer skulle det bli om jag kommer in på en utbildning som jag sökt till våren. Då får jag ca 10.000 i csn och bidrag, han får ut ca 18.000.

    Min tanke är att han då får stå för mer utgifter till hushållet, antingen genom att stå för mer av bostadsavgiften eller till matkontot eller liknande. Han däremot tycker att vi ska dela lika.

    Ekonomi är ett känsligt ämne, och vi har hittills bråkat rätt mycket om det. Jag har gått ner i tid så att vår ettåring inte behövet vara på föris mellan 7-17 men det är enligt honom ett val jag själv gjort och att jag självklart ska stå för hälften ändå. Jag känner väl att jag har ju gjort det för vår dotters skull och inte för pengarna men visst... men med enbart 10,000 vet jag inte om jag tycker att det är rimligt att tänka såhär egoistiskt..? Eller är det jag som är ego som tycker att han kan bidra?

    Alternativet blir väl att försöka extrajobba lite men när jag då ska träffa min dotter vettefan..

  • Svar på tråden Han tjänar mer och jag vill plugga
  • Anonym (12345)

    TS skriver "min man" medans alla andra nämner han som "sambon"

    Är ni gifta så äger han hälften av lägenheten om ni inte skrivit äktenskapsförord att det ska vara enskild egendom eller en revers på din insats.

    Är ni Sambos så äger du den idag om du står på pappret, men han kan med lagen hjälpa kliva in och få halva värdet efter skulder, dvs du kan känna dig blåst på hälfetn av pengarna inklusive halva kontantinsatsen.
    Om han känner för att driva den frågan.

    Sambolagen tillkom för att det skulle vara enkelt att ta hälften från någon annan om man inte har något själv, man behöver inte ha ägt bostaden utan det räcker med att man flyttade med in och skrev sig där och blev sambos.

    Enklast i dagsläget är att ska han vara med och äga så är han också med och amorterar annars räcker halva driftskostanden, minst halva månadsavgiften.

  • Anonym (Pluggis)

    Jag har INGA problem med att betala mest om jag tjänar mest. När vi bodde i min lilla lägenhet innan denna så var det så och självklart stod jag för det mesta då. Det var en kortare period dock så förstår att han inte vill jämföra det med två års utbildning.

  • Anonym (Pluggis)

    Vi har skrivit kontrakt på att insatsen är min vid separation och resten delar vi lika.

  • Anonym (dela)
    Anonym (Pluggis) skrev 2016-10-24 23:09:38 följande:

    Jag har INGA problem med att betala mest om jag tjänar mest. När vi bodde i min lilla lägenhet innan denna så var det så och självklart stod jag för det mesta då. Det var en kortare period dock så förstår att han inte vill jämföra det med två års utbildning.


    Fråga honom om han är intresserad av att ta del av din framtida högre inkomst.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Pluggis) skrev 2016-10-24 23:13:02 följande:

    Vi har skrivit kontrakt på att insatsen är min vid separation och resten delar vi lika.


    Då bör ni betala lika. Varför ska han ge mer av sina pengar men du behöver inte ge till honom? Det han betalar mer bör annars räknas av mot din insats. Hade han inte behövt betala mer än dig hade han kunnat spara dessa pengar för att köpa in sig till hälften av lägenheten. Så varför kan du inte tänka dig att erbjuda honom att det han lägger mer än dig så gör varje krona mer så köper han in sig på lägenheten, då är det plötsligt han som möjliggör att du kan plugga å inte bara du som möjliggör att han har ett boende...
  • Anonym (Pluggis)

    Men HERREGUD jag har ju skrivit flera ggr nu att det är ett jättebra förslag att vi gör upp en deal om att om han betalar mer så får han äga mer! Sålänge avtal finns så är jag nöjd.

    Det enda jag tycker känns SKIT är att jag står för så jävla mycket mer utan att få nåt tillbaka! Jag sliter mitt hår varje dag för att han ska få tjäna sina pengar och att vårat barn (som för övrigt är väldigt liten) inte ska behöva gå så långa dagar. ALLT jag begär är ju fan att han köper lite mer mat. Nu lägger jag ner. Tack för förslagen, jag loggar ut nu, tack o hej.

  • Anonym (Kille)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-10-24 23:04:23 följande:

    Jag är bara nyfiken.

    Om ni separerar - har ni då någon sorts avtal som tryggar henne?

    Du måste såklart inte svara.


    Nej, men vi ska gifta oss om några månader så det behövs inget avtal.

    Lånen är ju betalda på huset (så hon skulle kunna leva på de pengarna om det krisade av nån anledning), och hon har väl nån årslön på banken och rn del aktier också som är hennes (tänkt början på pensionsspar eftersom hon knappt får nån pensionsspar annars). Så det behövs inget avtal helt enkelt..dessutom är hon ju bara tjänstledighet på deltid, så hon kan ju alltid gå upp I arbete om hon vill.
  • Anonym (Que)
    Anonym (Pluggis) skrev 2016-10-24 23:26:36 följande:

    Men HERREGUD jag har ju skrivit flera ggr nu att det är ett jättebra förslag att vi gör upp en deal om att om han betalar mer så får han äga mer! Sålänge avtal finns så är jag nöjd.

    Det enda jag tycker känns SKIT är att jag står för så jävla mycket mer utan att få nåt tillbaka! Jag sliter mitt hår varje dag för att han ska få tjäna sina pengar och att vårat barn (som för övrigt är väldigt liten) inte ska behöva gå så långa dagar. ALLT jag begär är ju fan att han köper lite mer mat. Nu lägger jag ner. Tack för förslagen, jag loggar ut nu, tack o hej.


    Vill du låta honom äga 50 procent? Hur mycket ska han betala för det?

    Det knepiga är nog att du struntat i jans åsikter och sen gått ner i tid och sen tycker att han ska betala mer eftersom du valde att gå ner i lön och arbetstid. Det funkar inte så.
  • Anonym (Pluggis)

    Person A: inget jobb, ingen bostad, inga pengar.

    Person B: jobb, bostad, pengar.

    Person A får flytta in till person B för att över huvud taget få ha bostad och jobb, som köper lägenhet och låter person A få 50% av vinsten på lägenheten vid ev sälj.

    Person A blir gravid och efter det ser fördelningen ut att person B:

    - Tar hand om barn under föräldraledigheten

    - Sköter hemmet (vad jag förstår det som)

    - Lämnar hämtar allt vad gäller barn

    Person A: jobbar.

    Person A hade alltså noll. Nu sitter person A på en bra pengako och vill inte ens betala lite mer i hushållskassa. Fy fan vilket bottenköp TS gjort. Hade jag varit tillsammans med en människa som det så hade jag sålt, kastat bort åbäket och aldrig gjort om misstaget att ge en annan person SÅ mycket fördelar utan att få ett skit tillbaka. Vissa a er härinne bölar om att "vadååå ska han vara tacksam eller??" Eh ja? Lite skulle väl vara på sin plats? Hade jag varit BOSTADSLÖS, inte haft nåt kapital, inget jobb, och en person sa: här, kom, jag står för allt, du behöver bara stå för 50% av lånet som är kvar efter att jag lagt alla mina pengar för att få ner räntan - så skulle jag vara så tacksam att jag nog inte skulle veta vart jag skulle ta vägen. Om Ts ska betala 66% av lägenheten ska hon ha 66% av vinsten. Sen ska hon inte göra ett skit av hans uppgifter hemma, och han kan för all del betala en viss underhållspeng för ungen.

    Nej det är inte ok att ha en baby på förskolan dessa timmar om man inte MÅSTE. Jävla rövhattar.

  • Anonym (A)

    Rimligen betalar han motsvarande halva handpenningen för att äga 50%.

    Sedan borde han ju givetvis betala mer om han som man äter mer, och göra 50% av hushållsarbetet. Varför ska Ts fortsätta sponsra honom och hans karriär på sin bekostnad?

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kille) skrev 2016-10-25 01:06:30 följande:
    Nej, men vi ska gifta oss om några månader så det behövs inget avtal.

    Lånen är ju betalda på huset (så hon skulle kunna leva på de pengarna om det krisade av nån anledning), och hon har väl nån årslön på banken och rn del aktier också som är hennes (tänkt början på pensionsspar eftersom hon knappt får nån pensionsspar annars). Så det behövs inget avtal helt enkelt..dessutom är hon ju bara tjänstledighet på deltid, så hon kan ju alltid gå upp I arbete om hon vill.
    Men hon är väl tjänstledig för att det ska fungera för dig?
    Det var därför jag undrade.

    Tack för svar.
  • Anonym (A)

    Ts, är ni gifta eller sambos?

    Ser man på konsumentverkets siffror kostar mat till en vuxen man 450 kr mer per månad än mat till en kvinna, om båda äter lunch ute. Bara där har Ts betalat 225 kr för mycket under tiden hon betalat hälften.

    När han betalat igen allt han snyltat på Ts, tar och gör merparten av hemarbetet under en längre tid och betalat in motsvarande halva insatsen har han moralisk rätt att ifrågasätta om han ska betala mer framöver.

    Ts skulle antagligen tjäna på att vara själv med barnet om hon studerar. Hon skulle troligen få bostadsbidrag och underhållsstöd vid växelvist boende.

    Kan vara värt att räkna på hur ekonomin faktiskt skulle se ut utan pappan till barnet, så han får det svart på vitt.

    Han kan ju också räkna på vad han skulle få betala om han inte bor med Ts. Bostad i andra hand tills han sparat ihop en insats är inte billigt. Dessutom förlorar han ju markservicen.

  • Anonym (Nej inte ego)
    Anonym (Pluggis) skrev 2016-10-24 07:38:51 följande:

    Tack, har fått många bra svar. Att han betalar mer under en tid och på så sätt kommer att äga mer är ju en bra lösning om man får in ett avtal. Det ska vi kika på.

    Men en sak som jag tänker på rent spontant. Min man var utan bostad, och jag fixar hela bostadsrätten med egna pengar dvs lägger in allt jag någonsin sparat för att kunna få ner lite ränta osv. Dvs att jag på ett sätt "räddar" bostadssituationen för honom och ger honom en relativt mycket billigare situation än alla andra alternativ för honom rent personligt. Är inte det värt nåt? För jag ser det lite såhär.. om jag hade varit utan hem och blev tillsammans med någon som fixar ett bra boende till mig och som dessutom sköter allt hushåll i princip, så att JAG kan fullfölja MIN drömkarriär, är det inte då logiskt att bjuda tillbaka under en viss period? Av döma av era svar är jag en självisk människa liksom, och det är helt ok för mig, men såhär känner jag.


    Jag tycker inte att du är ego. Dessutom är ni en familj?? Det verkar snarare som att ni inte tror på ert förhållande? Dessutom tar du ett större ansvar för barnet, är inte det värt något? Hälften hälften låter snålt. Procentuellt vad man tjänar låter surt, han jobbar för att bli av med hela lönen? Ville mest säga att du inte är självisk.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-10-25 08:49:39 följande:

    Men hon är väl tjänstledig för att det ska fungera för dig?

    Det var därför jag undrade.

    Tack för svar.


    Nja. Det är en lösning som passar oss. Hon har ett jobb hon inte riktigt trivs med som är tungt o dåligt betalt, och jag trivs bra på mitt jobb. Totalt tjänar vi mer pengar på det sättet och barnen behöver inte vara så mycket på fritids/dagis. Win Win situation alltså.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kille) skrev 2016-10-25 18:42:44 följande:
    Nja. Det är en lösning som passar oss. Hon har ett jobb hon inte riktigt trivs med som är tungt o dåligt betalt, och jag trivs bra på mitt jobb. Totalt tjänar vi mer pengar på det sättet och barnen behöver inte vara så mycket på fritids/dagis. Win Win situation alltså.
    Ok.

    Ja är det ni för livet så.

    För hennes pension mm blir ju ändå påverkad.

    Men annars håller jag med om win-win
Svar på tråden Han tjänar mer och jag vill plugga