• Anonym (Sparar)

    Hur gör ni med sparandet till era barn?

    Jag måste fråga er, hur gör ni med sparandet till era barn?


    Såhär gör vi:
    Vi har två barn, 10 och 7 år.
    Varje månad sparar vi (och har gjort sen det föddes)


    På ett konto(Vardera då) som är i deras namn som de har tillgång till den dagen det fyller 20 år, sätter vi in 1050:- vardera i månaden. ( Som vi hoppas ska gå till kanske första lägenheten eller liknande)

    Sen har dom ett varsitt konto som står i våra namn, som vi sparar 500:- vardera i månaden, detta kontot är tillför att det ska slippa ta csnlån om dom vill plugga vidare. Vi har pratat om att de endast får tillgång till dessa kontona om dom börjar plugga, men ingenting vi bestämt ännu. 

    Så vi sparar ju "egentligen" bara 1000 kronor i månaden av "våra" pengar. Vilket känns lite! Men det blir ju samtidigt många 100-lappar med åren. 

    Hur gör ni? Intressant att veta! 

  • Svar på tråden Hur gör ni med sparandet till era barn?
  • Anonym (Vi)

    Jag investerar i indexfonder varje månad, då är det barnbidraget, gåvor till barnet och extra pengar vi känner att vi kan skjuta till som går dit. Det sparandet är prioriterat hos oss! Kontot står inte i barnets namn utan barnet är förmånstagare. Jag tycker att det är otroligt viktigt att inte spara i barnens namn, de kan vara världens busar när de blir 18 och får då tillgång till alla pengar att slösa hejvilt. Man tror inte det om sina barn men kan aldrig veta innan. Jag vill också ha tryggheten att styra pengarna vilket inte går om det står i barnets namn, samt spara lite längre än 18 år. Jag vill att vi köper kommande lägenhet med de pengarna, och inte barnet.

    Jag kommer antagligen spara kommande barns pengar på samma konto eftersom det annars kan skilja sig rejält i utdelning. Vi kommer att köpa lägenheter till våra barn och räknar med någon miljon kontant var. Hittills har "räntan" legat på i genomsnitt 15-20% så det är redan mycket pengar på några få år, om man jämför med SBABs 0.65%. Det är tryggt att investera på det sättet, köper aldrig enskilda aktier som är riskfyllt!

  • Anonym (Vi)
    Guapa skrev 2017-02-26 09:01:31 följande:

    Jag såg ett inslag på nyhetsmorgon för ett par veckor om barnsparande och fick mig att par riktiga tankeställare. "Lyxfällan" Charlie Söderberg och någon känd ekonomibloggare ("Rika tillsammans") har skrivit en bok om just barnsparande och de menade att tidigt ge barnet ett ekonomiskt tänk var oerhört mycket mer värdefullt för barnet än att spara till en stor summa. Att ge barnet en större summa på sin 18-årsdag kunde tom vara negativt för barnets ekonomiska utveckling.

    Jag gillar tänket väldigt mycket, att se det som en mer långsiktig investering än tillfälliga gåvor till barnet. Att barnet tidigt ska förstå vikten av att hushålla med pengar och spara till specifika mål.

    En idé är att dubbla barnets egna sparande - att de själva sparar pengar till körkort, lägenhetsinsats eller kanske en leksak, men att man bidrar med motsvarande belopp (eller kanske mer om det behövs för att uppnå målet inom rimlig tid). 

    Just nu sparar vi inte särskilt till barnen men vi funderar på att börja med det, inte minst för att det är kul med ett längre sparande (15-20 år) där man kan ta lite större risker och därmed få en större avkastning i aktieindexfonder och liknande. Vi kommer följa råden på nyhetsmorgon och:

    * Månadsspara i ISK i våra egna namn (inte barnens!)

    * Samma konto till båda barnen (för att undvika orättvisor beroende på hur börsen går)

    * Ha en relativt hög risk i början med rena aktieindexfonder för att senare när barnet blivit äldre minska risken med mer räntor.


    Håller med i sak men tycker att en lägenhet som ju kostar rejält med pengar kan vara värt att spara till, istället för att barnet ska klara sig själv och bostadsfrågan blir då väldigt problematisk. Har man en lägenhet med litet/inget lån har man ett ekonomiskt försprång på många år jämfört med de som inte fått något alls. Vi vill nog även betala körkort men det gör vi antagligen ur "egen ficka" när det är dags. Men att ge pengar bara sådär skulle jag aldrig göra. Det måste vara något vettigt. Men rika tillsammans-bloggaren har hittills sparat en enorm summa till sitt lilla barn så jag gissar att det är det som är poängen. Eller har du tolkat det annorlunda?

    Vi bor i en bostadsrätt tack vare våra föräldrar. Vi är gifta och har snart två barn, avgiften är låg så vi kan studera samtidigt utan ekonomiska svårigheter t ex, har t o m råd att resa. Om vi inte haft lägenheten hade vi behövt bo hemma fortfarande och fått vänta med att starta våra liv, antagligen i en hyresrätt sedan med hög hyra som det brukar vara - inget ekonomiskt svängrum. Vi är så otroligt tacksamma över den här möjligheten då vi kan flytta med våra barn till ett hus i ett mycket fint område innan vi är 30. Vi hade gjort det innan 25 om vi inte hade prioriterat långa föräldraledigheter.

    Jag följer just rika tillsammans-bloggen och har en kapitalförsäkring till barnet, ISK till mig. Dubbelkolla det (spelar nog inte så stor roll mellan de två), och börja! Det är jättekul! Så hög risk blir det ändå inte realistiskt sett då man sprider riskerna rejält
  • Anonym (K)

    Min åsikt är att barnen bör lära sig att spara och tjäna sina egna pengar. Att spara stora mängder pengar på konton till sina barn är att göra dem en björntjänst. Vi sparar 100kr i månaden var till våra tre. Sen får de månadspeng som de får lära sig att hushålla med. Vad gäller studier, körkort och boende får de ta studielån och arbeta ihop sina pengar. Givetvis kan vi bistå lite med pengar och ev låna ut pengar också i framtiden, vi är inte snåla eller fattiga, vill bara att våra barn ska klara sig att stå på egna ben.

  • Alexi

    Fattar inte varför körkort är något många tycker barnen ska betala själva. Tycker det är självklart en grej som man betalar för sina barn om de tar körkort medan de bor hemma. Lika självklart som gymnasiet eller fotbollsavgifterna.

  • elyse
    Anonym (Hej) skrev 2017-02-26 02:07:17 följande:

    Vår dotter är fortfarande under året, men vi sparar inte till henne. Pappan tycker inte att det är en bra idé och jag är lite kluven.

    Tycker dock tvärtemot flera i tråden angående CSN-lån. Sparar vi pengar till dottern så vill jag främst att det ska gå till det, så hon får en vettig utbildning. Och körkort.

    Bostad däremot.. även om det bara är summan så hon kan ta lån så känns det ändå som att vi låter henne få allt serverat. Det är inte en mänsklig rättighet att köpa en bostad.

    Ser utbildning som mycket viktigare, och vem vill ta lån egentligen?

    Men just nu väntar vi med sparandet, och sparar till oss själva istället som familj. I framtiden kan jag kanske tänka mig 500 kr per månad eller så.


    Vad man prioriterar handlar främst om vad man själv har för erfarenheter/livssituation. I den här regionen är bostad ett ångestfyllt område för alla som inte har mycket god inkomst/flera miljoner att lägga som handpenning. Hyresköerna är på många många år (+10) och en etta kostar idag ca 1, 5 miljoner. Att köpa är det enklaste sättet att få tillgång till en bostad idag. Vi sparar dock i HSB med förhoppning om att kötid och sparpoäng ska räcka till en hyreslägenhet om ca 20 år.
  • Anonym (Spara själva)

    Tycker att det är bättre att som föräldrar spara själva och sen då ha möjligheten att skjuta till pengar när ens barn behöver det. Mina föräldrar sparade inget åt mig, däremot har både jag och min bror fått 100.000 kr när vi köpte våra första lägenheter, körkort betalt, en begagnad bil och lite tillskott under studietiden när det behövts. På så sätt har man större kontroll på vad pengarna går till.

  • ITpappan
    Anonym (Vi) skrev 2017-02-26 13:26:30 följande:
    Håller med i sak men tycker att en lägenhet som ju kostar rejält med pengar kan vara värt att spara till, istället för att barnet ska klara sig själv och bostadsfrågan blir då väldigt problematisk. Har man en lägenhet med litet/inget lån har man ett ekonomiskt försprång på många år jämfört med de som inte fått något alls. Vi vill nog även betala körkort men det gör vi antagligen ur "egen ficka" när det är dags. Men att ge pengar bara sådär skulle jag aldrig göra. Det måste vara något vettigt. Men rika tillsammans-bloggaren har hittills sparat en enorm summa till sitt lilla barn så jag gissar att det är det som är poängen. Eller har du tolkat det annorlunda?

    Vi bor i en bostadsrätt tack vare våra föräldrar. Vi är gifta och har snart två barn, avgiften är låg så vi kan studera samtidigt utan ekonomiska svårigheter t ex, har t o m råd att resa. Om vi inte haft lägenheten hade vi behövt bo hemma fortfarande och fått vänta med att starta våra liv, antagligen i en hyresrätt sedan med hög hyra som det brukar vara - inget ekonomiskt svängrum. Vi är så otroligt tacksamma över den här möjligheten då vi kan flytta med våra barn till ett hus i ett mycket fint område innan vi är 30. Vi hade gjort det innan 25 om vi inte hade prioriterat långa föräldraledigheter.

    Jag följer just rika tillsammans-bloggen och har en kapitalförsäkring till barnet, ISK till mig. Dubbelkolla det (spelar nog inte så stor roll mellan de två), och börja! Det är jättekul! Så hög risk blir det ändå inte realistiskt sett då man sprider riskerna rejält
    Pappa betalar.
  • Guapa
    Anonym (Vi) skrev 2017-02-26 13:26:30 följande:
    Håller med i sak men tycker att en lägenhet som ju kostar rejält med pengar kan vara värt att spara till, istället för att barnet ska klara sig själv och bostadsfrågan blir då väldigt problematisk. Har man en lägenhet med litet/inget lån har man ett ekonomiskt försprång på många år jämfört med de som inte fått något alls. Vi vill nog även betala körkort men det gör vi antagligen ur "egen ficka" när det är dags. Men att ge pengar bara sådär skulle jag aldrig göra. Det måste vara något vettigt. Men rika tillsammans-bloggaren har hittills sparat en enorm summa till sitt lilla barn så jag gissar att det är det som är poängen. Eller har du tolkat det annorlunda?

    Vi bor i en bostadsrätt tack vare våra föräldrar. Vi är gifta och har snart två barn, avgiften är låg så vi kan studera samtidigt utan ekonomiska svårigheter t ex, har t o m råd att resa. Om vi inte haft lägenheten hade vi behövt bo hemma fortfarande och fått vänta med att starta våra liv, antagligen i en hyresrätt sedan med hög hyra som det brukar vara - inget ekonomiskt svängrum. Vi är så otroligt tacksamma över den här möjligheten då vi kan flytta med våra barn till ett hus i ett mycket fint område innan vi är 30. Vi hade gjort det innan 25 om vi inte hade prioriterat långa föräldraledigheter.

    Jag följer just rika tillsammans-bloggen och har en kapitalförsäkring till barnet, ISK till mig. Dubbelkolla det (spelar nog inte så stor roll mellan de två), och börja! Det är jättekul! Så hög risk blir det ändå inte realistiskt sett då man sprider riskerna rejält
    Rikatillsammans-bloggaren kommenterade faktiskt det faktum att han sparat en ansenlig summa till sin dotter men sen under tiden de skrivit boken insett att han tänkt helt fel. Så nu har han strypt sitt barnsparande rejält.

    Att spara lagom till sina barn var positivt men inte för mycket. Han menade att hela barnbidraget var FÖR mycket. Tyvärr utvecklade han aldrig det resonemanget så jag förstod inte riktigt vad han menade med FÖR mycket (för precis som du säger - en lägenhet är dyr..). Man kanske måste köpa boken för att fatta poängen :) Fast han borde ju skrivit något på bloggen om det?

    Som jag förstod det var boken uppdelad i två delar - en del som beskrev rent praktiskt/tekniskt hur man bör spara till sina barn för att få hög avkastning med låg risk på lång sikt och en del som beskrev hur man kan hjälpa sitt barn att utveckla ett ekonomiskt tänkande. 
  • Anonym (Sparar)
    Alexi skrev 2017-02-26 13:58:49 följande:

    Fattar inte varför körkort är något många tycker barnen ska betala själva. Tycker det är självklart en grej som man betalar för sina barn om de tar körkort medan de bor hemma. Lika självklart som gymnasiet eller fotbollsavgifterna.


    Håller helt med dig.
  • Anonym (Charlie)
    Alexi skrev 2017-02-26 13:58:49 följande:

    Fattar inte varför körkort är något många tycker barnen ska betala själva. Tycker det är självklart en grej som man betalar för sina barn om de tar körkort medan de bor hemma. Lika självklart som gymnasiet eller fotbollsavgifterna.


    Det är en ganska lagom summa för dom att spara ihop själva och som sedan ger en stor avkastning. Det kan vara en stor personlig utveckling att jobba ihop dom pengarna på ett sommarlov innan man tar körkort.
Svar på tråden Hur gör ni med sparandet till era barn?