• Anonym (Vegonorm?)

    Ska vegetariskt vara norm på förskolor/skolor.

    Vegonissarna har kampanj med att vego ska vara norm i förskolan/skolan. Vad tycker du om det?

    Vi diskuterar i känsliga rummet för att alla ska våga säga sin ärliga åsikt, inte för att hoppa på varandra och vara elaka. Sköt diskussionen snyggt!

  • Svar på tråden Ska vegetariskt vara norm på förskolor/skolor.
  • Flash Gordon
    Anonym (Vegonorm?) skrev 2017-06-02 17:05:21 följande:
    De förespråkar det OM den som lagar maten har kompetens nog att fixa sammansättningen i kosten. En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat veganmat. Vegetarisk mat enligt livsmedelsverket och en majoritet i samhället idag är lakto- ovovegetarisk mat. Jag ber om ursäkt om jag har varit otydlig tidigare.
    Du får addera fisk också.

    Den enda animalie som Livmedelsveket säger MÅSTE ingå i skolmaten.
  • Anonym (Vegonorm?)
    Flash Gordon skrev 2017-06-02 21:06:46 följande:
    Du får addera fisk också.

    Den enda animalie som Livmedelsveket säger MÅSTE ingå i skolmaten.
    Nej. De ger förslag på bra alternativ som är vegetariska. Dessutom använder de ordet BÖR gälla de att servera fisk en gång per vecka. De skriver även att skolorna bör ha minst ett vegetariskt alternativ som barnen kan välja varje dag.
  • Anonym (Duva)
    klyban skrev 2017-06-02 15:05:03 följande:

    Du läste ju inte ens källorna, och med tanke på den selektivitet du har.

    Så inser man snabbt att du bara läst om detta.

    Du säger det inte finns nått om soja att ta upp(ja, en förenkling), och sen läser du inte om magcancer och soja alls.

    Hur inbillar du dig någon ska ta dig på allvar, när du inte ens tar dig tid och läsa rubrikerna på källorna, som var gedigna tom.

    Och där står vi om soja, som du av någon anledning ska se till inte ha några hälsoproblem alls.

    Och du är medveten om att du säger asiater äter överdrivet med soja väl?(för den verkar nu segla upp som försvar på soja).


    Om du tittar på vad jag skriver så vet du att jag läst på om soja. Jag har läst på om de flesta livsvsmedel som misstänks kunna vara, eller som är bekräftat farliga. Svamp, soja, kött, stekningstemoeraturer och val av stekolja/smör. Fetter och olika typer av socker och kolhydrater. Kort sagt så är jag matintresserad.

    Så om du frågat med minsta respekt i tonen så hade du vetat det för länge sedan. Men det är lättare att kalla andra för en massa saker, eller hur?
  • Flash Gordon
    Anonym (Vegonorm?) skrev 2017-06-03 06:33:34 följande:
    Nej. De ger förslag på bra alternativ som är vegetariska. Dessutom använder de ordet BÖR gälla de att servera fisk en gång per vecka. De skriver även att skolorna bör ha minst ett vegetariskt alternativ som barnen kan välja varje dag.
    Nä, deras rekomendation är att fisk ska serveras minst en gång i veckan. För alla andra animialier använder de ordet "bör".

    För vegetabilier är motsvarande krav 100g grönsarker om dagen och resten av vegetabilierna är bara "bör".

    Sedan kan man givetvis bortse från deras rekomendationer helt och hållet om man vill. Men nu handlade det ju om att skolan ska följa deras rekomendationer.
  • klyban
    Anonym (Duva) skrev 2017-06-03 10:12:58 följande:
    Om du tittar på vad jag skriver så vet du att jag läst på om soja. Jag har läst på om de flesta livsvsmedel som misstänks kunna vara, eller som är bekräftat farliga. Svamp, soja, kött, stekningstemoeraturer och val av stekolja/smör. Fetter och olika typer av socker och kolhydrater. Kort sagt så är jag matintresserad.

    Så om du frågat med minsta respekt i tonen så hade du vetat det för länge sedan. Men det är lättare att kalla andra för en massa saker, eller hur?

    Jo, du sa du läst om soja, men vad hjälper detta om du inte läst dessa som är aktuella för soja och vad som togs upp?


    Du vet inte ett skit om matforskning, för hade du vetat detta så hade du insett att man kan bevisa vad som helst om man gör som du och är selektiv.

    Och igen, vad är det nu 8-10ggr som jag förklarat för dig varför vegan var med där.
    Jag börjar faktiskt undra hur det är med din förmåga och ta in information.
    Då den verkar inte fungera alls.

    Tycker inte du ska ta ord som respekt i din mun, när du inte ens läser dessa källor.
    Vilket är mycket uppenbart du fortfarande inte gjort.
    Och så kommer du och pratar om respekt, hur kom du fram till nått så tokigt när du saknar det själv?

  • klyban
    Anonym (Vegonorm?) skrev 2017-06-03 06:33:34 följande:
    Nej. De ger förslag på bra alternativ som är vegetariska. Dessutom använder de ordet BÖR gälla de att servera fisk en gång per vecka. De skriver även att skolorna bör ha minst ett vegetariskt alternativ som barnen kan välja varje dag.

    Nu har jag inte läst dessa instruktioner om fisk.


    Men säger dom fisk och att detta bör ingå, så är det så.
    Och spelar ju ingen roll om de serverar vegetariskt 4ggr i veckan och en fisk.
    För är det så, så uppfyller dom önskan om att fisk bör vara med.
    Sen även är det stor skillnad att erbjuda vegetariskt, och ha det som enda val.

    Sen kan jag tycka skolan ska sluta göra massa rätter, och göra istället ett fåtal och goda istället.
    Så vissa dagar kommer ju vissa få specialkost, andra inte.
    Norm kommer det inte bli under vår livstid skulle jag gissa, det skulle kanske vara en katastrof händelse av något slag.
    Som tvingar oss att ändra riktning, som egentligen kan vara åt vilket håll som helst om man ska vara sån.

  • Anonym (Duva)
    klyban skrev 2017-06-03 11:55:25 följande:

    Jo, du sa du läst om soja, men vad hjälper detta om du inte läst dessa som är aktuella för soja och vad som togs upp?

    Du vet inte ett skit om matforskning, för hade du vetat detta så hade du insett att man kan bevisa vad som helst om man gör som du och är selektiv.

    Och igen, vad är det nu 8-10ggr som jag förklarat för dig varför vegan var med där.

    Jag börjar faktiskt undra hur det är med din förmåga och ta in information.

    Då den verkar inte fungera alls.

    Tycker inte du ska ta ord som respekt i din mun, när du inte ens läser dessa källor.

    Vilket är mycket uppenbart du fortfarande inte gjort.

    Och så kommer du och pratar om respekt, hur kom du fram till nått så tokigt när du saknar det själv?


    Trevlig och saklig som vanligt... akta hjärtat, det är nog inte bra att brusa upp sig så samtidigt som man äter rött kött ;)

    Om man nu kan bevisa vad som helst med forskning; varför vill du överhuvudtaget att jag ska läsa din forskning? Det är dessutom du, inte jag, som har svårt att acceptera det som är vedertaget.
  • klyban
    Anonym (Duva) skrev 2017-06-03 14:08:41 följande:
    Trevlig och saklig som vanligt... akta hjärtat, det är nog inte bra att brusa upp sig så samtidigt som man äter rött kött ;)

    Om man nu kan bevisa vad som helst med forskning; varför vill du överhuvudtaget att jag ska läsa din forskning? Det är dessutom du, inte jag, som har svårt att acceptera det som är vedertaget.

    Du har kommit till fel person och att brusa upp, är för lugn för du ska klara av detta.
    Så det om rött kött verkar verkligen inte stämma

    Det är inte min forskning för det första.
    Och poängen är att du inte ens läst vad som står där i dessa källor, och poängen är att du tror på matforskning, men att du här väljer att vara selektiv så det förslår.
    Och väldigt udda och säga vedertaget, så jag inser det är dina ord.
    Men hur du kan ta dessa ord i munnen och sen vara så selektiv, så blir det extremt konstigt, tom väldigt bisarrt.

    Jag är rätt förvånad att du ens pratar så, då du nu så tydligt visar att det som jag sagt hela tiden.
    Som då är ni som evangeliserat ämnet, att ni är extremt selektiva i vad för forskning som är nått och ha.
    Och lustigt nog är alltid den forskningen som säger nått negativt för vegetabilier, är alltid fel.
    Vilket det har bevisat för oss alla, och du satt punkt slut på dig själv på den.
    Vilket inte kommer hindra dig och kommentera mer, men inget ändrar sig då du redan tagit denna ställning
    och alla kan se detta.

  • Anonym (Duva)
    klyban skrev 2017-06-03 14:43:36 följande:

    Du har kommit till fel person och att brusa upp, är för lugn för du ska klara av detta.

    Så det om rött kött verkar verkligen inte stämma

    Det är inte min forskning för det första.

    Och poängen är att du inte ens läst vad som står där i dessa källor, och poängen är att du tror på matforskning, men att du här väljer att vara selektiv så det förslår.

    Och väldigt udda och säga vedertaget, så jag inser det är dina ord.

    Men hur du kan ta dessa ord i munnen och sen vara så selektiv, så blir det extremt konstigt, tom väldigt bisarrt.

    Jag är rätt förvånad att du ens pratar så, då du nu så tydligt visar att det som jag sagt hela tiden.

    Som då är ni som evangeliserat ämnet, att ni är extremt selektiva i vad för forskning som är nått och ha.

    Och lustigt nog är alltid den forskningen som säger nått negativt för vegetabilier, är alltid fel.

    Vilket det har bevisat för oss alla, och du satt punkt slut på dig själv på den.

    Vilket inte kommer hindra dig och kommentera mer, men inget ändrar sig då du redan tagit denna ställning

    och alla kan se detta.


    Jag äter inte selektivt. Kanske gör du det?

    Jag är inte religiös, är du? Eftersom det ligger så nära till hands att börja prata om evangelier. Är kost religiöst för dig?

    Äter du gris?

    Insekter?

    Linser?

    Äter du selektivt?

    Självklart är det inte du som står för själva forskningen, men det är du som tjatar om den.

    Du har heller ingen aning om huruvida jag läst den, det är bara ytterligare ett av dina nedvärderande antaganden.

    Jag har koll på vilken matforskning som är vedertagen och bekräftad och vilken som inte är det.

    Jag förstår att verkligheten förvånar dig, gång på gång på gång. En uppriktig fråga, har du någon minnesstörning?

    Vad kan alla se? Att jag inte är svart-vit? Att jag inte bara tar till mig det som speglar min egen vilja och livsstil?
  • klyban
    Anonym (Duva) skrev 2017-06-03 15:11:45 följande:
    Jag äter inte selektivt. Kanske gör du det?

    Jag är inte religiös, är du? Eftersom det ligger så nära till hands att börja prata om evangelier. Är kost religiöst för dig?
    Äter du gris?
    Insekter?
    Linser?
    Äter du selektivt?

    Självklart är det inte du som står för själva forskningen, men det är du som tjatar om den.
    Du har heller ingen aning om huruvida jag läst den, det är bara ytterligare ett av dina nedvärderande antaganden.

    Jag har koll på vilken matforskning som är vedertagen och bekräftad och vilken som inte är det.

    Jag förstår att verkligheten förvånar dig, gång på gång på gång. En uppriktig fråga, har du någon minnesstörning?

    Vad kan alla se? Att jag inte är svart-vit? Att jag inte bara tar till mig det som speglar min egen vilja och livsstil?

    Äter?????????????????
    Vad yrar du om nu.

    Redan kommenterat om du är religiös eller inte, dock sprider du agendor och predikar dessa.

    Ja, jag tjatar om forskningen då du fullkomligt struntar i den, just för den säger nått du inte vill kännas vid.

    Ja, all forskning som du tagit till dig är vedertagen enligt dig, men där tar det stopp.

    Vad är det som sker gång på gång på gång?
    Du menar att påpeka du vägrar läsa forskning som inte överensstämmer med din verklighet menar du? Katt


    Vadå svart och vitt, jag säger alla kan se hur du vägrar ta del och erkänna viss forskning.
    Och på soja är det så extremt tydligt att du inte ens läste nån av dessa källor som var med där.

    Du är urtypen av de som sprider agendor inom maten, där du total vägrar läsa det som går emot din inbillan om mat.

Svar på tråden Ska vegetariskt vara norm på förskolor/skolor.