• AnonymaMannen

    Varför vill ni tjejer bli dåligt behandlade av män?

    Hej,

    Jag har funderat på en sak, som inte alls verkar utsagd i media eller skolor.

    När jag först började lära mig om jämställdhet i mina unga år, så gillade jag tanken om att män ska handla med rationalitet och att vi ska vara snälla och trevliga, och att vi ska undvika aggression och dominans, och istället ge kvinnorna lika mycket utrymme.

    Problemet började när jag började dejta i mina tonår. De första dejterna gick åt skogen, oavsett hur snäll och trevlig jag försökte vara. Efter ett antal dejter började jag fundera på vad jag gjorde för fel. Det visade sig att problemet var just att jag var snäll och trevlig. Ett mönster i alla de där dejter var att tjejerna medvetet/omedvetet testade min dominans, som jag lärt mig att dölja med rationalitet, enligt skolan. Testen ter sig i att tjejen bad mig att följa med någonstans, eller hämta något, eller vad som helst, och när jag gjorde det med ett leende, så har tjejerna värderat min dominans som noll, och de gick vidare utan att höra av sig numer.

    Därför började jag fokusera mer på min dominans, ta mycket plats, vara egocentrisk, säga nej bestämt, ställa till verbala bråk utan anledning, skälla ut tjejen om hon gör något fel, och helt dominera tjejerna. Till min förvåning så har dejterna på det sättet gått bra nästan varje gång, och tjejerna ville träffas igen och ofta men inte alltid ledde kontakten till sex!!! 

    Jag tror att skolan har lyckats att lära män att vara jämställda, men de har misslyckats att lära kvinnorna det. Jag har många killkompisar, och de som har lättast att få en tjej är oftast killar som behandlar kvinnor som skit. De kan vara narcissister, alkoholmissbrukade, arbetslösa... Medan mina super intelligenta killkompisar, som alltid fick toppbetyg, och som var sjukt trevliga, brukade vara osedda av tjejerna.

    Hur tänker ni kring det tjejer?

  • Svar på tråden Varför vill ni tjejer bli dåligt behandlade av män?
  • Snäll men inte tråkig
    AnonymaMannen skrev 2017-11-04 03:28:08 följande:

    Hej,

    Jag har funderat på en sak, som inte alls verkar utsagd i media eller skolor.

    När jag först började lära mig om jämställdhet i mina unga år, så gillade jag tanken om att män ska handla med rationalitet och att vi ska vara snälla och trevliga, och att vi ska undvika aggression och dominans, och istället ge kvinnorna lika mycket utrymme.

    Problemet började när jag började dejta i mina tonår. De första dejterna gick åt skogen, oavsett hur snäll och trevlig jag försökte vara. Efter ett antal dejter började jag fundera på vad jag gjorde för fel. Det visade sig att problemet var just att jag var snäll och trevlig. Ett mönster i alla de där dejter var att tjejerna medvetet/omedvetet testade min dominans, som jag lärt mig att dölja med rationalitet, enligt skolan. Testen ter sig i att tjejen bad mig att följa med någonstans, eller hämta något, eller vad som helst, och när jag gjorde det med ett leende, så har tjejerna värderat min dominans som noll, och de gick vidare utan att höra av sig numer.

    Därför började jag fokusera mer på min dominans, ta mycket plats, vara egocentrisk, säga nej bestämt, ställa till verbala bråk utan anledning, skälla ut tjejen om hon gör något fel, och helt dominera tjejerna. Till min förvåning så har dejterna på det sättet gått bra nästan varje gång, och tjejerna ville träffas igen och ofta men inte alltid ledde kontakten till sex!!! 

    Jag tror att skolan har lyckats att lära män att vara jämställda, men de har misslyckats att lära kvinnorna det. Jag har många killkompisar, och de som har lättast att få en tjej är oftast killar som behandlar kvinnor som skit. De kan vara narcissister, alkoholmissbrukade, arbetslösa... Medan mina super intelligenta killkompisar, som alltid fick toppbetyg, och som var sjukt trevliga, brukade vara osedda av tjejerna.

    Hur tänker ni kring det tjejer?


    Skulle alltså skolan och media ha en uppgift i att lära tjejer att attraheras och intresseras av "rätt" sorts män. Är det din definition av vad jämställdhet innebär?

    Ser du saken på samma sätt när det gäller killar som väljer bort "snälla" ( snälla enligt en väldigt vid och godtycklig definition som kan betyda i princip vad som helst ) tjejer?

    Varför inte isåfall?

    Du har killkompisar som har lätt stt få tjejer trots att de är narcissister, alkoholmissbrukare och arbetslösa medan dina superintelligenta killkompisar som alltid fick toppbetyg och var sjukt trevliga brukade vara osedda av tjejerna.

    Jaha.

    Jag har och har haft många tjejkompisar som haft lätt att få killar trots att de är narcissister, alkoholmissbrukare eller arbetslösa. Jag vet många tjejer som trots att de är superintelligenta, sjukt trevliga och fick toppbetyg oftast var totalt osedda, som du uttrycket det av killarna. Killarna hade fullt upp med mer "spännande " tjejer.

    Och jag kan visa på mycket värre exempel. Ta Arbogakvinnan som dömts både för att ha orsakat sin pappas och sin exmakes död. Hon verkar inte särskilt snäll, eller hur? Men killar och män verkar hon ha haft många och då pratar jag inte bara om ytliga sexkontakter som det mest verkar handla om när det gäller dina kompisar utan även många längre förhållanden.

    Jag tror inte att killars intresse för icke snälla tjejer är mindre än tjejers intresse för icke snälla killar men det är i princip bara det sistnämnda som problematiseras, oftast av killar som själva definierar sig som snälla.

    Nu tycker jag i och för sig inte att något av det är ett problem som media eller skolan har i uppgift att lösa . Jag är faktiskt långt ifrån säker på att det överhuvudtaget är ett problem i den omfattningen som det påstås.

    I väldigt väldigt många av fallen med "snälla" killar som beklagar sig handlar det antingen om killar som har en väldigt märklig definition på vad snällhet innebär eller om killar som bara är intresserade av en viss typ av tjejer, ofta en typ han inte ens skulle passa särskilt bra ihop med eller bli lycklig tillsammans med. Skolboksexemplet är det typiska Hollywoodscenariot där den fula, snälla , blyga nörden är dödligt kär i skolans snyggaste och populäraste tjej som är hejaklacksledare, jätteextrovert och har massor av vänner.

    Sina kvinnliga motsvarigheter, tjejnördarna är killarna i alla dessa filmer helt ointresserade av.

    När det gäller "snälla" tjejer som blir bortvalda skuldbelägger de väldigt sällan omgivningen på samma sätt . Däremot förekommer det säkert i ganska stor utsträckning att också de snöar in sig på skolans snyggaste och populäraste kille som de egentligen inte alls skulle passa särskilt bra ihop med.
  • Kvarna

    Andrea­BD

    Jag kan inte svära på något, det är dessutom hennes egna ord om varför. Men det behöver inte alltid finnas en anledning och svaren behöver inte alltid finnas i barndomen.

    Människor kan välja fel och ge sig in i destruktiva handlingar/mönster utan trauman eller neurotiska familjer. Hon har en syster och en bror som levt helt "vanliga" liv.

    Själv har jag egentligen aldrig reflekterat över frågeställningen, min erfarenhet säger snarare att allt har sin tid i livet. Att det mångt och mycket är en mognadsak där det kan vara spännande och "busigt" under tiden när unga kvinnor söker efter sin identitet att lockas av det som är tvärtom mot vad de själva är.

    De kvinnor som är i min umgängeskrets är 27-35 år och skulle garanterat svara att de söker efter en snäll, humoristisk, trevlig, stabil, strukturerad kille före allt annat.

  • AndreaBD
    Kvarna skrev 2017-11-07 23:01:20 följande:

    Andrea­BD

    Jag kan inte svära på något, det är dessutom hennes egna ord om varför. Men det behöver inte alltid finnas en anledning och svaren behöver inte alltid finnas i barndomen.

    Människor kan välja fel och ge sig in i destruktiva handlingar/mönster utan trauman eller neurotiska familjer. Hon har en syster och en bror som levt helt "vanliga" liv.

    Själv har jag egentligen aldrig reflekterat över frågeställningen, min erfarenhet säger snarare att allt har sin tid i livet. Att det mångt och mycket är en mognadsak där det kan vara spännande och "busigt" under tiden när unga kvinnor söker efter sin identitet att lockas av det som är tvärtom mot vad de själva är.

    De kvinnor som är i min umgängeskrets är 27-35 år och skulle garanterat svara att de söker efter en snäll, humoristisk, trevlig, stabil, strukturerad kille före allt annat.


    Visst, jag håller med dig om det mesta.  Sedan påverkas syskon ibland ganska olika, men att man är mer benägen att experimentera lite som ungdom - det är också sant. Överhuvudtaget så söker man ju olika saker i olika faser i sitt liv.
  • Anonym (Man)
    Kvarna skrev 2017-11-07 23:01:20 följande:

    Andrea­BD

    Jag kan inte svära på något, det är dessutom hennes egna ord om varför. Men det behöver inte alltid finnas en anledning och svaren behöver inte alltid finnas i barndomen.

    Människor kan välja fel och ge sig in i destruktiva handlingar/mönster utan trauman eller neurotiska familjer. Hon har en syster och en bror som levt helt "vanliga" liv.

    Själv har jag egentligen aldrig reflekterat över frågeställningen, min erfarenhet säger snarare att allt har sin tid i livet. Att det mångt och mycket är en mognadsak där det kan vara spännande och "busigt" under tiden när unga kvinnor söker efter sin identitet att lockas av det som är tvärtom mot vad de själva är.

    De kvinnor som är i min umgängeskrets är 27-35 år och skulle garanterat svara att de söker efter en snäll, humoristisk, trevlig, stabil, strukturerad kille före allt annat.


    Det är snarare så att de önskar att den självsäkra trygga och beskyddade man som de faller för är snäll mot dem. Just snällhet en kommer dock aldrig hjälpa en man att få i säng en kvinna. Tvärtom.

    Som man måste du kunna visa att du är förmögen att beskydda en kvinna, annars blir du friendzonad direkt, vilket också de snälla killarna blir.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2017-11-08 01:16:34 följande:
    Det är snarare så att de önskar att den självsäkra trygga och beskyddade man som de faller för är snäll mot dem. Just snällhet en kommer dock aldrig hjälpa en man att få i säng en kvinna. Tvärtom.

    Som man måste du kunna visa att du är förmögen att beskydda en kvinna, annars blir du friendzonad direkt, vilket också de snälla killarna blir.
    Du måste också förstå att det är stor skillnad beroende på om man är ute efter en one-night-stand eller efter en relation. Vid ONS räknas utseende mer, men det som också räknas är att mannen inte ska vara en osäker, fumlig nybörjare. Personligen hade jag lite andra krav också. Jag ville inte hamna i säng med en man  och sedan märka att han är typ en nazi eller kvinnohatare. Så jag brukade kolla av värderingar lite också.

    Och männen gör definitivt också såna skillnader på ONS och relation Jag tror inte att män raggar på dem blyga, vardagliga tjejer (förutom om det finns andra). Jag VET att så gott som alla män dras till tjejer som är "mycket uppklädda", dvs. mycket smink, kort kjol, urringning. Jag har faktiskt förvånad, t.o.m. chockad, över hur stor skillnad det var om jag gick på en pub klädd som jag brukar vara till vardags, eller "uppklädd". Alla män bara verkar dras till "fasaden".  Jag som tyckte att jag såg tillräckligt bra ut utan detta. Men det spelar ingen roll.

    För en relation gäller andra krav - för båda könen. Kanske tänker ungdomar inte tillräckligt där. De kan vara lite naiva där och tro att de kan ändra på partnern. Och det gäller inte bra kvinnorna.


  • Snäll men inte tråkig
    AndreaBD skrev 2017-11-08 09:51:00 följande:

    Du måste också förstå att det är stor skillnad beroende på om man är ute efter en one-night-stand eller efter en relation. Vid ONS räknas utseende mer, men det som också räknas är att mannen inte ska vara en osäker, fumlig nybörjare. Personligen hade jag lite andra krav också. Jag ville inte hamna i säng med en man  och sedan märka att han är typ en nazi eller kvinnohatare. Så jag brukade kolla av värderingar lite också.

    Och männen gör definitivt också såna skillnader på ONS och relation Jag tror inte att män raggar på dem blyga, vardagliga tjejer (förutom om det finns andra). Jag VET att så gott som alla män dras till tjejer som är "mycket uppklädda", dvs. mycket smink, kort kjol, urringning. Jag har faktiskt förvånad, t.o.m. chockad, över hur stor skillnad det var om jag gick på en pub klädd som jag brukar vara till vardags, eller "uppklädd". Alla män bara verkar dras till "fasaden".  Jag som tyckte att jag såg tillräckligt bra ut utan detta. Men det spelar ingen roll.

    För en relation gäller andra krav - för båda könen. Kanske tänker ungdomar inte tillräckligt där. De kan vara lite naiva där och tro att de kan ändra på partnern. Och det gäller inte bra kvinnorna.


    Det här håller jag med om. Självklart har både män och kvinnor andra krav på någon de ska dela sin vardag och planera sin framtid med än med någon de kan tänka sig att ligga med. Inte konstigt alls.

    Det här brukar dock de självutnämnt "snälla" killarna försöka få till att kvinnor är fulla av dubbelmoral och vill ha "bad boys" att ligga med men "snälla" killar att såsmåningom bilda familj med medan de låtsas att killar inte gör någon skillnad alls mellan vilka de vill dela sin framtid med respektive ligga med någon gång.

    Vad det egentligen handlar om är oftast något helt annat, nämligen att vissa egenskaper eller brist på egenskaper stör oftast inte särskilt mycket så länge man har en viss typ av förhållande. Är man är 18 år, går på gymnasiet, bor hemma hos sina föräldrar men hos sin partner på helgerna bryr man sig kanske inte så mycket om eller ser och förstår inte ens omfattningen av att den andra dricker för mycket , spelar bort en stor del av sina pengar eller är inblandad i kriminella aktiviteter. Hur som helst väger andra saker upp, som att man är väldigt attraherade av varandra. Den ungdomliga naiviteten som du nämnde spelar också ofta en stor roll.

    Skulle man däremot bo ihop på heltid med allt vad det innebär skulle saker som de jag räknade upp ofta upplevas som väldigt problematiska. Och det gäller både tjejer och killar, män och kvinnor.

    Killar, särskilt unga blundar också ofta för sina partners dåliga egenskaper och problem så länge de inte delar vardagen fullt ut. Men de vill oftast precis lika lite som tjejer dela sitt liv med någon som har missbruksproblem, går på soc, regelbundet är inblandad i slagsmål eller kriminalitet eller är spelmissbrukare. Om de inte själva är likadana, vill säga.
  • AndreaBD

    Japp, jag håller med. Och att kvinnorna kanske kan välja såna killar för att de själv är likadana - antigen det eller så tror de det. Det finns ju också de kvinnorna (och män) som har dåligt självförtroende och tro sig inte ha chans att få någon bättre. De som tänker så har ju i regel fel.

  • Anonym (MC)

    Tycker TS och en del övriga bör se över sin egen syn på kvinnor/tjejer för ni uppvisar rejäla brister

  • Kvarna

    Anonym (Man)

    Ja alltså någon form av "utslagning" sker ju när kvinnor väljer män(och vice versa). Men det blir alldeles för smalt att koka ner det till egenskaper som att en man ska kunna försvara sin kvinna. Jag tror dessutom kvinnor värderar just det beteendet olika och att det snarare är kombinationen av flera personlighetsdrag.

    Jag har svårt att se att vara snäll ska ligga en i fatet särskilt om en man har flera andra drag som lockar. Jag har helt enkelt svårt att se att "tupp-beteende" trumfar flera andra betydligt mer gångbara personlighetsdrag.

    Men visst snällhet är svårt att konkurrera med om det är något som man identifierar sig med och värderar högt hos sig själv. De allra flesta är snälla och är därmed svårt att sticka ut.

  • Anonym (Man)
    Kvarna skrev 2017-11-08 23:25:04 följande:

    Anonym (Man)

    Ja alltså någon form av "utslagning" sker ju när kvinnor väljer män(och vice versa). Men det blir alldeles för smalt att koka ner det till egenskaper som att en man ska kunna försvara sin kvinna. Jag tror dessutom kvinnor värderar just det beteendet olika och att det snarare är kombinationen av flera personlighetsdrag.

    Jag har svårt att se att vara snäll ska ligga en i fatet särskilt om en man har flera andra drag som lockar. Jag har helt enkelt svårt att se att "tupp-beteende" trumfar flera andra betydligt mer gångbara personlighetsdrag.

    Men visst snällhet är svårt att konkurrera med om det är något som man identifierar sig med och värderar högt hos sig själv. De allra flesta är snälla och är därmed svårt att sticka ut.


    Som man ska du inte vara "snäll-snäll" av den enkla anledningen att det evolutionärt innebär ett hot både för kvinnan och barnen. En attraktiv man ska vara selektivt snäll. Exempelvis kommer en man som på första dejten råkar behandla ett förbispringande barn som skräp knappast att vinna några poäng.

    I takt med ökade jämställdheten har det blivit än svårare för den snälle mannen, eftersom det tidigare var enklare att som man luta sig mot att rent ekonomiskt kunna beskydda kvinnan.

    Sedan finns det givetvis fler faktorer men de biologiskt betingade har ökat.
Svar på tråden Varför vill ni tjejer bli dåligt behandlade av män?