• Anonym (Dina)

    Hans barn försöker grina sig till att få följa med på vår romantiska weekend.

    Lever med min sambo och vårt gemensamma barn på heltid. Han har en tonårsdotter och jag har en tonårsson sedan tidigare som bor hos oss varannan vecka.

    Sambons dotter är 16 år men ibland så skulle jag vilja säga att hon ibland kan ses som betydligt mycket yngre. De veckor alla barnen är här så kräver hon full uppmärksamhet av sin pappa, visst accepterar och respekterar jag det även fast jag personligen kan tycka att en så stor tjej hellre borde vilja vara med vänner än att hela tiden hänga med sin pappa eller mamma men det är inte det jag vill diskutera.

    Igår så märker jag att min man skruvar lite på sig när han ska berätta en sak för mig. Denna jul så är min son och hans dotter hos mitt ex och hos hans ex. Därför har jag och sambon passat på att boka en tvådagars tripp på annandagen bara för att rå om varandra, vi har fixat så att mina föräldrar tar den minsta. Det här är första gången som vi gör nåt själva och det tycker jag att vi är så värda, vi har haft det kämpigt och nu behöver vi få vårda relation.

    Nu kröp det fram att min mesiga karl (är skit förbannad på honom) hade mottagit ett argt samtal från sitt ex som säger att deras dotter är helt knäckt över att vi ska åka på en weekend utan henne. Dottern kräver att hon ska följa med och hans ex är på honom om att hon borde få det. Min sambo som är en mes hade inte sagt ifrån utan sagt att han ska prata med mig om det och återkomma.

    Jag vägrar! Jag står hela tiden tillbaks och likaså gör vår gemensamma det som inte får mycket tid med sin pappa (han jobbar konstant men när dottern är här så ger han henne all tid). Jag tycker inte att hans dotter ska följa med, vi ska dessutom bo på ett romantiskt spa-hotell.

    Nu vill jag ha tips om bra argument på vad jag ska säga till min sambo. Igår tjafsade vi bara om det och jag känner att jag kokar över. Ge mig konkreta råd till varför han med gott samvete kan säga nej till att dottern följer med?

    Sedan om folk vill ha åsikter om varför hans dotter minsann bör få följa med får givetvis också tycka det. Däremot kommer jag inte lyssna på det örat.

    Tack på förhand/

    Den förbannade!

  • Svar på tråden Hans barn försöker grina sig till att få följa med på vår romantiska weekend.
  • Anonym (Dina)
    Anonym (Verkligen) skrev 2018-12-01 19:21:50 följande:

    Som vuxen i samma rum som barn har man alltid ett vuxenansvar. SPECIELLT i en familj man gått in i och bildat.


    Vuxenansvar är en sak men min sambo och hans ex är tydliga med att de vill sköta all uppfostran så då respekterar jag det. Vuxenansvar kommer man aldrig ifrån och det borde du räkna ut själv.
  • Anonym (Dina)
    Anonym (pippa) skrev 2018-12-01 18:57:22 följande:

    Ts, du är med o uppfostrar alla barnen i ert hushåll.

    I detta fallet hade jag ringt upp mannens ex o frågat henne om hon verkligen tycker det är lämpligt att flickan följer med eftersom ni tänker pippa järnet då ni ligger efter på den fronten o ni vill inte ha publik.

    Jag undrar om jag inte hade sagt det till flickan också...att *jag tänker kn*lla skiten ur din pappa så det är inte lämpligt att du följer med*

    Sen tror jag ni alla hade mått bra av lite familjeterapi o planerad ensamtid för alla barnen med sina respektive föräldrar.

     

     


    He he he. Alltså på film hade det funkat men ska nog låta bli att säga det till dottern. Nu har jag ingen kontakt med hans ex längre (inte för att jag har ringt henne utan tvärtom) men hade jag talat med henne så hade jag frågat ifall hon själv tagit med dottern på en romantisk spavistelse? Svaret hade blivit NEJ det hade hon inte. Det är skillnad på folk och folk.
    Anonym (pippa) skrev 2018-12-01 18:57:22 följande:

    Ts, du är med o uppfostrar alla barnen i ert hushåll.

    I detta fallet hade jag ringt upp mannens ex o frågat henne om hon verkligen tycker det är lämpligt att flickan följer med eftersom ni tänker pippa järnet då ni ligger efter på den fronten o ni vill inte ha publik.

    Jag undrar om jag inte hade sagt det till flickan också...att *jag tänker kn*lla skiten ur din pappa så det är inte lämpligt att du följer med*

    Sen tror jag ni alla hade mått bra av lite familjeterapi o planerad ensamtid för alla barnen med sina respektive föräldrar.

     

     


  • Anonym (Dina)
    Anonym (Verkligen) skrev 2018-12-01 19:20:56 följande:

    Jag är glad för det = jag sitter inte och spyr hat över en tonårstjej och mannen jag själv valt att vara tillsammans med. Gud vad du projicerar! Jag fantiserade inte ihop en massa saker, jag svarade bara på vad du själv skrivit i tråden och redan lämnat ut. (Att du ser på din man som en ?jävla mes utan ballar?, och hatar hans dotter samt beskriver att hon har större bröst än dig och att du känner kvinnlig svartsjuka när hon håller sin pappa i handen).

    Du däremot hittar på en massa saker om mig som stämmer in på det du berättat om dig själv men INTE på det jag lämnat ut om mig. Mina barn har ingen bonusmamma, jag är ingen bonusmamma. Mitt ex har ingen partner och inte heller barn, jag är bara gift en gång med min nuvarande. Som sagt ser jag på honom med stor respekt och kärlek. Och jo jag har en mentorsroll för en ung tjej som haft det tufft. Känner liksom inte konkurrens med tonåringar utan snarare moderskänslor och vill dom väl...

    Med tanke på hur vidrigt du bemöter kritiker i tråden undrar jag hur du låter hemma när du upplever din mans dotter som ett hot...


    Ha ha ha. Jag garvar ihjäl mig. Du tror visst att livet är ristat i sten?

    Får hålla tummarna att du slipper uppleva en separation och en ny brutta som barnens far blir ihop med. : )

    Och en sak till borde du lära dig, givetvis finns jag tillhands om hans dotter vill ha mina råd och mitt stöd men ta inte för givet att alla föräldrar vill att man ska klampa in för mycket och lägga sig i hur deras barn sköts. Bara ett litet tips på vägen. Du borde lära dig lite ödmjukhet och dämpa din förmätenhet..den lyser igenom. Hela din värld skulle rämna ifall den du säger dig vara mentor till kommer revoltera mot dig, ta det som en vuxen isåfall för det är fullt normalt att tonåringar är nyckfulla.

    Du är extremt självgod!
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Dina) skrev 2018-12-01 12:25:29 följande:

    Tack för att du delar med dig.

    Om vi ska tala om annat än just resan så känner jag igen mycket av det du skriver om att mamman ringer och ska föra sina barns talan.

    Jag lägger mig inte i det men jag reagerar starkt på att dottern kan ringa sin mamma och snacka skit om vad pappa sagt eller gjort. Då ringer mamman och skäller ut min sambo som blir väldigt ledsen och går sen och smörar dottern ännu mer. Jag har sagt till min sambo att han måste tala med sin dotter och förklara för henne att hon inte ska ringa sin morsa för att snacka skit utan är det nåt så ska hon tala med honom om det. Föräldrar har ringt min sambo för att dottern har spridit ut rykten i skolan om deras barn och det kan han och hans ex inte tro på.....men det är ju dem som hejar på det dåliga beteendet.

    Hans ex har hållet på och ringt och tjafsat rätt mycket sista månaderna och inte bara om vår resa. Jag ska ut på julbord nästa fredag så sambon får snällt ta vår lilla även fast tonåringarna är här, det har dotterns mamma vart på min sambo om också. Att han borde prioritera dottern under sina veckor men va fasen ska jag göra? Be min chef att planera in julbord efter de veckor som min sambos dotter inte är hemma hos oss? : )

    Alla barn ska behandlas lika och håller med dig i allt du skriver.

    Jättetråkigt att relationen till barnen har blivit så dålig. Hur känner din partner över att barnen inte längre vill komma till er?


    Men snälla jösses, det har väl ändå inte exet med att göra, jag får kalla kårar. Då tycker jag att mamman kan ta hem flickan den kvällen om hon anser dottern fara illa pga ert gemensamma barn. Horribelt. Såklart ska du inte boka in saker efter hur han har sin dotter, nej aldrig. Möjligen om de redan planerat nåt. Eller möjligen, självklart.

    Han är givetvis helt förkrossad, men han har kommit till den gränsen att han slutade försöka. Han bankade bara huvudet i väggen, om och om igen. Inget gehör, alls. Döttrarna kunde heller inte sätta fingret på vad det var, bara att de mådde dåligt, exempelvis påstod de att deras känslor kunde inte tillgodoses, de hade fått mens och kunde inte fråga om bindor för vi blev arga, deras saker blev snodda från vår son, låset på toaletten var trasigt och inga ytterlampor uppe vid vägen fungerade. Allt detta var så banalt så han blev rent ut sagt ursinnig, han sa nu får det räcka så ni får stanna hos mamma och vi har vår relation utan att ni bor här. Man kan knappast få ångest för ett par gatlyktor! Som mamman dessutom "hjälpte" dom framföra. Mamman kunde inte acceptera att de kände så, så hon var ju "tvungen" att säga ifrån. Så massa överdrift och rena lögner från tjejerna faktiskt. Som mamman säkert förstärkt.

    Han har försökt att ha relation men de är ointresserade och deras lillebror existerar inte för dom, så det får faktiskt maken att glida mer ifrån dom. Han säger (men bara inför mig) att han skäms för deras beteenden och kan inte förstå hur man inte bryr sig om ett syskon. Men det förstår jag, de var avundsjuka redan från start när jag blev gravid för det var då allting ändrades. För mig helt sjukt, för deras mamma får ju ha barn med ny kille! Men mini-wifes är ordet.

    Min make vill inte ens köpa julklappar till dom iår.. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det, hur jag än gör är jag ändå bara elaka styvmor. I precis allt. Så jag säger så lite som möjligt, men ett tillfälle då var det också fel enligt hans ex.

    Jag håller med dig, såklart ska dottern prata med honom om det. Det var ju exakt så bonusdöttrarna gjorde, och mamma kände sig förpliktigad att skydda dom. Lägga näsan i blöt med sitt feta arsle är ju ett annat ord för det!
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (Dina) skrev 2018-12-01 20:12:00 följande:

    Ha ha ha. Jag garvar ihjäl mig. Du tror visst att livet är ristat i sten?

    Får hålla tummarna att du slipper uppleva en separation och en ny brutta som barnens far blir ihop med. : )

    Och en sak till borde du lära dig, givetvis finns jag tillhands om hans dotter vill ha mina råd och mitt stöd men ta inte för givet att alla föräldrar vill att man ska klampa in för mycket och lägga sig i hur deras barn sköts. Bara ett litet tips på vägen. Du borde lära dig lite ödmjukhet och dämpa din förmätenhet..den lyser igenom. Hela din värld skulle rämna ifall den du säger dig vara mentor till kommer revoltera mot dig, ta det som en vuxen isåfall för det är fullt normalt att tonåringar är nyckfulla.

    Du är extremt självgod!


    Dito, du är extremt självgod. Du skriver själv en tråd med grovt, nedsättande språk om din man och hans 16-åriga dotter (samt detaljer om hennes bröststorlek vs din bröststorlek). Du kan inte ta kritik utan går till attack då och skriver att nån som tog barnets parti måste vara änka (?! Det var inte alls vad hon skrev) och att andra är bittra. Och jag är ?självgod? för att jag är mentor till en tonårstjej som haft det tufft, ?självgod? för att jag till skillnad från dig älskar och respekterar min man (har aldrig refererat till honom som en jävla mes utan ballar). Så i din värld har bara du rätt och dom som INTE är svartsjuka på tonårsdöttrar är självgoda, dom som INTE kraschat sina äktenskap/relationer med sina barns pappor är extremt självgoda?

    Det låter som en väldigt hälsosam, mogen och intelligent attityd hos en medelålders kvinna som borde ha hunnit få livserfarenhet och perspektiv.

    Du snackar också en massa skit (projektioner igen) om hur jag skulle hantera ?en revolt?. Jag har jobbat med utagerande ungdomar i 10 år så där har du, igen, helt fel. Det är verkligen som att du pratar om dig själv varje gång du bemöter kritik.

    Det är DU som svär som en galning och bråkar med din man över din bonusdotters ?revolt? trots att ?revolten? bara är att hon vill ha kärlek och uppmärksamhet från sin pappa, herregud! Hur kan du inte känna empati med henne i det läget utan istället se henne som en sexuell (!!!) konkurrent till dig?!

    Han är hennes PAPPA, ursäkta mig men det är en mycket större och viktigare relation för en människa (speciellt ett barn) än ?mammas nya kille?. Jag tycker att det är sjukt att du skrivit flera ggr i tråden att du ser deras relation som incestuös.

    Varför i h-e är du tillsammans med och slåss för en romantisk weekend med en man som du beskriver som pedofil?!!

    Helt galet.
  • sextiotalist
    Anonym (pippa) skrev 2018-12-01 18:57:22 följande:

    Ts, du är med o uppfostrar alla barnen i ert hushåll.

    I detta fallet hade jag ringt upp mannens ex o frågat henne om hon verkligen tycker det är lämpligt att flickan följer med eftersom ni tänker pippa järnet då ni ligger efter på den fronten o ni vill inte ha publik.

    Jag undrar om jag inte hade sagt det till flickan också...att *jag tänker kn*lla skiten ur din pappa så det är inte lämpligt att du följer med*

    Sen tror jag ni alla hade mått bra av lite familjeterapi o planerad ensamtid för alla barnen med sina respektive föräldrar.

     

     


    Ok, så är det hemma hos er, men inte hos alla. Det är inte en femåring som det rör sig om, utan en tonåring som är på väg ut i vuxenlivet. En flicka som med all säkerhet fått vara den som bestämmer agendan hemma. Den biten har föräldrarna helt på sitt ansvar.

    Jag lät med varm hand föräldrarna sköta uppfostran av sonens halvsyskon.

    Som jag uppfattade det så var det även mamman som gick i taket, så flickan har sin mor bakom sig, försök gå in där och var glad om du överlever den fighten
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Verkligen) skrev 2018-12-02 06:51:06 följande:

    Dito, du är extremt självgod. Du skriver själv en tråd med grovt, nedsättande språk om din man och hans 16-åriga dotter (samt detaljer om hennes bröststorlek vs din bröststorlek). Du kan inte ta kritik utan går till attack då och skriver att nån som tog barnets parti måste vara änka (?! Det var inte alls vad hon skrev) och att andra är bittra. Och jag är ?självgod? för att jag är mentor till en tonårstjej som haft det tufft, ?självgod? för att jag till skillnad från dig älskar och respekterar min man (har aldrig refererat till honom som en jävla mes utan ballar). Så i din värld har bara du rätt och dom som INTE är svartsjuka på tonårsdöttrar är självgoda, dom som INTE kraschat sina äktenskap/relationer med sina barns pappor är extremt självgoda?

    Det låter som en väldigt hälsosam, mogen och intelligent attityd hos en medelålders kvinna som borde ha hunnit få livserfarenhet och perspektiv.

    Du snackar också en massa skit (projektioner igen) om hur jag skulle hantera ?en revolt?. Jag har jobbat med utagerande ungdomar i 10 år så där har du, igen, helt fel. Det är verkligen som att du pratar om dig själv varje gång du bemöter kritik.

    Det är DU som svär som en galning och bråkar med din man över din bonusdotters ?revolt? trots att ?revolten? bara är att hon vill ha kärlek och uppmärksamhet från sin pappa, herregud! Hur kan du inte känna empati med henne i det läget utan istället se henne som en sexuell (!!!) konkurrent till dig?!

    Han är hennes PAPPA, ursäkta mig men det är en mycket större och viktigare relation för en människa (speciellt ett barn) än ?mammas nya kille?. Jag tycker att det är sjukt att du skrivit flera ggr i tråden att du ser deras relation som incestuös.

    Varför i h-e är du tillsammans med och slåss för en romantisk weekend med en man som du beskriver som pedofil?!!

    Helt galet.


    Du jobbar med barn sa du? Va, whaaat??? Får kalla kårar av det. Du är aggressiv, fördömande och kör med översitteri. Inga bra egenskaper hos en människa som hjälper tonåringar, om det inte är raka vägen till hell-hole vill säga. Då lyckas du säkert i sådana fall.

    Att ens dra in incest i detta som jobbar med barn - OH MY GUD............

    Bitter sa du....
  • Anonym (Tyra)
    sextiotalist skrev 2018-12-02 07:12:08 följande:

    Ok, så är det hemma hos er, men inte hos alla. Det är inte en femåring som det rör sig om, utan en tonåring som är på väg ut i vuxenlivet. En flicka som med all säkerhet fått vara den som bestämmer agendan hemma. Den biten har föräldrarna helt på sitt ansvar.

    Jag lät med varm hand föräldrarna sköta uppfostran av sonens halvsyskon.

    Som jag uppfattade det så var det även mamman som gick i taket, så flickan har sin mor bakom sig, försök gå in där och var glad om du överlever den fighten


    Precis, så är det inte hos alla - på långa vägar! Man går inte in och stör en tonåring som man inte känt sen tidigare. Tonåringar är påväg ut, inte tvärtom. De ska endast vägledas, uppfostran är "klar" på sätt och vis. För deras utveckling är det bästa att inte gå in och börja med "helt ny" uppfostran.
  • Anonym (Dina)
    Anonym (Verkligen) skrev 2018-12-02 06:51:06 följande:

    Dito, du är extremt självgod. Du skriver själv en tråd med grovt, nedsättande språk om din man och hans 16-åriga dotter (samt detaljer om hennes bröststorlek vs din bröststorlek). Du kan inte ta kritik utan går till attack då och skriver att nån som tog barnets parti måste vara änka (?! Det var inte alls vad hon skrev) och att andra är bittra. Och jag är ?självgod? för att jag är mentor till en tonårstjej som haft det tufft, ?självgod? för att jag till skillnad från dig älskar och respekterar min man (har aldrig refererat till honom som en jävla mes utan ballar). Så i din värld har bara du rätt och dom som INTE är svartsjuka på tonårsdöttrar är självgoda, dom som INTE kraschat sina äktenskap/relationer med sina barns pappor är extremt självgoda?

    Det låter som en väldigt hälsosam, mogen och intelligent attityd hos en medelålders kvinna som borde ha hunnit få livserfarenhet och perspektiv.

    Du snackar också en massa skit (projektioner igen) om hur jag skulle hantera ?en revolt?. Jag har jobbat med utagerande ungdomar i 10 år så där har du, igen, helt fel. Det är verkligen som att du pratar om dig själv varje gång du bemöter kritik.

    Det är DU som svär som en galning och bråkar med din man över din bonusdotters ?revolt? trots att ?revolten? bara är att hon vill ha kärlek och uppmärksamhet från sin pappa, herregud! Hur kan du inte känna empati med henne i det läget utan istället se henne som en sexuell (!!!) konkurrent till dig?!

    Han är hennes PAPPA, ursäkta mig men det är en mycket större och viktigare relation för en människa (speciellt ett barn) än ?mammas nya kille?. Jag tycker att det är sjukt att du skrivit flera ggr i tråden att du ser deras relation som incestuös.

    Varför i h-e är du tillsammans med och slåss för en romantisk weekend med en man som du beskriver som pedofil?!!

    Helt galet.


    Hade jag haft en 15 årig dotter så skulle jag inte vilja att hon präglades av en person med ett sånt kvinnoförakt som du har, har förstått det som att du är kvinna och då är det ännu mer sorgligt att du föraktar ditt eget kön. Vad är det för unken syn att påstå att kvinnor ska behaga sina män och är ansvariga för eventuell skilsmässa? Du satt i princip och skrev det där fast med lite andra ord, du är själv duktig på att förlöjliga och ändra om det jag har skrivit och krydda det 10 gånger om och därför bemöter jag dig på samma vis tillbaks.

    Leta upp och gör skillnad för barn som verkligen far illa istället för att göra maskrosbarn av barn som kanske inte riktigt uppskattar hur bra de har det.
  • Ess
    Anonym (Verkligen) skrev 2018-12-02 06:51:06 följande:

    Dito, du är extremt självgod. Du skriver själv en tråd med grovt, nedsättande språk om din man och hans 16-åriga dotter (samt detaljer om hennes bröststorlek vs din bröststorlek). Du kan inte ta kritik utan går till attack då och skriver att nån som tog barnets parti måste vara änka (?! Det var inte alls vad hon skrev) och att andra är bittra. Och jag är ?självgod? för att jag är mentor till en tonårstjej som haft det tufft, ?självgod? för att jag till skillnad från dig älskar och respekterar min man (har aldrig refererat till honom som en jävla mes utan ballar). Så i din värld har bara du rätt och dom som INTE är svartsjuka på tonårsdöttrar är självgoda, dom som INTE kraschat sina äktenskap/relationer med sina barns pappor är extremt självgoda?

    Det låter som en väldigt hälsosam, mogen och intelligent attityd hos en medelålders kvinna som borde ha hunnit få livserfarenhet och perspektiv.

    Du snackar också en massa skit (projektioner igen) om hur jag skulle hantera ?en revolt?. Jag har jobbat med utagerande ungdomar i 10 år så där har du, igen, helt fel. Det är verkligen som att du pratar om dig själv varje gång du bemöter kritik.

    Det är DU som svär som en galning och bråkar med din man över din bonusdotters ?revolt? trots att ?revolten? bara är att hon vill ha kärlek och uppmärksamhet från sin pappa, herregud! Hur kan du inte känna empati med henne i det läget utan istället se henne som en sexuell (!!!) konkurrent till dig?!

    Han är hennes PAPPA, ursäkta mig men det är en mycket större och viktigare relation för en människa (speciellt ett barn) än ?mammas nya kille?. Jag tycker att det är sjukt att du skrivit flera ggr i tråden att du ser deras relation som incestuös.

    Varför i h-e är du tillsammans med och slåss för en romantisk weekend med en man som du beskriver som pedofil?!!

    Helt galet.


    Ytterligare en som uttalar sig tvärsäkert och dömande om en situation hen aldrig befunnit sig i. Gå en mil i ta skor och uttala dig sen.

    Jobb är väldigt långt ifrån att leva i en situation. Du går hem och kan slappna av och glömma jobbet, för andra är det när de kommer hem som påfrestningarna börjar på allvar. Du har arbetskamrater att bolla problemen med som du möter under dagen, ts har ingen. Hon försöker bolla ett problem här, men blir istället bemött av självbelåtna besserwissers som inte har en den blekaste aning om vad de kommenterar.
Svar på tråden Hans barn försöker grina sig till att få följa med på vår romantiska weekend.