Inlägg från: KajsaLouise |Visa alla inlägg
  • KajsaLouise

    30+, följas åt på vägen till första barnet?

    Missempi skrev 2019-06-07 15:22:25 följande:

    Kul muusan och kul att du vill vara med fortfarande! :D

    Och där dök min mens upp! Kanon kul!!


    Grumpycavat skrev 2019-06-08 05:52:38 följande:

    Men nej!

    Mensen kom nu på morgonen. Jävla skitmens alltså.


    Jag har läst allt ni skrivit men inte varit så aktiv. Jag har hejat på i det dolda ändå! Jättetråkigt att höra att mensen kommit för er båda. Det finns f*n inget värre :( Hoppas det känns lite ljusare för er igen om några dagar och ni kan samla kraft för ett nytt försök!
  • KajsaLouise
    Missempi skrev 2019-06-08 10:26:28 följande:

    Tack snälla! Ja känns redan bättre än igår när man fått vart grinig...

    Hur går det för dig?


    Ja det är ändå konstigt hur fort man kan ställa om sig, bara man får ha någon/några deppiga dagar. Det kommer ju fler chanser!

    Vet inte riktigt hur det går för mig. Jag hoppas på ägglossning inom några dagar, men än så länge tyder inget på det. Hade en ägglossningsfri månad förra cykeln och antagligen även i mars. Känns oerhört frustrerande och det är många negativa tankar som kickar igång. Får se vad som händer helt enkelt de kommande dagarna.
  • KajsaLouise
    Missempi skrev 2019-06-08 11:14:38 följande:

    Ja men precis. Finns inget direkt att göra när mensen dyker upp, bara att acceptera.

    Ja fattar att de är frustrerande!, verkligen! När hade du mens senast då? Kollar du med äl test? Vet du vad de kan bero på?


    Det är inte mycket annat till val nej... :/

    Jag fick någon liten blödning (mest brunt) 28-29 maj. Min mens brukar vara 7 dagar, så det var lite annorlunda. Japp, kollar med ägglossningstester. Fick faktiskt en blinkande gubbe idag på CB men det fick jag även förra cykeln. Men äl ska väl vara först om några dagar, så jag håller tummarna. Det är väl iofs vanligt att ha någon cykel per år utan ägglossning. Så jag tänker jag haft dem nu. Om det blir fler vet jag inte vad det beror på. Jag har/har haft lite obalans med hormonerna. Kan ju vara det. Jaja, vi får blicka framåt. Hoppas på många fler plus i den här tråden framöver!
  • KajsaLouise
    Missempi skrev 2019-06-11 11:23:11 följande:

    Men skönt med blinkande gubbe!, vart det fast sen?

    Ja de får vi hoppas!! :)


    Min kropp är knäpp! Igår fick jag på lunchen fast gubbe. På ett billigt stavtest jag tog samtidigt fick jag inte helt positivt teststreck, men det var starkt. Testade igen på kvällen med ett nytt CB och billigare test. Båda var negativa och den billiga stickan var klart negativ. Imorse prövade jag därför igen. Även då var CB negativt. Nu på lunchen testade jag med stavtest igen och det är så positivt det kan bli, teststrecket är starkare än kontrollstrecket. Jag förstår dock inte varför jag får olika besked från olika tester... Nått någon känner igen? Nått liknande hände mig även i april. Jag tempar och hoppas få en bättre bild inom några dagar, men några höga förhoppningar har jag verkligen inte.
  • KajsaLouise
    Missempi skrev 2019-06-12 14:20:48 följande:

    Jaha!, ja vad konstigt...

    Jag kan nog inte ge ett svar men mina tankar går att det inte släppte när det skulle och att det sen försökte igen. Eller att de var två ägg kanske? Hehe jag kanske har heeelt fel!, men de är mina tankar.. du har säkert googlat runt, vad har du hittat? Kram och ligg på!! ;)


    Det är märkligt. Jag hittar inget. Tror inte på att ägget misslyckades att släppa. Kanske är mer troligt att testen är olika känsliga... Men jag vet verkligen inte! Lite tokigt är det i alla fall. Hur mår du nu då? När är äl igen för dig?
  • KajsaLouise
    Missempi skrev 2019-06-12 22:39:00 följande:

    Ja jo så kan det ju vara! Står de nåt på förpackningarna? Undra när man får två ägg (tvillingar) om de kan släppa olika tillfällen vid äl eller om de släpper samtidigt? Nån som vet kanske? Man har ju hört historier om 2 olika pappor fast dom har vart tvillingar tex.

    Jo men jag mår bra! Repat mig sen första mensdagen :) tog ett snack med mannen idag om ivf...och han sa: vi kör!, så om det inte funkar på ett tag så kanske de blir det oavsett privat eller landsting. Det känns lite lugnare. Nästa äl är beräknat på självaste midsommarafton! Då jävlar blir det åka av! Haha


    Jag har inte sett någon sådan information. Kanske är två ägg vid olika tillfällen, men kan det hända det så ofta (april och juni)?! Vore ju oerhört spännande om det kunde bli tvillingar! :) Mina äl-test har alltid visat positivt i 2 dagar fram till nu då där de visar positivt i minst tre dagar (och i april rent av 4). Knepigt...

    Härligt att mannen är med dig! Det är så skönt när de visar att de ställer upp och är taggade :) Vi anmälde oss till utredning förra veckan, men fick tid först i september.

    Perfekt med äl på midsommar! Då blir ju många barn till :) Vi håller tummarna!
  • KajsaLouise
    Missempi skrev 2019-06-13 09:12:41 följande:

    Nej jag har inte läst något om det heller!, men det är såklart möjligt att få tvillingar. Man har ju mer chans till det när man är 30+... :)

    Vi har snackat och jag tänker att ge sommaren, lite höst en chans :) om man bara visste att de skulle gå så hade jag vart lugnare å kunnat vänta längre liksom. Svårt.


    Det är väl så ja! Det vore nått alltså. Min sambo hade antagligen svimmat då... :)

    Precis! Om man visste att det ens är möjligt att bli gravid hade jag också varit mer lugn, även om jag är lite otålig. Låter som att ni har en plan och det är bra! :)
  • KajsaLouise
    Missempi skrev 2019-06-13 11:51:27 följande:

    Hehe..ja ni får satsa på tvillingar då ;)

    Otåligheten går i vågor för mig. Men då får ni bara försöka köra på till september, skönt att ha en tid å försök njut av sommaren å annat, det är min plan iaf!


    Ja det är bara att köra på! Man måste ju såklart njuta av sol och semester också! :)
  • KajsaLouise
    Muusan skrev 2019-06-20 17:40:08 följande:

    Det visade sig att det var två flickor inne i magen :)


    Wow! Grattis! :)
  • KajsaLouise
    Grumpycavat skrev 2019-06-28 14:11:59 följande:

    Vad roligt med lite nya tjejer i gruppen. Välkomna. 

    För min del är ägglossningen över, och vi fick till det en hel del, så chansen finns ju där. 

    Men det känns lite som om jag har gett upp hoppet. Nu i juli är det exakt 2 år sedan jag slutade med p-piller. 

    2 år av konstanta gråtattacker när mensen kommer, men sedan har jag ändå lyckats bli taggad igen inför varje ÄL. 

    Men nu känns det hopplöst. Jag vill ju så gärna att vi ska klara detta på egen hand, men samtidigt förstår jag att det är dags att söka hjälp. 

    Ska ta upp detta med sambon när mensen kommer, och föreslå att vi slår slag i saken och faktiskt bokar en utredning till hösten. 

    Men nu börjar dom mörka tankarna också komma...

    - vad gör jag om det är mig det är fel på, och vad gör jag om det är han. Kanske är det ingen av oss, vi är inte kompatibla bara osv osv. Jag är rädd för att relationen går i kras.

    Inte för att vi inte älskar varandra, för det gör vi. Men bådas längtan efter barn är ändå så stor.  

    Dvs, han kanske kan få barn, men inte jag, och då lämnar han mig för någon bättre.. osv osv. 

    De mörka tankarna bara maler på.... usch usch usch. Om jag vetat att det skulle bli såhär svårt att få barn, så skulle jag aldrig ens börjat proppa i mig hormoner som 15-åring. 

    Jisses vad deppigt detta blev, men ville bara skriva av mig lite. 

    Som vanligt håller jag tummarna för er alla <3 kram


    Hej! Det är verkligen inte lätt att hålla de deppiga och mörka tankarna borta när man försöker och försöker, lever livet i 2 veckors intervaller och pendlar mellan hopp och förtvivlan. Det är bra att du skriver av dig, det brukar ju kunna hjälpa att få säga något högt även om man inte får ett svar som löser alla problem. Jag tänker lite som du, men mest att det är hos mig felet ligger till varför det inte går. Tror verkligen att min sambo kommer stå kvar vid min sida om så är fallet så det känns tryggt. Vet inte vad jag skulle ta mig till dock om vi absolut inte kan få barn. Just nu känner jag också en hopplöshet. Går och väntar på mensen. Har väntat på den flera dagar. Vet inte om och när jag hade ägglossning denna månaden men hade jag ägglossning ska den komma absolut senast imorgon. Tempen har sjunkit och testen är negativa så det är väl bara en tidsfråga nu. Vi har iaf bokat en tid för utredning. Första lediga tiden var först i september. Det känns bra att den är bokad, som en liten livlina som gör att jag orkar lite till :) Jag tycker verkligen du ska prata med din sambo om det! De flesta kan ju trots allt bli hjälpta! Man vet aldrig vad som händer, men jag hoppas på det bästa för oss alla! Kram på dig!
  • KajsaLouise
    Grumpycavat skrev 2019-07-03 13:03:48 följande:

    Tack snälla för din pepp. Vi har jobbat om varandra, så inte hunnit sätta oss ner och prata ännu. Men mensen beräknas komma om några dagar, så i samband med det får det bli ett snack. Jag tror och hoppas att vi står starka tillsammans i allt detta :)

    Hur har det gått för dig? Har mensen kommit?

    Dum som jag är så tog jag ett test imorse, trodde inte att jag hade några, men hittade ett i min väska. Och det syns faktiskt ett streck. Men jag har fått spökstreck förut och hetsar inte upp mig för det... inväntar mensen och tar ett. Ut test efter Bim om den inte kommer.

    Kram


    Så spännande med ett streck! :) Jag ser inget på dina bilder, men andra ser ju så det är bara min mobil som är dum. Är det rosa så är det säkert helt tillförlitligt! Hoppas det blir starkare och du får ett fint positivt besked snart! Jag håller tummarna!!! :)

    Min mens kom till slut. Så här är det mindre kul ;)
  • KajsaLouise
    Grumpycavat skrev 2019-07-04 06:27:43 följande:

    Herregud herregud herregud! Det är ingen tvekan längre. Jag är gravid.

    Efter mitt megadeppiga inlägg häromdagen liksom. Jag gav ju upp.

    Exakt 2 år tog det för att få mitt första plus.

    Det visade sig att det var en midsommarafton som krävdes.

    Fortfarande i chock!


    Wihoo! Stort grattis! Håller med tjejerna, det är alltid kul att se någon som kämpat länge äntligen få sitt plus! :) Lycka till!
  • KajsaLouise

    Jag tänkte också uppdatera listan :)

    Lunne - 32 år, försökt sedan sommaren 2018. Fick ett tidigt MA i december 2018. Har PCO, så testar med Letrozol nu (sjätte försöket med det vid dethär laget, så snabbt har det verkligen inte gått =/ ). Äl 16-17/8, BIM 30-31/8.

    Ölandstoka - 35 år, försökt sedan mars 2018. Lätt pco men har äl (bekräftar genom tempning). Aldrig varit gravid, Bim ca 16/5

    Grumpycavat - 30 år, försökt sedan Juli 2017, regelbunden cykel med ÄL. Använder fertilitetsmonitor, Aldrig varit gravid. Bim 13/4

    Geranium - 32 ar (33 om tva manader). Bor i Frankrike och kanner att det skulle vara skont att anvanda FL som en ventilationskanal och stod pa den har resan. Har nyligen paborjat forsoken och har Bim idag! (test i morse visade negativt men ingen mens i sikte, bara latt vark). Om det ar mens eller molvark aterstar att se :) Har varit gravid en gang tidigare for fyra ar sedan som slutade i abort. 

    Längtar1984 - 35 år. Försökt sen juni 2018. Tror jag haft två tidiga missfall då cykeln gått över 6-8 dagar. (nov och feb) men har inte tagit grav-test så vet inte säkert. Regelbunden cykel på 25-26 dagar. Kör med äl-test fick positivt test med dem i jan men inte i feb.

    Clemmentina - 35 år, försökt sedan januari/februari 2018 men mer aktivt sedan april/maj 2018. Oregelbunden cykel sedan p-pillerstop och har testat Provera ett par månader för att försöka få ordning på cykeln. Har aldrig varit gravid tidigare och ska påbörja utredning under våren. Nästa bim är i april.

    Muusan: 32 år, första försöket var denna ägglossning som var nu 23e februari. Har en cykel på ca 26 dagar, använder mig av tre appar: min kalender, flo och my tracker. Hade Bim 9/3e så är inne på dag 3 utan mens idag. Jag har två barn sedan tidigare min yngsta är 7 år. Hoppas jag är välkommen ändå <3 slutade med p piller för drygt ett år sen då jag ansåg jag bara inte ville hålla på med dem längre.

    KajsaLouise - 34 år. Efter ett drygt år av försök till ett första barn har vi nu tagit hjälp och påbörjat en utredning (1a besöket igår). Jag misstänker att det är något problem med ägglossningen, gissar att den uteblir men vi vet inte säkert än. Hoppas på ett svar inom några veckor. Just nu lever kroppen sitt egna liv och jag kan inte ens gissa mig till när jag skulle kunna ha äl eller mens.

    Jojjea - 31 år, försökt sedan sommaren 2018. Fick ett MA i december. BIM 1/4.

    Vasens88 - 31 år. Försökt mindre aktivt sedan Maj 2017, mycket aktivt sedan juni 2018. Aldrig varit gravid. Använder app och ägglossningsstickor. Bim 14/3.

    Tima89 - 30 år. Försökt sedan midsommar 2018. Aldrig varit gravid, regelbunden cykel men dock väldigt lite mens. Endast 1-1,5 dygn. Tar ägglossningstest och kör natural cycles. Har gjort en spolning, provat receptbelagt progresteron och ovitrelle (ägglossningsspruta) är just nu på bim +1 (men tempen låg så väntar in mensen.....)

    Missempi - 34år, försökt sedan Maj 2018. Har vart gravid en gång för 18år sen som slutade i abort. Har regelbunden mens. Gyn och blodprov är normal,nästa steg är att få svar på sp-prov och jag ska göra spolning 14/5. Bim runt 8/6.

    ivovanon - 31 år. Försökt sedan augusti 2018. Har endast en äggstock pga äggstockscancer 2005. Blev gravid 2007, gjorde abort. Har normal ägglossning, men spotting ca. 5 dagar efter ägglossning och fram till mens. Fått letrozol att ta dag 5-9. Gyn och blodprov normala. Tempar med NC sedan okt 2017. Väldigt nojig, rädd att det inte kommer fungera.

  • KajsaLouise
    Lunne skrev 2019-09-10 08:52:02 följande:

    Skönt att ni kommit igång med utredning nu i alla fall, hoppas de kommer fram till några bra svar! :)


    Ja, det känns bra. Äntligen! Får väl se det som att alla svar är bra svar. Jag orkar inte spekulera längre... Hur går det för dig?
  • KajsaLouise
    Lunne skrev 2019-09-10 15:39:40 följande:

    Jag var hos gyn för VUL idag och allt såg som vanligt bra ut, hon gissade på ÄL väldigt snart. Ifall jag inte fick positivt test imorgon skulle jag ta en ägglossningsspruta, har aldrig gjort det tidigare och är typ livrädd för sprutor så å ena sidan hoppas jag att det inte ska behövas men å andra sidan är det kanske värt att testa något nytt. Jag har dock alltid fått utslag på ÄL-test innan, så det borde inte vara där problemet ligger... men vi får se. Hon tyckte nu i alla fall att det var dags att göra om en utredning ordentligt (vi hann typ halvvägs förra hösten då jag blev gravid, men sen fick MA då..) så det är inbokat nu och jag tog de första testerna idag. Tror inte de kommer visa något  förutom PCO då de inte gjorde det sist, men man behövde göra dem ifall att IVF blir aktuellt, så det känns bra att i alla fall ha en plan framåt :)

    Har ni allt för er utredning inbokat än?


    Oj, ägglossningsspruta... Tar man sådana själv alltså? Jag tänker som du, det kan vara värt att testa nått nytt! Hoppas det går bra oavsett. Låter som att du annars hade ett bra besök på gyn. Det låter ju väldigt rimligt att göra klart utredningen! Det är oavsett bra att få svaren svart på vitt att inget annat är fel.

    Jag har ett besök inplanerat om 2v för hss och sedan ska vi båda tillbaka om ca 4v för att få resultaten av proven. Sambon ska lämna spermatestet nästa vecka. Jag tror de kommer hitta många fel på mig, så om det går att ordna till allt, blir det nog diverse piller/sprutor tänker jag..

    Hoppas det ordnar sig för oss! Tiden bara går och jag blir alltmer hopplös och frustrerad :/
  • KajsaLouise
    Lunne skrev 2019-09-11 11:14:58 följande:

    Japp, tydligen :O Jag fick dock utslag på ÄL-test idag så kommer inte ta sprutqn denna månad, får höra med läkaren om jag ev. ska göra det tidigare i cykeln nästa gång... Åggblåsan var redan 26 mm i tisdags så det är vad jag hört nästan lite väl stort för ÄL först efter några dagar...

    Tyvärr verkar det sällan som de hittar något förutom ev. PCO, fel på spermier eller stopp i äggledarna på utredningar i Sverige, därav att många söker sig utomlands... Håller tummarna för att ni får några vettiga svar i alla fall!

    För vår del skulle jag bli väldigt förvånad om de hittar något i utredningen då alla prover togs förra året, så det är bara ev. spolning samt mannens prover som blir nytt. Men aktuella prover behövs för ev. IVF så det är lika bra att få det gjort :)


    Usch för att ta sprutan själv! Tur du slapp det ändå. Men visst kan det vara bra att kolla upp om du kanske ska skynda på ägglossningen till nästa gång. Går du på kontroll varje månad?

    Jaså, är det så?! Låter ju tråkigt! Jag vet att de kommer hitta nått fel på mig för ägglossningen funkar inte och jag har oregelbundna blödningar. Hoppas så innerligt att det ska gå att lösa och att jag kan bli gravid. Varje gång jag tänker tanken inser jag dock hur svårt det är/hur liten chansen är och jag tvivlar starkt på att det kommer gå oavsett.

    Om de inte hittar några fel på er, hur långt har ni kvar till ni ska testa ivf?
  • KajsaLouise
    Lunne skrev 2019-09-12 10:43:39 följande:

    Ellerhur! Läkaren lovade att det var en penna och inte en vanlig spruta så jag trodde det var som en Epipen som man bara slår in. Tittade sen på en video om hur man tar den och alla pennor är visst inte alls sånna, man måste faktiskt sticka in nålen försiktigt själv :O Höll på att svimma av bara filmen så ska jag ta sprutan nästa månad ska jag tigga och be om att läkaren gör det på plats...

    Om ägglossningen spökar så brukar man kunna få Letrozol i alla fall, min cykel har blivit läskigt regelbunden av det. Så är det som är problemet för er så finns det gott om hopp för att de gör nåt :)

    Min läkare kommer skicka remiss för IVF i december om det inte tagit sig innan, sen vet jag inte hur lång väntetid det är... Jag är dock inte ett dugg sugen på IVF med alla sprutor det innebär :'( Skulle sååå vilja att de tar mer avancerade prover så att man kanske kan äta mediciner för att få kroppen att fungera som den ska istället... men det gör de först ifall man får 3 missfall tydligen =/  


    Å herre! Låter galet! Hoppas du slipper göra det nästa cykel. Annars kanske din kille kan hjälpa till? :)

    Läskigt regelbunden låter lite ljuvligt i mina öron ;) Jag är inte bortskämd med regelbundenhet direkt. Det blir säkert Letrozol om det inte är annat fel också. Vill bara komma igång nu!

    Nä, förstår att du inte är sugen på ivf men för många är det den bästa lösningen. Men jag har ju förstått att det är en ordentlig psykisk och fysisk påfrestning. Det är jättetråkigt att man ska behöva gå igenom tre missfall bara för att få mer hjälp ja. Jag tycker ju Sverige borde kunna erbjuda förstklassig vård! Man kan inte betala för det och få mer hjälp privat?
  • KajsaLouise

    Hej! Har inte varit så aktiv här på sistone och nu tänker jag ta en paus. Jag blev tydligen gravid (trodde jag aldrig) men graviditeten satt i äggledaren. Igår opererades jag akut då äggledaren sprack så nu väntar en tid för att läka. Under den tiden tar jag en välbehövlig paus från det mesta, bl.a. den här tråden. Jag har lärt mig ganska mycket under den här resan, om mig själv som person. Jag har lite jag behöver jobba med nu för att kunna må bra igen och för att få ett sunt förhållningssätt till livet och till möjligheterna att skaffa barn. Jag tror det är a och o att själv må bra. Det finns mycket jag önskar jag gjort annorlunda det senaste 1.5 åren när det gäller bebisverkstad.

    Grattis Lunne, så härligt! :) Hoppas det går bra för dig! Jag håller tummarna! Jättetydligt pluss! Härlig känsla det! :)

    Till er som väntar eller upplever sorg/oro just nu, kämpa på! Jag tror verkligen det kan bli bra! Glöm inte bort att andas och ta tillvara på det som är positivt i allt elände. Så tänker jag försöka leva. Det är nog inte särskilt lätt, men fasen, det ska bara gå! Kram på er!

Svar på tråden 30+, följas åt på vägen till första barnet?