• Anonym (Jenny)

    Osjälvständig 13-åring

    Min styvson är snart 14 år och på många sätt och vis en underbart kärleksfull, snäll och intelligent pojke. Han går i en mycket akademiskt inriktad skola och gör mycket bra ifrån sig och han utövar en sport på ganska hög nivå. 
    Problemet är att han är väldigt osjälvständig och tar inte mycket ansvar för sin egen person, för sina ansvarsområden eller för sitt beteende. Han skulle inte byta kläder, duscha, göra läxan eller gå upp på morgonen utan att någon påminner honom och ser till att han genomför det. 
    Hans mamma dog när han var fem år gammal och jag och hans pappa flyttade ihop när han var nästan 7. Han kallar mig inte mamma (för han hade en fantastisk mamma och jag tar inte hennes plats) utan ett smeknamn, men jag har en föräldraroll för honom. Jag skulle säga att vi står väldigt nära varandra och har en nära relation. Jag känner honom väldigt väl och kan läsa honom som en öppen bok. Jag ser när han håller på att bli för trött, eller för stressad, för att hantera en situation. Jag kan då lätt avdramatisera situationen och undvika konflikter och sammanbrott.
    Saken är den att om jag inte gör det, så har han liksom ingen driv eller förmåga att göra det själv. Samma sak om jag ber honom gå och ta en dusch så gör han det utan problem, men han skulle inte fixa det på eget initiativ. Faktum är att när jag i början på december åkte bort en vecka, hans pappa var förstås hemma med honom, så hade han inte bytt kläder, duschat, gjort läxorna eller tagit sig till träningen under hela tiden. Dessutom hade de haft ändlösa bråk och konflikter med sin pappa och småsyskon*.
    Han är otrolig snäll och samarbetsvillig med mig. Han hjälper till hemma och är alltid villig att göra något som jag ber om och han gör det med en trevlig attityd. Han är smart och klarar lätt av läxor och skolarbete när han väl jobbar med det. Men jag känner att jag gör honom en otjänst genom att styra honom så mycket. Samtidigt så ser jag att han mår så mycket bättre när allt fungerar smidigt: när han tränar, sköter skolan, sömnen och sin hygien. Saker som jag just nu har koll på. 
    Min fråga är: hur hjäper jag honom att ta över lite av den här kontrollen själv? Hur bygger vi upp hans självständighet och förmåga att ta hand om och ta ansvar för sig själv?
    Med tanke på hur bra han klarar sig i skolan och inom sin sport så tror jag inte att han skulle uppfylla någon diagnos. Och han är verkligen en mycket trevlig ung man att umgås med här hemma med. 
    *Han kommer vanligen väl överens med sina syskon och sin far, men jag är ju hela tiden där och ser till att han inte triggas och ljuter olja på vågorna. Det är säkert flera situationer per dag som jag går in och avbryter. Med väldigt små medel, men det krävs inte mycket om man avstyr det tidigt. Låter man bli så går det däremot snabbt utför.
  • Svar på tråden Osjälvständig 13-åring
  • ssessan

    Han låter som en helt normal 13åring. Vad är det ni ska ändra på? Självstädnigheten kommer ju med tiden.

  • Tom Araya
    Anonym (Jenny) skrev 2019-01-11 19:25:50 följande:
    Min styvson är snart 14 år och på många sätt och vis en underbart kärleksfull, snäll och intelligent pojke. Han går i en mycket akademiskt inriktad skola och gör mycket bra ifrån sig och han utövar en sport på ganska hög nivå. 
    Problemet är att han är väldigt osjälvständig och tar inte mycket ansvar för sin egen person, för sina ansvarsområden eller för sitt beteende. Han skulle inte byta kläder, duscha, göra läxan eller gå upp på morgonen utan att någon påminner honom och ser till att han genomför det. 
    Hans mamma dog när han var fem år gammal och jag och hans pappa flyttade ihop när han var nästan 7. Han kallar mig inte mamma (för han hade en fantastisk mamma och jag tar inte hennes plats) utan ett smeknamn, men jag har en föräldraroll för honom. Jag skulle säga att vi står väldigt nära varandra och har en nära relation. Jag känner honom väldigt väl och kan läsa honom som en öppen bok. Jag ser när han håller på att bli för trött, eller för stressad, för att hantera en situation. Jag kan då lätt avdramatisera situationen och undvika konflikter och sammanbrott.
    Saken är den att om jag inte gör det, så har han liksom ingen driv eller förmåga att göra det själv. Samma sak om jag ber honom gå och ta en dusch så gör han det utan problem, men han skulle inte fixa det på eget initiativ. Faktum är att när jag i början på december åkte bort en vecka, hans pappa var förstås hemma med honom, så hade han inte bytt kläder, duschat, gjort läxorna eller tagit sig till träningen under hela tiden. Dessutom hade de haft ändlösa bråk och konflikter med sin pappa och småsyskon*.
    Han är otrolig snäll och samarbetsvillig med mig. Han hjälper till hemma och är alltid villig att göra något som jag ber om och han gör det med en trevlig attityd. Han är smart och klarar lätt av läxor och skolarbete när han väl jobbar med det. Men jag känner att jag gör honom en otjänst genom att styra honom så mycket. Samtidigt så ser jag att han mår så mycket bättre när allt fungerar smidigt: när han tränar, sköter skolan, sömnen och sin hygien. Saker som jag just nu har koll på. 
    Min fråga är: hur hjäper jag honom att ta över lite av den här kontrollen själv? Hur bygger vi upp hans självständighet och förmåga att ta hand om och ta ansvar för sig själv?
    Med tanke på hur bra han klarar sig i skolan och inom sin sport så tror jag inte att han skulle uppfylla någon diagnos. Och han är verkligen en mycket trevlig ung man att umgås med här hemma med. 
    *Han kommer vanligen väl överens med sina syskon och sin far, men jag är ju hela tiden där och ser till att han inte triggas och ljuter olja på vågorna. Det är säkert flera situationer per dag som jag går in och avbryter. Med väldigt små medel, men det krävs inte mycket om man avstyr det tidigt. Låter man bli så går det däremot snabbt utför.
    Jag tror att ni ska prova att han gradvis börjar ta ansvaret över sig själv genom att ni sätter upp små delmål för honom på ett vis som kan driva honom.

    Är det ingen diagnos det handlar om, så kan det fungera, men inget ni kan förändra totalt i en handvändning, utan att han sakta vänjer sig.

    Ni känner ju honom och vet vad som driver honom i det han klarar och är duktig på idag. Genom det borde det gå att hitta metoder för att driva honom vidare.
  • jwrga
    Anonym (S) skrev 2019-01-12 22:54:18 följande:

    Ja för vi har ju verkligen satt diagnoser...Nej, föreslagit att det kan vara så och att det kan vara bra att vara uppmärksam. Hoppas verkligen inte att så är fallet men det där att vara hemmablind och tro att ens tonåring bara är lat/ouppmärksam/etc när det egentligen handlade om riktiga problem är vi många som fått erfara. Som varit tonåringen. Inte kul att bli utskälld för sånt man inte fixar, att inte få ihop vardagen :)


    Det som får mig att fundera mest är det där att killen inte gjorde ett skvatt på en vecka, inte ens intresset. Men det är bara att stötta vidare och samtidigt försöka styra över så killen får ta mer ansvar.


    Jag har aldrig sagt att det satts någon diagnos, men att prata om autism för att någon beter sig som ungefär alla 13-åriga killar jag stött på (om inte bättre för det är inte alla som gör allt man ber dem om eller sköter skolan strålande) känns väldigt överdrivet.

    Bråka med syskon gör de flesta och det är faktiskt vanligt att behöva tjata på tonårskillar för att de ska duscha. Eller tjata för att de ska göra något överhuvudtaget. Även om man har ett intresse så kan man ibland tycka det är skönt att "glömma" det.

    Vardagen, skolan och träningen verkar ju fungera jättebra och pojken verkar må bra. Låter som en helt vanlig tonåring och helt vanliga utmaningar som man möter som tonårsförälder.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Jenny) skrev 2019-01-12 13:14:44 följande:

    Ja, han blir arg och bråkar och gormar. 

    Men när jag är hemma händer det i princip aldrig. I morse till exempel så höll hans lillasyster på att sjunga och jag kunde se hur det irriterade honom. Jag började prata med lillasyster och fick henne intresserad av en annan aktivitet. Alltså väldigt små ingrepp tar helt udden av situationen.


    Av det du beskriver så är det nog det här som jag möjligen inte tycker hör hemma hos en vanlig 13-åring. Han tolererar inte att ett barn sjunger..? Vad händer om ni sätter an honom i en sån situation? Typ lugnt förklarar att nnn får sjunga hur mycket hon vill, om du vill ha det tyst får du gå någonstans än just där hon sjunger.
  • Anonym (S)

    När man har varit den där tonåringen som utåt sätt fungerade och har haft vänner som bränt ut sig i skolålder. Ja... då nämner man det i en sånhär tråd. Det är inte att killen behöver lite uppmaningar, stör sig på syskon utan exemplet där han inte fick stöd på en vecka och inte fixade något alls. Plus lite av det andra givetvis men allt som det syftar på är att han behöver förbättra sig rejält och fungerar det inte så får man fundera mer i andra banor. ADD kan vara vara rätt osynligt som exempel, inget man tänker på.


    jwrga skrev 2019-01-13 17:35:08 följande:
    Jag har aldrig sagt att det satts någon diagnos, men att prata om autism för att någon beter sig som ungefär alla 13-åriga killar jag stött på (om inte bättre för det är inte alla som gör allt man ber dem om eller sköter skolan strålande) känns väldigt överdrivet.

    Bråka med syskon gör de flesta och det är faktiskt vanligt att behöva tjata på tonårskillar för att de ska duscha. Eller tjata för att de ska göra något överhuvudtaget. Även om man har ett intresse så kan man ibland tycka det är skönt att "glömma" det.

    Vardagen, skolan och träningen verkar ju fungera jättebra och pojken verkar må bra. Låter som en helt vanlig tonåring och helt vanliga utmaningar som man möter som tonårsförälder.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-01-13 17:42:27 följande:
    Av det du beskriver så är det nog det här som jag möjligen inte tycker hör hemma hos en vanlig 13-åring. Han tolererar inte att ett barn sjunger..? Vad händer om ni sätter an honom i en sån situation? Typ lugnt förklarar att nnn får sjunga hur mycket hon vill, om du vill ha det tyst får du gå någonstans än just där hon sjunger.
    Jag, som vuxen mogen kvinna, kan bli irriterad på en femåring som sjunger. Om jag är trött eller har huvudvärk eller får höra samma melodi för femtielfte gången....
    Det förvånar mig inte det minsta att en 13-åring inte kan tolerera det emellanåt. Det som jag däremot ber om råd om är att han har svårt att själv kunna avstyra situationen, ta sig utom hörhåll eller distrahera sig själv.
  • Anonym (Nn)

    Jag har läst dina svar. En ?vanlig? tonåring, lite sen i utvecklingen, lite lat o glömsk el ?diagnos??!?! Ja det är inte lätt. Och som nån sa, man utreder ju inte för att nån har svårt att duscha.

    Min tös var lite sån. Avskydde att duscha och vi fick införa duschdagar. Tisdagar o lördagar. Alltid. Och ibland däremellan om det var träning el nåt annat. Varm svettig sommar typ. Hon hade otroligt lätt för sig i skolan, pluggade knappt och a i de flesta ämnen. Tills hon började gymnasiet.

    Hon gick natur och för första gången fick hon börja ?plugga?. Det var skitsvårt. Hon fick ångest och det är en ganska stor omställning för någon som varit ganska blyg att börja gymnasiet.

    Hon har alltid känt sig socialt otillräcklig, obekväm, med såna hon inte känner. Älskar sina nära vänner till döds och skulle göra allt för dom. Otroligt kärleksfull och väldigt rolig.

    Men också trött. Enormt trött och även oföretagsam. Måste än idag ställa klockan för att duscha. Hon har påminnelser på allt i mobilen.

    Hon blir lugn av datorspel och att sitta o pilla med mobilen. Helt hypet uan. Men pendlar mellan att vara supertrött o hyper.

    Jag har mååååånga gånger undrat om hon är en lite ovanlig tonåring el om hon har nåt annat. Jag har själv adhd med stort h. Utbränd nu och inget h alls kvar.

    När hon var 17 fick hon diagnosen. Adhd kan se ut på så många olika sätt och speciellt vid tjejer. Det florerar många felaktiga rykten på nätet tyvärr. Det var först i gymnasiet som det blev stora problem. Hon hängde inte med, kunde inte planera pluggandet osv. Innan hade hon ju inte behövt plugga. Förmodligen var även grundskolan lite ?slapp? så många gled igenom den. Men med mycket tuffare tempo på natur så blev det ohållbart.

    Hon älskar skolan och att vara i skolan för det finns strukturer där. Ramar att förhålla sig till ett schema att utgå från. Hon vill bli lärare.

    Ingen blir mer självgående av curling. Men det är skillnad på att curla och ?stötta?. Jag kan stötta mitt barn i tex köket. (Hon hatar att laga mat och struntar i att äta om hon inte orkar gå och göra en smörgås el smoothie tex). Då brukar jag ?följa med? och sitta vid köksbordet och stötta men hon får göra maten själv och plocka undan själv. Typ som ett boendestöd. Och hon har lärt sig sätta alarm på mobilen på allt, när hon ska duscha osv.

    Jag tänker att om du inte skulle avvärja ev bråk osv, skulle det bli kaos då. Då är ju du en del av ?medicinen?, boendestödet och den som håller i strukturen så att livet faktiskt funkar. Ofta är barn/ människor med adhd otroligt smarta. Själv har jag både utbildning och eget företag. Men svårt med städningen hemma fast aldrig på jobbet. Svårt att sortera papper hemma men aldrig på jobbet. Där finns det ju liksom regler o ramar att följa och jag slipper tänka ut själv hur det ska vara.

    Långt svar men lite tankar så här i natten från mig som inte kan sova :)

  • Anonym (Nn)
    Anonym (Nn) skrev 2019-01-14 04:30:22 följande:

    Jag har läst dina svar. En ?vanlig? tonåring, lite sen i utvecklingen, lite lat o glömsk el ?diagnos??!?! Ja det är inte lätt. Och som nån sa, man utreder ju inte för att nån har svårt att duscha.

    Min tös var lite sån. Avskydde att duscha och vi fick införa duschdagar. Tisdagar o lördagar. Alltid. Och ibland däremellan om det var träning el nåt annat. Varm svettig sommar typ. Hon hade otroligt lätt för sig i skolan, pluggade knappt och a i de flesta ämnen. Tills hon började gymnasiet.

    Hon gick natur och för första gången fick hon börja ?plugga?. Det var skitsvårt. Hon fick ångest och det är en ganska stor omställning för någon som varit ganska blyg att börja gymnasiet.

    Hon har alltid känt sig socialt otillräcklig, obekväm, med såna hon inte känner. Älskar sina nära vänner till döds och skulle göra allt för dom. Otroligt kärleksfull och väldigt rolig.

    Men också trött. Enormt trött och även oföretagsam. Måste än idag ställa klockan för att duscha. Hon har påminnelser på allt i mobilen.

    Hon blir lugn av datorspel och att sitta o pilla med mobilen. Helt hypet uan. Men pendlar mellan att vara supertrött o hyper.

    Jag har mååååånga gånger undrat om hon är en lite ovanlig tonåring el om hon har nåt annat. Jag har själv adhd med stort h. Utbränd nu och inget h alls kvar.

    När hon var 17 fick hon diagnosen. Adhd kan se ut på så många olika sätt och speciellt vid tjejer. Det florerar många felaktiga rykten på nätet tyvärr. Det var först i gymnasiet som det blev stora problem. Hon hängde inte med, kunde inte planera pluggandet osv. Innan hade hon ju inte behövt plugga. Förmodligen var även grundskolan lite ?slapp? så många gled igenom den. Men med mycket tuffare tempo på natur så blev det ohållbart.

    Hon älskar skolan och att vara i skolan för det finns strukturer där. Ramar att förhålla sig till ett schema att utgå från. Hon vill bli lärare.

    Ingen blir mer självgående av curling. Men det är skillnad på att curla och ?stötta?. Jag kan stötta mitt barn i tex köket. (Hon hatar att laga mat och struntar i att äta om hon inte orkar gå och göra en smörgås el smoothie tex). Då brukar jag ?följa med? och sitta vid köksbordet och stötta men hon får göra maten själv och plocka undan själv. Typ som ett boendestöd. Och hon har lärt sig sätta alarm på mobilen på allt, när hon ska duscha osv.

    Jag tänker att om du inte skulle avvärja ev bråk osv, skulle det bli kaos då. Då är ju du en del av ?medicinen?, boendestödet och den som håller i strukturen så att livet faktiskt funkar. Ofta är barn/ människor med adhd otroligt smarta. Själv har jag både utbildning och eget företag. Men svårt med städningen hemma fast aldrig på jobbet. Svårt att sortera papper hemma men aldrig på jobbet. Där finns det ju liksom regler o ramar att följa och jag slipper tänka ut själv hur det ska vara.

    Långt svar men lite tankar så här i natten från mig som inte kan sova :)


    Frågetecknen skulle vara situationstecken
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Nn) skrev 2019-01-14 04:30:22 följande:

    Jag har läst dina svar. En ?vanlig? tonåring, lite sen i utvecklingen, lite lat o glömsk el ?diagnos??!?! Ja det är inte lätt. Och som nån sa, man utreder ju inte för att nån har svårt att duscha.

    Min tös var lite sån. Avskydde att duscha och vi fick införa duschdagar. Tisdagar o lördagar. Alltid. Och ibland däremellan om det var träning el nåt annat. Varm svettig sommar typ. Hon hade otroligt lätt för sig i skolan, pluggade knappt och a i de flesta ämnen. Tills hon började gymnasiet.

    Hon gick natur och för första gången fick hon börja ?plugga?. Det var skitsvårt. Hon fick ångest och det är en ganska stor omställning för någon som varit ganska blyg att börja gymnasiet.

    Hon har alltid känt sig socialt otillräcklig, obekväm, med såna hon inte känner. Älskar sina nära vänner till döds och skulle göra allt för dom. Otroligt kärleksfull och väldigt rolig.

    Men också trött. Enormt trött och även oföretagsam. Måste än idag ställa klockan för att duscha. Hon har påminnelser på allt i mobilen.

    Hon blir lugn av datorspel och att sitta o pilla med mobilen. Helt hypet uan. Men pendlar mellan att vara supertrött o hyper.

    Jag har mååååånga gånger undrat om hon är en lite ovanlig tonåring el om hon har nåt annat. Jag har själv adhd med stort h. Utbränd nu och inget h alls kvar.

    När hon var 17 fick hon diagnosen. Adhd kan se ut på så många olika sätt och speciellt vid tjejer. Det florerar många felaktiga rykten på nätet tyvärr. Det var först i gymnasiet som det blev stora problem. Hon hängde inte med, kunde inte planera pluggandet osv. Innan hade hon ju inte behövt plugga. Förmodligen var även grundskolan lite ?slapp? så många gled igenom den. Men med mycket tuffare tempo på natur så blev det ohållbart.

    Hon älskar skolan och att vara i skolan för det finns strukturer där. Ramar att förhålla sig till ett schema att utgå från. Hon vill bli lärare.

    Ingen blir mer självgående av curling. Men det är skillnad på att curla och ?stötta?. Jag kan stötta mitt barn i tex köket. (Hon hatar att laga mat och struntar i att äta om hon inte orkar gå och göra en smörgås el smoothie tex). Då brukar jag ?följa med? och sitta vid köksbordet och stötta men hon får göra maten själv och plocka undan själv. Typ som ett boendestöd. Och hon har lärt sig sätta alarm på mobilen på allt, när hon ska duscha osv.

    Jag tänker att om du inte skulle avvärja ev bråk osv, skulle det bli kaos då. Då är ju du en del av ?medicinen?, boendestödet och den som håller i strukturen så att livet faktiskt funkar. Ofta är barn/ människor med adhd otroligt smarta. Själv har jag både utbildning och eget företag. Men svårt med städningen hemma fast aldrig på jobbet. Svårt att sortera papper hemma men aldrig på jobbet. Där finns det ju liksom regler o ramar att följa och jag slipper tänka ut själv hur det ska vara.

    Långt svar men lite tankar så här i natten från mig som inte kan sova :)


    Är det okänsligt att vara tacksam för att du inte kunde sova i natt och istället delade med dig av din klokskap här? 
    Vi har pratat och kommit fram till att så länge killen mår bra och trivs med sin tillvaro så kommer vi ställa upp och stötta lite mer än vad som anses normalt i hans ålder. Det är viktigare att se till varje enskilds behov än att försöka uppfylla någon norm. Vi kommer att försöka utmana honom och bygga upp hans självständighet, men inte på bekostnad an hans eller familjens mående.
    Tack igen för att du så generöst delade med dig av dina erfarenheter.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Jenny) skrev 2019-01-14 02:45:42 följande:

    Jag, som vuxen mogen kvinna, kan bli irriterad på en femåring som sjunger. Om jag är trött eller har huvudvärk eller får höra samma melodi för femtielfte gången....

    Det förvånar mig inte det minsta att en 13-åring inte kan tolerera det emellanåt. Det som jag däremot ber om råd om är att han har svårt att själv kunna avstyra situationen, ta sig utom hörhåll eller distrahera sig själv.


    Du svarade ju inte på frågan. Vad händer då om du säger åt honom att gå undan istället för att ta ut sin irritation på syskonet som sjunger? Det är ju det han behöver lära sig, eller? Vad händer om du faktiskt förklarar för honom i skarpt läge? Tar han till sig, förstår och agerar på annat sätt nästa gång?
Svar på tråden Osjälvständig 13-åring