• Anonym (ts)

    Lever vi i diktatur?

    På pappret är vi en demokrati, vi har många partier att välja mellan. Men när nästan alla går ihop för att stänga ute några? Problemet här är att de fått mandat, men de vet inte av exakt vilken orsak. Många S-väljare hade nog inte tänkt sig det som C och L vill ha igenom, har vi ett sådant system att när man väl fått sina mandat kan man använda de till vad som helst, även något helt annat än det man sagt innan? Jag vet flera som röstade S för ''de är de enda som bryr sig om arbetares villkor och oss som bor i hyreshus''. Ja vad ska man säga?

    Den röda tråden i politiken är att hur man än väljer så får man någon form av liberalism. Partierna på vänstersidan är socialliberala, på högersidan ekonomiskt liberala. Nu visar det sig också att vänsterpartierna kan tänka sig att bli helliberala.

    Jag skulle vilja påstå att vi lever i en nyliberal diktatur. För vill man inte ha den ideologin finns det verkligen inget att välja. Skulle en sådan rörelse växa fram skulle den bli nedsmutsad med ord som ''nazism'' och liknande, och folk skulle vara så hjärntvättade att de tror på det. Nu pratar jag inte om SD, de är inget annat än ett borgerligt parti, det är DET som folk borde vara upprörda över när det gäller dem, inte deras migrationspolitik. 

    Egentligen avskyr jag konspirationer och det här kan lätt låta som en, men faktum är att nyliberalismen är något som man bara inte får ifrågasätta. Se Frankrike, folk från alla håll protesterar, med rätta, men blir behandlade som ligister. Lite lustigt att nyliberalers största hatobjekt är Sovjetunionen, när de gör allt för att skapa en likadan själva. Men en vanställd där man utgår från företags och bankers intressen istället för folkets, där man bara kan ta del av ''friheten'' om man har en massa pengar. Det finns även en del ''samfund'' som vi vanliga inte får inblick i, men där såväl Annie Lööf och Stefan Löfven varit med, t ex Bilderberggruppen. Det underliga var att Stefan Löfven var på möte år 2013, året innan han blev statsminister, och nu Annie Lööf. Vem är det som i dagens läge, trots sina knappt tio procent, har i princip hela makten? 

    Bilderberggruppen, Trilaterala kommissionen med flera är ingen konspiration. Det handlar helt enkelt om ett samarbete mellan västländerna till största del, där nyliberalismen står på agendan. Men jag fattar inte hur folk kan rösta för sånt. Det ligger inte i folkets intresse direkt. Den ''humanism'' nyliberaler talar om finns inte. Det är inte humant att arbetare förlorar sina jobb, att folk inte har råd att bo, att ta hit en massa nya outbildade människor som man tänkt ska jobba som någon sorts underklass, som i det gamla bondesamhället. Ironiskt nog hjälper ''vänstern'' gladeligen till för att detta ska bli verklighet.

    Vad tror ni, hur demokratiskt är det här egentligen? Vi vet ju att diktaturer sällan erkänner att de är just det. Finns bland annat ''Demokratiska Folkrepubliken Korea'' aka Nordkorea, DDR, ''Tyska demokratiska republiken''...

    Jag är inte så gammal, första gången jag fick rösta var förra året, men jag gjorde inte det. Om tom jag, som outbildad ''ungdom'' ser detta, varför verkar det som att ingen annan gör det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-16 14:55
    För att jag tydligen måste förtydliga saker här. Jag är inte SD:are, denna ts är skriven från ett vänsterperspektiv, det vill säga den riktiga vänstern.

    Jag använde ordet ''diktatur'', egentligen hade jag inte tänkt haka upp mig på just det ordet. Det användes lite i paradoxalt syfte då nyliberaler har gjort en ''grej'' av att vara superdemokratiska, samtidigt blir det en annan reaktion så fort något stör deras ordning.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-16 23:39
    Tyvärr ser jag att min tråd dragit iväg lite åt ''foliehatt-hållet'', som jag skrev i ts så gillar jag verkligen inte konspirationer och ville förtydliga att det som lätt kunde låta konspiratoriskt inte är det, jag ser inget konspiratoriskt med det jag beskrev. Och på något sätt, trots att jag skrivit flera gånger att så inte är fallet, verkar folk anta att jag är sverigedemokrat eller något annat ''högerextremt'', om man missade detta så har man missat hela trådens mening. Jag vill representera en sida som till synes inte verkar existera.

    Jag står fast vid att orden jag använt är korrekta, dock var hela poängen att det inte var en diktatur som i ''klassisk diktatur'' jag menade, utan mer att vi alla tillsammans kanske omedvetet skapat en helt ny sorts system med vissa strukturer som liknar diktaturers, som innefattar många länder. Inte något som syns direkt i form av diverse förbud men som omger oss hela tiden, där stora banker och företag dikterar ekonomin och där länder har mindre betydelse, och där ''vanligt folk'' mer ses som redskap, som ska konsumera, ta lån och bli fast med räntor osv. Sedan kan man flytta deras jobb som man vill, förstöra miljön och det finns liksom inget riktigt sätt att stoppa det här. Friheten finns för de som har mycket pengar. Som sagt använde jag just ordet diktatur i en paradoxal mening, med tanke på liberalismens natur.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera detta så att alla förstår, ska erkänna att denna tråd skapades lite i affekt. Jag borde ha förstått att mina ordval skulle kunna misstolkas, jag är liksom så inne i mitt perspektiv att jag ibland glömmer att många andra inte alls tänker likadant och jag märker nu att det är riktigt svårt att förklara med ord. Det jag från början reagerade på var att ett parti som egentligen på många sätt är extremt och som har 10% av rösterna lyckas få igenom betydligt mycket mer än vad de har mandat för.

  • Svar på tråden Lever vi i diktatur?
  • nihka
    Anonym (ts) skrev 2019-01-16 12:16:58 följande:

    På pappret är vi en demokrati, 


    Och i verkligheten är vi en demokrati. Alla får rösta på vem de vil,l till och med på skämtpartier, och sedan får alla partier med 4% eller mer välja vem de vill gå ihop med och inte.

    Ingen är tvingad till något.

    Jättebra!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (temme)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-01-16 21:14:08 följande:

    Jag blir alldeles matt av att läsa i denna tråd, och orkar inte skriva något vettigt. Däremot vill jag tipsa om att Coop har rea på aluminiumfolie just nu, kanske en del i tråden är intresserande och behöver en ny hatt? TS, jag ser att du är ung, är idealistisk och vill väl. Det är bra, sådana behövs i samhället. Men, om man svänger sig med ord och uttryck som man inte riktigt har grepp på, brukar diskussionerna bli lite fel för många har faktiskt koll. Du använd dig av ord som nyliberalism, diktatur etc, men kanske borde du byta ut dom mot något annat, har en känsla av att du inte uttrycker det du vill ha sagt med korrekt ordval, och det funkar dåligt. Det är tydligen något inom tex liberalismen du ogillar, men exakt vad? Vilka saker får dig att dra paralleller mellan diktaturer och demokratiska Sverige? Du borde diskutera dessa saker, i stället för att generalisera och dra till med ord som diktatur.


    De har rätt goda bananer på ICA uppe i Sälen just nu. Hett tips :)
  • Danniboy

    Sverige är en Demokratur, stämmer. "Demokrati" i överlag är bara ett rent påhitt för att människor ska känna sig fria, och inbillas att de har någonting att säga till om. Att rösta vart fjärde år på pest eller kolera för att sedan efter valet inte ha någonting att säga till om anser iallafall inte jag vara särskilt "demokratiskt".

  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (xx) skrev 2019-01-16 16:23:30 följande:
    Hur tänker du? Tror du att Flashback skulle finnas i Sverige om vi var en diktatur?
    Flashback finns inte i Sverige eftersom de efter ett utslag i marknadsdomstolen blev tvingad att flytta utomlands.
  • Danniboy

    Precis som TS skriver så styrs våra politiker utav främmande makter. De rikaste eliterna i världen - däribland Wallenbergarna - är de som bakom kulisserna styr våran värld. Familjen Rothschild styr nästan 99% av hela världens riksbanker, med bara 5 länder som undantag. Vet ni vilka riksbanker dom inte styr? Syriens, Kubas Nord Koreas, Irans och Rysslands (Putin sparkade ut alla Rothschilds från landet, vilket har gjort honom till den enorma måltavlan han är idag). Aldrig undrat varför just dessa länder konstant svartmålas av konventionell media (med Kuba som enda undantag) men inte Saudiarabien, som råkar vara en av världens vidrigaste diktaturer? Hör ALDRIG något dåligt om Saudiarabien, där kvinnor blir stenade höger och vänster, människor får deras händer avhuggna för att de stulit frukt eller rökt gräs.


    Inte bara Saudiarabien man inte hör om dock, även andra barbariska diktaturer i Afrika, Asien etc. Nej, istället hör man jämt om hur "hemska" de 5 ovannämnda länderna är. Agendan blir inte mycket tydligare än så.


    Kontrollera länders ekonomier=kontrollera länderna. Enkelt.


    Kan skriva hundra sidor om detta, men jag lämnar ämnet för tillfället och tar av mig foliehatten...


    ....


    ...


    ..


    .


    www.theeventchronicle.com/finanace/three-countries-left-without-rothschild-central-bank/ (+ Ryssland & Syrien)








     


    Vänta, jag hade visst ingen foliehatt på mig. Där ser man.


     


     

  • KillBill
    Anonym (Lisa) skrev 2019-01-16 14:33:35 följande:
    Ingen bryr sig om du skrattar eller gråter på samma sätt som de flesta vet att google äger majoriteten av sociala medier.

    Har du någonsin sett en nyhetssändning där de talar om t.ex. flashback så borde du ha märkt att det är sällan neutral journalistik som förs iom att de kommenterar nästan alltid "på den högerextrema hatsajten flashback..." istället för att bara säga "på sajten flashback " som är så mycket närmare sanningen, men nyheterna (svt+tv4) = statlig television = staten svartmålar flashback som en hatsajt vars enda funktion är att hata invandrare trots att det är långt ifrån sanningen.

    Senare i samma inslag kan de berätta om stackars diktaturen Kina där folket får vridna nyheter från staten så tillslut vet de inte vad de ska tro. De lär sig att någonting är fult och om se mot förmodan skulle prova trots statens upprepade försök att berätta hur hemskt det är, så finns ju alltid chansen att bli uthängd i tv och tillslut hamna i fängelse för t.ex. "hets mot folkgrupp ".

    Jag tror att du hittar på. Vad jag har sett så rapporterar media om Flashback som ett diskussionsforum. Att sedan media ibland rapporterar om högerextrema trådar och inlägg på Flashback är inget konstigt. Det är ju en objektiv sanning att politiker avslöjats med att ha skrivit i sådana trådar på Flashback och självklart måste media ta upp den typen av händelser. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • tjockobbe

    Sverige är ingen demokrati i nuläget i vart fall. Folket ska rösta och bestämma, men sen spelar rösterna ingen roll ändå.. så varför ska vi ens bemöda oss?

  • ostmannen

    Ja, s kommer få behöva samarbeta med partier som inte vill samma saker som de själva. Men valresultatet är vad det är. Det fanns två alternativ för s, det ena är att alliansen och SD får styra, och man får inte igenom ett dugg av sin politik. Det andra alternativet var att samarbeta med C och L och få igenom endel av sin politik. Vilket tycker du låter smartast?

  • Anonym (Eh!)
    tjockobbe skrev 2019-01-17 06:45:49 följande:

    Sverige är ingen demokrati i nuläget i vart fall. Folket ska rösta och bestämma, men sen spelar rösterna ingen roll ändå.. så varför ska vi ens bemöda oss?


    Jo rösterna spelar roll. Det är därför det blir denna regering. Inget block gick majoritet. Mycket på grund av att vi nu har 3 sådana. SD tillhör ett eget illiberalt block. De övriga är i olika grad för ett liberalt och demokratiskt samhälle.

    F.ö om du skrivit detta i en diktatur hade du varit arresterad och torterad vid det här laget.
Svar på tråden Lever vi i diktatur?