• Anonym (Ts)

    Bröllop, utan att bjuda sin mamma?

    Hoppas på lite nya perspektiv. Vi är nyförlovade och planerar bröllop! Vi vill ha det väldigt litet, det vet vi, men har inte landat i så mycket mer.

    Vi skulle bara vilka bjuda de allra närmaste, dvs några få vänner och föräldrar och syskon..men..

    Jag har ingen bra kontakt med min mamma. Hon upplevs ofta som en dränerande person, som har väldiga skiftningar i humöret, hysteriskt positiv och skrytsam men kan också vända aggressivt. Jag och mina syskon orkar inte ha kontakt, just nu är det enbart sms sällan. Hon har ingen känsla för sociala koder och kan kläcka ur sig i princip vad som helst. Jag skäms ofta när hon är med och jag blir på helspänn. Hon är skild från pappa.

    Min sambo vill väldigt gärna bjuda sin familj och jag hade gärna bjudit resten av min familj. Men får alldeles för dåligt samvete av att utesluta mamma.

    Vi har nu kört fast och hittar ingen lösning. Ser ni något jag inte ser? Förslag och tankar vore guld:)

  • Svar på tråden Bröllop, utan att bjuda sin mamma?
  • Linux1003

    Jag hade dessvärre samma problem och samma egenskaper på min mamma. Valet och kvalet om jag skulle bjuda med henne eller inte. Vi skulle ha ett överraskningsbröllop för närmaste i samband med dop. Hon blev helt hysteriskt när det gick upp för henne och skällde och skämde ut mig efter ceremonin. Ångrar djupt att jag bjöd med henne.

    Det har nu gått många år men jag har fortfarande inte förlåtit henne.

  • Anonym (S)

    Det här handlar ju i grund och botten km dina känslor. Vad är värst för dig, att utesluta din amma och de konsekvenser som det kan få eller att hon är med och konsekvenserna av fet.

    Är det så att du är beredd att bryta kontakten helt ? För utesluter du henne från bröllopet kommer det förmodligwn tolkas som en sådan markering. Det är väl eb fråga som du behöver ställa di själv.

    Äkan ni endast bjuda in till vigseln, utan fest efteråt? Då får din mamma vara med men det blir mindre möjlighetr till scener. Vill ni göra något efter kan ni gå ut pch äta med vänner tex. Då blir inte din mamma utesluten som individ men hon är ändå inte med.

  • sextiotalist
    Barbro45 skrev 2019-08-15 22:06:10 följande:
    Skäms aldrig på någon annans vägnar, din mor är en vuxen kvinna och har själv ansvar för sitt beteende. Släpp det ansvaret.

    Visst kan du utesluta din mor från att delta, det är ditt val. Men inse att alla val man gör i livet får konsekvenser och att man inte alltid kan se dem i förväg. Fundera vad som kan vara det allra värsta som kan inträffa om du utesluter henne, det allra allra värsta. Kommer din makes släkt tycka att du är en fruktansvärt dålig människa? Kommer hon att dyka upp ändå och sabotera dagen? Kommer hon att bli djupt sårad och ta livet av sig? Kommer hon att tala illa om dig för alla hon känner?

    Vad ör det värsta, allra allra värsta som kan hända om ni bjuder henne? Kommer hon att säga olämpliga saker till andra gäster? Avbryta vigseln? Äta med händerna direkt från faten?

    Nu överdriver jag säkert de lika alternativen, men fundera på konsekvenser. Fundera inte i på att du vill straffa henne på grund av tidigare händelser. Tänk enbart på den här dagen och vad som blir bäst eller minst dåligt alternativ. Inget av alternativen kommer att bli en perfekt lösning. Välj det som i längden blir minst dåligt.
    Precis som ts mamma har ett val. Hennes beteende mot ts har gett konsekvenser och en av konsekvenserna är troligen att inte bli medbjuden på ett bröllop.
    Varför ska de med dåligt beteende inte behöva få konsekvenser? Varför ska de med dåligt beteende få styra andras val och liv?

  • Barbro45
    sextiotalist skrev 2019-08-16 07:34:49 följande:

    Precis som ts mamma har ett val. Hennes beteende mot ts har gett konsekvenser och en av konsekvenserna är troligen att inte bli medbjuden på ett bröllop.

    Varför ska de med dåligt beteende inte behöva få konsekvenser? Varför ska de med dåligt beteende få styra andras val och liv?


    Ja, precis så är det. De har båda ett val. Mammans val att bete sig illa gör att TS överväger att utesluta henne. Det blir en konsekvens mamman får ta. TS gör det val som hon ser blir bäst för henne i nuvarande situation.
  • Anonym (eeee)

    Gift er i hemlighet och åk utomlands.

    Din mamma kommer alltid att vara din mamma oavsett vad du tycker.

    Om du inte bjuder din mamma till bröllopet kommer antagligen många undra varför. Har din mamma varit på en liknande tillställning innan, t ex ett stort kalas? Kan hon uppföra sig då?

    Det viktiga är att du står för ditt val och de eventuella kosekvenser det får.

    En dag kanske du behöver din mamma.

    Vi gifte oss hemligt, sen åkte vi utomlands. Två av våra nära vänner var med på resan. Efter hade vi en middag med familj och vänner. Kanske kan vara ett alternativ?

  • sextiotalist
    Anonym (eeee) skrev 2019-08-16 07:49:09 följande:

    Gift er i hemlighet och åk utomlands.

    Din mamma kommer alltid att vara din mamma oavsett vad du tycker.

    Om du inte bjuder din mamma till bröllopet kommer antagligen många undra varför. Har din mamma varit på en liknande tillställning innan, t ex ett stort kalas? Kan hon uppföra sig då?

    Det viktiga är att du står för ditt val och de eventuella kosekvenser det får.

    En dag kanske du behöver din mamma.

    Vi gifte oss hemligt, sen åkte vi utomlands. Två av våra nära vänner var med på resan. Efter hade vi en middag med familj och vänner. Kanske kan vara ett alternativ?


    Inte alls säkert, det var inte så många som funderade på varför min faster inte har blivit inbjuden på något av hennes barns bröllop.
  • Anonym (Ts)

    Så många tänkvärda inlägg, tack. Det känns som vi har kört fast och att det förtar en del av glädjen av förlovningen.

    Den senaste stora tillställningen hon var bjuden till var för över 5 år sen. Och då började hon bråka med pappa och hade kolsvart blick i något hörn.. men det märktes ju och fick oss väldigt illa till mods. Allt handlar om henne.

    De hade nyligen skilt sig då och under hela skilsmässan var hon labil och pratade illa om pappa och vi (vuxna) barn drog oss undan. Vi hjälpte inte henne med det praktiska för hon var så otroligt dränerande och skilsmässan tog ju hårt på oss också. Det klandrar hon oss för än idag, vi är inte äkta, hon har uppoffrat så mkt för oss (som att hon varit på sjukhus med oss när vi behövde) etc....hon har sagt så mycket saker som inte går att ta tillbaka. Och jag blir verkligen mitt sämsta jag med henne.

    Sen vet jag att hon älskar oss och har gjort väldigt snälla saker. Men den mörka sidan lurar alltid där, särskilt som nu efter alla år då hon känner sig orättvist behandlad av oss.

    Jag har pratat med psykolog om detta. De säger att det jag berättar tyder på någon form av psykisk sjukdom, men är ju såklart svårt att säga mer än så...

    Jag vet någonstans att jag skulle må dåligt av att bjuda pappa men inte henne. Kan man från min sida enbart bjuda syskon + vänner och från sambons sida syskon + vänner plus föräldrar? Konstig lösning kanske..Jag skulle ju vilja ha min käre far där...

  • Anonym (Ts)
    Anonym (inte mamma) skrev 2019-08-15 20:25:24 följande:

    Vi bjöd inte min mamma till vårt bröllop. Precis som du så har jag ingen bra kontakt med henne och hon är väldigt jobbig att ha att göra med. Jag ville inte ha med henne alltså var hon inte bjuden. Varför skulle hon vara med på en av de viktigaste dagarna i mitt liv när jag knappt ens vill träffa henne en vanlig torsdag? Jag ville ha människor där som får mig att må bra inte människor som får mig att må dåligt.

    Visst hade jag dåligt samvete lite grann men på själva dagen var jag för upptagen för att tänka på det och det lilla dåliga samvete som var kvar efter försvann snabbt nästa gång jag träffade henne.


    Tack för att du delar. Hade ni ett stort bröllop? Berättade du för din mamma efteråt?
  • Anonym (Ts)
    Linux1003 skrev 2019-08-16 06:57:55 följande:

    Jag hade dessvärre samma problem och samma egenskaper på min mamma. Valet och kvalet om jag skulle bjuda med henne eller inte. Vi skulle ha ett överraskningsbröllop för närmaste i samband med dop. Hon blev helt hysteriskt när det gick upp för henne och skällde och skämde ut mig efter ceremonin. Ångrar djupt att jag bjöd med henne.

    Det har nu gått många år men jag har fortfarande inte förlåtit henne.


    Åh beklagar att er dag blev överskuggad av detta beteende..
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-16 09:29:58 följande:

    Så många tänkvärda inlägg, tack. Det känns som vi har kört fast och att det förtar en del av glädjen av förlovningen.

    Den senaste stora tillställningen hon var bjuden till var för över 5 år sen. Och då började hon bråka med pappa och hade kolsvart blick i något hörn.. men det märktes ju och fick oss väldigt illa till mods. Allt handlar om henne.

    De hade nyligen skilt sig då och under hela skilsmässan var hon labil och pratade illa om pappa och vi (vuxna) barn drog oss undan. Vi hjälpte inte henne med det praktiska för hon var så otroligt dränerande och skilsmässan tog ju hårt på oss också. Det klandrar hon oss för än idag, vi är inte äkta, hon har uppoffrat så mkt för oss (som att hon varit på sjukhus med oss när vi behövde) etc....hon har sagt så mycket saker som inte går att ta tillbaka. Och jag blir verkligen mitt sämsta jag med henne.

    Sen vet jag att hon älskar oss och har gjort väldigt snälla saker. Men den mörka sidan lurar alltid där, särskilt som nu efter alla år då hon känner sig orättvist behandlad av oss.

    Jag har pratat med psykolog om detta. De säger att det jag berättar tyder på någon form av psykisk sjukdom, men är ju såklart svårt att säga mer än så...

    Jag vet någonstans att jag skulle må dåligt av att bjuda pappa men inte henne. Kan man från min sida enbart bjuda syskon + vänner och från sambons sida syskon + vänner plus föräldrar? Konstig lösning kanske..Jag skulle ju vilja ha min käre far där...


    Om det är sådär hon är och så hon beter sig skulle jag inte bjuda henne. Kom ihåg att det finns inga ?måsten? och du kan bjuda vem du vill på ditt bröllop. Så klart du kan bjuda din pappa men inte mamma. Dom som känner till din och din mammas relation kommer förstå, och dom som inte gör det kommer knappast börja ifrågasätta det på bröllopet.
  • Anonym (K)
    Barbro45 skrev 2019-08-16 06:30:05 följande:

    Javisst är de överdrivna, det är det som är själva poängen. Nej, inga av de konsekvenser jag räknade upp skulle vara TS fel, men det skulle drabba henne. Det är när man försöker föreställa sig konsekvenser av ett val man gör så ser man att de i verkligheten inte kommer att bli så stora, oavsett vilket val man gör. Detta gör att man kan fatta ett vettigare beslut.

    Att göra en sån tankeövning brukar vara bra inför stora beslut och val i livet, man får ner problemen på jorden.


    Eller så förstör mamman hela bröllopet och TS begår självmord över detta?

    Det är lika orimligt som dina påhittade scenarion , men om vi nu diskuterar tankeövning och påhittade orimliga konsekvenser kan man hitta på vad som helst.
  • Barbro45
    Anonym (K) skrev 2019-08-16 13:16:47 följande:

    Eller så förstör mamman hela bröllopet och TS begår självmord över detta?

    Det är lika orimligt som dina påhittade scenarion , men om vi nu diskuterar tankeövning och påhittade orimliga konsekvenser kan man hitta på vad som helst.


    Ja, just det . En sån tankeövning gör att man kan inse att det man befarar troligen inte komma att hända eller att det inte är så farligt om det händer.
  • Anonym (K)
    Barbro45 skrev 2019-08-16 13:33:01 följande:

    Ja, just det . En sån tankeövning gör att man kan inse att det man befarar troligen inte komma att hända eller att det inte är så farligt om det händer.


    Absolut. Men trivs man inte om någon viss person är på bröllopet då spelar ingen roll att det inte händer något extremt som att hen tänder eld på lokalen eller klär av sig naken på bordet.

    De flesta vill fira sitt bröllop med människor man trivs med , oavsett vem hade samlag x år och 9 månader före TS födelse.
  • Anonym (Känner igen mig)
    Anonym (K) skrev 2019-08-16 13:43:56 följande:

    Absolut. Men trivs man inte om någon viss person är på bröllopet då spelar ingen roll att det inte händer något extremt som att hen tänder eld på lokalen eller klär av sig naken på bordet.

    De flesta vill fira sitt bröllop med människor man trivs med , oavsett vem hade samlag x år och 9 månader före TS födelse.


    Excakt så! Ska man som brud stå helspänn hela dagen för att kanske den ovälkomna gästen ställer till med en scen? Och bara för att göra personen som har både varit taskig och betett sig illa mot en nöjd.
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2019-08-16 07:34:49 följande:
    Precis som ts mamma har ett val. Hennes beteende mot ts har gett konsekvenser och en av konsekvenserna är troligen att inte bli medbjuden på ett bröllop.
    Varför ska de med dåligt beteende inte behöva få konsekvenser? Varför ska de med dåligt beteende få styra andras val och liv?
    Hear hear...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    SylviaPlath skrev 2019-08-15 17:27:16 följande:

    Tänk så här: Vad hade du känt om ditt barn uteslutit dig från sitt bröllop? Hemskt! Man får vara ett riktigt svin för att förtjäna det.


    Just som TS mamma är, ett riktigt prakt svin.

    Varfär skall TS belöna sin mammas dåliga beteende?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (K)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2019-08-16 13:58:01 följande:

    Excakt så! Ska man som brud stå helspänn hela dagen för att kanske den ovälkomna gästen ställer till med en scen? Och bara för att göra personen som har både varit taskig och betett sig illa mot en nöjd.


    Precis.

    De flesta börjar inte fundera på ett inte bjuda en förälder utan anledning.
  • Linux1003
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-16 09:40:45 följande:

    Åh beklagar att er dag blev överskuggad av detta beteende..


    Tack snälla och vad jag egentligen skulle ha sagt är att gifta sig är en stor och fantastik händelse och det ska man njuta av och minnas på rätt sätt. Framförallt så ska den inte präglas av dåligt samvete vilket kommer göra om du exkluderar henne. Jag har full förståelse och all respekt för din problematik och dess komplexitet. Men, med facit i handen så skulle jag åtminstone förvarnat min mamma och ställt krav på henne. Mitt råd är att tala om för henne vilka förväntningar du/ni har i förväg och är det så att hon inte kan finna sig i eller känner sig sårad så får hon avgöra om hon vill vara delaktig eller ej. Men det ska vara på era villkor. Där gjorde jag mitt största misstag. Önskar er lycka till och hoppas ni får ett fantastiskt bröllop.
Svar på tråden Bröllop, utan att bjuda sin mamma?