• Anonym (Villrådig)

    Prata om tidigare sexerfarenheter?

    Hej!

    Mitt första inlägg här på Familjeliv så ha lite överseende med mig ifall jag inte snappat upp forumkulturen helt ännu. Det blir också ett rätt långt inlägg, så jag har full förståelse för om någon ger upp halvvägs.

    Min fru och jag har varit ihop i över tio år. Vårt sexliv har aldrig varit friktionsfritt (relationsmässigt alltså, fysiskt glider det bra Skrattande) men mer om det kanske kommer i en annan tråd.

    Den här trådens frågeställning gäller samtal om sexuella erfarenheter man haft innan den relation man lever i nu.

    För mig är det en självklarhet att kunna prata om allt när man lever i en fast relation, speciellt om den är långvarig och när båda har intentionen att den ska vara "til death do us part". Jag har inga som helst problem med att berätta för min fru om de sexuella eskapader jag hade innan vi träffades, och jag vill väldigt gärna höra om hennes. För mig är ju erfarenheter tidigare i livet det som format oss, och det som förklarar hur vi är som personer. Detta gäller ju livets alla aspekter så som jobberfarenheter, resor, jobbiga/härliga upplevelser, vänskapsrelationer likväl som kärleksrelationer.

    Min fru är dock av totalt den motsatta uppfattningen när det gäller tidigare sexuella relationer. De är historia och skall icke yppas. De ska inte "dras in i vårt sovrum" som hon uttryckte sig. Framförallt gäller det hennes erfarenheter, men hon inte är heller så intresserad av att höra om mina, även om hon lyssnat lite lojt när jag någon gång nämnt något.

    Jag har frågat henne om det är att hon har tråkiga upplevelser som gör att hon inte vill prata om dem, men det har hon dementerat och jag tror henne.

    Från början trodde jag att hon hade väldigt få erfarenheter (med tanke på hennes sexuella teknik, om jag får uttrycka mig så) och att hon hade komplex för detta då jag berättat att jag varit med ett drygt tjugotal kvinnor. Men för ett par år sedan berättade hon, efter en hel del trugande från min sida, att hon varit med dubbelt så många män som jag varit med kvinnor. Jag blev helt ställd, men också glatt överraskad! Jag är av den starka uppfattningen att det är hälsosamt att ha provat på många, så länge det alltid är ömsesidigt och att man skyddar sig. Det var till och med så att jag blev lite tänd av att höra att hon var så erfaren.

    Tyvärr blev jag också än mer nyfiken på hur det hade varit med dessa män. Var det många ONS, några längre relationer, hur var männen (stora/små/bra/dåliga), vad gjorde den bästa så bra och den sämsta så dålig, var/hur skedde första kontakten och var hade de sex, var det någon/några kvinnor, fler än en person vid något tillfälle, varför blev det så många som det blev (vi träffades iofs rätt sent i livet, så vi hade båda gott om tid att "samla på oss") osv osv.

    Inget av detta vill hon dela med sig av.

    Min fråga nu till forumet är hur är er inställning till att dela med av sånt här till era fasta partners och höra om deras. Att man inte babblar på om detta i dejtingstadiet, eller tidigt i en relation, är väl rätt naturligt...men om man levt ihop många år och tänker sig fortsätta göra det borde man väl kunna prata om det?

    Eller är det jag som har konstig inställning till detta?

  • Svar på tråden Prata om tidigare sexerfarenheter?
  • jrockyracoon
    Anonym (Swing for fun) skrev 2019-09-07 02:20:51 följande:
    Vilken debatt om man får fråga.

    Vissa har integretet och respekt när det kommer till sex och annat här i livet och vissa har ett sjukligt behov av att snoka i saker man inte har med att göra. Mycket svårare än så är det inte och när en snokar lever med en person med en normal integretet så blir det problem, punkt slut.
    Är du en punkt slut- människa?

    De tycks ju ofta vilja säga punkt slut, när de sagt någon av sina "sanningar" för att förhindra andra att ifrågasätta. Ett trist sätt att debattera, verkligen.

    Du kan ju tycka att det är så enkelt som du säger.

    Att ta del av varandras historia är inte att snoka. Det är att försöka sätta relationen och personen i en historisk kontext. Ungefär som man kan sätta en viss tidsepok i en historisk kontext. Att lära sig mer om sin historia handlar i mycket om att lära sig att inte göra samma misstag igen, att kunna förstå och använda sig av den kunskapen för att förbättra både sin nutid och sin framtid.

    Men man ska givetvis inte tvinga någon att tala om sex mot sin vilja. Men ibland är det en god taktik att själv vara öppen med sex för att få skamkänslorna eller andra motstånd att släppa hos den andre. Det är inget fel med ett sådant förhållningssätt.

    Jag har i tidigare inlägg gett exempel på hur öppenheten kring sex, ens erfarenheter, önskningar och tankar kan hjälpa oss att utveckla vårt sexliv och också att komma runt problem som uppstår. I TS fall beskriver han hur deras sexliv är till stor del låst. Han beskriver en skamkänsla som låser kvinnans handlingsyta när det kommer till det sexuella.

    Här kan den sexuella historien vara till nytta, men TS tjej vill inte öppna upp sig där heller. Lösningen på deras problem är att försöka lösa upp hennes skamkänslor för att i maklig takt kunna börja kommunicera med TS om vad som funkar och inte funkar.

    Det finns ingen naturlag som säger att man måste vara sluten kring sin sexualitet, men det är inte heller fel om man väljer att vara det. Men det skapar problem om man inte är öppen för att kommunicera kring sex för att lösa de problem som uppstår och hitta en utvecklande väg till ett bättre sexliv.
  • Anonym (Serben)
    jrockyracoon skrev 2019-09-07 11:10:08 följande:

    Är du en punkt slut- människa?

    De tycks ju ofta vilja säga punkt slut, när de sagt någon av sina "sanningar" för att förhindra andra att ifrågasätta. Ett trist sätt att debattera, verkligen.

    Du kan ju tycka att det är så enkelt som du säger.

    Att ta del av varandras historia är inte att snoka. Det är att försöka sätta relationen och personen i en historisk kontext. Ungefär som man kan sätta en viss tidsepok i en historisk kontext. Att lära sig mer om sin historia handlar i mycket om att lära sig att inte göra samma misstag igen, att kunna förstå och använda sig av den kunskapen för att förbättra både sin nutid och sin framtid.

    Men man ska givetvis inte tvinga någon att tala om sex mot sin vilja. Men ibland är det en god taktik att själv vara öppen med sex för att få skamkänslorna eller andra motstånd att släppa hos den andre. Det är inget fel med ett sådant förhållningssätt.

    Jag har i tidigare inlägg gett exempel på hur öppenheten kring sex, ens erfarenheter, önskningar och tankar kan hjälpa oss att utveckla vårt sexliv och också att komma runt problem som uppstår. I TS fall beskriver han hur deras sexliv är till stor del låst. Han beskriver en skamkänsla som låser kvinnans handlingsyta när det kommer till det sexuella.

    Här kan den sexuella historien vara till nytta, men TS tjej vill inte öppna upp sig där heller. Lösningen på deras problem är att försöka lösa upp hennes skamkänslor för att i maklig takt kunna börja kommunicera med TS om vad som funkar och inte funkar.

    Det finns ingen naturlag som säger att man måste vara sluten kring sin sexualitet, men det är inte heller fel om man väljer att vara det. Men det skapar problem om man inte är öppen för att kommunicera kring sex för att lösa de problem som uppstår och hitta en utvecklande väg till ett bättre sexliv.


    Snyggt inlägg!
  • jrockyracoon
    Anonym (Villrådig) skrev 2019-09-07 10:15:11 följande:

    Det är ju märkligt vad provocerade vissa blir av den här frågan. Det ska minsann talas om hur saker och ting är, hur respektlöst och integritetskränkande ens tanken på att samtala om tidigare sexerfarenheter är, det ska redovisas hur frigjord och erfaren man är i diverse mer eller mindre avancerade sexuella aktiviteter...men nåde om någon ens skulle yppa ett ord till sin partner om ett ex!!

    Det ska också kastas totalt ogrundade anklagelser och konstateras att två liktänkande medlemmar sjävklart måste vara samma person, något annat är ju helt otänkbart...för det kan ju inte finnas två personer i den här världen som har en så fasansfull inställning till att prata om tidigare erfarenheter inom ämnet sex som TS har!!

    Skojigast av allt är nog ändå konstaterandet att jag är en oskuld utan fru som hittat på hela historien. Jag vet inte vem som skulle ha störst fantasi i så fall, jag eller den som lyckas komma fram till den konspirationsteorin!

    Det konstateras att det här är ingen debatt, för ämnet gå inte att debattera. TS (och jrockyracoon som ju är samma person) har fel, punkt slut. Överste prästen/prästinnan har talat! 

    Till det svarar jag bara: var så god att lämna tråden om ämnet inte går att diskutera. (Löfte om detta har redan givits...återstår bara att se ifall det infrias.)

    jrockyracoon,

    Vi är tydligen en och samma person, men jag vill gärna fortsätta diskussionen med dig. Det är flera saker du skrivit som jag kommer ta med mig i min relation. Jag överväger också att, om lämpligt tillfälle uppkommer, nämna för min fru att jag startat denna tråd. Jag tror att om hon får läsa båda sidors uppfattning i frågan så kan det bli lättare för henne att förklara (kanske till och med) ifrågasätta sin inställning. Någon skrev att hon och gubben skrattat åt mig...jag är rätt säker på att min fru kommer ta sig för pannan när hon läser vissas inlägg här. Vi är dock inte sådana att vi skrattar åt andra människor, men vi förfasas ibland över folks beteende...speciellt när det gäller inskränkta och fördömande människor.


    TS!

    Det här är ditt första inlägg på detta forum och jag finner det ganska sorgligt att det hittills i tråden har blivit så många angrepp på dig. En person har till och med sagt att hon föraktar dig, vilket jag storligen förvånas över. Där har du ett rejält personangrepp och jag finner det svårt att förstå hur ett så starkt missnöje med din person kan uppkomma utifrån dina intressanta, men absolut inte provocerande tankar. Särskilt underligt också att personen skrev att hon hade förakt för dig, när det var jag som hade ifrågasatt hennes idéer.

    Du skrev i trådstarten att du önskade att folk hade lite överseende med dig. Den varan blev det inte mycket av efter all denna hätska anklagelsehärva.

    Jag skulle inte säga att detta mönster är typiskt FL, men det händer allt som oftast att det blir hätska stämningar, ilskna personangrepp och att en stor mobb ger sig på en enda stackare. Jag kanske har lite för udda personlighet för att kunna förstå varför det händer ibland. Jag kan tänka mig att det ofta handlar om att en person inte lyckas förmedla sitt syfte med tråden i  trådstarten (många verkar endast läsa den) eller skriver något som uppfattas som provocerande där, det blir en massa missuppfattningar och sen barkar det iväg.

    Låt dem skratta TS. Jag har ingen aning om vad som var så kul, men kanske de blev lite fnissiga enbart för att tråden handlade om ämnet sex. Att tråden handlade om sex kanske i sig kan vara en delförklaring till det uppkomna hatet. Kanske en ilska väcks hos människor som har gått och trott att det har varit en regel skriven i sten att man inte kan prata om vissa saker som har med sex och göra, och därför blir lite rädda när någon ifrågasätter denna tro. Deras egna känsla av att andra kan prata om detta vilket de själva inte förmår, gör kanske att reaktionen blir stark. Man behöver då kanske försöka skrämma personen till tystnad, för att på så sätt undkomma sin egen ångest.

    Din tanke att låta din flickvän titta på tråden är en bra idé. Det kanske kan leda vidare till en bra diskussion. Hej flickvännen!

    Vi får se hur diskussionen fortlöper. Nu måste jag, eller är jag du?, du eller jag, kanske bägge, gå och sova!

    Ha det fint!
  • Anonym (Tina)
    jrockyracoon skrev 2019-09-08 00:29:38 följande:

    TS!

    Det här är ditt första inlägg på detta forum och jag finner det ganska sorgligt att det hittills i tråden har blivit så många angrepp på dig. En person har till och med sagt att hon föraktar dig, vilket jag storligen förvånas över. Där har du ett rejält personangrepp och jag finner det svårt att förstå hur ett så starkt missnöje med din person kan uppkomma utifrån dina intressanta, men absolut inte provocerande tankar. Särskilt underligt också att personen skrev att hon hade förakt för dig, när det var jag som hade ifrågasatt hennes idéer.

    Du skrev i trådstarten att du önskade att folk hade lite överseende med dig. Den varan blev det inte mycket av efter all denna hätska anklagelsehärva.

    Jag skulle inte säga att detta mönster är typiskt FL, men det händer allt som oftast att det blir hätska stämningar, ilskna personangrepp och att en stor mobb ger sig på en enda stackare. Jag kanske har lite för udda personlighet för att kunna förstå varför det händer ibland. Jag kan tänka mig att det ofta handlar om att en person inte lyckas förmedla sitt syfte med tråden i  trådstarten (många verkar endast läsa den) eller skriver något som uppfattas som provocerande där, det blir en massa missuppfattningar och sen barkar det iväg.

    Låt dem skratta TS. Jag har ingen aning om vad som var så kul, men kanske de blev lite fnissiga enbart för att tråden handlade om ämnet sex. Att tråden handlade om sex kanske i sig kan vara en delförklaring till det uppkomna hatet. Kanske en ilska väcks hos människor som har gått och trott att det har varit en regel skriven i sten att man inte kan prata om vissa saker som har med sex och göra, och därför blir lite rädda när någon ifrågasätter denna tro. Deras egna känsla av att andra kan prata om detta vilket de själva inte förmår, gör kanske att reaktionen blir stark. Man behöver då kanske försöka skrämma personen till tystnad, för att på så sätt undkomma sin egen ångest.

    Din tanke att låta din flickvän titta på tråden är en bra idé. Det kanske kan leda vidare till en bra diskussion. Hej flickvännen!

    Vi får se hur diskussionen fortlöper. Nu måste jag, eller är jag du?, du eller jag, kanske bägge, gå och sova!

    Ha det fint!


    Även om jag är till 100% övertygad om att detta är en riktig jävla trolltråd så kan det finnas ett visst intresse för någon att ta del av detta.

    Vi är olika som individer och vi har alla olika stora privata bubblor. Hur stora dessa bubblor är styrs av många faktorer, arv, miljö, personkemi, situation och egen mental status för att nämna några.

    För min del där rätt tuff BDSM är en del av vardagen är respekt, gränsdragning och ödmjukhet inför varandra helt nödvändig. När jag har en session så blottar jag mitt innersta, mest sårbara och heligaste eller så har jag en bottom som gör detsamma inför mig. Är på en annan nivå än vid vanlig sex men många mekanismer är de samma. Serotoninruset gör oss egentligen helt dumma i huvudet och man blottar sig och gör saker man aldrig skulle ha gjort i ett opåverkad tillstånd. Som sagt samma sak sker när man har sex även om det inte på långa vägar är på samma nivå. Man blottar sig man öppnar sig, man lämnar ut sitt heligaste och någon annan gör samma sak gentemot mig. Ett jävligt stort förtroende att förvalta med andra ord.

    För min del finns det inget att diskutera utan det som händer i den mörka källaren, sängkammaren, sandstranden eller var man nu har sina lekar eller det vanlig sexet det stannar där. Det handlar om respekt mot sig själv och den man leker med eller har sex med.

    När man pratar om sex, idkar sex, BDSM eller egentligen vad fan som helst där man inte är ensam så gäller samtyckeshjulet och allt man gör som inte är inom hjulet är ett övergrepp eller kränkning. Inget att förhandla om eller att diskutera. Allt annat än ett ja är ett nej och ett nej kan aldrig ifrågasättas och behöver aldrig motiveras, Mitt liv, mina gränser, mina beslut.

    Kan kanske låta hårt men jag har noll tolerans för personer som inte respekterar andras gränser och som känner ett behov av att ifrågasätt varför man har den gräns man har.

    Mina gränser flyttar jag när jag känner att jag kan vill och vågar flytta gränsen och det gäller när jag har sex, utövar BDSM eller pratar om sex och BDSM, svampställen eller fan och hans moster. Åter igen mitt liv min historia mina beslut.

    Har noll tolerans och respekt för personer som försöker ta sig friheter med mina gränser och beslut runt dessa. Så självklar även om det kan låts hårt så känner jag för TS och hans inställning när det gäller en högst hypotetisk fru inget annat än ett djup förakt.

    Nu är jag väldigt övertygad om att detta är en trolltråd men det finns en del intressanta frågeställningar runt detta och min uppfattning när det gäller respekt, gränser och integritet är för att uttrycka sig milt huggna i granit.

    Vi kan förtydliga detta med ett litet praktiskt exempel. Jag älskar CBT och att leka med nålar som man säger fast det egentligen är olika grova kanyler vi talar. Om vi mot förmodan skulle träffas och leka lite och jag plockar fram leklådan och frågar om det är ok att jag ger dig 10 hårda pungsparkar och sedan sätter lite nålar i bröstvårtorna, penis, pung och till sluta av några kanyler genom ollonet. I detta läge skulle du då tycka att jag skall nöja mig med att det är en gräns som du förmodligen inte vill all att vi skall passera och att ditt nej är ett nej ända tills den dag du själv av ren nyfikenhet känner att du vill testa. För mig är en gräns helig och ett nej är nej som skall respekteras utan att det måste motiveras stup i ett. Jag är till och med så respektfull att jag inte kommer starta någon tråd om att du är konstig som inte låter mig leka med det jag tycker är kul och be okända personer om hjälp med att förstå varför du har en så tråkig och trist inställning till något som är så kul och kan bli givande för vår sexuella framtid. Det är som sagt jag det, du har tydligen en helt annan uppfattning om respekt för varandra och hur man hantera ovilja hos en partner att gå över sina gränser.

    I övrigt så har jag för mycket länge sedan slutat skuldbelägga min sexualitet och mina sexuella uttryck. Skulle vara minst sagt problematiskt att leva tillsammans med en av Sveriges mest kända sexuella sadister som också är känd från åtskilliga tv-program där man talat om sex som inte är helt vanilj så slutsatser om att mitt behov av en privat bubbla när det kommer till sex har något med hämningar att gör tillåter jag mig att le elakt åt.
  • Tecum

    Tina, du talar stora vackra ord om respekt och ödmjukhet - sen visar du prov på raka motsatsen i ditt inlägg! Du har noll respekt för TS´ läggning att vilja tala om sexerfarenheter, samtidigt kräver du (helt riktigt) respekt för din läggning och dina åsikter. Är inte alla sexuella varianter acceptabla, utom rena övergrepp, eller är det bara de varianter du gillar som är värda att respekteras?

    TS` inlägg ser jag som ett försök att få veta hur andra gör och tycker i fråga om att i en relation delge varann sexerfarenheter. Inte som ett krav att hans fru och alla ska ställa upp på det! Sen är även TS tydlig med att man inte ska nämna namn eller outa en person som det finns risk att bägge känner. Inte heller ska man döma eller skratta åt någon. TS har ett seriöst intresse för att utbyta erfarenheter, med bibehållen respekt, precis som du när du utför sexuella handlingar med dina likasinnade.

    Din liknelse med tortyr och nålar är rent bedrövligt dålig och tyvärr befäster du mina "fördomar" om att de som utövar S/M är hårda och oempatiska personer med väldigt lite tolerans för de som i ni uppfattar som annorlunda.

  • Anonym (Tina)
    Tecum skrev 2019-09-08 10:24:11 följande:

    Tina, du talar stora vackra ord om respekt och ödmjukhet - sen visar du prov på raka motsatsen i ditt inlägg! Du har noll respekt för TS´ läggning att vilja tala om sexerfarenheter, samtidigt kräver du (helt riktigt) respekt för din läggning och dina åsikter. Är inte alla sexuella varianter acceptabla, utom rena övergrepp, eller är det bara de varianter du gillar som är värda att respekteras?

    TS` inlägg ser jag som ett försök att få veta hur andra gör och tycker i fråga om att i en relation delge varann sexerfarenheter. Inte som ett krav att hans fru och alla ska ställa upp på det! Sen är även TS tydlig med att man inte ska nämna namn eller outa en person som det finns risk att bägge känner. Inte heller ska man döma eller skratta åt någon. TS har ett seriöst intresse för att utbyta erfarenheter, med bibehållen respekt, precis som du när du utför sexuella handlingar med dina likasinnade.

    Din liknelse med tortyr och nålar är rent bedrövligt dålig och tyvärr befäster du mina "fördomar" om att de som utövar S/M är hårda och oempatiska personer med väldigt lite tolerans för de som i ni uppfattar som annorlunda.


    Har full respekt och förståelse för att TS vill tala om sex och sexuell historia. Det som är problemet är att TS fru inte vill tala om sexuell historia och det tycks TS ha väldigt lite förståelse för utan vill hitta sätt att dupera henne till att göra något hon inte vill vilket är ett fruktansvärt respektlöst sätt att hantera en relation på.

    På vilket sätt är det skilnad på att säga nej jag vill inte tala om det mot att säga nej detta vill jag inte vara med om kan jag inte se.

    Det är alltid den som vill minst som sätter gränsen detta oavsett om det gäller att tala om saker eller att praktisera saker.

    TS och hans fru har inte samma syn och samma vilja runt detta och är det hennes önska och vilja som sätter spelreglerna i och med att det i detta fallet är hon som vill minst.
  • jrockyracoon
    Anonym (Tina) skrev 2019-09-08 05:01:38 följande:
    Även om jag är till 100% övertygad om att detta är en riktig jävla trolltråd så kan det finnas ett visst intresse för någon att ta del av detta.

    Vi är olika som individer och vi har alla olika stora privata bubblor. Hur stora dessa bubblor är styrs av många faktorer, arv, miljö, personkemi, situation och egen mental status för att nämna några.

    För min del där rätt tuff BDSM är en del av vardagen är respekt, gränsdragning och ödmjukhet inför varandra helt nödvändig. När jag har en session så blottar jag mitt innersta, mest sårbara och heligaste eller så har jag en bottom som gör detsamma inför mig. Är på en annan nivå än vid vanlig sex men många mekanismer är de samma. Serotoninruset gör oss egentligen helt dumma i huvudet och man blottar sig och gör saker man aldrig skulle ha gjort i ett opåverkad tillstånd. Som sagt samma sak sker när man har sex även om det inte på långa vägar är på samma nivå. Man blottar sig man öppnar sig, man lämnar ut sitt heligaste och någon annan gör samma sak gentemot mig. Ett jävligt stort förtroende att förvalta med andra ord.

    För min del finns det inget att diskutera utan det som händer i den mörka källaren, sängkammaren, sandstranden eller var man nu har sina lekar eller det vanlig sexet det stannar där. Det handlar om respekt mot sig själv och den man leker med eller har sex med.

    När man pratar om sex, idkar sex, BDSM eller egentligen vad fan som helst där man inte är ensam så gäller samtyckeshjulet och allt man gör som inte är inom hjulet är ett övergrepp eller kränkning. Inget att förhandla om eller att diskutera. Allt annat än ett ja är ett nej och ett nej kan aldrig ifrågasättas och behöver aldrig motiveras, Mitt liv, mina gränser, mina beslut.

    Kan kanske låta hårt men jag har noll tolerans för personer som inte respekterar andras gränser och som känner ett behov av att ifrågasätt varför man har den gräns man har.

    Mina gränser flyttar jag när jag känner att jag kan vill och vågar flytta gränsen och det gäller när jag har sex, utövar BDSM eller pratar om sex och BDSM, svampställen eller fan och hans moster. Åter igen mitt liv min historia mina beslut.

    Har noll tolerans och respekt för personer som försöker ta sig friheter med mina gränser och beslut runt dessa. Så självklar även om det kan låts hårt så känner jag för TS och hans inställning när det gäller en högst hypotetisk fru inget annat än ett djup förakt.

    Nu är jag väldigt övertygad om att detta är en trolltråd men det finns en del intressanta frågeställningar runt detta och min uppfattning när det gäller respekt, gränser och integritet är för att uttrycka sig milt huggna i granit.

    Vi kan förtydliga detta med ett litet praktiskt exempel. Jag älskar CBT och att leka med nålar som man säger fast det egentligen är olika grova kanyler vi talar. Om vi mot förmodan skulle träffas och leka lite och jag plockar fram leklådan och frågar om det är ok att jag ger dig 10 hårda pungsparkar och sedan sätter lite nålar i bröstvårtorna, penis, pung och till sluta av några kanyler genom ollonet. I detta läge skulle du då tycka att jag skall nöja mig med att det är en gräns som du förmodligen inte vill all att vi skall passera och att ditt nej är ett nej ända tills den dag du själv av ren nyfikenhet känner att du vill testa. För mig är en gräns helig och ett nej är nej som skall respekteras utan att det måste motiveras stup i ett. Jag är till och med så respektfull att jag inte kommer starta någon tråd om att du är konstig som inte låter mig leka med det jag tycker är kul och be okända personer om hjälp med att förstå varför du har en så tråkig och trist inställning till något som är så kul och kan bli givande för vår sexuella framtid. Det är som sagt jag det, du har tydligen en helt annan uppfattning om respekt för varandra och hur man hantera ovilja hos en partner att gå över sina gränser.

    I övrigt så har jag för mycket länge sedan slutat skuldbelägga min sexualitet och mina sexuella uttryck. Skulle vara minst sagt problematiskt att leva tillsammans med en av Sveriges mest kända sexuella sadister som också är känd från åtskilliga tv-program där man talat om sex som inte är helt vanilj så slutsatser om att mitt behov av en privat bubbla när det kommer till sex har något med hämningar att gör tillåter jag mig att le elakt åt.
    Tack för ditt inlägg - det innehåller onekligen en intressant aspekt och tillför tråden en intressant aspekt, tycker jag.

    Det är också mer sakligt och jag förstår bättre vad du menar och tänker.

    Jag tror inte någon här tycker att man inte ska behandla andra med respekt och hänsyn eller respektera den gräns någon har under själva sexakten. Det tror jag de flesta förutsatte var fallet när det handlar om sex, men du gör en viktig poäng att det inte alltid är så, och att man faktiskt kan utsätta sig för så obehagliga saker att man mår dåligt av det efteråt.

    För min del skulle jag aldrig utsätta mig för den sortens risker i samband med sex. Detta eftersom jag själv är väldigt rädd om min kropp, och endast ger den till personer som jag känner väldigt bra, har lärt känna och litar på till 100%. Visst kan jag inte veta exakt innan jag har sex hur de kommer uppträda, men min tillit till dem måste vara stor för att vi ska kunna ha sex.

    Men alla är förstås olika. Problemet med att tacka ja till sex som man efteråt mår dåligt av, är att det skadar en själv. Det är inte bra att skada en själv, tycker jag. Därför tycker jag att man ska undvika att försätta sig i situationer som med en stor sannolikhet kan leda till sådan skada.

    Och visst ska man sedan prata om situationen, efteråt. Framförallt med en terapeut som kan försöka hjälpa en att förstå varför man har sex som riskerar att skada en själv.

    Utgångspunkten behöver alltid vara att alla har rätt till sina egna minnen och att ta upp dem med nära bekanta. Detta i syfte att försöka förstå dem och bearbeta dem. Det är grundregeln. Om jag är med om en bilkrasch har jag rätt att berätta om den traumatiska upplevelsen för mina nära vänner eller andra. Givetvis kan det vara så att den andra har bett mig om, och jag har gått med på, att inte berätta, och att jag därför har ett moraliskt ansvar att hålla det löftet. Då blir saker förstås mer komplicerade.

    Om jag har sex med någon, och jag lever i ett samhälle där sex är väldigt tabubelagt, kan det givetvis leda till problem om jag går runt och berättar för alla i min omgivning att vi har haft sex. Eftersom vårt samhälle just nu tabubelägger sex, vilket reaktionerna i den här tråden är ett bevis på, så skulle jag tänka mig för innan jag berättade för vem som helst om mina sexuella erfarenheter på ett sätt så att personen lätt kan identifieras. Men att berätta om sina sexuella erfarenheter för en person som man känner tillit för och är säker på att informationen inte kommer missbrukas och det har gått lång tid - det är inte riktigt samma sak. Om man är intresserad av att utvecklas inom ett område behöver man kunna analysera det och prata om det. Det är inte repektlöst eller att träda över någon annans gränser. Det är bara att vara nyfiken och utforska ens tidigare erfarenheter.

    Det är också skillnad mellan att inte kunna prata om sex för att det är skambelagt och att inte vilja prata om sex för att man har en övertygelse om att det är moraliskt fel.

    Om det är så att TS flickvän inte kan prata om sex för att det är skambelagt så är det en brist hos henne. Det gör i så fall att hon inte kan utnyttja de insikter hon kanske skulle kunna erhålla i en diskussion om sex. Jag kan tycka det är tråkigt om TS och flickvännen inte kan utveckla sitt sexliv p.g.a. en sådan sak. Om det däremot är så att flickvännen kan prata om sex, hon känner inte skam, men har dragit en tydlig gräns där hon inte tycker det är okej, är det förstås något TS ska respektera och förhålla sig till. Tyvärr kanske han då måste konstatera att sexlivet inte kan förbättras och leva med det eller också avsluta relationen. Eftersom de verkar ha en fin nära relation i övrigt tycker jag att ett sådant scenario vore hemskt sorgligt.

    Han har inte rätt att tvinga henne att hon ska kunna prata om sex, men han har rätt att få diskutera med henne varför hon inte vill det, och orsakerna till det. Kanske hon kommer komma fram till att det faktiskt har fördelar med sådana diskussioner och ändra sitt synsätt. Kanske hon kommer fram till att det är helt fel. Det är inte fel för henne att reflektera mer över det här ställningstagandet, om hon inte redan ha gjort det. Att analysera varför man är emot saker eller för saker på en djupare nivå är aldrig fel. Särskilt om den frågan är viktig för en relations överlevnad.

    Jag tycker du har dragit lite snabba slutsatser om att TS inte respekterar sin flickväns gränser och integritet. Jag tycker att hans inlägg visar att han på alla sätt månar om sin flickvän och respekterar hennes inställning även om han är nyfiken på varifrån den kommer och vill diskutera den med henne. Han vill att deras sexliv ska bli bättre och det kommer inte hända utan diskussioner. Att få ett bättre sexliv genom att vilja diskutera om sex är på intet sätt att kränka den andres integritet.

  • jrockyracoon
    Anonym (Tina) skrev 2019-09-08 10:38:05 följande:
    Har full respekt och förståelse för att TS vill tala om sex och sexuell historia. Det som är problemet är att TS fru inte vill tala om sexuell historia och det tycks TS ha väldigt lite förståelse för utan vill hitta sätt att dupera henne till att göra något hon inte vill vilket är ett fruktansvärt respektlöst sätt att hantera en relation på.

    På vilket sätt är det skilnad på att säga nej jag vill inte tala om det mot att säga nej detta vill jag inte vara med om kan jag inte se.

    Det är alltid den som vill minst som sätter gränsen detta oavsett om det gäller att tala om saker eller att praktisera saker.

    TS och hans fru har inte samma syn och samma vilja runt detta och är det hennes önska och vilja som sätter spelreglerna i och med att det i detta fallet är hon som vill minst.
    Din syn är väldigt statisk. Om någon har sagt nej, en gång, då är det så.

    Min fru ville ha barn. Jag ville inte ha det. Vi hade olika åsikter i frågan. Om vi hade tänkt lika statiskt som du hade vi inte kunnat fortsätta vara tillsammans, utan hade behövt separera. Vi gjorde inte det. Vi diskuterade, tänkte, funderade, diskuterade igen. Vi bråkade också, tjafsade och genomlyste frågan från många olika håll. Rätt var det var, tyckte jag inte att tanken att ha barn var lika skräckinjagade längre. Vi kunde till slut enas i en överenskommelse om barn där jag i den överenskommelsen fick möjlighet att levandegöra en dröm jag länge hade haft.

    En sak som man tycker från början kan ändras. Det var inte integritetskränkande av min fru att ta upp frågan om barn och sätta igång processer hos mig som senare fick mig att acceptera en sådan lösning. Det gäller att kunna ge och ta i en relation för att den ska kunna fungera. Man ska inte överträda sina egna gränser, men man kan diskutera och se om man kan hitta lösningar eller kompromisser i en fråga även om den från början verkar vara helt låst.

    Jag har inte uppfattat TS fru att hon är motvillig mot att diskutera varför hon inte vill tala om sex. Om så är fallet har du säkert en poäng i att TS kränker hennes gräns. Men ett sådant krav är väldigt egoistiskt som jag ser det. Det ger inte hennes man en möjlighet att förstå och sätta sig in i hennes värld, utan säger enbart stopp. Både TS och hans fru verkar lite för vettiga för att skära av alla möjligheter till samtal genom sådana diskussionsförbud.
Svar på tråden Prata om tidigare sexerfarenheter?