• Anonym (Hjälplös)

    Arbetslös man - vår relation håller på att gå under!

    Hej på er,

    Jag och min man har ett problem som verkligen håller på att spräcka vår relation - han är arbetslös och hittar inte jobb!

    Min man kom till Sverige för två år sedan och har sedan dagen han kom gjort allt för att fort lära sig svenska (vilket han lyckats med) för att kunna hitta ett jobb så fort som möjligt! Han har arbetat med diverse småjobb som timvikarie och städare men nu känner vi att det verkligen är dags för honom att få ett riktigt jobb! Men vad gör vi för fel?

    Han har jättefint CV med fina meriter från sitt hemland men trots sökningar till säkert 1000 jobb, både spontan och på annonser samt lämnat cv på arbetsplatser så har ingen ens hört av sig för intervju? Vad är felet???

    Min man har tappat självförtroendet totalt och känner sig helt värdelös. Jag får också ständigt höra hur värdelös jag är som är svensk men inte kan hjälpa honom in på ett jobb heller.. har ingen kontakt med mina föräldrar och har inga vänner som kan hjälpa till = inga kontakter. Han beskyller mig för att göra fel när jag söker jobb åt honom och att jag inte har någon koll alls på hur jobbsökning fungerar..

    Vi har ett barn på 6 månader och vill gärna ha fler barn, skaffa hus och flytta från staden vi bor i, men vi sitter fast i denna situation och tar oss inte ur :(... vi älskar varandra och vill leva tillsammans men vi lever i en enorm hopplöshet och depression pga arbetslösheten. Hur gör man? Hur svårt ska det vara att få ett jobb?? Hur ska man bära sig åt? Han är givetvis inskriven på arbetsförmedlingen.

    Om inte vi har löst detta inom ett år känner jag att jag tar livet av mig! Jag orkar inte se min mans tidigare så glada ansikte nu vara full av hopplöshet och hans tappade förtroende för mig gör att jag känner mig värdelös.. jag vill ingenting längre!

  • Svar på tråden Arbetslös man - vår relation håller på att gå under!
  • lejongap
    Anonym (Hjälplös) skrev 2019-09-22 10:14:00 följande:

    . Jag får också ständigt höra hur värdelös jag är som är svensk men inte kan hjälpa honom in på ett jobb heller.. har ingen kontakt med mina föräldrar och har inga vänner som kan hjälpa till = inga kontakter. Han beskyller mig för att göra fel när jag söker jobb åt honom och att jag inte har någon koll alls på hur jobbsökning fungerar..


    Alltså förlåt men vad är han för kräk som beter sig så mot dig
  • Jamesdio

    Varför svarar inte ts vilken utbildning och bransch det handlar om?

    Min man har varit arbetslös i princip de senaste 10 åren, med undantag för ett års utbildning inom VVS som inte gav något jobb, några ströjobb på några månader styck, några försäljningsjobb som jag inte räknar eftersom de var på provision och han tjänade inget, samt en 1.5 årig YH-utbildning till mekaniker som gav ett sommarjobb under pågående utbildning men efter avslutad utbildning har han nu igen varit arbetslös i snart 9 månader. Trots att han är svensk och trots att han innan första arbetslösheten hade långvarig erfarenhet inom sin dåvarande bransch. Nu är han för gammal (50+) och har inte med sig något bidrag från arbetsförmedlingen. Han får inte ens de jobb som annonseras ut på den firman han sommarjobbade på (rekryteringen sköts av bemanningsfirma som prioriterar unga arbetslösa invandrare som har bidrag så att de blir billiga att anställa). De nyrekryterar med några månaders mellanrum för att utnyttja detta optimalt. Så mitt tips blir ju att se till att få bidraget från arbetsförmedlingen.

  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (Annika) skrev 2019-09-22 16:10:18 följande:

    Vad har han för yrke/utbildning? Har han arbetslivserfarenhet från sitt land? Hur gammal är han? Vilken typ av jobb söker han? Var bor ni? (typ av ort) Vilken typ av kortare arbeten har han haft här?


    Han är 33 år och har utbildning som domstolssekreterare, maskinförare, långtradarförare, golvläggare, snickare, väktare och metallindustriarbetare från sitt hemland. Tyvärr går inte någon av de tre förstnämnda att använda i Sverige och att läsa till detta skulle bli för svårt pga att det krävs skriftliga prov på svenska vilket är svårt för min man.

    Min man vill helst arbeta på en fabrik men industri, produktion, större livsmedelsaffär eller hantverksarbetare av något slag skulle också vara intressant.

    Vi bor i Västerbotten och söker jobb i hela länet men kan absolut tänka oss att flytta för arbete. I Sverige har han arbetat som städare, metallindustriarbetare(kortare projekttjänst) och barnskötare.
  • Anonym (Hjälplös)

    Han går ett program på arbetsförmedlingen och har ekonomisk stöd vid anställning, trots detta kallas han inte ens till intervju.

    Han får utbildning betald av arbetsförmedlingen och påbörjade en utbildning till lastbilsförare i våras vilket han fick avbryta pga att de kräver skriftliga prov på svenska på Trafikverket vilket han inte klarar. Antar att det är samma med alla yrkesutbildningar. Han är också rädd att gå någon yrkesutbildning som sedan inte leder till jobb och ha slösat flera månader i onödan..

  • Kjell2
    Anonym (Hjälplös) skrev 2019-09-24 11:27:05 följande:
    Han är 33 år och har utbildning som domstolssekreterare, maskinförare, långtradarförare, golvläggare, snickare, väktare och metallindustriarbetare från sitt hemland. Tyvärr går inte någon av de tre förstnämnda att använda i Sverige och att läsa till detta skulle bli för svårt pga att det krävs skriftliga prov på svenska vilket är svårt för min man.

    Min man vill helst arbeta på en fabrik men industri, produktion, större livsmedelsaffär eller hantverksarbetare av något slag skulle också vara intressant.

    Vi bor i Västerbotten och söker jobb i hela länet men kan absolut tänka oss att flytta för arbete. I Sverige har han arbetat som städare, metallindustriarbetare(kortare projekttjänst) och barnskötare.
    Det är brist på yrkeschaufförer och kvalificerade verkstadsarbetare. Han borde lägga på ett kol med svenska för att ta lastbilskort här. 

    Kolla också om han kan få sina verkstadskunskaper validerad, t ex grönt kort. Underlättar mycket om han saknar papper på sin kunskap.


  • Kjell2
    Anonym (Hjälplös) skrev 2019-09-24 11:32:42 följande:

    Han går ett program på arbetsförmedlingen och har ekonomisk stöd vid anställning, trots detta kallas han inte ens till intervju.

    Han får utbildning betald av arbetsförmedlingen och påbörjade en utbildning till lastbilsförare i våras vilket han fick avbryta pga att de kräver skriftliga prov på svenska på Trafikverket vilket han inte klarar. Antar att det är samma med alla yrkesutbildningar. Han är också rädd att gå någon yrkesutbildning som sedan inte leder till jobb och ha slösat flera månader i onödan..


    Just nu slösar han bort sin tid varje dag. Kan han inte bättre svenska än att han klarar körkortsprovet bör han lägga energi där.


  • Anonym (Micke)

    Bilden du ger av att han har jättebra CV och meriter stämmer ju inte i verkligheten.
    Han verkar ju ha svårt med skriven svenska.  I princip alla yrken har krav på att
    kunna förstå och läsa skriven instruktion.
    Om han inte kan göra förarprovet och gå YKB utbildningen kommer han aldrig kunna jobba som lastbilschaufför.
    Jag vet inte hur västerbotten är som arbetsmarknad med här i Stockholm med
    massor av lediga jobb så skulle han få svårt att hitta något.
    Dom lätta jobben med få språkkrav innehas ofta av någon som jobbar svart
    ( Biltvätt, däcksverkstad, bageri mm )

  • Tow2Mater
    Anonym (Hjälplös) skrev 2019-09-24 11:32:42 följande:

    Han går ett program på arbetsförmedlingen och har ekonomisk stöd vid anställning, trots detta kallas han inte ens till intervju.

    Han får utbildning betald av arbetsförmedlingen och påbörjade en utbildning till lastbilsförare i våras vilket han fick avbryta pga att de kräver skriftliga prov på svenska på Trafikverket vilket han inte klarar. Antar att det är samma med alla yrkesutbildningar. Han är också rädd att gå någon yrkesutbildning som sedan inte leder till jobb och ha slösat flera månader i onödan..


    Varfor kan han inte ha tolk?

    fp.trafikverket.se/Boka/

    Ring kundtjänsten om du vill:


    boka eller avboka prov och saknar Mobilt BankID
    boka prov med dispens för tolk eller muntlig tolk
    avboka ditt prov dygnet runt med hjälp av vår självservicetjänst
  • Anonym (a)
    Tow2Mater skrev 2019-09-24 13:44:11 följande:
    Varfor kan han inte ha tolk?

    fp.trafikverket.se/Boka/#/help

    Ring kundtjänsten om du vill:


    boka eller avboka prov och saknar Mobilt BankID boka prov med dispens för tolk eller muntlig tolk avboka ditt prov dygnet runt med hjälp av vår självservicetjänst
    Det funkar inte för högre än B-körkort. Däremot kan han (som jag förstår det) be om dispans för att få längre tid på sig att svara på frågorna.

    Hur som helst bör han lära sig bättre svenska först. Jag antar att han gått SFI? Han bör fortsätta med tex SAS (svenska som andraspråk). Det finns också kurser som SFL (Svenska för lastbilsförare - googla).

    Kan han kanske ta truckkörkort? Har han ens svenskt B-körkort? Det kan han få ta med prov på engelska, alt hemspråk eller tolk. Får han det kan han sedan ta taxikort tex. 
  • Anonym (Move)

    Flytta till hans land istället och gör ett försök där.

Svar på tråden Arbetslös man - vår relation håller på att gå under!